سرفه یکی از رایج ترین بیماری های کودکان است. این بیماری مخصوصا در فصل زمستان بسیار شایع است. روش های خانگی درمان سرفه خشک کودکان را در پارس نیوز بخوانید تا در مراحل اولیه آن را درمان کنید.

چرا از درمان های خانگی استفاده کنیم؟

کودکان زیر دو سال نباید از داروی سرفه بدن نسخه OTC استفاده کنند. اگرچه کودکان بزرگتر می توانند از داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه استفاده کنند ، اما چنین محصولاتی ممکن است برای کودکان زیر 2 سال بی خطر باشد. مراقبان و پرستار کودک فقط باید از 2 سال به بالا این داروها را به کودکان نوپا بدهید و اینکار باید فقط به دستور پزشک انجام شود .

سرفه خشک - درمان سرفه خشک کودکان

طبق گفته محققان ، “در سال 2004 و 2005 حدود 1519 کودک زیر 2 سال در بخش های اورژانس ایالات متحده به دلیل عوارض جانبی مرتبط با استفاده از داروهای سرفه و سرماخوردگی تحت درمان قرار گرفتند.”

گذشته از اینکه این داروها می توانند باعث بروز عوارض جانبی در کودکان شوند ، شواهد متفاوتی در مورد موثر بودن یا نبودن داروهای سرفه بدون نسخه در کودکان وجود دارد.

در یک بررسی که محققان انجام دادند هیچ مدرکی کیفی برای استفاده یا عدم استفاده از داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه در کودکان یا بزرگسالان یافت نشد.

به همین ترتیب نشریه ، Panel Expert ادعا می کند که هیچ مطالعه ای در مورد تاثیر آنتی هیستامین ها ، ضد احتقان ها یا تسکین دهنده های درد در کودکان این موضوع را ثابت نکرده است .

انواع سرفه

  • سرفه پارسی
  • سیاه سرفه
  • سرفه با خس خس
  • سرفه شبانه
  • سرفه روز
  •  سرفه همراه با تب
  • سرفه همراه با استفراغ
  • سرفه مداوم

علت‌های سرفه کودکان

ار جمله علل شایع سرفه در کودکان شامل موارد زیر است:

عفونت

سرماخوردگی، آنفولانزا و کروپ همه می توانند منجر به سرفه طولانی مدت در کودکان شوند. سرماخوردگی باعث ایجاد سرفه خشک خفیف تا متوسط می شود؛ آنفولآنزا باعث سرفه شدید و خشک می شود؛ خروسک، سرفه ای شبیه «پارس کردن» دارد که عمدتاً در شب اتفاق افتاده و نفس کشیدن در آن صدادار است. این عفونت های ویروسی با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند اما می توانند با داروهای دیگر کنترل شوند.

رفلاکس معده - درمان سرفه خشک کودکان

رفلکس اسید

رفلاکس در کودکان ممکن است شامل سرفه، استفراغ مکرر / بالا آوردن، مزه بد دهان و احساس سوزش در سینه باشد که به سوزش سر دل معروف است. درمان ریفلاکس به سن، سلامتی کودک و سایر موارد بستگی دارد.

این سه نکته را امتحان کنید: غذاهای محرک را از رژیم غذایی خود حذف کنید (اغلب شکلات، نعناع، غذاهای سرخ شده، تند و چرب و کافئین و نوشیدنی های گازدار). حداقل دو ساعت قبل از خواب غذا نخورید و وعده های غذایی کوچک بخورید. اگر نگران رفلکس اسید فرزند خود هستید، به متخصص گوارش اطفال مراجعه کنید.

آسم

آسم می تواند تشخیص سختی داشته باشد چون علائم آن از کودکی به کودک دیگر فرق دارد. اما سرفه خس خس مانند، که ممکن است در شب بدتر شود، یکی از چندین علائم آسم است. علامت دیگر، سرفه ای است که با افزایش فعالیت بدنی در طی بازی تشدید می شود. درمان آسم به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد و ممکن است شامل جلوگیری از محرک هایی مانند آلودگی، دود یا عطرها باشد. اگر فکر می کنید فرزند شما علائم آسم دارد به پزشک مراجعه کنید.

آلرژی / سینوزیت

آلرژی / سینوزیت می تواند باعث سرفه طولانی مدت و همچنین خارش گلو، آبریزش بینی، اشک آمدن از چشم، گلودرد یا بثورات پوستی شود. درمورد آزمایش آلرژی با پزشک فرزند خود صحبت کنید تا بفهمید چه آلرژن هایی این مشکل را ایجاد می کنند و در مورد چگونگی جلوگیری از این آلرژن مشاوره بخواهید. آلرژن ها می توانند شامل مواد غذایی، گرده، پوسته بدن حیوان خانگی و گرد و غبار باشند. دکتر همچنین ممکن است دارو یا تزریق آمپول های ضد آلرژی را تجویز کند.

سیاه سرفه

سرفه های بلند که به آنها سیاه سرفه نیز می گویند با سرفه های پشت سر هم مشخص می شوند که به دنبال آن دَم با صدایی بلند می آید. علائم دیگر ممکن است شامل آبریزش بینی، عطسه و تب پایین باشد. سیاه سرفه مسری است اما با واکسن به آسانی قابل پیشگیری است. سیاه سرفه با آنتی بیوتیک درمان می شود.

دلایل دیگر سرفه کودکان

همچنین کودک ممکن است از روی عادت پس از مریض شدن با سرفه، بعد از استنشاق ماده خارجی مانند غذا یا یک اسباب بازی کوچک، یا بعد از قرار گرفتن در معرض مواد محرک مانند آلودگی ناشی از سیگار یا دود شومینه، سرفه کند.

تشخیص نوع سرفه کودکان

سرفه کودکان - درمان سرفه خشک کودکان

سرفه روزانه

هوای سرد و یا فعالیت ها می توانند در طول روز باعث سرفه شوند. سعی کنید مطمئن شوید که چیزی در خانه شما مانند تهویه کننده هوا, حیوانات خانگی و یا دود (به خصوص دود تنباکو), باعث سرفه کودک نمی شود.

سرفه همراه با تب

کودکی که سرفه می کند، تب خفیف و آبریزش بینی دارد و احتمالاً سرماخورده است. اما سرفه به همراه تب 120 درجه فارنهایت (39 درجه سانتی گراد) یا بیشتر می تواند ناشی از ذات الریه باشد، مخصوصا در صورتی که کودک ضعیف باشد و به سرعت نفس بکشد. در این مورد فوراً به پزشک خود زنگ بزنید.

سرفه همراه با استفراغ

کودکان اغلب به قدری سرفه می کنند که باعث تحریک رفلکس تهوع آن ها می شود. همچنین کودکی که مبتلا به سرماخوردگی یا آسم است، ممکن است در صورت سرفه خلط بالا بیاورد. سرفه ناشی از سرماخوردگی به علت ویروس می تواند هفته ها طول بکشد, به خصوص اگر کودک پس از یک سرماخوردگی فورا و مجددا سرما بخورد .

آسم, آلرژی یا عفونت مزمن در سینوس ها یا مجاری هوایی ممکن است موجب سرفه طولانی مدت شود. اگر کودک شما هنوز چند هفته است که سرفه می کند, به پزشکتان مراجعه کنید.

بهترین روش های درمان سرفه خشک کودکان

عسل برای درمان سرفه خشک کودکان

برای کودکان نوپای بزرگتر ، عسل باعث کاهش احتقان و کمتر شدن تعداد سرفه می شود . در صورت لزوم افراد می توانند به کودک نوپای 1 ساله یا بیشتر یک قاشق عسل برای تسکین علائم سرفه بدهند. محققان اعلام نموده اند که عسل ممکن است تاثیراتی به مراتب بیشتر از آنتی هیستامین (دیفن هیدرامین) یا عدم درمان سرفه داشته باشد .

اثرات عسل در بهبود شدت سرفه و کیفیت خواب احتمالاً مشابه اثرات دکسترومتورفان (داروی مهار کننده سرفه) است.

یک بررسی در سال 2018 گزارش کرده است که عسل احتمالاً مدت زمان سرفه را کاهش می دهد ، علائم سرفه را تسکین می دهد ، خواب کودک و پرستار کودک را بهبود می بخشد ، شدت علائم سرفه و میزان سرفه در کودکان را کاهش می دهد.

در حالی که محصولات و داروهای بدون نسخه ضد سرفه می توانند عوارض جانبی جدی ایجاد کنند ، کودکان می توانند عسل را به خوبی تحمل کنند. با این حال ، در موارد نادر ، عسل می تواند باعث معده درد ، حالت تهوع یا استفراغ شود.

توجه داشته باشید که کودکان زیر 1 سال نباید از محصولات عسل استفاده کنند. این امر به این دلیل است که خطر ابتلا به بوتولیسم نوزاد وجود دارد.

سوپ مرغ

هر نوع آش و سوپی می‌تواند برای بهبود حساسیت گلو و رفع سرفه موثر باشد. اما سوپ مرغ به دلیل آن‌که سرشار از پروتئین است می‌تواند به‌عنوان یک معجزه برای درمان سرفه به حساب آید.

سوپ مرغ دارای خاصیت ضد التهابی نیز هست. این سوپ می‌تواند علائم سرماخوردگی را تسکین دهد، تنگی نفس را از بین ببرد و گلودرد را کاهش دهد.

عصاره پیچک

افراد می توانند از شربت پیچک یا قطره سرفه پیچک برای تسکین سرفه در کودکان نوپا استفاده کنند. برگ پیچک ممکن است با باز کردن مجاری تنفسی وکاهش احتقان با تحریک ترشحات آبکی در مجاری تنفسی بر کاهش سرفه اثر گذار باشد .

کمیته محصولات گیاهان دارویی برگ پیچک را به عنوان درمان احتمالی احتقان و سرفه تشخیص می دهد. بهتر است مراقبان فقط آن را به کودکان نوپا بالای 2 سال بدهند . داروهای ضد سرفه در کودکان می توانند علائم تنفسی را در کودکان زیر 2 سال بدتر کنند.

یک مطالعه نشان داده است که عصاره برگ پیچک درمان موثری برای سرفه کودکان است. در شروع درمان ، 51٪ از کودکان سرفه شدید داشتند. بعد از 4-7 روز ، 5٪ هنوز سرفه شدید داشتند. بعد از 8-14 روز درمان ، کمتر از 2٪ هنوز سرفه شدید داشتند و 46٪ سرفه نداشتند.

عوارض جانبی در این نوع درمان نادر است ، اما ممکن است عوارضی شامل حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، کهیر ، بثورات پوستی و تنفس دشوار بروز نماید . عصاره برگ پیچک نیز ممکن است طعم ناخوشایندی برای کودک داشته باشد.

درمان خانگی سرفه - درمان سرفه خشک کودکان

لیمو برای درمان سرفه خشک کودکان

انواع لیمو خاصیت درمانی بی‌نظیری دارند و توان سیستم ایمنی بدن را در مقابل بیماری ها تقویت می‌کنند.

ترکیب لیمو و عسل می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در درمان سرفه کودکان بگذارد. همچنین می‌توانید به کودکان بخشی از لیمو و آب آن را بدهید. چشیدن لیمو هم می‌تواند به درمان سرفه کودک کمک کند.

مایعات و رطوبت

مراقبان و پرستار کودک باید سعی کنند از هیدراته ماندن کودکان اطمینان حاصل کنند ، زیرا آب به بدن کمک می کند تا وضعیت ریه ها بهتر شود و سرفه را برای کودکان راحت تر می کند.

رطوبت سازها و دوش های گرم می توانند راه های هوایی تنفسی کودک را مرطوب نگه دارند و سرفه را برای کودک راحت تر کنند.

نگه داشتن یک مرطوب کننده در اتاق کودک نوپا ممکن است یک روش ساده و غیرتهاجمی باشد تا به کاهش علائم سرفه کمک کند.

درمان سرفه خشک کودکان با پیاز

یکی از راحت ترین روش ها برای درمان سرفه کودک، استفاده از پیاز است. تنفس بخور پیاز می‌تواند در درمان سرفه کودک بسیار موثر باشد.

همچنین می‌توان یک قاشق چای خوری عسل را با نصف قاشق چای خوری از پیاز رنده شده ترکیب کرد. خوردن دو بار در روز این ترکیب می‌تواند سرفه کودک را تسکین دهد و سوزش گلو را کم کند.

با استفاده از چای، تکه‌های پیاز پخته شده و عسل می‌توان یک شربت سرفه درست کرد. این شربت برای درمان سرفه خشک کودکان موثر است.

بادام

شاید تصور اینکه بادام هم می‌تواند در درمان سرفه مفید باشد کمی دور از ذهن به نظر بیاید. اما این موضوع واقعیت دارد.

شما می‌توانید پنج عدد بادام را به مدت 8 تا 10 ساعت در آب بخیسانید. سپس با اضافه کردن چند قاشق چای خوری کره، یک خمیر درست کنید. خوردن این خوراک تا دو یا سه بار در روز می‌تواند سرفه بچه ها را به‌طور طبیعی و در مدت زمان کوتاهی برطرف کند.

ریشه گل ختمی درمان گیاهی سرفه خشک

امروزه از ریشه گل ختمی در قالب شربت سرفه و قرص برای درمان سرفه کودکان در طب سنتی استفاده می‌شود. ریشه گل ختمی ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی نیز باشد. مطالعات مختلف نیز این مسئله تایید کرده‌اند.

این گیاه می‌تواند سوزش ناشی از سرفه را به دلیل محتوای موسیلاژ بالای خود کاهش دهد. موسیلاژ یک ماده چسبناک غلیظ است که مخاط گلو را می‌پوشاند. یک مطالعه کوچک نشان داد که شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه ختمی ، همراه با آویشن و پیچک، سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه تنفسی را به طور موثری تسکین می‌دهد. پس از ۱۲ روز مصرف شربت، ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان اثربخشی آن را خوب یا بسیار خوب ارزیابی کردند.

این داروی گیاهی سرفه خشک به صورت گیاه خشک شده یا چای کیسه‌ای نیز موجود است. به هرکدام آب گرم اضافه کنید و سپس بلافاصله آن را بنوشید یا بگذارید ابتدا سرد شود. هرچه ریشه گل ختمی بیشتر در آب بماند، موسیلاژ بیشتری در نوشیدنی وجود خواهد داشت.

استراحت کردن برای درمان سرفه خشک کودکان

بدن به هنگام استراحت سریع تر بهبود می‌یابد. در صورتی که کودکتان دچار سرفه مزمن شده است، به او یک روز در خانه استراحت دهید.

استرس کارهای مدرسه یا عزیمت به آنجا و آلرژن ها و مواد حساسیت زایی که در بیرون از خانه وجود دارند ممکن است باعث تشدید سرفه های کودک شود. ضمن اینکه ممکن است همراه با سرفه، میکروب ها را در فضا پخش کند و باعث بیمار شدن سایر بچه ها شود. بنابراین بهتر است کودکتان در خانه استراحت کند.

پاکیزگی

میکروب ها به راحتی از طریق سرفه انتشار می‌یابند. به کودکتان کمک کنید تا برای جلوگیری از انتشار میکروب ها و سرایت به دیگران پاکیزه باشد.

محیط اطراف کودک را تمیز نگه دارید و هر روز رو تختی و رویه بالش او را تعویض کنید.

او را تشویق کنید تا پس از سرفه، دست هایش را پیش از تماس با چیزهای دیگر بشوید.

به او آموزش دهید که به هنگام سرفه یا عطسه با دست جلوی دهان و بینی اش را بگیرد و سپس بلافاصله دست هایش را با آب و مواد ضدعفونی کننده بشوید.

سرفه شدید - درمان سرفه خشک کودکان

مالیدن منتول

والدین می توانند با مالیدن منتول بر سینه کودکان نوپای 2 سال به بالا برای جلوگیری از سرفه استفاده کنند. پرستار باید یک لایه ضخیم را روی سینه کودک نوپا و جلوی گردن او بمالد.

این دارو در معرض هوا تبخیر می شود و به کودک اجازه می دهد در هنگام تنفس آن را به داخل ریه بکشد و علائم سرفه در کودکان را تسکین دهد. مالیدن منتول که سبب خواب د ر کودکان شود نیز بر کاهش سرفه اثر دارد .

زردچوبه درمان گیاهی سرفه خشک

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. طبق تجربه کورکومین برای چندین بیماری مانند سرفه خشک عالی است. اگر زردچوبه را با فلفل سیاه مصرف کنید، کورکومین بهتر جذب جریان خون می‌شود و اثرگذاری بیشتری به عنوان درمان گیاهی سرفه خشک پیدا می‌کند.

می‌توانید یک قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک هشتم قاشق چای‌خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید. قرن‌هاست در طب آیورودا زردچوبه برای درمان شرایط تنفسی فوقانی، بیماری برونشیت و آسم استفاده می‌شود. امروزه مکمل زردچوبه در قالب کپسول و چای گیاهی ارائه شده است. استفاده بیش از حد از  این مکمل ممکن است باعث ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع شود.

زنجبیل درمان سرفه خشک

زنجبیل مدت‌هاست که برای درمان حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود، اما شواهدی وجود دارد که می‌تواند رفلکس سرفه را با آرامش عضلات صاف مجاری تنفسی نیز سرکوب کند. این داروی گیاهی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. همچنین نشان داده شده است که منبع ایمنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی است. برای تهیه چای زنجبیل می‌توانید ۲۰ تا ۴۰ ریشه پوست کنده یا بریده شده آن را در آب گرم خیس کنید.

افزودن عسل یا آبلیمو ممکن است این اثرات داروی گیاهی برای سرفه خشک را بیشتر کند. همچنین می‌توانید زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا ریشه زنجبیل را بجوید تا سرفه خشک شما تسکین یابد.

یکی از مطالعات معتبر نشان می‌دهد که برخی ترکیبات ضد التهابی در زنجبیل می‌توانند غشاهای مجاری تنفسی را آرام کرده و سرفه را کاهش دهند. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ از دانشگاه کلمبیا گزارش داد که مکیدن آب نبات زنجبیل یا استنشاق بخور آن می‌تواند واکنش‌هایی که علائم آسم از جمله سرفه را ایجاد می‌کنند، سرکوب کند.

مهم است که از مصرف زیاد زنجبیل خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده، سوزش سر دل یا اسهال شود.

نعناع بیابانی درمان گیاهی سرفه خشک

نعناع حاوی منتول است که به بی‌حس کردن عصب انتهایی در گلو که در اثر سرفه تحریک می‌شوند، کمک می‌کند. این مسئله ممکن است درد را تسکین داده و میل به سرفه را کاهش دهد. نعناع همچنین به کاهش احتقان کمک می‌کند. علاوه بر این، مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

روش‌های مختلفی برای مصرف نعناع وجود دارد، از نوشیدن چای نعناع گرفته تا مکیدن قرص‌های آن. سعی کنید چای نعناع (دمنوش گیاهی برای سرفه‌های خشک) را درست قبل از خواب بنوشید تا به تسکین سرفه‌های شبانه کمک کند. همچنین می‌توانید از اسانس نعناع برای رایحه درمانی استفاده کنید.

شربت سرفه کودکان - درمان سرفه خشک کودکان

شلغم فراموش نشود

شلغم، گیاهی با ارزش غذایی بالاست و در درمان آسم و سرفه های خلط دار موثر بوده و  میکروب کش و ضد باکتری قوی ای است. در واقع شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری های تنفسی دارد.

چای ماسالا درمان سرفه خشک

امروزه در ایالات متحده و هند از چای ماسالا برای درمان بیماری‌هایی مانند گلو درد و سرفه خشک استفاده می‌شود. چای ماسالا حاوی چندین ماده آنتی‌اکسیدان از جمله میخک و هل است، در نتیجه به عنوان یک خلط‌آور موثر است. این نوع چای دارای دارچین است که یک ضد التهاب قوی محسوب می‌شود.

توصیه می‌کنیم از چای ماسالا برای درمان سرفه خشک کودکان در طب سنتی استفاده نکنید. زیرا احتمال واکنش آلرژیک وجود دارد.

مرزنجوش درمان گیاهی سرفه خشک

مرزنجوش نوعی پونه کوهی است که مدتهاست در طب سنتی برای از بین بردن طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته شده است که حاوی ترکیبات گیاهی ضد التهابی است که ممکن است به کاهش سرفه‌های مرتبط با آسم، برونشیت، سرماخوردگی و سیاه سرفه (سیاه سرفه) کمک کند.

برای تهیه چای مرزنجوش به عنوان داروی گیاهی برای سرفه‌های خشک، ۳ تا ۴ قاشق چای‌خوری مرزنجوش خشک را در یک آب گرم ریخته و روزانه سه بار میل کنید. مرزنجوش به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود اما ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و خطر کبودی و خونریزی بینی را در افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) استفاده می‌کنند، افزایش دهد.

ریشه شیرین بیان درمان گیاهی سرفه خشک

نوشیدن چای تهیه شده از ریشه شیرین بیان، مدتهاست به دلیل تأثیر آرام‎ بخشی آن بر گلو مورد توجه قرار گرفته است. از نظر متخصص طب سنتی چینی، ریشه شیرین بیان درد را تسکین می‌دهد، خلط را از بین می‌برد و سرفه را تسکین می‌دهد.

امروزه چای ریشه شیرین بیان را می‎توان در بسیاری از فروشگاه های طب سنتی یافت. برای تهیه عصاره آن، دو قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان را در یک لیوان آب جوش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه مخلوط کنید. اگرچه چای ریشه شیرین بیان به طور کلی بی‌خطر تلقی می‌شود اما استفاده طولانی‌مدت از آن ممکن است باعث افزایش شدید فشار خون شود و منجر به بی‌نظمی قاعدگی، خستگی، سردرد، احتباس آب و اختلال نعوظ شود.

آویشن

امروزه دیگر آویشن یک داروی رایج برای سرفه، گلو درد، بیماری برونشیت و مشکلات گوارشی محسوب می‌شود. یک تحقیق معتبر نیز نشان داده است که شربت سرفه حاوی آویشن موثرتر و سریعتر از شربت دارونما می‌تواند در افراد مبتلا به برونشیت حاد موثر واقع شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این گیاه ممکن است مسئول فواید آن باشند.

برای تهیه این داروی گیاهی ضد سرفه خشک، روزانه ۲ قاشق چای‌خوری آویشن را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بعد از ۱۰ دقیقه عصاره آن را مصرف کنید. در پاسخ به سوال برای سرفه خشک چه شربتی بخوریم؟ می‌توان گفت که انواع شربت گیاهی سرفه خشک حاوی آویشن و شیرین بیان عالی هستند.

سرفه ی شبانه کودک - درمان سرفه خشک کودکان

درمان سرفه خشک شدید در طب سنتی

متخصصان طب سنتی علاوه بر موارد ذکر شده، معتقد هستند که باید دستورالعمل‌های زیر توسط بیمار نیز انجام شوند:

رایحه درمانی با استفاده از روغن‌های ضروری

به عنوان مثال استنشاق اسانس اکالیپتوس به کمک بخور آب گرم، می‌تواند با خاصیت ضد احتقان خود باعث تسکین سرفه‌های خشک شود. اگر سرفه‌های شبانه خواب آرام را از شما گرفته‌اند، خوشبو کردن اتاق با اکالیپتوس ممکن است به شما کمک کند تا خواب بهتری داشته باشید.

استفاده از انواع بخور

هوای خشک می‌تواند باعث تشدید سرفه‌های خشک شما شود. به همین دلیل استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوا لازم است.

غرغره کردن با آب نمک

این کار به تسکین ناراحتی و سوزش ناشی از سرفه خشک کمک می‌کند. همچنین برای از بین بردن باکتری‌های دهان و گلو نیز موثر است. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان بزرگ آب گرم حل کنید. سپس چندین بار آن را در روز غرغره کنید. استفاده از این داروی سرفه خشک برای کودکان خردسال توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است آب نمک را ببلعند. اگر در طول شب با سرفه‌های خشک مکرر از خواب بیدار می‌شوید، بلافاصله پس از مسواک زدن گلوی خود را با آب نمک غرغره کنید تا به بی‌حسی و تسکین عصب انتهایی گلو کمک کند.

رژیم برای درمان سرفه کودکان کوچک تر و بزرگ تر:

گنجاندن موارد غذایی زیر در رژیم غذایی کودک نیز می تواند برای درمان سرفه مفید باشد:

  • غنی از غذا در ویتامین A و ویتامین B برای حذف سرفه مفید است.
  • سیستم ایمنی سالم برای حذف سرفه مهم است و بنابراین سبزیجات برگ سبز باید یک اجبار باشد.
  • شیر داغ و عسل می تواند به عنوان مکانیزم دفاعی در برابر ویروس و باکتری ها عمل کند.
  • از دادن غذای تند و چرب به فرزندتان اجتناب کنید.
  • از غذا مانند شیر، موز، غذاهای نمک سود شده و اقلام شکر اجتناب کنید. این کار باعث افزایش شکل گیری مخاط می شود.
  • آب آناناس گرم با یک قاشق غذاخوری عسل باعث ایجاد شربت سرفه طبیعی می شود.
  • سیر، زنجبیل، پونه کوهی بدنه را حفظ می کند و قوی است.

یکی از مطمئن ترین راه ها برای درمان سرفه در کودکان، درمان های خانگی است با این حال، مهم است که مواد اولیه را به دقت آزمایش کنید تا مطمئن شوید که این درمان ها برای کودک شما ایمن هستند. هرصورت، لازم است که شما با پزشک صحبت کنید، در صورتی که کودک سرفه های مزمن دارد.

شربت‌ گیاهی ضد سرفه برای کودکان

یکی راه‌های درمان سرفه سرماخوردگی، استفاده از شربت‌ گیاهی ضد سرفه برای کودکان است. توجه داشته باشید که پژوهش‌های انجام شده در ارتباط با این داروهای گیاهی بسیار اندک است؛ درنتیجه نمی‌توان به تاثیرگذاری آن‌ها استناد کرد. مصرف شربت سرفه برای کودکان از نوع گیاهی صرفاً به این علت که گیاهی هستند، عاری از خطر نیست. شربت‌های سرفه گیاهی که در ادامه معرفی می‌شوند تنها برای آشنایی بیشتر شما با این دسته دارویی است:

شربت سرفه کودکان پدی‌کاف (Pedi-cough)

شربت سرفه گیاهی اطفال پدی‌کاف، تسکین‌دهنده سرفه و خلط‌آور مخصوص اطفال بوده که فاقد الکل، رنگ و طعم-دهنده مصنوعی است. این شربت ضد سرفه گیاهی آویشن، عشقه و ختمی دارد. این شربت سرفه گیاهی کودکان باعث می‌تواند سرفه را در کودک سرماخورده کاهش دهد.

شربت سرفه کودکان آیورا (Ivora)

شربت سرفه کودکان آیورا از مواد موثر گیاه عشقه، برای بهبود سرفه ناشی از التهاب حاد و مزمن مجاری تنفسی و سرماخوردگی به‌کار می‌رود.

سرفه خلط دار - درمان سرفه خشک کودکان

شربت سرفه کودکان پروسپان (Prospan)

شربت پروسپان از عصاره برگ خشک پیچک بدست می‌آید. این شربت خلط‌آور و تسکین‌دهنده سرفه می‌باشد.

شربت سرفه توسیان اطفال

شربت سینه توسیان کودکان، یک شربت سرفه برای کودکان و دارو ضدسرفه و خلط‌آور است. این شربت از عصاره گیاه آویشن تهیه شده است. شربت توسیان در سرفه حاصل از سرماخوردگی، برونشیت و تنگی نفس کاربرد دارد. شربت‌های ضدسرفه دیگری که از عصاره گیاه آویشن تهیه می‌شوند؛ شامل موارد روبه‌رو هستند: شربت آوی‌پکت، شربت برونکوسین، شربت دروسیل، شربت تیمکس، شربت دیاتوسین و شربت تیمورانت.

چه موقع برای سرفه فرزندتان باید سریعا با پزشک تماس بگیرید؟

اگر علائم زیر را در کودک مشاهده کردید حتما سریع با پزشک تماس بگیرید:

  • برای نفس کشیدن تلاش می کند، نمی تواند صحبت کند، یا با هر نفس ناله می کند
  • در حال خفگی بوده و قادر به قطع سرفه نیست
  • بیهوش شده یا نفسش قطع شده است
  • لب یا ناخن هایش رنگی متمایل به آبی پیدا کرده است

همچنین اگر کودکتان این علائم را دارد بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

  • استفراغ مداوم دارد
  • هنگام سرفه قرمز یا بنفش می شود
  • آب دهانش آویزان است یا مشکل بلع دارد
  • بسیار بیمار یا خسته به نظر می رسد
  • احتمالاً شی‌ای در گلویش گیر کرده باشد
  • هنگام تنفس عمیق، درد قفسه سینه داشته باشد
  • سرفه خونی یا خس خس داشته باشد
  • دارای سیستم ایمنی ضعیفی بوده یا کاملاً واکسینه نشده باشد
  • سنی کمتر از ۴ ماه داشته و دمای مقعدش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد (داروهای تب بر به نوزادان ندهید)
  • تب بالای ۴۰ درجه سانتی گراد داشته باشد و دو ساعت بعد از مصرف داروهای تب بر بهبود نیابد