راه های انتقال زگیل تناسلی را می دانید؟ آیا از طریق استخر انتقال می یابد؟ آیا از طریق دستشویی های عمومی انتقال پیدا می کند؟  اپیلاسیون می تواند باعث انتقال این ویروس شود؟ پاسخ تمام سوالات شما و همچنین راه های پیشگیری و درمان این ویروس تهاجمی را در این مقاله بخوانید.

زگیل تناسی چیست

HPV شایع ترین عفونت جنسی است که تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان به دلیل عدم آگاهی از آن به این عارضه دچار می شوند. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که برخی از آنها می توانند باعث ایجاد مشکلاتی مثل زگیل تناسلی و حتی سرطان شوند. تنها راه پیشگیری از ابتلا به ویروس hpv و بروز این مشکلات، تزریق واکسن گارداسیل قبل از شروع فعالیت های جنسی است.

زگیل تناسلی - راه های انتقال زگیل تناسلی

افرادی که شرکای جنسی متعددی دارند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه هستند. همچنین ممکن است فردی به این عارضه مبتلا باشد و هیچگونه نشانه ظاهری نداشته باشد. حتی در این وضعیت هم فرد قادر به انتقال ویروس زگیل تناسلی است.

نکته مهمی که باید از آن آگاه باشید این است که ویروس زگیل تناسلی فقط در نواحی واژن، مقعد و گاهی دهان قادر به رشد است.

انواع زگیل تناسلی

همه انواع زگیل تناسلی خطرناک نیستند . در واقع دو نوع زگیل تناسلی کم خطر و پرخطر وجود دارد. زگیل های کم خطر احتمال ایجاد سرطان و یا انتقال به دیگری را معمولا ندارند. با چکاپ ساالیانه از طریق انجام تست پاپ اسمیر انتظار می رود که این بیماری مهار شده و از بین برود. همچنین تزریق واکسن گارداسیل در این زمینه بسیار کمک کننده است.

اما در انواع زگیل تناسلی پرخطر، حتما کولپوسسکوپی انجام می شود. و در مراحل بعدی درمان زگیل تناسلی اقدام به بایوپسی یا نمونه برداری می شود تا شخص شود که این بیماری چقدر در عمق بافت نفوذ پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: لکه های قرمز پوست ، نشانه این بیماری های خطرناک است! + عکس انواع بیماری

علائم زگیل تناسلی

از آن جایی که این بیماری علائمی ندارد گاهی بسیاری از افراد اطلاعی از وجود بیماری ندارند و گاهی ممکن است برخی از افراد علائمی هم داشته باشند اما به دلیل آنکه از نوع بیماری آگاهی ندارند اقدامی برای درمان آن نمی کنند. زمانی که بیماری علائمی نداشته باشد ویروس ممکن است از دو هفته تا چند سال در بدن باقی بماند و با گذشت زمان با یک افت ایمنی خود را نشان می دهد.

یکی از علائم و نشانه های بارز این بیماری مشاهده ضایعات برجسته سفت و گوشتی بر روی پوست در اطراف ناحیه تناسلی می باشد. احساس خارش و سوزش و درد از دیگر نشانه های وجود زگیل تناسلی می باشد.

راه های انتقال زگیل تناسلی

بسیاری از افراد اطلاعات و آگاهی کافی درمورد ویروس HPV و همچنین راه های انتقال زگیل تناسلی ندارند. به همین دلیل گاهی دچار وسواس بی مورد می شوند و در مواقعی هم به دلیل عدم آگاهی اعمالی را انجام می دهند که آنها را در معرض ابتلا به این ویروس قرار می دهد.

در ادامه راه های انتقال زگیل تناسلی را بررسی می کنیم:

رابطه جنسی از راه های انتقال زگیل تناسلی

رابطه جنسی واژینال یا مقعدی به عنوان علت اصلی انتقال زگیل تناسلی شناخته می شود. زمانی که تماس پوست با پوست در نواحی مخاطی اتفاق می افتد، ویروس زگیل تناسلی به راحتی از فرد مبتلا به شریک جنسی اش منتقل می شود. این انتقال ویروس حتی در رابطه جنسی بدون دخول هم اتفاق می افتد. 

روابط جنسی محافظت نشده و داشتن شرکای جنسی متعدد می تواند تا حدی ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

برای تعیین وقت کرایو و لیزر زگیل تناسلی از طریق شماره زیر با کلینیک پایتخت تماس بگیرید.

HPV - راه های انتقال زگیل تناسلی

اپیلاسیون یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی

یکی از نگرانی های خانم ها انتقال زگیل تناسلی از طریق اپیلاسیون است. اگر وسایل و موادی که برای اپیلاسیون استفاده می شود بهداشتی نباشد و چندبار مصرف شده باشد، ممکن است باعث انتقال ویروس hpv شود.

البته زمانی این اتفاق می افتد که از همان وسایل برای فرد مبتلا استفاده شده باشد. همچنین خونریزی در زمان اپیلاسیون خطر ابتلا به این عارضه و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.

بنابراین هنگام مراجعه به مرکز اپیلاسیون باید دقت کنید لوازم مورد استفاده یکبار مصرف باشد.

تیغ اصلاح

اگر شخصی از تیغ آلوده فرد مبتلا در نواحی تناسلی استفاده کند و به خصوص اگر برش و زخم ایجاد شود، احتمال انتقال زگیل تناسلی وجود خواهد داشت.

توصیه می کنیم به هیچ عنوان از تیغ و لوازم شخص دیگری استفاده نکنید.

رابطه دهانی از راه های انتقال زگیل تناسلی

برقراری رابطه جنسی اورال یا دهانی می تواند باعث انتقال ویروس اچ پی وی و ایجاد زگیل در دهان یا روی زبان شود. شکل ظاهری زگیل تناسلی در دهان تفاوت چندانی با زائده های ناحیه تناسلی و مقعد ندارند. زگیل های دهان به دو نوع پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند:

  • در نوع کم خطر زائده زگیل ها بصورت خود به خود از بین می روند.
  • نوع پرخطر زگیل های دهان می توانند منجر به ایجاد سرطان های دهان و زبان شوند.

مواردی که ریسک انتقال ویروس را افزایش می دهند!

احتمال انتقال زگیل تناسلی در شرایط خاصی افزایش می یابد و برخی عوامل ریسک ابتلا به انواع ویروس اچ پی وی را افزایش می دهند که در ادامه برخی از آنها را مرور می کنیم:

  • استفاده طولانی مدت از داروهای آنتی بیوتیک
  • افراد که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند
  • افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است در برابر ویروس اچ پی وی آسیب پذیر تر هستند. بدن این افراد توان مقابله با ویروس را ندارد و به همین دلیل باید بیشتر از افراد عادی موارد بهداشتی را رعایت کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری های پوستی و عفونی که روی سطح پوست زخم و التهاب دارند
  • کودکانی که والدین آنها به این ویروس مبتلا هستند
  • افراد تحت شیمی درمانی
  • افرادی که عمل پیوند عضو داشته اند.

پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

عکس زگیل تناسلی - راه های انتقال زگیل تناسلی

روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری:

  • استفاده از روش های محافظت شده در روابط جنسی
  • جلوگیری از ارتباط های خارج از خانواده و تعدد روابط جنسی
  • استفاده نکردن از لوازم بهداشتی شخصی به صورت مشترک
  • واکسیناسیون به موقع

استفاده از واکسن گارداسیل در ابتلا به زگیل تناسلی بسیار کمک کننده است. به یاد داشته باشید که بهتر است این واکسن در سنین پایین تزریق شود.

درمان قطعی زگیل تناسلی

درمان با لیزر

لیزر زگیل تناسلی ( استفاده اشعه برای از بین بردن زگیل تناسلی )  این مزیت دارد را دارد که یک بار برای همیشه از شر زگیل خود خلاص می شوید.

این روش برای از بین بردن زگیل های خوشه ای و تکی با تعداد زیاد بسیار موثر می باشد. درمان با لیزر می تواند کمی نسبت به روش های دیگر هزینه بیشتری داشته باشد ولی نتایج قطعی تری هم به دنبال دارد.

این روش طی مدت زمان نیم ساعت و به صورت کاملا سرپایی انجام می شود. بیمار بلافاصله پس از لیزر می تواند به محل کار خود برگردد.

لیزر زگیل تناسلی - راه های انتقال زگیل تناسلی

زمان نقاهت آن کاملا کوتاه مدت می باشد. از جمله کسانی که از شهرستان برای درمان زگیل خود به شهرها مراجعه می کنند، با انجام لیزر همان روز به شهرستان خود باز می گردند.

کرایو تراپی (فریز کردن زگیل ها)

روش درمان کرایو توسط متخصص پوست و جراح برای درمان زگیل تناسلی انجام می گیرد. تری کلرواستیک اسید (TCA) همان ماده شیمیایی می باشد که توسط یک پزشک در سطح زگیل ها اعمال شده و زائده پس از یخ زدن ( انجماد ) از بین می رود.

طی این روش موفق 75% بیماران رضایت کامل داشته و 15% از آنها تجربه بازگشت زگیل را داشته اند. با این حال، کرایوتراپی یا سرمادرمانی یکی از روشهای قطعی درمان زائده های گوشتی بعد از لیزر می باشد.

الکتروکوتر یا سوزاندن

یکی از روشهای قدیمی برای درمان زائده ها که از قدیم به کار گرفته می شده، الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل ها می باشد. در این روش که جراحی معمولی می باشد، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت های غیر طبیعی روی پوست استفاده می کند.

این روش بیشتر برای زائده های گوشتی نرم کاربرد دارد و اگر زگیل شما سفت شده و زبر می باشد، لیزر و کرایو پیشنهاد های پزشک متخصص هستند.

الکترولیز زگیل تناسلی - راه های انتقال زگیل تناسلی

جراحی زگیل تناسلی یا لیپ Leep

یکی از روش هایی که پزشکان یا جراحان عمومی برای از بین بین این رشد های کوچک به کار میگیرند، جراحی می باشد. عمل جراحی اغلب برای زائده های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی می باشد و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی حس می شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل ها بخیه زده می شوند.

پس از درمان زگیل های تناسلی، زنان لازم است هر 6 ماه یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام نمایند. زیرا این تست می تواند تغییرات سلول در دهانه رحم را به خوبی نمایان کند.بعضی از انواع HPV که موجب بروز زگیل می شود، خطر ابتلا به سرطان را ندارد اما انواع دیگری از این ویروس در ابتلا به سرطان نقش دارند.

درمان خانگی برای زگیل تناسلی

به یا داشته باشید هرگز از درمان های خانگی (OTC) برای درمان مشکل خود استفاده نکنید . همچنین استفاده از داروهای زگیل مناسب برای نواحی دیگر بدن ، بر روی زگیل های تناسلی ممنوع است. زیرا درمان هایی که برای مناطق دیگر بدن طراحی شده اند اغلب قوی تر از درمان های مورد استفاده در اندام تناسلی هستند.به یاد داشته باشید، با استفاده از درمان های اشتباه ممکن است آسیب بیشتری به بدن خود وارد کنید. قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی با پزشک خود در این مورد مشورت نمایید.

درمان دارویی

در صورتی که زگیل بسیار کوچک باشد، پزشک ممکن است برای درمان زگیل تناسلی داروهای موضعی و پماد را تجویز نماید که برخی از آنها شامل موارد زیر باشد:

  • پماد آلدارا یا ایمی کیمود بر روی سیستم ایمنی کار میکند و به صورت موضعی بر روی پوست مالیده میشود و برای درمان نوع خفیفی از سرطان پوست با نام کارسینوم نیز تجویز میگردد.
  • پودوفیلاکس podofilox: این دارو به صورت محلول و یا ژل می باشد و فقط در بخش خارجی پوست مانند زگیل تناسلی و زگیل مقعدی استفاده می شود و به خاطر خاصیت اسیدی در بخش های داخلی و نواحی حساس مانند مانند لب و داخل دهان، واژن و مجرای تناسلی و واژن به هیچ عنوان نباید استفاده شود و فقط با نسخه پزشک میتوان تهیه کرد.
  • اسید سالیسیلیک یا TCA : به علت ارزان بودن این محلول اسیدی، برخی افراد و حتی پزشکان برای درمان زگیل تناسلی این روش را پیشنهاد میکنند که فقط برای زگیل های بسیار کوچک ممکن است کاربرد داشته باشد ولی عوارض آن بسیار زیاد بوده و مدت زمان درمان( در صورتی که موفق باشد) حدود 6 الی 8 هفته به طول می انجامد و به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در اکثر نتایج دارو و پماد پاسخگو نبوده و باعث رشد بیشتر زگیل ها می شود. در این مواقع نیاز به عمل جراحی برای برداشتن آنها می باشد.

واکسن اچ پی وی - راه های انتقال زگیل تناسلی

آیا انتقال زگیل تناسلی از طریق لباس زیر امکان پذیر است؟

جواب این سوال منفی است اصلا امکان انتقال صفر است. اگر فردی از لباس زیر فرد دیگری استفاده کند، ممکن است این مورد باعث انتقال ویروسی غیر از زگیل تناسلی شود ولی زگیل تناسلی به این طریق منتقل نمیشود. استفاده از لباس زیر هم باعث انتقال زگیل تناسلی نمیشود.

آیا استخر رفتن باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟

در استخر رفتن در جاهای عمومی ممکن است ویروس از طریق پا و کف پا منتقل شود؛ ولی اینها ویروس های زگیل تناسلی نیست؛ اینها یک نوع دیگر از زگیل هستند و ممکن است هم منتقل شود.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دستشویی

خیلی ها فکر میکنند از طریق دستشویی رفتن این بیماری منتقل میشود مثلا میگویند دستشویی بین راهی استفاده کردیم و از دستشویی مشترک استفاده کردیم؛ آیا باعث انتقال زگیل تناسلی میشود؟ باید این را بگویم احتمال این اتفاق صفر است.

بنابراین انتقال از طریق استخر و حمام رفتن صفر است؛ مثلا خانمی به بنده مراجعه میکند و میگوید آقای دکتر من نمیتوانم فرزندم را به حمام ببرم؛ اما نمی دانند که از طریق حمام این بیماری منتقل نمی شود. نمیشود فردی که دچار زگیل تناسلی شده است خود را از خانواده جدا کند؛ این افراد مثل هر فرد دیگری می توانند زندگی کنند.

لیف حمام و زگیل تناسلی

بهتر است که هر فرد در زمینه ی بهداشتی از لوازم شخصی خودش استفاده کند تا بیماری های قارچی و عفونی دیگری را نگیرد ولی در مورد زگیل تناسلی می توان گفت که با این اتفاق هم منتقل نمیشود. ولی توصیه میکنم از وسایل شخصی خود استفاده کنید.

در انتها توصیه ی بنده این است که پیشگیری بهتر از درمان است و از تماس های جنسی آلوده و پر خطر اجتناب کنید تا باعث انتقال زگیل تناسلی نشوید.

بیشتر بخوانید: اختلال دو قطبی چیست و چگونه درمان می شود ؟

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی

عامل به وجود آورنده ی زگیل های تناسلی، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. این ویروس، بسیار شایع بوده و تقریباً تمام افراد به طور مداوم در معرض آن قرار می گیرند.

HPV تقریباً 100 نوع دارد که برخی از آنها زگیل تناسلی را ایجاد می کنند. برخی از انواع این ویروس ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند.

با این حال، بیشتر گونه های HPV می توانند از طریق تماس غیر مستقیم (با وسایل شخصی فرد آلوده به ویروس) انتقال یابند.

زگیل تناسلی در صورت عدم درمان، می تواند زیاد شود. همچنین، ویروس یه وجود آورنده ی آن می تواند از بیمار به فرد دیگری سرایت کند.

اگرچه در بزرگسالی، سیستم ایمنی بدن در برابر این ویروس بسیار مقاوم خواهد شد و یا آن را از بین می برد، اما کودکان و نوجوانان به علت اینکه سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار می گیرند.

با گذشت زمان، افراد در برابر بیشتر انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، ایمن خواهند شد.

ایمن شدن بدن به این معنی است که کمتر تحت تأثیر ویروس قرار می گیرند و یا ویروس نمی تواند در بدن آنها به خوبی رشد کند. اما مدت زمان زیادی طول می کشد تا بدن به این ایمنی دست پیدا کند.

بنابراین، زگیل تناسلی در نوجوانان بسیار گسترش یافته است، زیرا بدن آنها هنوز وقت کافی برای ایمن شدن را نداشته است.

زگیل تناسلی در افراد مختلف به شیوه های مختلفی بروز پیدا می کند. بسیاری از زگیل ها خود به خود از بین می روند و با شروع درمان، معمولاً بعد از چند هفته ناپدید خواهند شد، اما اگر ویروس ایجاد کننده ی آن روی پوست بماند، ممکن است دوباره زگیل ها برگردند.

افراد در معرض خطر زگیل های تناسلی

هر شخص فعال جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارد. با این حال، ریسک ابتلا به این بیماری برای برخی اشخاص بیشتر است :

  • افرادی که کمتر از 30 سال سن دارند.
  • افراد سیگاری
  • کسانی که سیستم ایمنی ضعیف داشته باشند.
  • سابقه سوء استفاده جنسی
  • فرزند مادرانی که در طی زایمان مبتلا به ویروس بوده اند.