به گزارش پارس نیوز، 

درد پوست سر و ریشه مو شاید برای هر کسی اتفاق افتاده باشد بخصوص خانم هایی که عادت به محکم بستن موهای خود دارند. اما گاهی عوامل و علل دیگر در این مسئله دخیل می باشند. در این مقاله علت درد پوست سر و ریشه مو مورد بررسی قرار گرفته است.

علل درد پوست سر چیست؟

از علل شایع درد پوست سر عبارتند از:

اختلالات پوستی

درماتیت یک علت شایع در ارتباط با التهاب پوست است. علائم این بیماری شامل بثورات خارش دار و تورمپوست می باشد. علاوه بر این شما می توانید تاول، پوسته پوسته شدن و یا تکه های بزرگ پوست را نیز روی سر تجربه کنید. این علائم می توانند از طریق تماس با بسیاری از چیزهای معمولی، مانند موارد زیر ایجاد شوند:

فلزات خاص

صابون

گیاه پیچک سمی آمریکایی

برخی از لوازم آرایشی

آلودگی

آب

مواد شوینده خاص

محصولات خاص مراقبت از مو

عفونت

فولیکولیت، کورک و carbunculosis همه این عفونت های فولیکول های مو می توانند حساسیت پوست سر ایجاد کنند. این عفونت ها همچنین می توانند دردناک بوده و زخم ایجاد کنند. علاوه بر این، با وجود این عفونت درسر، زمان لمس پوست سر گرما احساس می شود. این عفونت ها اغلب بر نواحی مانند پشت گردن، پشت سر و یا زیر بغل تاثیر می گذارند. گاهی اوقات، در اثر فشار این ضایعات پوستی ممکن است چرک از آن ها خارج شود.

عفونت های قارچی پوست سر، مانند کچلی قارچیسر و تنیا ورسیکالر، در کودکان شایع تر هستند و می توانند باعث ریزش مو شوند.

آلودگی

هر چیزی که مانند دانه هایشوره سر بوده و غیر طبیعی به نظر می رسند، می توانند شپش باشند. اگر خارش و یا برجستگی قرمز بر روی سر دارید که ممکن است پوسته یا تراوش داشته باشند، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. شپش بسیار مسری است و می توانید تا ۳۰ روز بر روی پوست سر و یا بدن شما زندگی کند. تخم شپش حتی می تواند مدت زمان بیشتری بر روی پوست سر زنده بماند.

درد پوست سر چگونه درمان می شود؟

درمان این درد بستگی به علت و یا علامت آن دارد. یکی از ساده ترین روش های درمان استفاده از شامپوهای مخصوص است که به کاهش خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر کمک می کنند. ایبوپروفن و یا داروهای ضد التهابی مشابه ممکن است برای تسکین التهاب یا سردردهای که باعث حساسیت می شوند، موثر باشند.

روغن های گیاهی خاص، مانند روغن اسطوخودوس یا روغن رزماری، می توانند به التیام زخم هایی که ممکن است باعث درد پوست سر شوند، کمک کنند. با این حال، استفاده از روغن های رقیق نشده بر روی پوست سر شما ممکن است علائم را بدتر کند. قبل از استفاده از این روغن ها، مقداری از آن ها را بر روی بخش کوچکی از پوست سر امتحان کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در صورتی که واکنشی از طرف پوستتان مشاهده نکردید آن را برای سایر بخش های سر نیز استفاده کنید.

روش استفاده از روغن ها

برای استفاده از این  روغن ها یک لیوان آب گرم را با نصف قاشق چای خوری از این روغن ها مخلوط کنید. اگر اسانس آن ها را داشته باشید نیز می توانید از اسانس رزماری یا اسطوخودوس استفاده کنید. سپس کم کم محلول را روی پوست سر ریخته و خوب آن را به سر ماساژ دهید. پس از مالش ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس موها را بشویید.

علت درد پوست سر

پوست سرم درد میکنه علت چیست ؟

دلایل احساس درد در پوست هنگام حرکت مو از انتخاب مدل مو تا شرایط سلامت زمینه‌ای را شامل می‌شوند. پوست سر به محافظت از سر و مو به حفظ گرما کمک می‌کند. با این وجود، فولیکول‌های مو که روی پوست سر قرار دارند، آن را در برابر عفونت‌ها و مشکلات دیگر که موجب احساس درد می‌شوند، آسیب پذیر می‌سازند.

علت خارش سر - مهم‌ترین دلایل و بهترین راه درمان خارش پوست سر | دیجی‌کالا مگ

چرا پوست سر درد میکنه ؟

برخی افراد ممکن است حتی هنگام حرکت مو درد در پوست سر را تجربه کنند. گزینه‌های درمان بسیاری برای پوست سر دردناک وجود دارند که به دلیل بروز این شرایط بستگی دارند. گاهی اوقات، درمان‌های خانگی برای درمان مشکل کفایت می‌کنند. در موارد دیگر، ممکن است مراجعه به پزشک ضروری باشد.

احساس سوزن سوزن شدن ، سوزش یا احساس دردناک هنگامی که موهایتان را می بندید نه تنها ناراحت کننده نیست،بلکه می تواند گیج کننده باشد. درد شدید ممکن است به نظر برسد که از موهای شما ناشی شود ، اما در واقع از اعصاب پوست سر شما ناشی می شود.

دردپوست سر قابل درمان است

درد پوست سر که از حرکت موهای شما ناشی می شود ، دلایل مختلفی دارد. خبر خوب این است که قابل درمان است.

درد پوست سر نشانه ی چیست ؟

دلایل احساس درد در پوست هنگام حرکت مو از انتخاب مدل مو تا شرایط سلامت زمینه‌ای را شامل می‌شوند. حتی مرتب کردن مو می‌تواند موجب احساس درد در پوست سر شود. از شرایطی که ممکن است به احساس درد در پوست سر منجر شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت درد پوست سر چیست؟

  • پسوریازیس پوست سر
  • درماتیت سبورئیک (شوره سر)
  • فولیکولیت پوست سر
  • درماتیت تماسی آلرژیک
  • فشار
  • سردرد دم اسبی
  • سندرم سوزش پوست سر

علت درد در پوست سر هنگام حرکت مو

درد پوست سر هنگام حرکت مو می تواند به صورت زیر باشد:

• خارش

• تیر کشیدن

• مور مور

• سوزش

برخی افراد آن را به عنوان احساس درد در موهایشان و برس زدن تهاجمی مانند احساس خراشیدن یا کشیدن توصیف کنید.

از آنجا که حرکت موهای شما باعث ایجاد درد می شود ، طبیعی است که بسیاری از افراد تصور می کنند موهای شما همان چیزی است که درد را احساس می کنند.

چرا پوست سرم درد میکند ؟

اما از آنجایی که رشته های مو هیچ عصبی ندارند ، نتیجه این است که این پوست سر تحتانی است که هنگام کشیدن و یا حتی حرکت آرام موها را تحریک می کند و درد را تجربه می کنید.

علت مو درد چیست ؟

واکنش آلرژیک دلیل درد و سوزش پوست سر

درد پوست سر که ناگهان ظاهر می شود و علائم دیگری ندارد ممکن است نتیجه یک واکنش آلرژیک باشد ، به ویژه در واکنش به یک محصول جدید مو.

اولین مرحله درمان ممکن است این باشد که به مدت یک یا دو روز از محصولات جدید روی موهایتان استفاده نکنید و به جای استفاده از شامپو های خشن پوست سر خود را با آب خنک بشویید.

تا زمانی که مطمئن شوید که یک واکنش آلرژیک به پایان نرسیده است ، از روغنهای اساسی یا هر محصول دیگری برای مو و پوست سر استفاده نکنید.

ریزش موی کششی علت درد گرفتن پوست سر

ریزش موی کششی نوعی از ریزش مو است که به واسطه کشیدن و محکم بستن مو در پشت سر رخ می‌دهد. به عنوان مثال، افرادی که مو‌های خود را می‌بافند یا از مدل دم اسبی استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ریزش موی کششی قرار دارند.

ریزش موی کششی می‌تواند موجب حساسیت و تیر کشیدن پوست سر شود.

سوریازیس پوست سر علت درد پوست کف سر

سوریازیس یک بیماری خودایمنی است که موجب رشد سلول‌های جدید پوست سریع‌تر از توانایی بدن برای از بین بردن سلول‌های قدیمی می‌شود. سلول‌های جدید روی پوست انباشته می‌شوند که به شکل گیری وصله‌هایی روی پوست منجر می‌شود.

این وصله‌ها می‌توانند در هر جایی از بدن شکل بگیرند. به گفته آکادمی پوست آمریکا، آن‌ها در ۵۰ درصد افراد مبتلا به سوریازیس روی پوست سر شکل می‌گیرند.

سوریازیس پوست سر موجب شکل گیری وصله‌هایی تغییر رنگ داده، پوسته پوسته یا پوسته ریز روی پوست سر می‌شود. این وصله‌ها بسیار خارش‌دار هستند و می‌توانند زخم شوند. خراشیدن وصله‌ها می‌تواند شرایط آن‌ها را بدتر کرده و موجب خونریزی شده یا به ریزش مو منجر شود.

آنچه باید درباره سوریازیس بدانید - بیماری - مراقبت - سلامت نیوز

درماتیت سبورئیک علت درد موی سر

درماتیت سبورئیک نوعی اگزما است که به طور معمول در بخش‌هایی از پوست چرب ایجاد می‌شود. پوست سر به واسطه فولیکول‌های مو چرب است که آن را نسبت به درماتیت سبورئیک آسیب پذیر می‌سازد.

درماتیت سبورئیک بین بزرگسالان در بازه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال بیشتر شایع است.

فولیکولیت علت درد کردن پوست سر و ریزش مو

فولیکولیت به طور معمول در نتیجه فعالیت باکتری ها، مخمر‌ها یا مایت‌های گرد و غبار شکل می‌گیرد. فولیکولیت به التهاب یا عفونت فولیکول‌های مو گفته می‌شود.

فولیکولیت موجب بروز برآمدگی‌های کوچک، خارش‌دار و تغییر رنگ داده روی پوست می‌شود. این برآمدگی‌ها می‌توانند پوسته پوسته و دردناک باشند.

آلودینیا علت درد زیر پوست سر

آلودینیا نوعی بیماری است که موجب واکنش‌های غیرطبیعی درد، مانند احساس ناراحتی هنگام حرکت مو می‌شود. برخی شرایط سلامت می‌توانند موجب آلودینیا شوند که از آن جمله می‌توان به فیبرومیالژیا، نورالژی عصب سه قلو، و نوروپاتی دیابتی اشاره کرد.

سردرد علت درد گرفتن پوست سر

در مواردی که درد پوست سر شما هنگام سردرد رخ می دهد. یک مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا ایبوپروفن ممکن است علائم شما را تسکین دهد.

مدل بستن مو علت درد کف سر و ریشه ی مو

بستن مو ها با استفاده از کش ، بند ممکن است موجب آسیب پوستی شود.

وقتی در پایان روز موها ی خود را باز می کنید ، احساس درد و ناراحتی در پوست سر خود می کنید.

، برای جلوگیری از کشیده شدن پوست سر و مو ها یتان ، با تغییر مدل موهای خود درد و ناراحتی خود را کاهش دهید.

همچنین ، از مدل های مو که باعث کشیده شدن مو ها می شوند و از سفت بستن مو ها اجتناب کنید.

بستن مو‌ها به صورت دم اسبی رشد مو را سرعت می بخشد

عفونت های قارچی دلیل درد گرفتن پوست سر

یک نوع از عفونت قارچی به نام عفونت به شکل حلقوی یا رینگ ورم می تواند بر روی پوست سر تأثیر بگذارد.

علامت اصلی عفونت رینگ ورم بثورات دایره ای و یا ناحیه ای است که دچار ریزش مو شده است.

اگر این بیماری را درمان نکنید ، پیشرفت می کند و ممکن است قرمزی ، تورم ، پوسته پوسته شدن و درد داشته باشید.

برای کاهش خطر ابتلا به عفونت رینگ ورم از کلاه ، برس مو و شانه دیگران استفاده نکنید.

اگر به این عفونت مبتلا شدید ، به پزشک خود مراجعه کنید تا دارو برای تان تجویز کند و از شامپوهای دارویی استفاده کنید تا از سرایت آن به دیگران جلوگیری کنید.

عفونت‌های باکتریایی علت درد پوست کف سر

زرد زخم (که به صورت عفونت سطحی پوست و به صورت  تاولی و غیرتاولی ایجاد می‌شود)، جوش (تورم‌های کوچک که ممکن است چرکی شوند) و فولیکولیت (نوعی بیماری پوستی که درآن فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند) از شایع‌ترین انواع عفونت‌های باکتریایی هستند که بر پوست سر تأثیر می‌گذارند.

نورالژی (Neuralgia) علت سوزش پوست کف سر و ریزش مو

درد ناشی از سوزش شدید، اغلب می‌تواند بر پوست سر تأثیر بگذارد که گاهی به دلیل گرفتگی اعصاب گردن به عنوان مثال وضعیت بد گردن یا آرتریت (التهاب مفصل) ایجاد می‌شود. گاهی اوقات درد عصبی بدون هیچ علت مشخصی به وجود می‌آید که این درد می‌تواند شدید و مداوم باشد. یکی دیگر از دلایل نازکی پوست سر، ماهیچه راست‌کننده مو است. ماهیچه‌های راست‌کننده مو، ماهیچه‌های ریزی هستند که در کنار هر فولیکول مو قرار دارند و سبب سیخ شدن مو می‌شوند که به نظر می‌رسد این وضعیت به استرس مربوط باشد. با توجه به گفته متخصصان، از آنجا که همه ما مو، فولیکول‌های مو و در نتیجه ماهیچه‌های راست‌کننده مو را داریم این اتفاق غیرعادی نیست.

ریزش مو علت درد ریشه مو

اگر در اثر شیمی درمانی ، زایمان ، تغییرات هورمونی یا هر دلیلی ریزش مو دارید ، ممکن است حساسیت پوستی قبل یا در همان زمان به علت ریزش مو رخ دهد.

درمان بستگی به علت ریزش مو دارد.

اگر مو ها به طور غیر عادی می ریزند برای بررسی بیماری های داخلی به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

پوشش محکم علت درد مو مردانه و درد پوسته سر

استفاده از کلاه ایمنی و یا دیگر پوشش های محافظ که به اندازه کافی محکم است، می تواند فشاری را بر روی یک یا هر دو طرف سر بیاورد و باعث درد شود.

عرضه کلاه ایمنی با دید ۳۶۰ درجه/ کنترل لمسی و حذف صدای مزاحم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

ارتباط افزایش سودا با احساس درد در پوست سر

افزایش سودا (سرد و خشک) در سر می‌تواند از علل درد گرفتن ریشه مو و پوست سر است. هر چقدر این درد بیشتر باشد سودای سر هم بیشتر است که معمولا در این مراحل با یبوست همراه است و مهمترین و اصلی ترین درمانش کاهش مواد غذایی سودازا و خوردن مواد غذایی گرم و تر هست.

درد موی سر در نواحی مختلف سر از چیست ؟

درد پوست پشت سر

درد در قسمت پشت سر، به ویژه وقتی با خارش همراه باشد، ممکن است نشان‌دهنده شپش سر باشد.

درد ریشه مو در پیشانی و پشت گوش

صدفک یا داءالصدف و یا پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) می‌تواند هر بخشی از پوست سر و یا  بخش‌های دیگر بدن از جمله گردن، پیشانی و پشت گوش را مبتلا کند. متخصصان معتقدند که عفونت‌های قارچی بر روی کیسه‌های ترشحی مو و ساقه مو تأثیر می‌گذارند و همانند پوست سر، ابروها و مژگان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند.

درد در پوست سر در ناحیه گیج گاه

درد بر روی ناحیه گیج‌گاه، درست در پوست جلوی سر، ممکن است نشان‌دهنده یک وضعیت جدی به نام “ورم شریانی موقت” باشد. این یک وضعیت التهاب موقت سرخرگ گیجگاهی است.

متخصصان در این زمینه می‌گویند که این امر عمدتاً در افراد سالخورده اتفاق می‌افتد و در صورت عدم تشخیص به موقع منجربه نابینایی می‌شود. البته این امر نادر است و جای نگرانی نیست، مگر اینکه درد ادامه یابد و با علائم دیگری مانند اختلال بینایی مضاعف، خستگی و از بین رفتن اشتها همراه باشد.

علت درد پوست سر سمت راست و سمت چپ

اگر احساس کردید کناره‌های موهایتان نازک شده بهتر است به روش بستن موهای خود دقت کنید. Zoë Passam ، متخصص پوست سر در Philip Kingsley می‌گوید: علت آن می‌تواند کشش بیش از حد مو باشد.

درد گرفتن پوست سر نشانه چیست؟

از دیگر دلایل احتمالی درد پوست سر هنگام حرکت مو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش به شامپو، نرم کننده مو، یا دیگر محصولات مو
  • گرما
  • لوازم حالت دهی به مو، مانند برس مو
  • استرس
  • کهیر
  • آفتاب سوختگی
  • نیش حشرات
  • کیست
  • هدبند
  • سشوار، اتوی مو و فر کننده مو

علائم درد در پوست سر

به طور کلی، علائم مشکلات پوست سر شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خارش
  • درد
  • سوزش
  • احساس گزش
  • سوزن سوزن شدن

برخی شرایط که موجب احساس درد در پوست سر می‌شوند، موجب علائم دیگر از جمله موارد زیر می‌شوند:

  • ریزش موی تکه تکه
  • وصله‌های تغییر رنگ داده
  • پوسته ریزی
  • پوسته‌های چرب، سفید یا زرد روی پوست سر
  • برآمدگی‌های کوچک و خارش‌دار

علت درد گرفتن پوست سر چیست و آیا نگران کننده است؟

متخصصان متذکر می‌شوند که نازکی پوست سر به دلیل تنش در عضلات راست کننده مو، هیچ دلیلی برای نگرانی ندارد و با ریزش مو همراه نیست. اگرچه می‌تواند ناخوشایند باشد به خصوص زمان شانه زدن موها.

به طور کلی درد پوست سر به ندرت جدی است، اما پیدا کردن علت آن حائز اهمیت می‌باشد.

اگر علائمی فراتر از پوست سر وجود داشته باشد مانند تب، ضعف یا تورم باید به مراقبت‌های پزشکی توجه کرد به همین ترتیب اگر این علائم با اقدامات ساده از بین نرفت یا بیش از چند روز ادامه یافت برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص درد و التهاب پوست سر و ریزش مو

معمولا چند معاینه انجام می‌شود تا مشکلات ثابت یا شدید بوجود آورنده حساسیت پوست سر حل شود. پزشکان اغلب شروع به جمع آوری سابقه پزشکی و پرسیدن سوالات در مورد رژیم غذایی،  زندگی روتین، زخمهای پیشین، بیماری‌های دیگر و تغییرات جدید می‌کنند. سپس پزشک ممکن است پوست سر را بررسی کند. آنها همچنین ممکن است نمونه فولیکول مو یا نمونه پوست سر را جمع آوری کند تا برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. برخی از پزشکان هم ممکن است الگوهای موی بدن را بررسی کنند.

نحوه پیشگیری از درد موها (پوست سر)

دشوار است قبل از بروز بدانید چه چیزی باعث ایجاد درد در پوست سر می شود. هنگامی که این علائم را تجربه کردید، کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا میزان درد شما در آینده به حداقل برسد

موهای سرم درد میکنه چه اقداماتی انجام دهم؟

  • هر بیماری پوستی مانند اگزما و پسوریازیس را درمان کنید ، حتی اگر معمولاً روی پوست سر شما تأثیر نگذارد.
  • برای جلوگیری از تحریک واکنش های آلرژیک روی پوست سر ، برچسب های محصول را با دقت بخوانید.
  • موهای خود را به آرامی برس بزنید و هر روز آن را با آب ولرم بشویید.
  • از استفاده از محصولات موی چسبنده حاوی الکل خودداری کنید ، زیرا می توانند رطوبت را موهای شما دور کنند. این محصولات شامل بسیاری از ژل ها و محصولات اسپری مو است.
  • موها و پوست سر را با رعایت نکات مربوط به بهداشت مو که توسط آکادمی متخصص پوست و مو توصیه شده است ، سالم نگه دارید .

درمان درد پوست سر

عامل کلیدی برای کاهش ناراحتی پوست سر تشخیص دلیل بروز آن است. گاهی اوقات، این شامل یک فرایند آزمون و خطا می‌شود.

به عنوان مثال، بهبود درد در پوست سر با آزاد کردن مو از مدل‌های تنگ و کشیده امکان‌پذیر است.

درمان درد پوست سر در خانه

  • ماساژ پوست سر با حرکات دایره‌ای انگشتان
  • بکار بردن یخ برای فواصل ۱۰ دقیقه‌ای
  • استفاده از ابزار برای ماساژ پوسته سر
  • مویی که به مدت طولانی سفت بسته شده را به آرامی حرکت دهید

تکنیکهای کشش و آرامش نیز می‌توانند برای حساسیت پوست سر ناشی از سردرد، درد عضلانی و تنش مفید باشند.

از گزینه‌های درمان احتمالی برای فولیکولیت پوست سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی مکرر با یک شامپوی معمولی یا ضد قارچ
  • استفاده از آنتی بیوتیک‌ها یا استروئید‌های موضعی
  • مصرف آنتی هیستامین‌ها
  •  مصرف دارو‌های آکنه

تغییرات سبک زندگی نیز می‌توانند به بهبود درد در پوست سر کمک کنند. به عنوان مثال، مصرف یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم، و خواب کافی همگی گزینه‌های خوبی هستند.

درمان گیاهی درد پوست سر

روغن های گیاهی خاص، مانند روغن اسطوخودوس یا روغن رزماری، می توانند به التیام زخم هایی که ممکن است باعث درد پوست سر شوند، کمک کنند. با این حال، استفاده از روغن های رقیق نشده بر روی پوست سر شما ممکن است علائم را بدتر کند. قبل از استفاده از این روغن ها، مقداری از آن ها را بر روی بخش کوچکی از پوست سر امتحان کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در صورتی که واکنشی از طرف پوستتان مشاهده نکردید آن را برای سایر بخش های سر نیز استفاده کنید.

روغن‌های پیشنهادی برای کاهش درد ریشه مو

  • روغن بنفشه
  • روغن کندوش
  • روغن زیتون
  • روغن رزماری

راهکارهایی دیگر برای تسکین درد ریشه مو

پوست سرم درد میکند چه کنم؟

  • اسپری کرد گلاب روی موها
  • دود کرد اسپند در محیط
  • هلیله سیاه و عسل
  • ماسک حنا
  • جوشانده پرسیاوشان

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

برای افراد بسیاری، تغییر محصولات مو یا کار‌هایی که با موی خود انجام می‌دهند می‌تواند به کاهش ناراحتی پوست سر کمک کند. استفاده از محصولات بدون نسخه نیز می‌تواند برای درد پوست سر زمانی که مو حرکت می‌کند مفید باشد.

اگر پس از چند هفته استفاده از این درمان‌ها بهبودی حاصل نشد، مراجعه به پزشک بهترین گزینه است.

ریزش مو می‌تواند به یک بیماری زمینه‌ای مانند ریزش موی کششی یا سوریازیس پوست سر اشاره داشته باشد. مراجعه به پزشک می‌تواند به تشخیص دقیق دلیل بروز مشکل و ارائه روش درمان مناسب کمک کند.

اگر غالباً موقع حرکت موها خود روی پوست سرتان درد دارید ، با متخصص پوست ملاقات کنید.

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر در پوست سر خود ، به پزشک مراجعه کنید:

  • تکه های پوسته پوسته
  • تاول زدن
  • مناطق خونریزی