تحقیقات جدید پژوهشگران دانشگاه کلورادو نشان می‌دهد که فقط ۵ دقیقه تمرین تنفسی موسوم به "تمرینات قدرتی برای عضلات تنفسی" (IMST) در روز، فشار خون را کاهش داده و حتی به اندازه ورزش‌های هوازی یا دارو در بهبود فشارخون بالا مؤثر است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تمارین تنفسی می‌تواند نقش اساسی در کمک به افراد سالمند در مقابله با بیماری‌های قبلی عروقی داشته باشد.

«دانیل کریگهد»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «شیوه های سبک زندگی متعددی وجود دارد که می‌تواند به افراد در حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. اما واقعیت این است که آنها نیاز به زمان و تلاش زیادی دارند و دسترسی به آنها برای برخی افراد گران و دشوار است. اما به راحتی می‌توان در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنید در پنج دقیقه در خانه خودتان، ورزش‌های تنفسی را انجام دهید.»

IMST در دهه ۱۹۸۰ به عنوان شیوه‌ای برای کمک به بیماران مبتلا به بیماری تنفسی حاد به منظور تقویت دیافراگم و سایر عضلات تنفسی ایجاد شد. این تمرین شامل استنشاق شدید از طریق دستگاه دستی است که مقاومت را ایجاد می‌کند که به صورت مکش محکم از طریق لوله است.

در مطالعه جدید، محققان ۳۶ فرد بزرگسال سالم را در رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال با فشار خون سیستولیک بالا (۱۲۰ میلی متر جیوه یا بالاتر) مورد مطالعه قرار دادند. نیمی از آنها IMST با مقاومت بالا را به مدت شش هفته انجام دادند و نیمی نیز پروتکل دارونما را انجام دادند که در آن مقاومت بسیار کمتر بود.

پس از شش هفته، گروه IMST شاهد کاهش فشار خون سیستولیک به اندازه‌ای بود که معمولاً یک فرد با ۳۰ دقیقه پیاده روی در روز به مدت پنج روز در هفته بدست می‌آورد. این کاهش همچنین با اثرات برخی از داروهای کاهش دهنده فشار خون برابر بود.

حتی شش هفته پس از ترک IMST، گروه IMST روند بهبود خود را حفظ کرد.

به گفته محققان، این شیوه نه تنها از نظر زمانبندی، نسبت به برنامه‌های تمرینی سنتی نیاز به وقت کمتری دارد بلکه ممکن است فواید آن طولانی‌تر نیز باشد.

گروه درمانی با IMST، همچنین شاهد بهبود ۴۵ درصدی عملکرد اندوتلیال عروقی یا توانایی بازشدن عروق پس از تحریک و افزایش قابل توجه سطح اکسید نیتریک، کلید مولکولی برای گشاد شدن عروق و جلوگیری از تجمع پلاک‌ها بودند. سطح اکسید نیتریک به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد.

یافته‌ها نشان داد نشانگرهای التهاب و استرس اکسایشی، که می‌توانند خطر حمله قلبی را افزایش دهند، پس از انجام IMST، به طور قابل توجهی پایین‌تر بود.