در این مطلب به شما خواهیم گفت آی کیو نرمال چند است و چگونه محاسبه می شود. افزایش بهره هوشی به عوامل مختلفی بستگی دارد. با کمک چند حرکت ساده و مصرف یک سری مواد غذایی مقوی می توانید به افزایش بهره هوشی خود و فرزندانتان کمک کنید.

مکعب روبیک - افزایش بهره هوشی

هوش چیست؟

هوش مجموعه ای از استعدادهاست که حافظه، دقت، تمرکز، یادگیری، درک، سرعت پردازش و استدلال در آن دخیل هستند.

بخشی از هوش با هر فرد متولد می‌شود و موروثی است و بخش دیگر آن اکتسابی می‌باشد که با تعلیم و تربیت مناسب و قرار گرفتن فرد در محیط و بستر آموزشی مناسب، متبلور شده و می‌تواند موفقیت فرد را تضمین نماید.

تعریف هوش در واقع درک و فهم و یادگیری سریع و استدلال مفاهیم و درک موقعیت‌های جدید است و حافظه مفهومی ذهنی و همه انواع یادگیری‌ها را شامل می‌شود.  هوش اقسام مختلفی دارد که در مقاله هوش چیست و انواع آن به صورت مفصل آن ها را بررسی کرده ایم و حتی تست آنلاینی طراحی کرده ایم که می‌توانید با استفاده از آن تست، میزان هوش های خود را اندازه گیری کنید. 

آی‌کیو نرمال چند است؟

آی‌کیو فاکتوری است که بیانگر نسبت سن ذهنی به سن واقعی است و میانگین آن ۷۰ است. اگر آی‌کیو شخصی پایین‌تر از ۷۰ باشد دارای عقب‌ماندگی ذهنی است.

رابرت مک‌کال، روانشناسی از دانشگاه پیتسبورگ درباره آی‌کیو نرمال می‌گوید: «ضریب هوشی حدود دو سوم افراد جهان در بازه ۸۴ تا ۱۱۶ در آزمون سنجش آ‌کیو است و عدد ۱۱۶ نیز به عنوان یک عدد نرمال برای ضریب هوشی در نظر گرفته می‌شود.»

تنها ۲/۵ درصد از افراد جهان قابلیت کسب آی‌کیو بالاتر از ۱۳۰ دارند. البته توجه داشته باشید که آزمون‌های متفاوتی برای سنجش میزان آی‌کیو وجود دارد و برای ارائه آمار دقیق‌تر، نوع آزمون باید مشخص شود.

آزمون‌های سنجش آی‌کیو در سنین مختلف، متفاوت است. برای مثال کودک پنج ساله‌ای که نمره ۱۳۰ در تست سنجش آی‌کیو کودکان کسب کند، جز ۲/۵ درصد اول افراد هم‌سن خود قرار می‌گیرند.

همچنین فرد ۴۵ ساله که در آزمون سنجش ضریب هوشی بزرگسالان نمره آی‌کیو بالاتر از ۱۳۰ کسب می‌کند، از ۹۷/۵ درصد افراد هم‌سن خود ضریب هوشی بالاتری دارد.

مک‌کال می‌گوید: «آی‌کیو افراد در طول زندگی تقریبا ثابت است؛ اما افراد با انجام برخی کارها می‌توانند آن را افزایش دهند. ضریب هوشی می‌تواند میزان موفقیت افراد در مدرسه و محیط کار را تعیین کند.

این مسئله به این معنا نیست که آزمون سنجش ضریب هوشی همه معیارهایی را که با هوش مرتبط هستند به صورت مستقل اندازه‌گیری می‌کند؛ بلکه سیستم پاداش در مدرسه و محیط کار با این آزمون‌ها شباهت زیادی دارند.»

افزایش بهره هوشی کودکان

دوران کودکی و بالا بردن ضریب هوشی

نوزادی که به دنیا می‌آید مقداری ضریب هوشی را از والدین خود به ارث می‌برد. به تدریج که بزرگ می‌شود و با تغذیه سالم، بازی‌های فکری، محیط بدون استرس و امن می‌توان به افزایش ضریب هوشی او امیدوار بود.

غیر از عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی متعددی روی ضریب هوشی تاثیر می‌گذارد. وضعیت تغذیه‌ای به خصوص در دوران کودکی، استرس‌ها و فشارهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و کمیت و کیفیت تحصیلات همگی بر بالا بردن ضریب هوشی تاثیر می‌گذارند.

به عنوان مثال، نوزادانی که از شیر مادر محروم‌اند، ضریب هوشی کمتری دارند. ضریب هوشی کودکان مبتلا به کم‌خونی ۵‌ تا ۱۰ درجه کمتر از حد طبیعی برآورد شده است.

کمبود ید نیز باعث کاهش آموزش‌پذیری کودکان می‌شود و ضریب هوشی آن‌ها را به میزان ۵ تا ۱۳ امتیاز (در موارد کمبود شدید ید تا ۳۰ امتیاز) کم می‌کند.

به این ترتیب می‌توان در نظر گرفت که فقر و ضریب هوشی پایین هر یک دیگری را تشدید می‌کنند و یک چرخه معیوب را تشکیل می‌دهند. این امر بخشی از ضریب هوشی پایین در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا را توجیه می‌کند.

شیوه گفت‌وگو با کودک نیز تاثیر زیادی در افزایش هوش او دارد. کودکان باید در ۱۲ ماهگی بتوانند برخی لغات را بیان کنند و در ۱۸ ماهگی نیز برخی عبارات را به صورت کوتاه و مختصر بگویند. معمولا کودکانی که صحبت کردن را زودتر شروع می‌کنند باهو‌ش‌تر از سایر کودکان هستند.

اگر اعضای خانواده به مطالعه کتاب علاقه داشته باشند، به راحتی می‌توانند فرزندان خود را به کتاب خواندن تشویق کنند؛ این کار باعث افزایش ضریب هوشی آن‌ها می‌شود. هنگامی که برای کودک خود کتاب می‌خوانید، سعی کنید توجه او را علاوه بر تصاویر، به متن و کلمات نیز جلب کنید.

دوران بزرگسالی و روش های بالا بردن ضریب هوشی

برای بالا بردن ضریب هوشی در بزرگسالی نیز می‌توان با ورزش کردن، روزه گرفتن، تغذیه مناسب و به چالش کشیدن خود مثل حل جدول، مطالعه، حل مسائل و انجام کارها به شیوه متفاوت سبب بالا بردن ضریب هوشی شد.

مثلا می‌توانید کارهای روزمره خود را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهید؛ با دست مخالف مسواک بزنید. همچنین می‌توانید برای بالا رفتن ضریب هوشی مدیتیشن انجام دهید.

خواب کافی داشته باشید و در وسط روز چرت کوتاهی بزنید. از گوشی‌های هوشمند خود بهینه‌تر استفاده کنید، مطالب مفید را بخوانید و به اشتراک بگذارید. مطالب جدید را یاد بگیرید.

کارهای محاسباتی انجام دهید. دخانیات مصرف نکنید. به اعصابتان مسلط باشید. موازی کاری انجام ندهید و روی انجام یک کار تمرکز کنید. آب با فلوراید کم مصرف کنید. طبق تحقیقات فلوراید بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد.

هوش - افزایش بهره هوشی

برای افزایش بهره هوشی چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای افزایش بهره هوشی بازی‌های فکری انجام دهید

برای جلوگیری از زوال مغز و تقویت حافظه خود، حتماً در طول روز و به طور منظم بازی فکری انجام دهید. می‌توانید از طریق تلفن همراه خود این بازی‌ها را دانلود کنید و در زمان معینی در طول روز، این بازی‌های فکری را انجام دهید.

مسواک زدن با دست مخالف

تحقیقات دانشمندان نشان داده است، اگر هنگام مسواک زدن از دست مخالف، مثل دست چپ برای راست دست‌ها استفاده کنید، قسمت‌هایی از قشر خارجی مغز که اطلاعات لمسی را از دست دریافت میکنند، به سرعت و به میزان زیادی گسترش میایند استفاده از این دست برای انجام کارها، باعث فعال شدن قسمت مخالف مغز می‌شود.

برای افزایش بهره هوشی مطالعه کنید

اگر مسایل ژنتیکی را کنار بگذاریم، مطالعه یکی از مهمترین عواملی است که بر تقویت ضریب هوشی و IQ شما اثر می‌گذارد. سعی کنید در زمینه علوم مختلف مانند ریاضیات، فیزیک و ... کتاب‌هایی را مطالعه کنید. مطالعه این علوم علاوه بر افزایش درک شما از جهان پیرامون، باعث بهبود قوه ادراک، دایره لغات و قدرت تجسم و محاسباتی شما خواهد شد.

صبحانه بخورید

خوردن صبحانه می‌تواند تمرکز، توانایی حل مسئله، عملکرد ذهنی، حافظه و خلق و خو را بهبود بدهد. صبحانه، اولین فرصتی است که بدن برای سوخت گیری گلوکز بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت بی‌غذایی دارد. گلوکز، منبع اصلی انرژی است.

کارهای روتین خود را هر بار به سبکی متفاوت انجام دهید

مغز خودتان را با انجام کارهای تکراری به چالش بکشید. ذهن خود را از مسیر های تکراری خارج کنید و از روش های متفاوت و مسیر های جدید برای انجام کارهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال اگر راست دست هستید، گاهی با دست چپ مسواک بزنید؛ با دوستان خود یا با خود یک زبان دیگر را تمرین کنید و سعی کنید به زبان دیگر صحبت کنید. 

یادگیری زبان جدید برای افزایش بهره هوشی

به سراغ یادگیری زبان جدید بروید تا علاوه بر بهره گیری از مزیت های یادگیری یک زبان جدید، مغز خود را همانند یک منبع یادگیری محیا سازید.

دانشمندان بر این باورند که افراد چند زبانه قدرت بیشتری در حل مسائل سخت و پازل های دشوار دارند. یادگیری یک زبان جدید این امکان را به مغز شما می دهد که در تحلیل مسائل قدرت بالاتری داشته باشد و برای حل مشکلات و مسائل راه کارهای بهتری خلق کند. علاوه بر آن صحبت کردن به دو زبان می تواند اعتماد به نفس و تسلط بر محیط را در شما افزایش دهد.

برای افزایش بهره هوشی مدیتیشن کنید

عصب روانشناسان می‌گویند مدیتیشن می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد. اسکن‌های MRI مربوط به افرادی که مدت‌ها بود مدیتیشن می‌کردند، فعالیت‌های بیشتری در مدارات مغزی مسئول در توجه را نشان داد. وقتی صدا‌های حواس پرت کن برای گروهی از مدیتیشن کننده‌های تحت MRI پخش شد، معلوم شد این صدا‌های مزاحم تاثیر بسیار کمی بر نواحی مربوط به هیجان و تصمیم گیری مغز گذاشته بودند.

مدیتیشن - افزایش بهره هوشی

با بینی خود ارتباط جدید برقرار کنید

برخی از ما احتمالا یادمان است که از چه زمانی عطر چای یا قهوه، شروع یک روز جدید را برایمان تداعی میکند، اما شما میتوانید با مرتبط ساختن یک عطر جدید، مثل مرکبات، وانیل یا نعناع با یک فعالیت، مسیر‌های عصبی جدید را هوشیار نگهدارید.

دفتر رویداد‌های روزانه داشته باشید

می‌توانید به دفترچه‌ی یادداشت خود به عنوان فضایی گسترده‌ای برای مغزتان نگاه کنید. یادداشت کردن نه فقط به شما اجازه می‌دهد ایده‌های‌تان را ثبت کنید، بلکه کمک‌تان می‌کند آن‌ها را بازنگری کرده و ساماندهی کنید.

برای افزایش بهره هوشی از مصرف قند اجتناب کنید

هر کربوهیدرات ساده‌ای مانند پاستا، نان سفید و چیپس سیب زمینی می‌تواند شما را خسته و خواب آلود کند، که به آن sugar blues می‌گویند، این احساس رخوت و بی‌انرژی بودن، فکر کردن را سخت می‌کند. چون انسولین زیادی ناگهان وارد جریان خون می‌شود تا با قند زیادی که وارد شده مقابله کند.

ورزش کنید

احتمالاً از همان اول که شروع به خواندن این مقاله کردید، منتظر بودید به این مورد برسید. از جمله راه‌های افزایش هوش ، ورزش کردن است. ورزش نه تنها در سلامت جسمانی مؤثر است، بلکه موجب تقویت حافظه نیز می‌شود. مخصوصاً ورزش‌های تمرکزی و حرکتی مثل یوگا.

ورزش کردن سبب می‌شود بتوانیم تمرکز بیشتری روی کارهای‌مان داشته باشیم. سیستم قلبی و عروقی سالمی داشته و سطح انرژی‌مان را تا شب بالا نگه داریم. با انجام مدیتیشن می‌توانید از بیشترین ظرفیت مغز استفاده کرده و همچنین نیم‌کره راست و چپ مغز را به تعادل برسانید.

ورزش به یادگیری سریع‌تر و افزایش سطح هوشیاری می‌انجامد و همگی این فواید فقط با تحرک بدنی حاصل می‌شود.

ورزش با تحریک سلول‌های عصبی، تولید آن‌ها را سرعت می‌بخشد، ارتباطات آن‌ها را قوی‌تر و از آن‌ها در برابر صدمات محافظت می‌کند؛ به این ترتیب مغز شما با بهینه‌ترین ظرفیت ممکن کار خواهد کرد.

خواندن کتاب به صورت کاملا متفاوت

وقتی کتاب‌ها را بلند می‌خوانید یا به کتاب خوانی دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که بی صدا مطالعه می‌کنید، از مدار‌های مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید.

ساده‌ترین راه، نفس عمیق بکشید

پایین بودن سطح اکسیژن، عملکرد مغز را ضعیف می‌کند. با تنفس عمیق از طریق بینی می‌توانید عملکرد مغزتان را فورا بالا ببرید. نفس‌های عمیق، اکسیژن بیشتری وارد جریان خون و نهایتا مغز می‌کنند.

به خاطر سپردن تصاویر موجود در عکس برای افزایش بهره هوشی

حافظه تصویری تان را تمرین کنید. عکسی را به مدت 1 دقیقه ببینید. سپس عکس را از چشمتان پنهان کنید و هرآنچه در عکس دیدید و به خاطر می‌آوردید را یادداشت کنید. یکبار دیگر امتحان کنید اما قبل از اینکه شروع کنید یک نفس عمیق بکشید و به عکس دقت کنید. دفعه دوم بهتر نبود؟ شک نکنید این بازی در عین سادگی، کمک بسیار زیادی به افزایش هوش شما خواهد کرد.

هوش برتر - افزایش بهره هوشی

بیشتر از آنتی اکسیدان‌ها مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها از تمام سلول‌های‌تان محافظت می‌کنند که شامل سلول‌های مغز هم می‌شود. برخی از غذاها، بیشترین آنتی اکسیدان‌ها را دارند مانند بلو بری، آلو، کشمش، بلک بری، سیر، کلم، کرن بری، توت فرنگی، اسفناج و رسپ بری. بالا بردن قدرت مغز، به شما این امکان را می‌دهد که کیفیت زندگی خود را بالا ببرید.

کمتر از شبکه های اجتماعی استفاده کنید

شبکه های اجتماعی به دلیل این که هم ذهن شما را خیلی زیاد به خود درگیر می‌کنند و هم معمولاً زمان زیادی را در آن می‌گذرانید، می‌توانند تا حد زیادی هوش شما را کاهش دهند. پیشنهاد می‌کنم تا می‌توانید از آن ها کمتر استفاده کنید تا هم ذهن بازتر و آزادتری داشته باشید و هم به تقویت هوش خود کمک زیادی بکنید.

برای افزایش بهره هوشی از کم خوابی پرهیز کنید

زمانی که بدنتان نیاز به خواب دارد، حتماً استراحت کنید. هر شخصی در زمان‌های خاصی کارایی بالاتری دارد. ممکن است یک فرد در صبح بازدهی داشته باشد و یک فرد در ساعات آخر شب راحت‌تر تمرکز کند. طول مدت خوابیدن افراد نیز با هم فرق می‌کند. پس با توجه به ویژگی‌های جسمی خود زمان خواب خود را تعیین کنید و هر زمان که بدن شما نیاز به خواب دارد، حتماً استراحت کنید.

روزه گرفتن متناوب

از نظر علمی ثابت شده که روزه گرفتن، تولید فاکتور نورون زای مشتق شده از مغز (BDNF) را که پروتئینی در مغز است را افزایش می‌دهد. از این طریق می‌توان به گسترش نورون های جدید و ایجاد سیناپس های عصبی (پیوند نورون ها) کمک کرد.

طبق نظر مایکل ایدز، فاکتور BDNF نقش “محافظ عصبی در مقابله با استرس و صدمات خطرناک مغزی” را دارد و افرادی که سطح بالاتری از BDNF را دارند، دارای درجات پایین تری از افسردگی هستند.

اساساً آنچه رخ می‌دهد، این است که روزه گرفتن متناوب، استرس کمتری برای مغز ایجاد می‌کند که این اتفاق به واسطه ترشح بیشتر BDNF صورت می‌گیرد. همان گونه که قبلا گفته شد، مغز انسان شدیداً به محرک هایی که به آن می‌دهیم، پاسخ می‌دهد.

مارک پاتسون دانشمند عصب شناس معتقد است که در موضوعات سلامت، روزه گرفتن متعادل می‌تواند یک روز در هفته باشد و به کاهش کالری در بقیه روزهای هفته کمک کند. این کار برای تقریباً همه افراد مزایایی از جمله تقویت حافظه و هوش را در پی دارد.

اشیاء آشنا را وارونه کنید برای افزایش بهره هوشی

وقتی که اشیایی که طبق معمول سر جای خودشان هستند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به سرعت آنها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به طور وارونه قرار بگیرد، شبکه مغز شما دچار درگیری می‌شود و سعی می‌کند که شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر وجود دارد، تغییر کند.

می‌توانید قاب عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.

جای خود را سر میز غذا عوض کنید

در اکثر خانواده ها، هر نفر جای مخصوص خود را سر میز غذا دارد اما می‌توان با عوض کردن جا، مغز را تحریک کرده و پرورش دهید.

هر از گاهی جای خود را بر سر میز غذا را با یکی از اعضای خانواده عوض کنید، تا هم به غذاهای مختلف و نمک و فلفل از زوایای گوناگون دسترسی داشته باشید و هم زاویه دیدتان نسبت به اتاق عوض شود.

مواد غذایی سالم - افزایش بهره هوشی

بهترین خوراکی ها برای افزایش بهره هوشی کدامند؟

تعداد زیادی از خوراکی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها وجود دارند که برای مغز و کارکردهای مغزی مفید هستند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم: 

ویتامین D برای افزایش بهره هوشی

ویتامین D علاوه بر اینکه برای استخوان مفید است، یکی از کاتالیزور‌های موجود در مغز نیز هست که سیستم رشد رشته عصبی و پیوند نوروترنسمیتر‌ها (پیام رسان‌های عصبی) را روشن و خاموش می‌کند.

بلوبری (زغال‌اخته آبی)

بلوبری یا زغال‌اخته آبی، میوه‌ای است که در ایران خیلی کم و به شکل محدود وجود‌ دارد و هنوز در سبد میوه‌ی خانوارهای عزیز ایرانی قرار ندارد (که البته از کم‌سعادتی خودش است) اما خاصیت‌های آن به حدی است که دل‌مان نیامد آن را در این فهرست قرار ندهیم.

بلوبری سرشار از زردینه است. زردینه، رنگدانه‌ای است که در گیاهان و میوه‌ها موجب تقویت حافظه و یادگیری می‌شود و از پیری سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند. زغال‌اخته آبی به خاطر طعم متفاوتی که دارد در انواع ترکیب‌های غذایی نظیر سالاد، نان، پن‌کیک، ماست و… استفاده می‌شود و در شکل‌های مختلف تازه، یخ‌زده و خشک قابل استفاده است.

بلوبری - افزایش بهره هوشی

زیتون برای افزایش بهره هوشی

زیتون از زوال عقل و پیری مغز جلوگیری می‌کند. این قابلیت به خاطر وجود چربی غیراشباع موجود در آن است. این چربی‌ها، اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش می‌دهند، اما چربی‌های اشباع مثل چربی گوشت، لبنیات و سرخ‌کردنی‌ها ارتباط میان سلول‌ها را سخت می‌کنند و در نتیجه فرایند اکسیژن‌رسانی کند یا مختل می‌شود.

زیتون را قبل از خوردن غذا به عنوان اشتها‌آور صرف کنید و یا همراه با غذای خود میل بفرمایید. زیتون هم از موادی است که در انواع سالادها و غذاها ترکیب خوبی ایجاد می‌کند.

شکلات

شکلات برای افزایش ضریب هوشی کودکان و بزرگسالان بسیار مفید است. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که وقتی افراد سالخورده عصاره‌های کاکائویی خاصی را که سرشار از فلانول‌ها هستند، مصرف می‌کنند، عملکرد شناختی‌شان بسیار بهبود می‌یابد.

آووکادو

آووکادو نیز از دوستان تازه‌وارد در بازار ایران است. آووکادو سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و جریان خون را تسریع می‌کند. هر چه سرعت گردش خون در مغز بیشتر باشد، مغز عملکرد بهتری خواهد‌ داشت. ترکیب آووکادو در سالاد به اضافه‌ی لیمو و اندکی نمک و سس مایونز، فوق‌العاده می‌شود. آووکادو در انواع غذاهای پختنی نیز خوشمزه است.

ماهی سالمون برای افزایش بهره هوشی

خوراکی‌های سرشار از امگا۳ کارایی عملکرد‌های مختلف مغز را افزایش می‌دهد، از جمله حافظه را بهبود می‌بخشد. به علاوه ویتامین A، ویتامین D، و سلنیوم موجود در سالمون از سیستم عصبی در برابر آسیب مرتبط با پیری محافظت می‌کند و حتی می‌تواند به عنوان داروی ضدافسردگی عمل کند.

پروبیوتیک‌ها برای افزایش قدرت مغز

پروبیوتیک‌ها کاری با مغز ندارند و سایر بخش‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. هنگامی که سایر بخش‌های بدن سالم و شاد باشد، مغز نیز سالم و شاد خواهد بود. پروبیوتیک‌ها می‌توانند بسیاری از تاثیرات منفی ناشی از داشتن یک رژیم غذایی ناسالم را کاهش دهند.

آهن برای افزایش قدرت مغز

آهن مکملی است که نیازی به مصرف بیش از حد آن نیست. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند زوال عقل و تخریب مغز را سرعت ببخشد. با این وجود، کمبود آهن نیز مشکلاتی را در سطح انرژی انسان به‌وجود می‌آورد. آهن یکی از اجزاء اصلی خون انسان است و در صورت کمبود آهن ما دچار کم خونی، بی‌حسی و خستگی می‌شویم.

تخم‌مرغ برای افزایش بهره هوشی

کولین ماده‌ای مغذی است که در توسعه‌ی مرکز حافظه نقش مهمی ایفا می‌کند. توسعه‌ی مرکز حافظه فرایندی است که در ۶ سال اول زندگی صورت می‌گیرد. هر زرده‌ی تخم‌مرغ در حدود ۲۰۰ میلی‌گرم کولین دارد و این مقدار برای کودکان تا ۸ سال کافی است.

مردان، روزانه به ۵۵۰ میلی‌گرم کولین نیاز دارند و این مقدار برای زنان ۴۲۵ میلی‌گرم است. تخم‌مرغ یکی از غنی‌ترین منابع کولین است و در کنار آن خاصیت‌های بی‌شمار دیگری نیز دارد. جگر مرغ و انواع ماهی‌ها از جمله ماهی سالمون، جایگزین‌های مناسبی برای تخم‌مرغ هستند.

چای ماچا

تحقیقات نشان داده که نوشیدن روزانه چای ماچا به تقویت عملکرد مغز و افزایش هوش کمک می‌کند. جالب است بدانید کافئین موجود در این نوشیدنی تقریبا برابر یک فنجان قهوه بوده با این تفاوت که شما را برای مدت زمان طولانی‌تری هوشیار و شاداب نگه داشته و کافئین آن اعتیادآور نیست.

چای ماچا - افزایش بهره هوشی

چربی‌های اشباع

چربی‌های اشباع نیز درست مثل گروه امگا برای رشد مغز از اهمیت بالایی برخوردارند. گروه امگا بخش قابل توجهی از پوشش‌های محافظت‌کننده را تشکیل می‌دهند درحالیکه چربی‌های اشباع از جنس هورمون هستند و ۱/۲ از ساختار سلولی ما را در بر گرفته‌اند.

ویتامین ب۱۲

ویتامین ب‌۱۲ برای داشتن سلول‌های عصبی سالم حیاتی است. به علاوه، ویتامین ب۱۲ باعث تولید غلاف میلین می‌شود که فیبر‌های عصبی را می‌پوشاند و همچنین در برابر امواج الکتریکی مغز عایق‌بندی می‌کند.

ویتامین آ برای افزایش بهره هوشی

ویتامین آ ارتباط بین ناحیه‌ی هیپوکامپ و سلول‌های مغزی را بهبود می‌بخشد و از این طریق توانایی‌های یادگیری را بهبود می‌دهد. ویتامین آ خواص آنتی اکسیدانی نیز دارد که از آسیب زدن رادیکال‌های آزاد به سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند. بعضی از منابع خوب ویتامین آ اسفناج، هلو، جگر و زردآلو هستند.

افزایش هوش در اسلام

با بررسی روایاتی که مربوط به مسائل افزایش هوش و شناخت و درک و فهم انسان است می‌توان گفت که افزایش هوشمندی انسان عواملی دارد که البته تأثیر این دو عامل در همه مواد برای همه یکسان نیست.

در برخی روایات، به دو گونه هوش اشاره شده است: هوش ذاتی، که به درجات متفاوتی در وجود انسان هااست و دیگری هوش اکتسابی، که از طریق تجربه و یادگیری و شرایط محیطی، ایجاد می‌شود و با کمک هوش ذاتی و عملکردها در انجام امور به ما کمک می کند.

امام علی (ع) می‌فرمایند: هوش غریزه‌ای است که باعلم و تجربه افزایش می‌یابد. همینطور می فرمایند در عین اینکه اصل هوش را ذاتی تعریف کرده اند، یادگیری و استفاده از تجارب زندگی را که همان هوش اکتسابی انسان محسوب می‌شود، تقویت کننده آن دانسته‌اند.

در دین اسلام راهکارهایی معنوی بیان شده است که به افزایش هوش کمک زیادی می کند، در این بخش چند نمونه از انها را بیان کرده ایم.

  • خواندن دعاهایی که برای تقویت حافظه نوصیه شده است. از امام معصوم نقل شده است که از خدا بخواه که عقل تو را قوى گرداند و از خدا فهم و درک طلب کن.
  • خواندن قرآن به خصوص آیة‌الکرسى. (آیه 255، 256 و 257 سوره بقره)
  • دوری از چیزهایى که باعث فراموشی می‌شود؛ مانند معصیت و گناه، علاقه و وابستگی زیاد به دنیا، سرگرمی و اشتغال بیش از حد به آن و غمگین و محزون بودن برای مسائل دنیایی.
  • ذکر خداوند و به یاد و همراه معنویت بودن و انجام امور عبادى و تکالیف شرعی بویژه نماز اول وقت. (در هنگامه های اذان انرژی مثبت سرشاری وجود دارد که با نماز که به نوعی می تواند تمرکز و مراقبه محسوب شود، به ما منتقل می شود)
  • خشم یکی از عواملی است که حافظه را کم میکند. پس سعی کنید در هرحال یر خشم خود غلبه کنید تا ذهن ارام تری داشته باشید.
  • توکل واقعى، که اگر تلاش با توکل عجین شود اثر فوق العاده‌اى در بر دارد.
  • توسل به اهل بیت (ع) در هر حال.
  • وضو داشتن همیشگی
  • حجامت (از بین رفتن خون مضاف و ناپاک تاثیر بسزایی دارد)

حافظه ی قوی - افزایش بهره هوشی

افزایش هوش با طب سنتی

بسیاری از افراد برای افزایش حافظه به دنبال بهترین و به سمت قرص‌های شیمیایی می‌روند؛ درحالی‌که از مضرات این قرص‌ها و مفید بودن داروهای گیاهی برای بهبود حافظه و عوارض بسیار کمتر آن‌ها آگاه نیستند.

داروهای گیاهی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد حتی برای کاهش استرس و اضطراب در کارهای روزانه بسیار مفید هستند؛ زیرا طبیعتِ گرمی دارند و محرک خوبی برای سلول‌های مغزی بوده و به‌طورکلی برای افزایش تمرکز، کند بودن ذهن، عملکرد ضعیف مغز، عصبانیت زودهنگام مفید هستند. همچینین جایگزین فوق العاده ای برای قرص ها انرژی زا های شیمیایی هستند که مضرات فراوانی دارند.

  • گیاه آویشن و جعفری
  • گیاه مریم گلی
  • گیاه اسطوخودوس
  • گیاه نعناع فلفلی
  • گیاه بابونه
  • گیاه جینکو و باکوبا
  • روزانه 14 عدد بادام را دانه‌دانه در طول روز مانند آدامس بجوید
  • مویز برای تقویت حافظه به‌عنوان گیاه دارویی مؤثر است
  • ارده و شیره، ارده و عسل، مربای سیب، مربای بِه برای صبحانه
  • کندر یک معجون فوق العاده برای تقویت حافظه
  • روزانه از عطرهای گرم مانند گلاب، نرگس، مریم و مشک استفاده کنید
  • قرار گرفتن در معرض دود اسفند روزانه حداقل 20 دقیقه
  • ترکیب سُعد و عسل و زعفران

افزایش بهره هوشی کودکان

همه والدین می‌خواهند که فرزندان باهوشی را پرورش دهند تا با این کار فرصت موفق شدن را به آنان بدهند. بدون هیچ تردیدی زمین‌های بازی بخشی کامل و جدانشدنی از خاطرات هر کودکی است.

در حالی که تمرینات گروهی نقشی غیرقابل انکار در ارتقای سلامت جسمانی و قدرت فیزیکی کودکان دارد، کارشناسان بر نقش مؤثر زمین‌های بازی در تعلیم و تربیت و بهبود روابط اجتماعی کودکان تاکید دارند.

به همین دلیل قبل از مطالعه بازی های تقویت هوش کودکان، پیشنهاد می‌کنم حتماً سری به بسته جامع افزایش هوش کودکان هم بزنید تا به وسیله بازی ها و تکنیک هایی که در آن گفته شده، بتوانید برای رسیدن به موفقیت کودکانتان، هوش های دهگانه آن ها را نیز افزایش دهید. برای این که توضیحات این بسته را مطالعه کنید، روی عکس زیر کلیک کنید.

خوراک خوب برای افزایش هوش کودک

دشوار است که غذاهای فردی یا مواد مغذی را به هوش بالاتر متصل کنید؛ اما مطمئناً درست است که رژیم سالم و متنوع از رشد بدن و مغز حمایت می‌کند.

سوء تغذیه و برخی از کمبود ویتامین و مواد معدنی، به طور خاص از ید و آهن، می‌تواند نقش مهمی در اختلال شناختی ایفا کند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر موجب افزایش هوش می‌شود (گرچه چالش هایی برای این مطالعات وجود دارد).

آنچه که ما می‌دانیم، این است که شیر مادر منبع خوبی از اسیدهای چرب اشباع شده طولانی مدت است که برای توسعه مغز ضروری هستند (ماهی قزل آلا منبع خوبی برای کودکان بزرگتر است).

به کودکان میان وعده های سالم و مغذی بدهید و از دادن میان وعده های بی فایده مانند پفک و چیپس به کودک خودداری نمایید.

برای افزایش بهره هوشی با کودک خود صحبت کنید

شواهد زیادی وجود دارد که صحبت کردن با کودک، حتی قبل از اینکه او بتواند صحبت کند، مهارت های پردازش زبان و واژگان او را تقویت می‌کند.

طی مطالعاتی که توسط Adriana و پروفسور Anne Fernald در دانشگاه استنفورد انجام شده و در مجلات علمی روانشناسی نیز منتشر شده است،دریافته اند که کودکانی که پدر و مادرشان با آنها صحبت نمی‌کردند، در آزمونهای زبان بدترین حالت را داشتند و این ضعف طولانی مدت بود.

این کودکان در ۲۴ ماهگی تا ۶ ماه پشت سر هم و حتی در ۶ سال بعد در دوران مدرسه هم احساس ناراحتی می‌کردند.

محققان به والدین توصیه می‌کنند که با بچه ها و فرزندانشان به صورت محبت آمیز و دوست داشتنی صحبت کنند تا بتوانند رشد مغز و مهارت های زبان را در اوایل رشد کودک توسعه دهند.

دامنه‌ لغات‌ کودک‌ بستگی‌ مستقیم‌ به‌ میزان‌ صحبت‌ والدین‌ طی‌ دو سال‌ اول‌ زندگی‌ او دارد.

تقویت حافظه - افزایش بهره هوشی

با کودک خود ارتباط چشمی برقرار کنید

از اینکه ساعت ها به طور مداوم به چشمان زیبای کودک خود نگاه کنید، لذت می برید؟ این کار را ادامه دهید.

با این کار مغز کودک شما بهتر رشد می‌کند و باعث تقویت هوش کودک شما از همان اوایل میشود.

محققان ثابت کرده اند نوزادان از سه یا چهار ماهگی حالت های مختلف چهره والدین خود را تشخیص می‌دهند.

احساس، نخستین چیزی است که کودک به واسطه آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

فهمیدن حالات و احساس دیگران باعث تقویت مهارت های غیر کلامی کودکان می‌شود و این کودکان در کارهای گروهی موفق تر عمل خواهند کرد.

موسیقی در افزایش بهره هوشی

ادعاها نشان میدهد که گوش دادن به موسیقی کلاسیک باعث می شود که بچه ها باهوش تر باشند، هرچند کمی بلندپروازانه است. اما منصفانه می‌توان گفت که موسیقی می‌تواند به رشد فکری کودک شما کمک کند.

موسیقی دنیایی فراتر از ریتم و آهنگ و ملودی به کودک می‌آموزد. موسیقی به صورت قدرتمندی به توانایی های دیگر مثل ریاضیات و زبان متصل است. مانند گفتار و سخنرانی، موزیک هایی که وزن و قافیه و زیر و بمی دارند.

از طریق گوش دادن و پیوستن به آهنگ های ساده، نوزادان و کودکان نوپا مهارت های شنیداری قابل توجهی را فرا می‌گیرند. آهنگ ها حافظه و مهارت های شناختی را نیز توسعه می‌دهند، زیرا کودک شما کلمات را به یاد می‌آورند و معنای آنها را پردازش می‌کنند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد یادگیری یک ابزار در دوران کودکی است که می‌تواند مفید و سودمند باشد. مطالعات نشان داده اند که یادگیری پیانو باعث افزایش هوش مکانی و زمانی کودکان می‌شود.

کودکانی که تمرین موسیقی داشتند، در ترکیب‌ و ساخت‌ پازل‌ در مقایسه‌ با بچه‌هایی‌ که‌ تمرین‌ موسیقی‌ نداشته‌اند، دقیق‌تر و سریع‌تر و در درک‌ مفاهیم‌ ریاضی‌ موفق‌‌ترند.

جالب است بدانید در دسته بندی هوش های چندگانه، نوعی هوش وجود دارد که گوش دادن موسیقی می‌تواند آن را به شدت تقویت کند و اصلاً نام آن هوش، هوش موسیقایی نام دارد! پیسنهاد می‌کنم حتماً سری هم به مقاله هوش موسیقایی بزنید تا درباره این هوش و راه های تقویت آن بیشتر بدانید.

انواع تست هوش

برای این که میزان هوش خود را اندازه گیری کنید، چندین تست هوش معتبر وجود دارد که هر کدام از آن ها متفاوت هستند. یکی از آن ها همان طور که پیش تر هم گفتم، تست هوش های ده گانه گاردنر است که هوش را بر اساس چندین مقوله متفاوت طبقه بندی می کند. علاوه بر آن، چندین تست هوش دیگر هم وجود دارد که هوش را از جنبه های دیگری مانند همین iq مورد بررسی قرار می دهد. این تست ها عبارتند از:

  1. تست هوش وکسلر
  2. تست هوش استنفورد بینه
  3. تست هوش ریون
  4. تست هوش آدمک (گودیناف)
  5. تست هوش کتل