جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دوشنبه مصادف با روز جشن ملی ونزوئلا ، در نامه‌ای بر حمایت کشورش از خوآن گوایدو سرکرده مخالفان در این کشور که آمریکا او را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته است، تأکید کرد.

رئیس جمهور آمریکا در نامه‌ای خطاب به گوایدو او را آقای رئیس جمهور خطاب کرد و نوشت: «بیش از هر زمان دیگری، ما برای حمایت از مبارزه برای آزادی برای همه ونزوئلایی‌ها از طریق انتقال مسالمت آمیز و دموکراتیک قدرت مصمم هستیم.»

آمریکا همانند حدود ۵۰ کشور جامعه بین الملل انتخاب دوباره نیکلاس مادورو را به ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۱۸ که مخالفان آن را تحریم کرده بودند، به رسمیت نمی‌شناسد. این کشور‌ها گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند و به منظور تلاش برای کنار زدن مادورو از قدرت تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کردند.

در نامه بایدن که توسط دفتر نمایندگی آمریکا برای ونزوئلا در کلمبیا برای گوایدو فرستاده شد و خبرگزاری فرانسه صحت آن را از منبعی دیپلماتیک به دست آورد، آمده است: «در این روز (جشن ملی) است که ما کار بزرگی را که در جستجوی انتقال سیاسی تحت رهبری شما انجام گرفت، خاطر نشان می‌کنیم.»

این نامه در حالی ارسال شده است که آمریکا و اروپا ۲۵ ژوئن در بیانیه‌ای مشترک آمادگی خود را برای بازنگری در تحریم‌های ونزوئلا در صورتی که پیشرفت‌هایی در زمینه برگزاری انتخابات معتبر حاصل شود، اعلام کردند.

مذاکراتی از چند هفته پیش بین دولت مادورو، جامعه بین الملل و مخالفان برگزار می‌شود.

رایزنی‌هایی در روز‌های اخیر در بین مخالفان که خود با هم اختلاف نظر دارند در مورد اینکه آیا آن‌ها باید در انتخابات منطقه‌ای ماه نوامبر شرکت کنند یا نه انجام شده است. مخالفان در ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و پارلمانی ۲۰۲۰ را تحریم کرده بودند.
واشنگتن و کاراکاس سال ۲۰۱۹ در پی به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت از سوی کاخ سفید، روابط دیپلماتیک را با یکدیگر قطع کردند.

سفارت آمریکا در کاراکاس بسته شد و از آن پس آمریکا یک دفتر نمایندگی در بوگوتا دارد.

تا این اواخر، نیکولاس مادورو در سخنرانی هایش جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا را که جانشین دونالد ترامپ جمهوری خواه شد که دشمن سرسخت مادورو بود، معاف کرده بود، اما جمعه او سیا و ارتش آمریکا را به طرح ریزی ترور خود متهم کرد و پرسید آیا بایدن اجازه آن را داده است؟