به گزارش پارس نیوز، 

«محمود عثمان» از سیاستمداران کرد و نماینده دو دوره پارلمان عراق با اشاره به تلاش‌های احزاب حاکم درباره پست ریاست جمهوری عراق و سرنوشت آن در میان کردها گفت: اعتقاد من بر این است که کردها پست ریاست جمهوری عراق را قبول نکنند، زیرا اختیاراتی نداشته و بود و نبود آن برای کردها اهمیتی ندارد.

وی گفت: 10 سال است که در محافل رسمی و غیر رسمی اعلام کرده‌ام، کردها به دنبال پست ریاست جمهوری عراق نباشند و سعی کنند نماینده‌ای از اقلیم کردستان در پست ریاست پارلمان عراق دیده شود زیرا پارلمان محل تصویب قوانین و تصمیمات کلیدی است و می تواند در راستای منافع کردها باشد.

این سیاستمدار کرد عراقی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش‌های احزاب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق با هدف کسب کرسی ریاست جمهوری گفت: احزاب حاکم اقلیم کردستان هیچ گاه با هم سازگاری نداشته و در عمل به عنوان دو دشمن و رقیب سرسخت دیده شده‌اند و اکنون هم با اعزام هیئت‌های جداگانه به دیدار جریان‌های سیاسی عراق و طرح درخواست‌های حزبی رفته‌اند.

محمود عثمان گفت: آنچه که امروز در عراق دیده می‌شود حزبگرایی کردی است و چیزی به نام دفاع از حقوق کردها به صورت کلی در عراق دیده نمی شود.

عضو سابق پارلمان عراق تاکید کرد  تلاش‌های حزب دموکرات کردستان عراق در خصوص کسب کرسی ریاست جمهوری عراق به عنوان سهمیه اصلی کردها در بغداد ممکن است نوعی فشار بر اتحادیه میهنی کردستان برای رسیدن به اهداف دیگری از جمله در خصوص تعدیل قانون ریاست اقلیم کردستان باشد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تحرکات اخیر خمیس خنجر و پروژه بازگشت هویت عربی عراق و دیداری که طی روزهای گذشته با مسعود بارزانی داشته است، گفت: با توجه به اینکه گفته می شود خمیس خنجر از وابستگان رژیم بعثی صدام است از سوی شیعیان عراق چهره‌ای مطرود است و در میان اهل سنت این کشور هم اتفاق نظری در خصوص وی وجود ندارد.

محمود عثمان در ادامه گفت: کشورهای عربی منطقه خواستار آن هستند یک عرب سنی در پست ریاست جمهوری عراق دیده شود تا به زعم آنان، هویت عربی این کشور بازگردانده شود و اینک هم به نوعی از این ایده خود دفاع می‌کنند، حتی آمریکایی‌ها هم از چنین اقدامی حمایت می‌کنند.

این سیاستمدار کرد عراقی در عین حال اظهار داشت: جریان‌های اهل سنت عراق به ویژه در این دوره از وحدت سیاسی برخوردار نیستند و بالطبع، خنجر هم برای رسیدن به پست ریاست جمهوری عراق از حمایت اکثریت آنها برخوردار نیست، اما دست‌های خارجی در این قضیه دیده می‌شود.

عضو سابق پارلمان عراق پیش بینی کرد با توجه به تنش‌های سیاسی در اقلیم کردستان که با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق تشدید شده است ممکن است کردها موفق به تشکیل یک فراکسیون متحد پارلمانی نشوند.