دولت فدرال پاکستان پبش از این، ضرب الاجل 30 روزه را برای اخراج پناهجویان افغان از این کشور تعیین کرده بود.

حکومت پاکستان تصمیم گرفته که صدها هزار پناهجوی افغان را که از سال ها به این طرف در خاک این کشور زندگی می کنند، اخراج کند.

دلیل این اقدام تنش های اخیر میان اسلام آباد و واشنگتن بیان شده است و گفته می شود که حکومت پاکستان به مهاجران 30 روز مهلت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند.

قیصر افریدی سخنگوی شعبه پاکستان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته بود که آنان نسبت به این اقدام 'نگران' هستند.

کابینه پاکستان سوم ژانویه سال میلادی جاری - سیزدهم دی ماه - این تصمیم را اتخاذ کرد.

در حال حاضر 1.4 میلیون افغان دارای مدرک و صدها هزار تن دیگر که فاقد مدرک می باشند، در پاکستان زندگی می کنند.

پس از اوج گیری دامنه جنگ های داخلی افغانستان در سال های 1980 و 1990 میلیون ها تن از این کشور بیرون شدند که بسیاری از آنان به پاکستان مهاجرت کرده و از آن زمان تا حال در بخش های مختلف این کشور همسایه زندگی می کنند.

این اواخر، روابط میان کابل و اسلام آباد به وخامت گرایید و اسلام آباد فشارها بر افغان های مقیم در پاکستان را نیز بیشتر کرد.

کابل و واشنگتن همواره پاکستان را متهم کرده اند که برای جنگجویان گروه طالبان پناه می دهد و تلاش های بازسازی در افغانستان را متاثر می کند.

افزون بر دامنه وسیع اعتراضات جهانی، گروه بزرگی از مهاجران افغان در سال 2016 از پاکستان به افغانستان بازگشت کردند اما سال گذشته، رقم مهاجرین بازگشته به دلیل اوج گیری درگیری ها در افغانستان رو به کاهش نهاد.

تارنمای خبری 'رادیو پاکستان' نیز امروز /چهارشنبه/ در خبری اعلام کرد که «عبدالقادر بلوچ» وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان در ملاقات با «نانسی ایزو جکسون» معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته که کشورش به دلیل حضور مهاجران افغانستانی با مشکلات زیادی مواجه است.

وی گفته است:برنامه ارائه شده از سوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای بازگشت آوارگان افغانستانی عامل موثری برای سرعت یخشی و آسان شدن خروج آن‌ها از پاکستان است.

نانسی جکسون نیز در این دیدار با قدردانی از پاکستان برای میزبانی از مهاجران افغانستانی گفته است که آمریکا درباره رسیدگی به وضعیت مهاجران افغانستانی از پاکستان حمایت کرده و در سفر به کابل این موضوع را با مقامات افغانستان مطرح می کند.

به گزارش ایرنا 'عمر زاخیلوال' سفیر افغانستان در پاکستان روز پنجشنبه پنجم بهمن ماه جاری با انتشار پیام توییتری اعلام کرد که در دیدار با ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش پاکستان، در خصوص توسعه همکاری های دو جانبه گفت و گو کرده است.

وی در ادامه پست توییتری خود نوشت که در دیدار با ژنرال قمر باجوا در خصوص موضوعات مختلف همچون گسترش روابط دو کشور گفت و گو کرده است.

بر این اساس، زاخیلوال در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان همچنین در خصوص اعتماد متقابل، ایجاد فضای اعتماد و گسترش صلح و ثبات در دو کشور و منطقه گفت و گو کرد.