به گزارش پارس به نقل از مهر، این طرح از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأیید و به عنوان طرح منتخب در جشنواره نوآوری و شکوفایی شناخته شد اما متأسفانه با توجه به اینکه بین صنایع خودروسازی ما و پژوهشگران حلقه مفقوده ای از اعتماد وجود دارد هنوز نتوانسته در صنعت خودروسازی حرفی برای گفتن داشته باشد.

غلامرضا یوسف- طراح ومجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این سیستم می تواند جایگزین سیستم ABS باشد، گفت: سیستم ترمز ACBS سیستم ضد قفل یا ضد لغزش است که از قفل شدن چرخ ها حتی هنگامی که راننده پدال ترمز را تا انتها فشار می دهد، جلوگیری می کند و مانع از انحراف خودرو می شود. به این ترتیب می توان هنگام ترمزگیری با حفظ فرمانپذیری خودرو را کنترل و از موانع با اطمینان عبور کرد.

وی با تاکید بر استراتژیک بودن این سیستم در خودروها، اظهار داشت: سیستم طراحی شده به لحاظ عملکرد همانند ABS عمل می کنند ولی به لحاظ شکل و ابعاد ظاهری، تعداد و فرم قطعات نیز شباهتی به سیستم ABS ندارد.

یوسف با بیان اینکه این سیستم با عنوان ACBS ارائه شده است، خاطر نشان کرد: نصب این سیستم بر روی خودرو موجب می شود که در هنگام ترمز شدید خوردو بدون قفل چرخ، خودرو فرمان پذیری داشته باشد و توزیع فشار هیدرولیک بر روی هر چهار چرخ منجر به توقف سریع و با ثبات آن خواهد شد.

نمونه سیستم ACBS تولید شده در کشور

وی با بیان اینکه این پروژه از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است؛ ادامه داد: مطالعات امکان سنجی این پروژه در ۶۵۰ صفحه تهیه شده است و در طول ۱۱ سال گذشته همچنان قرار است از این پروژه حمایت شود ولی تاکنون اقدامی برای تولید این سیستم نشده است.

مجری طرح با بیان اینکه این سیستم جز اقلام تحریمی است، یادآور شد: شرکت های اصلی صاحب این تکنولوژی و سازنده این سیستم در دنیا آمریکا، آلمان، انگلیس و کره است و به دلیل اعمال تحریم ها علیه کشور برای خریداری این سیستم با مشکلاتی مواجه هستیم ضمن آنکه سهم تولید ایران برای این محصول صفر است.

این محقق شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه خودروسازان ایران دچار وابستگی مطلق به محصولات این حوزه صنعتی و صرفا مصرف کننده هستند، اضافه کرد: درحال حاضر این نوع از سیستم از طریق کشور چین تهیه می شود و برای واردات باید مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان در سال هزینه کنیم، در حالی که با حمایت مسئولان می توانیم با رقمی اندک در مقایسه با رقم واردات سالانه، ضمن ایجاد اشتغال مستقیم و پایدار برای ۱۴۰۰ نفر، ظرف ۳ سال در این زمینه به خودکفایی برسیم.

پیش بینی تقاضا ترمز ACBS در بازار ایران از سال ۹۰ تا ۹۳

یوسف با بیان اینکه این سیستم در مدل ها و ابعاد مختلف نمونه سازی شده است، توضیح داد: برای دریافت حمایت های پژوهشی به منظور انجام تحقیقات تکمیلی، تدوین دانش فنی و استاندارد تست محصول، تولید نیمه صنعتی سیستم ACBS و اخذ تاییدیه از یکی از شرکت های معتبر جهانی با معاون علمی ریاست جمهوری مذاکره و اعلام شد که صنایع خودروسازی و وزارت صنایع که سالی حداقل ۲ هزار میلیارد تومان واردات این سیستم را دارند باید احساس مسئولیت و حمایت کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مسئولین وزارت صنایع نیز اعلام کردند که اعتبار پژوهشی نداریم و معاونت علمی ریاست جمهوری که سالی هزار میلیارد تومان اعتبار پژوهشی دریافت می کند باید از مراحل بعد از نمونه سازی تا اخذ تاییدیه جهانی از این طرح حمایت و به عنوان یک محصول صنعتی به وزارت صنایع معرفی کند و اگر سرمایه گذار بخش خصوصی نیز حاضر به حمایت مالی از این طرح باشد، وزارت صنایع آمادگی دارد ضمن صدور پروانه تاسیس با معرفی یکی از شهرک های صنعتی برای احداث کارخانه و نصب ماشین آلات تولیدی که توسط سرمایه گذار بخش خصوصی خریداری شده نسبت به صدور پروانه بهره برداری اقدام کند در عین حال اعلام شد که اگر در این مرحله خودروسازان حاضر به خرید این محصول نباشند دیگر کاری از وزارت صنایع ساخته نیست چون خودرو سازان به عنوان یک بنگاه اقتصادی متعلق به بخش خصوصی هستند.

مجری طرح با تاکید بر اینکه در این میان حلقه مفقوده ای وجود دارد که هرگز پیدا نخواهد شد، ادامه داد: سطحی نگری و گرایش های تجاری اقتصادی، عملکرد جزیره ای و سلیقه ای باعث شده تا مسئولین عمدا ویا سهوا اولویت های آتی کشور را گم کنند.

وی ضمن ابراز تاسف از وضعیت موجود در سازمان های مربوط، ابراز امیداوری کرد که قوانین حمایتی لااقل به گونه ای تدوین شود که آنها نتوانند از طراحی و نمونه سازی مدل های بالاتر جلوگیری کنند.

یوسف همچنین یادآور شد: این شرایط موجود در حالی است که نتایج تست های انجام شده بر روی سیستم اتوماتیک مکمل ترمز نشان داد که عملکرد این سیستم در مقایسه با آخرین مدل ارائه شده از سوی شرکت بوش آلمان قابل رقابت است ضمن آنکه قابلیت ارتقا و پیشرفت را نیز دارد و در صورتی که مورد حمایت قرار گیرد می توانیم سیستم های پیشرفته تری چون ESP و TCS که به عنوان سیستم پایداری و ایمنی خودرو به کار می روند و هنوز در اختیار خودروسازان داخلی قرار نگرفته تا بر روی خودروهای تولید داخل نصب شود را نیز ارائه دهیم.

این محقق خاطر نشان کرد که مدولاتور ۶ کاناله مدل ۳۰ سیستم اتوماتیک مکمل ترمز ACBS که در سال ۱۳۸۷ نمونه سازی آن به پایان رسید و ارائه شد ضمن ارائه خدمات ABS قادر است که خدمات ESP و TCS را ارائه کند.