شکوری رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی ایران در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت واگذاری طرح های نیمه تمام گفت: طرح های نیمه تمام بسیاری در کشور وجود دارد که تکمیل آن 12 تا 20 سال زمان می برد.

وی ادامه داد: ما باید از گذشته فعالان اقتصادی  و سرمایه گذاران خارجی و داخلی را به این پروژه ها می آوردیم.

شکوری در خصوص برنامه های دولت در قانون بودجه برای تسریع پروژه های نیمه تمام تصریح کرد:باید برنامه های در نظر گرفته سرعت اجرای بیشتری پیدا کند.

وی افزود:با شرایط و  مشوق هایی که دولت در قانون بودجه در نظر گرفته می توان برخی از طرح ها را تکمیل کرد  اما برخی از طرح ها را باید کنسل کرد چرا که در جانمایی ها اشتباه شده و امکان اجرایی شدن آنها نیست.

در تعیین بودجه پروژه های نیمه تمام به صورت جزیره ای عمل می شود

بر اساس این گزارش زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:برخی از این پروژه های نیمه تمام طبق آمایش سرزمینی اجرایی نمی شود و بخش نظارتی مجلس هم خیلی روی اجرای این کار اصراری نداشته است.

وی ادامه داد:قوانینی که در مورد پروژه های نیمه تمام در بودجه آورده می شود به صورت سالانه است درحالیکه باید در این خصوص قانون جامع و کاملی تهیه شود چراکه تا برنامه ریزی و راه مناسب نباشد قطعا این پروژه ها به سرانجام نمی رسد.

زارع گفت:در زمان تعیین بودجه به صورت جزیره ای در خصوص پروژه ها عمل می شود.

عضو کمیسون اقتصادی مجلس اظهار داشت:در مورد پروژه های نیمه تمام باید قانون جامع و همیشگی تدوین شود این قانون در بودجه 91 آورده شده و تا 97 ادامه داشته است البته در این چند سال کامل تر شده اما اینکه در اجرا تا چه حد موفق بوده مشخص نیست.

نقدینگی کشور تکافوی تکمیل طرح های نیمه تمام را می دهد

بر اساس این گزارش روانشادنیا کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد:نقدینگی کشور تکافوی اجرای این طرح ها را می دهد؛6 برنامه توسعه ای بعد از انقلاب اجرا شده اما ما در برنامه ها همه آرزوها و آمال را می گنجانیم بدون اینکه به به منابع مالی مورد نیاز پروژه ها توجهی شود.

وی ادامه داد:سرمایه گذاری در طرح های زیرساختی یا از طریق دولت یا از سوی بخش خصوصی و سرمایه گذار بین المللی  و یا با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی با دولت صورت می گیرد. اما در شرایط کنونی کشور کمتر فعال خصوصی تمایل به مشارکت در این طرح ها دارد.

روانشادنیا تصریح کرد:در دنیا صندوق های تضمین سرمایه گذاری تشکیل شده که شکست سرمایه گذاران را جبران می کند یا بانک هایی هستند که از سرمایه گذاران در پروژه ها حمایت می کنند اما در ایران سرمایه گذاران چنین تضمین ها و حمایت هایی ندارند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:یکی از موانع و  مشکلات در حوزه قانونگذاری در بخش مشارکت دولت و فعالان بخش خصوصی است.

سامانه جامع اطلاعاتی پروژه های نیمه تمام در حال تدوین

بر اساس این گزارش خانلو رئیس بازرگانی سازمان برنامه و بودجه در خصوص برنامه های دولت برای تسریع تکمیل طرح های نیمه تمام تصریح کرد:دولت از سال گذشته در تبصره 19 قانون بودجه شرایط و مشوق هایی در نظر گرفته تا جذابیت بیشتری برای ورود بخش خصوصی به این بخش ایجاد شود که این امر تاثیر بسزایی در جذب نقدینگی به این حوزه ها دارد.

وی ادامه داد:توجیه پذیری قیمتی پروژه ها، تجهیز منابع مالی، اهرمی کردن منابع و هم افزایی آورده های بخش خصوصی بر منابع دولتی در آئین نامه اجرایی این تبصره آمده است.

خانلو افزود: با اجرای این طرح ها 18 هزار فرصت شغلی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می شود و در قانون بودجه 97 سعی شده  زمینه های لازم برای حضور فعالان بخش خصوصی در این پروژه ها ایجاد شود.

وی تاکید کرد: البته نیاز به قانون دائمی در این بخش وجود دارد لایحه آن از سوی دولت تهیه شده و به مجلش ارائه شده است.

خانلو افزود:این قانون جامعی است که هرچه سریعتر تصویب شود اطمینان بخشی بهتری به سرمایه گذاران برای حضور در پروژه های نیمه تمام داده می شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:همچنین سامانه اطلاعات جامع در خصوص پروژه های نیمه تمام در حال تدوین است.

انتهای پیام/