پايگاه خبري تحليلي «پارس»- عليرضا کافي- به نظرت با 265ميليون تومان چه کاري مي توان کرد؟ مي توان يک آپارتمان کوچک خريد، يک کارگاه توليدي راه انداخت و صاحب کسب و کار شد يا يک عروسي آبرومند و مجلل گرفت؟ آبرومند نه براي من و تو که چندين ماه پيگير وام ازدواجمان بوديم و درآخر هم با هزار منت از طرف رئيس بانک، پول را به حسابمان ريختند و تعهد گرفتند که اگر سر موعدش اقساط مان را پرداخت نکنيم،ضامن مان بايد پول را پرداخت کند.راستي نمي دانم در شرايط اقتصادي امروز با 265ميليون تومان مي توان مشکل چند نفر راحل کرد.چند نفر را داماد کرد و براي چند عروس جهيزيه تهيه کرد، اما اين را مي دانم که بعضي ها که از ما بهتران اند و با اين پول براي پسرشان جشن عروسي مي گيرند و تازه شرمنده بعضي از فاميل هم مي شوند که نتوانسته اند به ضيافتشان دعوتشان کنند!

منوي 480هزارتوماني شام در باغ تالارهاي غيرقانوني
همين چند روز قبل بود که به لطف وجود بعضي اقوام از ما بهتران به يکي از همين عروسي ها دعوت شديم.آدرس، حوالي گرمدره کرج بود و اگر کروکي باغ را کنار کارت عروسي نمي گذاشتند با چندين ساعت گشتن هم نمي توانستيم باغ تالار محل برگزاري عروسي را پيدا کنيم. بعد از گذر از خيابان هاي متروکه بالاخره با اشاره کارمندان باغ که وظيفه شان رصد و شناسايي ميهمان هاست به داخل باغ راهنمايي مي شويم. ورودي اين باغ تالار 40 ميليون آب خورده است! نوبت به شام مي رسد، منوي شام 480هزار توماني با 20نوع پيش غذا و سالاد،12نوع خوراک، ۳ نوع غذاي دريايي، بره، بوقلمون و ماهي شير درسته، انواع کباب ها و غذاهاي برنجي، به اضافه 7نوع دسر روي ميز قرار مي گيرد. از نظر صاحبان مجلس مهم نيست چه مقدار از اين غذاها خورده شود بلکه مهم آبرومند و مجلل برگزار شدن مراسم است. چند روز بعد از مراسم وقتي تصميم به تهيه گزارش مي گيرم همراه همسرم به دفتر برگزار کننده اين مراسم در الهيه تهران مي رويم تا بيشتر با شرايط و قيمت هاي برگزاري مراسم در باغ تالارهاي اطراف تهران آشناشويم.

40ميليون تومان ورودي باغ
مدير مجموعه قيمت ورودي باغ تالارهاي حاشيه غرب تهران را بين 8 تا 40ميليون تومان اعلام مي کند و وقتي قيمت منوي غذايي را که چند شب قبل با آن از ما پذيرايي شده بود مي پرسم مي گويد: آن منو براي هر نفر 480هزارتومان است شامل: پذيرايي شام، عصرانه،گل آرايي، شمع آرايي و سفره خانه سنتي. براي موزيک هم بين 8تا 15ميليون تومان کنار بگذاريد. وقتي علت تفاوت قيمت ها را مي پرسم، مي گويد: برخي گروه ها مطرح هستند و از خواننده و رقصنده زن هم در گروه خود استفاده مي کنند. خيلي ها دوست دارند در مراسمشان خواننده زن بخواند يا حتما رقصنده داشته باشند. در همين لحظه آلبوم سفره هاي عقد را هم به دستمان مي دهد و مي گويد: از بين 35سفره عقدي که داريم حتما از يکي از سفره ها خوشتان مي آيد. قيمت سفره ها هم بين 2 ميليون و 500 هزار تومان تا 5 ميليون تومان متغير است. وقتي مي گويم گل آرايي ماشين عروس مراسم قبلي بد جور چشمم را گرفته، با افتخار مي گويد: هزينه کرايه و گل آرايي بنزي که شما ديديد براي يک شب مي شود 8 ميليون تومان که البته من به شما بي ام و ايکس 6 را توصيه مي کنم.

عروسي تجملي1

آرايش 9ميليوني عروس توسط آقاي گريمور
وقتي همسرم از قيمت آرايشگاه عروس مي پرسد در جوابمان مي گويد بستگي به سليقه شما دارد از 4ميليون تا 9ميليون تومان. البته مورد آخري را يکي از آقايان چهره آراي مطرح سينما انجام مي دهد و به همين خاطر هم هزينه اش کمي بالاست.

در ادامه به يکي از آرايشگاه هاي مردانه در الهيه تهران مي روم و قيمت و بسته خدماتي را که به دامادها ارائه مي دهند مي گيرم، آقاي آرايشگر به سرعت و تيتروار توضيح مي دهد که به درخواست شما براشينگ،کاشت موي موقت، ويتامينه صورت،رنگ کردن مو، برداشتن ابرو و ....برايتان انجام مي شود. با قيمت هاي بالا براي يک شب داماد شدن بايد بين900 هزار تا يک ميليون و صد هزار تومان پرداخت کني؛ البته اگر بخواهي براي عکاسي داخل باغ و آتليه يک روز قبل از عروسي هم آماده شوي بايد ۲ برابر اين مبلغ را بپردازي که با موافقت مديريت سالن مي شود از تخفيفات ويژه نيز برخوردار شد.هنوز هم از مرور شنيده ها و ديده هايم، بالا و پايين کردن اعداد، ارقام و هزينه هايي که براي يک شب جشن عروسي پرداخته مي شود، سرم سوت مي کشد .از اين همه اختلاف طبقاتي، تجمل گرايي و فخر فروشي. تنها اميدم اين است چنين گزارش هايي تلنگري باشد براي مسئولان فرهنگي و شايد افرادي که مي خواهند با بسط فرهنگ تظاهر خود را به سراب خوشبختي برسانند.

رشد تجمل گرايي از مهم ترين عوامل تاخير در ازدواج جوانان
برنا- رييس مرکز مطالعات و پژوهش هاي راهبردي وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با «طرح بررسي عوامل موثر بر تاخير ازدواج جوانان از منظر خود جوانان در شهر تهران» (سال 92)مسکن، سرمايه و شغل را تاثير گذارترين عوامل افزايش سن ازدواج از منظر پسران دانست و افزود: در بين دختران و پسران، رشد تجمل گرايي، سختگيري و وسواس در انتخاب همسر و عدم بلوغ فکري مشترک است.

بي ارتباطي تجمل گرايي و کاهش آمار ازدواج از منظر يک مسئول دولتي
معاون ساماندهي امور جوانان وزير ورزش و جوانان افزايش تجمل گرايي در بين تمامي قشرهاي جامعه، برچيده شدن کانون هاي ازدواج آسان و نهادينه شدن فرهنگ تظاهر در جامعه را بي ارتباط با کاهش آمار ازدواج و افزايش طلاق مي داند. وي که به دليل کثرت جلسه هاي خود فرصت گفت وگويي کوتاه با رسانه ها را ندارد افزايش تجمل گرايي در بين قشرهاي مختلف جامعه و تلاش قشر متوسط براي عقب نماندن از مسابقه تجمل گرايي و تظاهر را موضوعي تکراري مي داند و مي گويد :کاهش آمار ازدواج و افزايش طلاق در جامعه ارتباطي به اين موضوع ندارد و مسئولان کانون هاي ازدواج آسان مخير به ادامه فعاليت يا توقف فعاليت هستند و کسي جلويشان را نگرفته است!

کارشکني مسئولان180کانون ازدواج آسان را به تعطيلي کشاند
عليرضايي- صالح گلشن که از سال 76 با تاسيس کانون ازدواج جوانان و توسعه آن به 180 شعبه در سراسر کشور توانسته است موجبات ازدواج آسان و کم هزينه يک ميليون و 700 هزار زوج جوان را فراهم کند، ضمن گلايه از همکاري نکردن مسئولان و نبود عزم ملي براي بالا بردن آمار ازدواج و آسان سازي ازدواج مي گويد: شعبه اصلي کانون ازدواج آسان در بازار تهران و همه 180شعبه اين کانون تعطيل مي شود.

تا به امروز يک ميليارد و 200 ميليون تومان براي ازدواج جوانان هزينه کرده ام اما بي توجهي مسئولان و کارشکني آن ها باعث شده تا تصميم به جمع آوري کانون ازدواج آسان و هدايت سرمايه خود به سمت احداث زائر سرا در مشهد و کربلا بگيرم.

پيامدهاي تجمل گرايي
زيان هاي تجمل گرايي که به صورت مستقيم يا غيرمستقيم در کوتاه مدت يا دراز مدت در جامعه بر جاي خواهد ماند، بسيار است. اينک با در نظر گرفتن آيات قرآن کريم و سخنان امامان معصوم (ع) مهم ترين آفت ها و پيامدهاي منفي اين پديده را يادآور مي شويم:

تباهي سرمايه هاي مادي: 
تجمل­گرايي سبب مي­ شود فرد بيشتر از آن چه توليد مي­ کند، مصرف کند. بدين ترتيب در سطح وسيع تر، جامعه ­اي که در راه تجمل­ طلبي گام نهاده است، جامعه­ اي مصرف زده خواهد شد؛ يعني با مصرف شدن بيشتر منابع و امکانات آن، ديگر در توليد و سرمايهگذاري قدرت کافي نخواهد داشت.

عروسي تجملي2

زمينه سازي براي گناهان: 
تجمل گرايي زمينه را براي انجام بسياري از گناهان مانند: غرور، حسد، طمع، شهوت­ پرستي و کينه­ توزي آماده مي کند. خداي متعال مي­ فرمايد:"همانا بدانيد که زندگاني دنيا بازيچه و سرگرمي کودکانه است و آرايش، تفاخر، خودستايي با يکديگر و حرص افزودن بر مال و فرزندان است. دنيا جز متاع فريب و غرور چيزي نيست." (حديد؛ 20) آدمي هنگام سرگرم شدن به تجملات با بسياري از وسوسه­ هاي شيطاني روبه رو مي شود.

تبديل ارزش به ضد ارزش: 
با گسترش تجمل­ گرايي، ارزش هايي که دين بر آن تأکيد کرده و هر انسان عاقلي آن را مي ­پذيرد و حتي تجربه پيشينيان آن را به اثبات رسانده و در تار و پود جامعه ديني و مذهبي ريشه دوانده است، دستخوش نابودي مي شود و به عنوان ضد ارزش قلمداد خواهد شد .

کاهش معنويت در جامعه: 
انسان در جهان مادي از آغاز آفرينش تا زمان مرگ با طبيعت و بسياري از عناصر مادي، ارتباط مستقيم دارد. از اين رو، نسبت به جهان مادي به گونه اي انس و الفت پيدا مي­ کند و در پرتو اين ارتباط نزديک، از لذت هاي مادي و طبيعي اين جهان بهره مند مي شود، تا جايي که به اين حيات مادي و طبيعي عشق مي ورزد. بسياري از انسان ها بر اثر شدت اين علاقه، هدف اصلي از آفرينش اين جهان و خويشتن را به فراموشي مي­ سپارند و به هيچ قيمتي حاضر نيستند ذره ­اي از اين لذت هاي مادي دست بردارند. تجمل گراياني که فريفته و دلباخته تجمل شده ­اند و از امور معنوي فاصله گرفته ­اند، نمونه اين قبيل انسان ها هستند.

گسترش فقر در جامعه،از بين رفتن آرامش واقعي،ناتواني در انجام وظيفه،فراموشي ياد خدا وقيامت،ورشکستگي و بدهکاري،رويارويي با حق و حقيقت و عذاب الهي،نيز از ديگر آفت هاي تجمل­ گرايي است که در اين پژوهش به آن ها پرداخته شده است.
(بر اساس پژوهش :"سبک زندگي ديني: تجمل گرايي، افت زندگي پديدآورنده: محمد اسماعيل عبداللهي)

موانع فرهنگي ازدواج را دست کم نگيريم
عليرضا کافي- "عزيزان من! موانع فرهنگي ازدواج را دست کم نگيريد. ازدواج براي جوانان لازم است و جوانان هم آن را مي خواهند. البته موانعي هم وجود دارد، ولي همه موانع، اقتصادي نيست. موانع اقتصادي بخشي از مشکل است. عمده، موانع فرهنگي است - عادت ها، تفاخرها، تکاثرها، چشم و هم چشمي ها، تجمل طلبي ها - اين هاست که يک مقدار نمي گذارد آن کاري که بايد انجام گيرد، صورت پذيرد. بايد شما و خانواده هايتان اين گره ها را باز کنيد. من از ازدواج هاي دانشجويي که هرسال برگزار مي شود، بسيار خشنود و خرسندم. اگر عادت کنند که ازدواج ها را ساده، بي پيرايه و بي تشريفات انجام دهند، فکر مي کنم که بسياري از مشکلات حل خواهد شد.

اساس ازدواج در اسلام بر سادگي است. در اوايل انقلاب نيز همين طور بود؛ منتها متأسفانه اين فرهنگِ تکاثر و تفاخر و سرمايه داري يک خرده کار را مشکل کرد. متأسفانه بعضي از مسئولان هم با ازدواج هاي کذايي خانواده هايشان، مشکلاتي را درست کردند." اين بخشي از سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع دانشجويان و استادان دانشگاه صنعتي امير کبير است که در اسفند 79 بيان داشتند و به صراحت از چشم و هم چشمي ها و تجمل طلبي ها به عنوان موانع فرهنگي ازدواج جوانان ياد کردند.

عروسي تجملي

صحبت ها و رهنمودهايي که در طول اين سال ها باعث افزايش ازدواج هاي دانشجويي و ايجاد کانون هاي ازدواج آسان در کشور شد تا به تدريج و با فرهنگ سازي موثر، ازدواج ساده اسلامي در جامعه نهادينه شود.

با اين حال امروز در دهه سوم انقلاب بي اعتنايي به موانع فرهنگي که بارها رهبري انقلاب بر رفع آن ها تاکيد کرده اند خود جاي تعجب دارد. اين که معاون وزير ورزش و جوانان به عنوان متولي اصلي امور جوانان و ازدواج درباره تعطيلي کانون هاي ازدواج آسان بي اعتنا باشد و مشکل را نه در موانع فرهنگي تاييد شده رهبر انقلاب بلکه در جلسات پي در پي و بي حاصل ببيند که تا امروز تاثيري در آسان سازي ازدواج و ترغيب جوانان به ازدواج نداشته است، خود جاي تعجب دارد! پس جا دارد مسئولان بيش از پيش به فکر رفع موانع فرهنگي موجود بر سر راه ازدواج باشند و اگر امکان حمايت مالي از اين کانون ها و خيران فعال در کار ازدواج جوانان را ندارند، حداقل کار ممکن را انجام دهند و از سنگ اندازي بر سر راه اين افراد خودداري کنند تا خيران که خود از دل جامعه بر آمده اند و بيش از هر شخص ديگري مشکلات را حس مي کنند مشکلات را برطرف کنند. بي اعتنا گذشتن از کنار تعطيلي کانون هاي ازدواج آسان و ناديده گرفتن نقش خيران دلسوز و به دنبال راه حل گشتن در جلسات، بخشنامه ها و قوانيني که گاه سال ها بر زمين مانده اند، دور باطل زدني بيش نيست و بايد از آن گذر کرد و پابه صحنه عمل گذاشت.