چرا در چنین شرایط اقتصادی همچنان از مشاغل تولیدی به عنوان یکی از پرسودترین کسب‌وکارها یاد می‌کنند. به این ترتیب حتی با توجه به شرایط اقتصادی فعلی که گزینه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اما هنوز هم برخی از افراد در کارهای تولیدی سرمایه‌گذاری می‌کنند. باید گفت یک اینکه کار تولیدی این امکان را به افراد می‌دهد که حتی با سرمایه‌گذاری کم هم بتوانند به سودهای بالایی برسند. به این ترتیب افراد برای سرمایه‌گذاری می‌توانند به راحتی برای راه اندازی خط تولید با 50 و 100 میلیون به بالا اقدام کنند. به همین دلیل است که خط تولیدهای با سرمایه 200 الی 300 میلیون یکی از پر تقاضاترین مشاغل تولیدی در ایران به شمار می‌روند.

هم‌چنین مشاغل تولیدی در دراز مدت می‌توانند یک کسب‌وکار با سود مطمئن و کم ریسک در اختیار افراد قرار دهند و مانند یک میراث از آن‌ها برای آیندگان به یادگار باقی بماند. حال اگر به دنبال راه اندازی خط تولید هستید در این مقاله همراه ما باشید تا ببینید راه اندازی پرسودترین خط تولید در ایران چه چالش‌هایی دارد. پول‌سازترین مشاغل تولیدی چه مزایای دارند و در پایان پرسودترین خط تولید در ایران را بشناسید.

photo_2024-06-06_11-21-18

مزایای راه اندازی خط تولید چیست؟

قبل از اینکه برای راه اندازی یک کارگاه تولیدی اقدام کنید باید بدانید که خط تولید چه مزایایی نسبت به سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری برای شما دارد. در ابتدا باید بگوییم که هر کسب‌وکاری چه تولیدی، چه خدماتی و ... دارای مشخصات مختص به خود است که شما باید با توجه به شخصیت، تخصص و امکانات موجود برای انتخاب آن تصمیم بگیرید. از مزایای راه اندازی خط تولید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. امکان راه اندازی خط تولید با انواع سرمایه‌ها

طیف سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی مشاغل تولیدی آن‌چنان گسترده است که شما با هر سرمایه‌ای می‌توانید برای داشتن یک کارگاه تولیدی اقدام کنید. نکته جالب این است که حتی مشاغل تولید با سرمایه کم نیز می‌توانند سودهای قابل‌توجه ای را در اختیار کارآفرینان قرار دهد. به این ترتیب بسیاری از افراد فعال در مشاغل تولیدی به عنوان یک شغل دوم در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

  1. دست‌یابی به سود مطمئن و متداول

نسبت به مشاغل بسیار سودده اما پر ریسک می‌توان عنوان کرد که دستیابی به یک کسب‌وکار با سود مطمئن و کم ریسک در دراز مدت شاید بهترین انتخاب برای هر سرمایه‌گذاری باشد. البته شرط آن در این نکته است در هنگام راه اندازی خط تولید با شناخت و اطلاعات درست اقدام کنید.

  1. امکان توسعه و گسترش بدون محدودیت

حتماً شما هم به این مطلب برخورده‌اید که بسیاری از کارخانه‌های تولیدی بزرگ و موفق در ابتدا با یک کارگاه کوچک و یا حتی از خانه تولید خود را شروع کرده‌اند؛ بنابراین مشاغل تولیدی می‌توانند با سرمایه بسیار اندک شروع شوند و در ادامه با سود متداوم می‌توانند به کارخانه‌های تولیدی بزرگ تبدیل شوند. این ویژگی گزینه‌ای است که هر کارآفرینی را برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کند؛ بنابراین مشاغل تولیدی هیچ محدودیتی در توسعه و گسترش ندارند و شما می‌توانید حتی به یک برند جهانی شدن در کار تولیدی خود فکر کنید.

مهم‌ترین معیارها برای راه‌اندازی کار تولیدی چیست؟

کار تولیدی مانند شروع هر کسب‌وکار دیگری می‌تواند پراسترس و ترسناک باشد اما با در نظر گرفتن این چند نکته همواره می‌توانید انتخاب مناسبی داشته باشید. این معیارها به شما کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده و بهترین خط تولید را با توجه به شرایطتتان انتخاب کنید. از مهم‌ترین نکات برای راه اندازی خط تولید می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  1. میزان سرمایه موجود

حتماً در نظر بگیرید که خط تولید مدنظرتان با سرمایه موجودی شما متناسب باشد. هم‌چنین هزینه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مانند مشکلات تورمی را در تقسیم‌بندی سرمایه خود مدنظر قرار دهید. دقت کنید که انواع راه اندازی خط تولید با سرمایه 100 میلیون الی بالای 2 میلیارد وجود دارند که می‌توانند شما را به سودهای قابل‌توجهی برسانند.

  1. برنامه کسب‌وکار و مشخص کردن هزینه‌های اصلی

برای این که راه اندازی خط تولید شما به یک کسب‌وکار پرسود تبدیل شود شما به یک نقشه راه یا همان برنامه کسب‌وکار نیاز دارید که هم چیز از اهداف راه اندازی خط تولید، نیازها تا نحوه فروش و بازاریابی در آن مشخص شده است. یکی از نکات مهم در این برنامه مشخص شدن هزینه‌های اصلی مورد نیاز برای راه اندازی شغل تولیدی شما است. اینکه به چه اندازی از مکان برای کسب‌وکارتان نیاز دارید. تجهیزات و مواد اولیه و ... چه میزان از هزینه‌های شما را به خود اختصاص می‌دهند.

  1. زنجیره تأمین مانند نحوه دسترسی به مواد اولیه

هم‌چنین شما برای داشتن یک خط تولید به مواد اولیه نیاز دارید. تأمین این مواد اولیه در زنجیره تولید شما یک نکته بسیار ضروری است؛ بنابراین قبل از راه اندازی خط تولید نحوه تأمین و دسترسی به مواد اولیه خود را مشخص کنید و مشکلات احتمالی که می‌تواند باعث اخلال در زنجیره تأمین شود را بررسی کنید. هم‌چنین با توجه به محدودیت‌های دسترسی به منابع انرژی در کشور مانند قطع شدن برق در تابستان و قطع شدن گاز در زمستان، مشخص کنید که خط تولید شما تا چه اندازه و چگونه به این منابع انرژی نیاز دارد.

  1. خرید تجهیزات و دسترسی به ماشین آلات روز

جدا از اینکه باید بدانید برای خرید تجهیزات مورد نیاز به چه میزان سرمایه نیاز دارید باید نحوه تأمین تجهیزات و ماشین آلات موردنظرتان را هم در نظر بگیرید. با توجه به مشکلات تحریم باید بدانید آیا تجهیزات مورد نیاز شما از داخل تأمین می‌شوند یا باید به صورت واردات انجام شود. هم‌چنین نحوه تعمیر و نگهداری این ماشین آلات چگونه است. آیا در صورتی خرابی قطعات آن به‌راحتی یافت می‌شود یا نه. این نکته مهمی است چراکه می‌تواند باعث از کار افتادن خط تولید شما برای مدت طولانی شود.

  1. تأمین نیروی انسانی متخصص

مشخص کنید که برای راه اندازی خط تولید خود به چه تعداد نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص نیاز دارید. مسلماً خط تولید با نیروی انسانی کمتر می‌تواند مشکلات مربوط به منابع انسانی را کمتر کرده و نحوه مدیریت را آسان‌تر کند.

  1. راه اندازی خط تولید از صفر یا اخذ نمایندگی تولید

شما برای راه اندازی خط تولید دو انتخاب دارید. یا اینکه برای راه اندازی خط تولید از صفر اقدام کنید یا نمایندگی یک شرکت تولیدی دیگر را خریداری نمایید. هر دو این انتخاب‌ها دارای مشخصات مختص به خود است. از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو گروه می‌توان به کم ریسک تر بودن اخذ نمایندگی خط تولید نسبت به راه اندازی خط تولید نوپا اشاره کرد. چراکه در اخذ نمایندگی یک شرکت و برند موفق در پشت کسب‌وکار تولیدی شما قرار داشته و می‌تواند شما را در تلاطم‌های بازار حمایت کند. از نمونه‌های موفق اخذ نمایندگی خط تولید در بازار ایران می‌توان به اخذ نمایندگی تولید مصالح ساختمانی گروه صنعتی فیبو اشاره کرد که در بخش پرسودترین خط تولید ایران، به توضیح آن می‌پردازیم.

بهترین کسب‌وکارهای تولیدی و خط تولیدهای رایج کدام اند؟

برای بهترین و رایج‌ترین مشاغل تولیدی در بازار ایران می‌توان به کسب‌وکارهای زیر اشاره کرد:

  1. خط تولید فرنچ فرایز

صنایع مواد غذایی با توجه به نیاز روزانه افراد به تغذیه جز صنایع همواره در حال پیشرفت به شمار می‌رود. به این ترتیب با یک ایده نوآورانه و کیفیت مناسب برای پخت می‌توانید به مشتریان زیاد و درامد بالایی برسید. فرنچ فرایز یا خط تولید سیب‌زمینی نیمه آماده یکی از مشاغل تولید پرطرفدار در غذاهای فست فودی بوده که این محصول را به یک کسب‌وکار پرسود تبدیل کرده است. از دیگر مزیت‌های این شغل می‌توان به انواع خط تولید فرنچ فرایز اشاره کرد که می‌توان به صورت دستی، خط تولید نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک راه اندازی شود.

  1. خط تولید مواد شوینده

با توجه به کاربرد فراوان مواد شوینده چه در مصارف صنعتی و چه در مصارف خانگی می‌توان عنوان کرد که خط تولید مواد شوینده یکی از رایج‌ترین خط تولیدها در ایران به شمار می‌رود. خط تولید مواد شوینده یکی از مشاغل تولید با سرمایه 100 میلیون به بالا است که نیاز به نیروی انسانی کم و راه اندازی ساده، آن را به گزینه‌ای جذاب برای کارآفرینان تبدیل می‌کند. البته رایج بودن این گزینه یکی از دلایل رقابت شدید در این حوزه نیز به شمار می‌رود.

  1. خط تولید لیوان یکبار مصرف کاغذی

محبوبیت لیوان یکبار مصرف کاغذی نسبت به انواع پلاستیکی آن به دلیل مسائل مربوط به سلامتی و هم‌چنین راه اندازی این خط تولید با سرمایه اندک باعث شده است که تولید این محصول به یکی از رایج‌ترین مشاغل در ایران تبدیل شود.

  1. خط تولید ظروف یکبار مصرف

نیاز به سرمایه کم، نیاز به مکان کوچک، خط تولید ساده و تقاضای بالا در بازار باعث شده است تا تولید و مصرف ظروف یکبار مصرف کاغذی به‌طور بسیار چشم‌گیری در جامعه فراگیر شده و به یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌ها در راه اندازی کسب‌وکارها تبدیل شود.

  1. خط تولید ظروف آلومینیومی

وزن کم، مقاومت بالا، حمل‌ونقل آسان و قیمت مناسب ظروف یکبار مصرف آلومینیومی باعث رایج شدن این کالا در بین مردم شده است. تقاضا بالا در کنار نیاز روزانه مردم به ظروف یکبار مصرف، نیاز به مکان و سرمایه کم برای راه اندازی باعث شده است که خط تولید ظروف آلومینیومی به یک شغل پردرآمد در بازار ایران تبدیل شود.

  1. خط تولید مصالح ساختمانی نو و مدرن

دغدغه اصلی در صنعت ساخت‌وساز استفاده از مصالحی است که با کاهش هزینه‌ها باعث سرعت اجرای پروژه و افزایش کیفیت ساخت شوند. در این بین شاید بگویید که برای این کار نیاز به تخصص دارید. البته که درست است اما کسب‌وکارهای نظیر گروه صنعتی فیبو با ارائه آموزش‌های تخصصی و تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز باعث شده‌اند تا افرادی زیادی به این حوزه جذب شوند. از نکات جذاب اخذ نمایندگی تولید گروه صنعتی فیبو می‌توان به کسب درامد دلاری و مجانی بودن مواد اولیه لازم برای تولید اشاره کرد.

کدام شغل تولیدی، پرسودترین خط تولید در ایران است؟

برای انتخاب پرسودترین خط تولید در ایران باید پارامترهای مختلفی از جمله سرمایه اولیه موردنیاز، میزان رقابت، میران سود، مشکلات زنجیره تأمین و ... را مورد بررسی قرار داد. به عنوان نمونه مشاغل تولیدی مانند فرنچ فرایز دارای نرخ بازدهی کمتر از 30 درصد است اما با توجه به سرمایه بالای مورد نیاز نمی‌توان از آن به عنوان پرسودترین شغل تولیدی در ایران نام برد. هم‌چنین فراگیری آن از نظر شدت رقابت نکته دیگری است که خط تولید فرنچ فرایز و مواد شوینده را به مشاغل تولیدی پررقابت در بازار تبدیل کرده است. باید یک کسب‌وکار دارای پتانسیل بالایی در بخش تقاضای بازار باشد، میزان سود آن متناسب با سرمایه باشد و غیره تا بتوان آن کسب‌وکار را به عنوان پرسودترین شغل تولیدی معرفی کرد.

با توجه این موارد، خطوط تولید گروه صنعتی فیبو را می‌توان به‌عنوان یکی از پرسودترین خط تولید در ایران نام برد. مهم‌ترین دلایل پرسود بودن خط تولید گروه فیبو شامل موارد زیر است:

  1. ارائه درامد ماهانه دلاری و درامان ماندن از مشکلات تورم
  2. نرخ برگشت سرمایه کوتاه و مقرون‌به‌صرفه کردن سرمایه‌گذاری
  3. تأمین مواد اولیه مورد نیاز خط تولید به صورت رایگان توسط گروه صنعتی فیبو
  4. تأمین ماشین آلات مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید توسط متخصصان فیبو
  5. باز پس گیری محصولات تولید شده و عدم نیاز نمایندگان تولید به بازاریابی و تبلیغات

چالش‌های راه اندازی خط تولید

از چالش‌های راه اندازی خط تولید نیز می‌توان به وابستگی این حوزه به بازار فروش و وضعیت اقتصادی مشتریان اشاره کرد. به این ترتیب محدود بودن شغل تولیدی شما از نظر جغرافیایی و مشتریان بالقوه می‌تواند یک خطر بزرگ برای کسب‌وکارتان باشد. از دیگر معایب مشاغل تولیدی نیز می‌تواند به متغیر بودن قوانین مربوط به اقتصاد ایران به ویژه در بخش صادرات و واردات اشاره کرد. نحوه دسترسی به تجهیزات و تکنولوژی روز با توجه به بعضی محدودیت‌ها دیگر گزینه‌ای است که باید قبل از راه اندازی خط تولید به آن فکر کنید.

نگاهی اجمالی به معایب راه اندازی خط تولید نشان می‌دهد که چرا برخی از کارگاه‌های تولیدی مانند خط تولید مصالح ساختمانی گروه فیبو به عنوان پرسودترین مشاغل تولیدی در ایران شناخته می‌شوند. چراکه تولید مصالح ساختمانی نوین از نظر بازار فروش هم در داخل و خارج کشور فعال بوده و از این نظر دارای محدودیت جغرافیایی نیست. هم‌چنین با توجه به بین‌المللی بودن گروه صنعتی فیبو و حضور این شرکت در کشورهای منطقه محدودیتی در دسترسی به ماشین آلات و تجهیزات روز ندارد و از این رو یکی از مدرن‌ترین خط تولیدها را در اختیار دارد و به همین جهت یکی از به‌روزترین مصالح ساختمانی را تولید و به بازار ایران عرضه می‌کند. سود ماهانه دلاری نیز گزینه‌ای است که این خط تولید را از خطرات جهش تورمی دلار در اقتصاد ایران در امان نگه می‌دارد.

سخن پایانی

برای فعالیت در حوزه‌های تولیدی یا می‌توانید یک کسب‌وکار را از نو شروع کنید یا نمایندگی برندهای تولیدی پرپتانسیل را انتخاب نمایید. هر یک از این راه‌ها معایب و مزایای مربوط به خود را دارد و شما با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود باید یکی از این راه‌ها را شروع کنید. دقت کنید که هرچند راه اندازی خط تولید با سرمایه اندک گزینه در ظاهر عقلانی‌تری است اما بسیاری از مشاغل تولیدی مانند خط تولید مصالح ساختمانی گروه صنعتی فیبو با سرمایه بالای 2 میلیارد وجود دارند که به دلیل کم بودن رقبا پتانسیل بالایی برای سوددهی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. از این رو اخذ نمایندگی تولید مصالح ساختمانی با کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، ارائه مواد اولیه رایگان، آموزش‌های تخصصی، تأمین ماشین آلات روز دنیا، ارائه درامد دلاری ماهانه و خرید تضمینی محصولات تولیدی به یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های راه اندازی خط تولید در ایران تبدیل شده است.