دیوار کناف به صفحاتی می‌گویند که با روکش گچی پوشانده می‌‌شوند. از این صفحات برای ساخت دیوار کاذب و سقف کاذب استفاده می‌کنند. یکی از مزایای این دیوار کناف عدم نیاز آن به گچ‌کاری بوده که به آن درای وال به معنای دیوار خشک نیز می‌گویند. امروزه معماران داخلی از دیوار کناف برای جدا کردن فضاهای داخلی ساختمان استفاده می‌نمایند. این دیوارهای پیش‌ساخته برای دیوار باربر سازه مناسب نیستند؛ زیرا نمی‌توانند وزن آن را تحمل کنند. زیرسازی فلزی، اتصال پیچ، مصالح درزگیری کناف و ماستیک اگر به‌درستی انجام گیرند، دیوار کناف با کیفیتی به‌وجود می‌آید.

مزایای دیوار کناف

مزایای دیوار کناف

دیوار کناف به‌دلیل سطح صاف و زیبایی که ایجاد می‌کند، جذابیت بالایی داشته و از عناصر محبوب طراحان فضای داخلی محسوب می‌‌شود. همچنین نصب و اجرای کناف دیوار نیز سریع و آسان بوده و نصب و ساخت آن نسبت به سایر اجزای ساختمانی به زمان و هزینه بسیار کم‌تری نیاز دارد. علاوه‌بر این برخی از کناف‌ها از ویژگی ضدرطوبت و ضدحرارتی برخوردار هستند که باعث افزایش امنیت در برابر آتش می‌شوند. با نصب دیوار کناف، می ‌توان تاسیسات صوتی، نوری و الکتریکی را در داخل آن قرار داده و به سادگی مخفی کرد. بدین ترتیب ظاهر محیط داخلی تمیز و خالی از هر سیم و تجهیزات اضافی خواهد بود. در صورت نیاز به تعمیر این سیستم‌ها نیز به تخریب سقف نیاز نخواهد بود.

انواع کناف براساس ویژگی

کناف‌ها را می‌توان برحسب ویژگی‌ها و ضخامت آن‌ها به دسته‌هایی تقسیم کرد. در تقسیم‌‌بندی نوع اول، کناف معمولی RG، کناف ضدرطوبت MR، کناف ضدحریق FR و کناف ضدرطوبت و ضدحریق FM را داریم. کناف ضدرطوبت با عناصر ضدآب خود در هسته گچی در مقابل آب و کناف ضدحریق با الیاف فایبرگلاس در برابر حریق بسیار مقاوم هستند. با نصب کناف ضدحریق نگرانی از بابت آتش گرفتن سقف نخواهید داشت. کناف ضدرطوبت و ضدحریق با برخورداری از هر دو عناصر، این دو ویژگی برجسته را در خود جای داده است.

ساختار دیوار کناف

انواع کناف براساس ضخامت

کناف‌‌ها را براساس ضخامت نیز می‌توان به ۳ دسته تقسیم کرد. در اولین دسته، کناف‌هایی با ضخامت ۱۰ میلی‌متر جای می‌گیرند و آن‌ها را برای پروژه‌های با انحنای زیاد به‌کار می‌‌برند. از کناف‌‌هایی با ضخانت ۱۰ میلی‌متر برای سقف کاذب استفاده نمی‌‌کنند. در دسته دوم کناف‌‌هایی با ضخامت ۱۲ میلی‌متر وجود دارند که برای دیوارهای جداکننده و غیرباربر، دیوار کناف پوششی و سقف دکوراتیو به‌کار برده می‌شوند. همچنین در دسته آخر کناف‌هایی با ضخانت ۱۵ الی ۱۸ میلی‌متر جای دارند که در قسمت‌‌هایی که باید از استحکام بالاتری برخوردار باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجرای دیوار کناف

روش اجرای دیوار کناف براساس محیط و نوع پروژه انتخاب می‌شود. اجرای کناف نیازمند تخصص و مهارت بالایی است. کناف‌کاری متحرک در اداره‌ها و مکان‌های تجاری کاربرد بالایی داشته و از رایج‌ترین نوع کناف‌ها محسوب می ‌شود‌. کناف‌کاری متحرک در اداره‌ها و مکان‌های تجاری کاربرد بالایی دارد و از رایج‌ترین نوع کناف‌ها به‌شمار می‌رود. با کناف‌کاری متحرک دسترسی به تاسیسات نصب شده در سقف امکان‌پذیر خواهد بود. از کناف‌کاری ثابت نیز می‌توان برای نورپردازی استفاده کرد. قیمت نصب و اجرای کناف نیز به عوامل مختلفی از جمله متراژ، نوع پروژه و جنس کناف بستگی دارد و نمی‌توان قیمت یکسانی را برای همه پروژه‌ها در نظر داشت.

اجرای دیوار کناف

عوامل موثر بر قیمت کناف

یکی از عوامل دخیل در قیمت کناف نوع و کیفیت جنس استفاده شده در ساخت دیوار کناف است. کناف‌هایی با کیفیت بیشتر، معمولاً هزینه بیشتری را دربرخواهند داشت. همچنین طرح و ساختار کناف نیز در قیمت آن‌ موثر است. کناف‌ دارای طرح‌ها و انحناهای مختلف، هر کدام قیمت متفاوتی نیز دارند. ابعاد و اندازه دیوار کناف نیز در تعیین قیمت آن حائز اهمیت هستند. همچنین وضعیت بازار نیز می‌تواند بر قیمت کناف اثر گذاشته و باعث ایجاد نوساناتی شود. با مراجعه به چندین شرکت اجرای دیوار کناف می‌توانید برآوردی از قیمت‌ها به‌دست آورید و سپس باتوجه به تخصص هر تیم و تعرفه آن‌ها، پروژه را به یکی از آن‌ها بسپارید.

کناف‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر برای تولید، نصب و حمل‌ونقل، هزینه بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه‌بر این نیاز به نیروی کار ماهر و استفاده از تجهیزات خاص برای نصب دیوار کناف به بهترین شکل، ممکن است هزینه بیشتری را در پی داشته باشد. در نهایت قیمت دیوار کناف به نوع پروژه (مسکونی، تجاری، صنعتی و...) نیز بستگی دارد. پروژه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر می‌توانند میزان هزینه بالاتری را به خود اختصاص دهند.

انواع دیوار کناف