تهران و مشهد دو مورد از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور هستند که همواره مسافران زیادی بین آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنند. طبیعی است که هر یک از مسافران تمایل داشته باشند که با هزینه کم‌تری سفر خود را به‌پایان برسانند. یکی از بهترین راه‌ها برای پیش‌گرفتن مسافرتی اقتصادی، تهیه بلیط قطار است. با خرید بلیط قطار تهران مشهد می‌توان در عین پرداخت مبلغی ناچیز، در سریع‌ترین زمان ممکن از مشهد به تهران رفت. در ادامه، توضیحات کاملی را درمورد خط راه‌آهن تهران مشهد ارائه خواهیم داد.

تاریخچه راه‌آهن تهران مشهد

احداث خط راه‌آهن تهران مشهد از سال ۱۳۱۶ هجری شمسی شروع شد و در سال ۱۳۳۵ به‌پایان رسید. اولین قطار در همین سال از این خط عبور کرد؛ اما افتتاح عمومی آن در سال ۱۳۳۶ صورت گرفت و از این سال به بعد بود که مردم مختلف با خرید بلیط قطار مشهد به تهران و یا بالعکس، می‌توانستند بین این دو شهر رفت‌وآمد کنند. بعد از چندین سال عبور قطار از این خط، سرانجام در سال ۱۳۴۵ ساختمان ایستگاه راه‌آهن مشهد نیز افتتاح شد تا خط ریلی بین این دو شهر از همه لحاظ تکمیل شود.

ایستگاه‌های قطار تهران و مشهد با حدود ۹۲۶ کیلومتر ریل به یکدیگر متصل شده‌اند. خط راه‌آهن تهران-مشهد یکی از طولانی‌ترین و البته استراتژیک‌ترین خطوط ریلی کشور محسوب می‌شود؛ چراکه پایتخت را به مهم‌ترین شهر شرقی کشور متصل می‌کند.

قطارهای فعال در مسیر تهران-مشهد

نه‌تنها برای رزرو بلیط قطار تهران، بلکه برای خرید بلیط قطار مشهد و یا هر یک از شهرهای دیگر کشور نیز معمولا گزینه‌های زیادی وجود دارند. شرکت‌های ریلی مختلفی در خطوط راه‌آهن ایران فعالیت می‌کنند و واگن‌های متنوعی را برای مسافران خود فراهم کرده‌اند. جالب است بدانید که قطارها نیز مانند هتل‌ها، بسته به میزان خدمات و امکاناتی که به مسافران‌شان ارائه می‌دهند، به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از این دسته‌ها با اختصاص تعدادی ستاره از سایر دسته‌ها تفکیک شده و به‌نوعی می‌توان میزان ستاره‌های هر قطار را معیاری برای سنجش کیفیت آن دانست.

اگر قصد تهیه بلیط قطار تهران به مشهد را دارید، می‌توانید از بین قطارهای سه تا پنج‌ستاره مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید. معمولا قطارهای پنج‌ستاره بیشترین امکانات را ارائه می‌دهند و طبیعتا قیمت بلیط آن‌ها نیز از سایر قطارها گران‌تر است. قطارهای چهارستاره نیز نسبتا لوکس محسوب می‌شوند و برای داشتن سفری اقتصادی و ارزان مناسب نیستند؛ اما قطارهای سه‌ستاره، باتوجه‌به ساده و ابتدایی‌بودن امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهند، برای داشتن مسافرتی کم‌هزینه کاملا مناسب هستند.

قطارهای سه‌ستاره مسیر تهران-مشهد

باتوجه‌به تنوع قطارها و گزینه‌های زیادی که وجود دارند، تهیه بلیط قطار مشهد به تهران می‌تواند کمی سخت باشد. در ادامه، به معرفی تعدادی از قطارهای سه‌ستاره این مسیر خواهیم پرداخت تا افرادی که قصد رفتن به مسافرتی اقتصادی را دارند، با قطارهای موجود آشنایی بیشتری پیدا کنند.

قطار سه‌ستاره ۶تخته پارسی

قطار سه‌ستاره ۶تخته پارسی یکی از معروف‌ترین قطارهای رجا بوده و سالیان طولانی است که در خطوط ریلی ایران رفت‌وآمد می‌کند. این قطار یک مدل ۴تخته نیز دارد که امکانات و خدمات بالاتری را به مسافران خود ارائه می‌دهد؛ اما اقتصادی‌ترین گزینه برای خرید بلیط قطار تهران یا مشهد، مدل ۶تخته این قطار است. در هر یک از واگن‌های قطار پارسی، تعداد ۱۰ کوپه وجود داشته و هر کدام از کوپه‌های آن ۶ نفر ظرفیت دارند؛ باتوجه‌به این موضوع، در هر یک از واگن‌ها ۶۰ مسافر حضور پیدا می‌کنند. قطار ۶تخته پارسی ازلحاظ کیفیت یکی از بهترین قطارها شناخته شده و نسبت به قیمتی که برای خرید بلیط آن پرداخت می‌شود، امکانات زیادی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

قطار سه‌ستاره ۶تخته مهدیس

جدیدترین قطار ۶تخته‌ای که در خطوط ریلی ایران تردد می‌کند، قطار مهدیس است. تعدادی از واگن‌های فرسوده ناوگان ریلی کشور در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به‌صورت کامل مورد بازسازی قرار گرفتند و قطار مهدیس را تشکیل دادند. این قطار امروزه متعلق به شرکت نورالرضا بوده و در مسیر تهران-مشهد تردد می‌کند. جالب است بدانید که برخلاف سایر قطارهای سه‌ستاره که امکانات سرگرمی خاصی ندارند، قطار مهدیس دارای یک سیستم سرگرمی مبتنی‌بر وای‌فای بوده و مسافران می‌توانند از امکانات این سیستم در طول سفر بهره‌مند شوند.

قطار سه‌ستاره ۶تخته اپتیما

یکی دیگر از قطارهای سه‌ستاره رجا که محبوبیت ‌نسبتا خوبی نیز دارد، قطار اپتیما است. این قطار با این‌که در دسته قطارهای سه‌ستاره قرار می‌گیرد، امکانات و خدمات خوبی را به مسافران خود عرضه کرده و اغلب افراد از سفر با آن رضایت کامل داشته‌اند. جالب است بدانید که قطار اپتیما علاوه‌بر مسیر تهران-مشهد، در مسیرهای دیگری نیز رفت‌وآمد می‌کند. برای مثال، اگر قصد خرید بلیط قطار تهران به سمت بندرعباس را داشته باشید، قطار اپتیما یکی از گزینه‌های پیش‌روی‌تان خواهد بود.

قطار سه‌ستاره ۶تخته کویر

قطار سه‌ستاره ۶تخته کویر را می‌توان معروف‌ترین قطار اقتصادی کشور دانست. این قطار متعلق به شرکت جوپار است که یکی از بهترین شرکت‌های ریلی ایران بوده و سالانه بیش از ۲ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. قطار کویر از سال ۱۳۸۱ تاکنون در حال فعالیت است؛ اما در طی این سال‌ها بارها مورد بازسازی قرار گرفته و ازنظر کیفیت یکی از بهترین قطارهای سه‌ستاره کشور محسوب می‌شود.

خرید بلیط قطار از وب‌سایت فلای تودی

امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا خدمات موردنیازشان را ازطریق اینترنت دریافت کرده و در وقت و انرژی خود صرفه‌جویی کنند. تفاوتی ندارد که قصد تهیه بلیط قطار تهران به مشهد را داشته باشید یا این‌که بخواهید بلیط قطار تهران به طرف اصفهان را خریداری کنید؛ در هر صورت، می‌توانید به وب‌سایت فلای تودی مراجعه کرده و با چند کلیک ساده بلیط موردنظرتان را تهیه کنید.

فلای تودی یکی از بهترین وب‌سایت‌های گردشگری کشور بوده و گستره خدمات آن امروزه به‌اندازه‌ای است که تمامی بخش‌های صنعت توریسم را پوشش می‌دهد. قابلیت خرید بلیط قطار گرفته تا امکان رزرو هتل در تمامی نقاط دنیا، از امکاناتی هستند که توسط این آژانس گردشگری اینترنتی فراهم شده‌اند. اگر شما نیز می‌خواهید مسافرتی به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان فلای تودی را فراموش نکرده و در اولین فرصت ممکن از این وب‌سایت بازدید کنید.