آجیل چهار مغز یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌های ترکیبی است که جدا از طعم بسیار عالی، مزایای خوبی برای سلامت بدن به‌همراه دارد و از مخلوط چند نوع مغز تشکیل می‌شود.

این محصول نیز همانند دیگر خشکبارها و آجیل‌های موجود در بازار به‌صورت خام یا بوداده به فروش می‌رسد و خریداران می‌توانند با توجه به سلیقه و نوع ذائقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

آجیل چهار مغز از چه ترکیباتی تشکیل می‌شود؟

انواع مختلف آجیل‌ها از سالم‌ترین و مقوی‌ترین خوراکی‌هایی هستند که چهار مغز به‌عنوان یکی از بهترین موارد شناخته می‌شود. در ترکیب این محصول از مغزهایی مانند پسته، گردو، فندق و بادام درختی استفاده می‌کنند.

البته باید این را در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از انواع آجیل چهار مغز به‌جای گردو دارای بادام هندی باشند که خرید هرکدام از آن‌ها کاملا سلیقه‌ای است و طرفدارن مختص به خود را دارد.

درضمن برای ترکیب تمامی این مغزها به‌منظور تهیه آجیل چهار مغز، از مقادیر مختلف پسته، بادام، فندق و گردو استفاده می‌شود که براساس درصد به‌صورت زیر هستند.:

  • 27درصد مغز پسته
  • 23درصد مغز فندق
  • 25درصد مغز بادام درختی
  • 25درصد از مغز گردو یا بادام هندی

عناصر موجود در آجیل چهر مغز کدام است؟

انوعی از ترکیبات اساسی در آجیل چهار مغز شامل روی، کلسیم، منگنز، فیبر، آهن، پروتئین، املاح، اسیدهای چرب غیراشباع، امگا 3، آنتی‌اکسیدان‌ها و انواعی از ویتامین‌های A، B و E است که هرکدام از آن‌ها در افزایش سطح سلامت بدن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

خواص مهم آجیل چهار مغز که باید بدانید

عناصر و ویتامین‌هایی که در ترکیبات آجیل چهار مغز وجود دارد به‌طور کلی تاثیر بسیار خوبی بر سلامت می‌گذارند و در پیشگیری از مشکلات و عارضه‌های مختلف موثر هستند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است.

تاثیر آجیل چهار مغز بر سلامت قلب و عروق

کسانی که به‌طور مداوم مقادیر مناسبی از آجیل چهار مغز را در برنامه غذایی خود قرار می‌دهند، به‌دلیل جذب مواد مفید، میزان کسترول بد در خون آن‌ها کاهش پیدا می‌کند که تاثیر خوبی روی سلامت قلب و عروق دارد.

با توجه به اینکه مصرف این نوع از آجیل باعث می‌شود تا جریان خون در رگ‌ها بهتر باشد و ازطرفی عملکرد قلب نیز بهبود پیدا کند، می‌توان انتظار داشت که احتمال بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا یا سکته در افراد کم‌تر شود.

خواص ضدالتهابی آجیل چهار مغز

با توجه به اینکه در آجیل چهار مغز مقدار زیادی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی وجود دارد، درصورت استفاده از این خوراکی خواص ضدالتهابی نیز قابل مشاهده خواهد بود که در پیشگیری از برخی مشکلات و بیماری‌ها بسیار تاثیرگذار است.

استفاده از مغزهایی مانند بادام، فندق، گردو و پسته به‌عنوان یک میان‌وعده در پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان موثر واقع می‌شود و سیستم ایمنی بدن را به‌خوبی تقویت می‌کند.

فواید آجیل چهار مغز برای دوران بارداری و بیماری‌های خانم‌ها

در دوران بارداری نوع تغذیه مادر اهمیت خیلی زیادی دارد و به‌‌طور مستقیم روی سلامت فرد و رشد جنین تاثیر می‌گذارد. ازاین‌رو به بسیاری از زنان توصیه می‌شود تا ارزش رژیم غذایی خود را در این زمان ارتقا دهند.

استفاده از آجیل چهار مغز در بارداری کمک زیادی در رسیدن انواع ویتامین‌ها و پروتئین‌های لازم به جنین می‌کند که در رشد هرچه بهتر آن موثر است. ازطرفی این مواد خوراکی به‌دلیل تاثیر بر افزایش کلاژن‌سازی، مانع از ایجاد ترک‌های پوستی زیاد روی شکم مادران می‌شود.

یکی از مشکلات رایج در دوران بارداری که خانم‌های زیادی را درگیر می‌کند، فشار خون بالا است که برای جنین بسیار مضر خواهد بود، مصرف آجیل چهار مغز با جلوگیری از این مشکل در حفظ سلامت شما نقش موثری دارد.

درضمن سندروم تخمدان پلی کیستیک یکی از مشکلاتی به‌شمار می‌رود که اغلب خانم‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با این عارضه، تغییر رژیم غذایی است.

خانم‌هایی که تغذیه سالمی دارند و از مواد مغذی همچون آجیل چهار مغز استفاده می‌کنند، در برابر بروز بیماری سندروم پلی کیستیک که عوارض مختلفی را به‌همراه دارد، تا حد زیادی مصون می‌مانند. این ماده در تقویت عملکرد تخمدان‌ها نیز موثر است.

آجیل چهار مغز در رفع مشکلات گوارشی موثر است

مغزهای به‌کاررفته در این نوع آجیل منبعی سرشار از فیبر و املاح معدنی هستند که سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش افراد را تا حد زیادی تضمین می‌کنند و مانع از بروز مشکلات جدی می‌شوند.

اگر به‌طور معمول دچار یبوست می‌شوید بهتر است مصرف آجیل چهار مغز را فراموش نکنید، چراکه این ماده روند هضم غذا در دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و مانع از ایجاد چنین مشکلی می‌شود.

تاثیر آجیل چهار مغز بر پوست و مو

آجیل چهار مغز از انواع مختلف ویتامین‌ها تشکیل می‌شود که دراین‌بین ویتامین E تاثیر بسیار خوبی بر تقویت پیاز مو و رشد بیشتر آن‌ها دارد و ازطرفی به آب‌رسانی پوست هم کمک می‌کند.

برای جلوگیری از پیری زودرس نیز استفاده از این ماده خوراکی بسیار مناسب است، ازآنجایی‌که بادام مقادیر زیادی از مس دارد مانع از ایجاد سفیدی زودهنگام موها می‌شود و دیگر ترکیبات نیز در بهبود حالت ارتجاعی پوست موثر هستند.

کمک به بهبود خواب با استفاده از آجیل چهار مغز

پژوهش‌های مختلفی نشان می‌دهد که ملاتونین تاثیر زیادی در ریتم منظم خواب و بهبود عملکرد این چرخه دارد که درصورت ترشح مناسب این هورمون از مغز، فرد از بی‌خوابی‌های آزاردهنده نجات پیدا می‌کند. مصرف منظم آجیل چهار مغز یکی از راه‌کارهای مناسب برای این منظور به‌شمار می‌رود.

علاوه‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد استفاده از آجیل چهار مغز در درمان کم‌خونی، تقویت بینایی، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از افزایش وزن و رشد بهتر کودکان تاثیر خوبی دارد.

چه عواملی روی تعیین قیمت آجیل چهار مغز بازار تهران تاثیر دارند؟

مسائل مختلفی را می‌توان در نظر گرفت که روی تعیین قیمت آجیل چهار مغز تاثیر می‌گذارند که شامل میزان عرضه و تقاضا، مقدار برداشت محصول، تورم، کیفیت، صادرات و تغییر فصل است.

هرکدام از این موارد ممکن است تاثیر افزایشی یا کاهشی بر هزینه مورد نیاز برای خرید آجیل چهار مغز داشته باشد که به‌طور کلی باید گفت به‌دنبال افزایش نرخ تورم و همچنین تغییر در میزان عرضه و تقاضا، قیمت بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی

آجیل چهار مغز یکی از خوراکی‌های مفید و پرطرفدار به‌شمار می‌رود که از ترکیب مغزهایی مانند پسته، فندق، بادام درختی، گردو یا بادام هندی تشکیل می‌شود و خواص بسیار خوبی برای بدن دارد.

مصرف منظم این نوع آجیل به بهبود عملکرد مغز، قلب، سیستم گوارش و دیگر بخش‌های بدن کمک می‌کند که قیمت آن نیز براساس عوامل مختلفی در طول سال دچار تغییر می‌شود.