قطار یکی از وسایل حمل‌ونقل راحت و به صرفه در میان مسافران است. از قیمت به‌صرفه و مناسب بلیط این وسیله نقلیه گرفته تا امکانات و خدمات خوبی که به مسافران ارائه می‌کند و تجربه خوشی که همه ما از سفر با قطار داریم، باعث شده که این وسیله به یکی از وسایل حمل‌ونقل محبوب در میان گردشگران ایرانی تبدیل شود. اگر قصد برنامه‌ریزی برای سفر به شهرهای داخلی و خارجی را دارید و قطار وسیلة حمل‌ونقل محبوب شما هم است، این مقاله را تا انتها بخوانید تا بدانید با قطار به کدام شهرها و حتی کشورها می‌توانید سفر کنید.

آیا می‌توان با قطار به خارج کشور سفر کرد؟

تا قبل از شیوع ویروس کرونا شما می­توانستید بلیط قطار شرکت‌های ریلی رجا را خریداری کنید و با قطار به کشور همسایه ترکیه سفر کنید. با بلیط قطار این شرکت ریلی شما می‌توانستید از شهر تهران به ۲ شهر وان و آنکارا در ترکیه بروید.

از زمان شیوع بیماری کرونا تابه‌حال، قطارهای بین‌المللی شرکت رجا فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند. مدت زمان سفر ریلی از تهران به وان در مسیر رفت یا برگشت حدوداً ۲۴ ساعت طول می‌کشید. مسیر تهران به آنکارا و بلعکس نیز با قطار حدود ۶۰ ساعت به طول می‌انجامید.

بنابراین، در حال حاضر هیچ شرکت ریلی در داخل ایران مسافران را به کشورهای دیگر نمی‌برد. اگرچه که می‌توانید با وسایل حمل‌ونقل دیگری نظیر هواپیما، اتوبوس یا خودروی شخصی خودتان را به کشورهای دیگر برسانید و برای جابه‌جایی بین شهرهای کشور مقصد از قطارهای آن کشور استفاده کنید.

محورهای اصلی مسیرهای ریلی کشور

با خرید بلیط قطار شما می‌توانید به اکثر شهرهای مهم در استان‌های مختلف کشور سفر کنید. برای اینکه درک کلی نسبت به محورهای حرکت قطار در کشورمان داشته باشید، ادامه مقاله را با دقت بیشتری بخوانید.

محور شمال و خراسان: یکی از اصلی‌ترین خطوط ریلی کشور که مسافران زیادی در طول سال در آن جابه‌جا می‌شوند، مسیرهای شهرهای شمالی و شهر مشهد است. ازجمله ایستگاه‌های مهم در این مسیر می‌توان به ایستگاه‌های زیر اشاره کرد:

  • گرمسار
  • سمنان
  • شاه‌رود
  • دامغان
  • نیشابور
  • کاشمر

محور جنوب، غرب و شرق: این محور ریلی نیز یکی از پرترددترین خطوط ریلی کشور به حساب می‌آید. مبدأ این محور را می‌توان شهر تهران دانست و قطارهایی که در این مسیر فعال هستند به ۷ شهر بزرگ مسافر جابه‌جا می‌کنند. ازجمله این شهرها می‌توان به یزد، شیراز، اصفهان و بندرعباس در جنوبی‌ترین بخش کشور اشاره کرد.

محور آذربایجان: یکی دیگر از محورهای ریلی کشور است. میزان تردد مسافران در این محور بسیار کم‌تر از دو محور قبلی است که معرفی کردیم. قزوین را می‌توان ایستگاه مرکزی این محور دانست و قطارهای آن از شهر تهران، زنجان و مراغه عبور می‌کنند و درنهایت به مقصدشان یعنی شهر تبریز می‌رسند.

بهترین شهرهایی که می‌توان با قطار به آن‌ها سفر کرد؟

برای‌آنکه بخواهیم لیستی از بهترین شهرها برای سفر با قطار ارائه کنیم، لازم است لیستی از جذاب‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ایران را در نظر بگیریم. چرا که با قطار می‌توانید به جذاب‌ترین مقاصد توریستی ایران سفر کنید. در ادامه نام برخی از جذاب­ترین شهرهای ایران را مشاهده می‌کنید.

بندرعباس

شهر بندرعباس یکی از جنوبی‌ترین شهرهای ایران است. با قطار می­توانید از شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، یزد، کاشان، قم، کرمان و شهرهای سیستان و بلوچستان به بندرعباس بروید. اگر قصد دارید به جزایر جذاب جنوبی کشور نظیر کیش و قشم سفر کنید، لازم است که بلیط قطار بندرعباس را تهیه کنید و بعد از آنکه به این شهر رسیدید، به یکی از بنادر این شهر بروید و با استفاده از کشتی‌های مسافربری خودتان را به یکی از این دو جزیره برسانید. برای سفر به جزیره قشم باید به اسکله شهید حقانی و برای سفر به جزیره کیش به بندر چارک بروید.

در سفرتان به جزیره کیش می‌توانید انواعی از تفریحات آبی و غیر آبی را امتحان کنید. ازجمله این تفریحات می‌توان به غواصی، پاراسل، جت اسکی، پَدِل بودر و اسنورکلینگ اشاره کرد. همچنین می‌توانید به رستوران‌ها و مراکز خرید لوکس این جزیره بروید.

اگر هم عاشق طبیعت‌گردی هستید، جزیره قشم مقصد مناسبی برای شما است. در سفرتان به این جزیره می‌توانید، انواعی از پدیده‌های طبیعی نظیر غار خَربَس، غار نمکدان، دره ستارگان، تنگه چاه کوه، جنگل‌های حرا و پدیده‌های طبیعی دیگر را ببینید.

نکته: مدت زمان سفر از شهر تهران تا بندرعباس با قطار ۱۸ تا ۲۰ ساعت است.

مشهد

یکی از جذاب‌ترین شهرهای مذهبی ایران شهر مشهد است. اگر دوست دارید به یک سفر معنوی بروید، شهر مشهد مقصد مناسبی برای شما است. علاوه بر حرم امام رضا در این شهر انواعی از جاذبه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی و گردشگری وجود دارد که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها سفرتان را لذت‌بخش­تر کنید.

با خرید بلیط قطار می‌توانید از شهرهای مختلفی نظیر قم، تهران، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، رشت، بندرعباس، خرمشهر، کرمان، زنجان و شیراز به شهر مشهد سفر کنید.

مدت زمان سفر از شهر تهران تا مشهد با قطار حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت است. اگر به سراغ قطار سریع‌السیر پردیس (متعلق به شرکت ریلی رجا) بروید، این مسافت را در حدود ۶ تا ۸ ساعت طی خواهید کرد.

شهر شیراز

اگر عاشق آثار تاریخی هستید یا دوست دارید از آرامگاه مشاهیرِ ادبِ ایران‌زمین نظیر سعدی و حافظ دیدن کنید و با بازدید از باغ‌های ایرانی لحظات لذت‌بخشی را برای خود به وجود بیاورید، شهر شیراز مقصد مناسبی به شما است. برای سفر به شیراز می‌توانید از شهرهای زیر بلیط قطار تهیه کنید:

  • تهران
  • اصفهان
  • اهواز
  • تبریز
  • کرمان
  • قم
  • رشت
  • کاشان
  • همدان
  • یزد
  • مشهد
  • کرمانشاه

مدت زمان سفر ریلی از شهر تهران به شیراز حدوداً برابر با ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه است. از جمله جاذبه‌های تاریخی که می‌توانید در شهر شیراز ببینید، می‌توان به باغ نارنجستان قوام، باغ ارم شیراز، مسجد نصیرالملک، خانه زینت الملک، بازار وکیل شیراز، حمام و مسجد وکیل و شاه‌چراغ اشاره کرد.

اصفهان

یکی دیگر از شهرهای تاریخی ایران شهر اصفهان است. تعداد آثار تاریخی در این شهر به‌قدری است که حداقل باید چند روز را در آن اقامت کنید. اگر عاشق جاذبه‌های تاریخی هستید و دوست دارید سی‌وسه‌پل، منارجنبان، میدان نقش جهان و آثار تاریخیِ معروفِ اصفهان را از نزدیک ببینید، تنها کافی است که بلیت قطار بخرید و راهی این شهر شوید. اگر در شهرهای زیر زندگی می‌کنید، می‌توانید با قطار به اصفهان بروید:

تهران، مشهد، ساری، شهرکرد، بندرعباس، زاهدان، تبریز، رشت، یزد، اهواز، کرمان، شیراز

اگر می­خواهید از شهر تهران به اصفهان بروید، باید حدود ۹ ساعت را در قطار بمانید. زمانی که به شهر اصفهان رسیدید، حتماً به سراغ جاذبه‌های تاریخی این شهر نظیر کاخ چهل‌ستون، عمارت عالی‌قاپو، کلیسای وانک، مسجد جامع اصفهان، بازار قیصریه و چهارباغ عباسی بروید.

با قطار کدام شهرهای شمالی می‌توان سفر کرد؟

اگر دوست دارید از پنجره‌ی قطار مناظر زیبا و سرسبز جنگل‌های شمالی کشور را ببینید یا به بیان دیگر می‌خواهید بلیط قطار زیباترین مسیرهای ریلی کشور را خریداری کنید، به سراغ بلیطِ قطارِ شهرهای زیر بروید:

  • ساری
  • رشت
  • قائم‌شهر
  • بندر ترکمن
  • گرگان

در ادامه مسیرهای ریلی منتهی به این شهرها را که مبدأ حرکت آن‌ها شهر تهران است را معرفی می‌کنیم.

تهران _ رشت: مدت زمان این مسیر ریلی حدود ۵ ساعت است. بعد از حرکت قطار از شهر تهران، از کرج و قزوین عبور می‌کنید و درنهایت به شهر رشت می‌رسید. شما می‌توانید در این مسیر ریلی قطار ۵ ستاره لوکس زندگی را رزرو کنید. ناگفته نماند که شهر رشت برای علاقه‌مندان به شکم­گردی مقصد جذابی به حساب می‌آید. انواعی از غذاهای خوش‌مزه گیلانی را می‌توانید در رستوران‌های این شهر سفارش دهید.

تهران _ بندر ترکمن: این مسیر یکی از زیباترین مسیرهای ریلی شمال کشور است. در این مسیر از ایستگاه‌‌های مختلفی نظیر بهشهر و گلگاه عبور می‌کنید و درنهایت به استان گلستان وارد می‌شوید. برای طی کردن این مسیر حدود ۶ ساعت در قطار خواهید بود.

تهران ساری: برای طی کردن مسافت بین این دو شهر با قطار حدود ۸ ساعت زمان لازم است. در این مسیر ریلی می‌توانید قطارهای ۲ ستاره و ۳ ستاره رجا را رزرو کنید.

تهران گرگان: با رزرو قطارهای سه ستاره رجا می‌توانید مسافت بین این دو شهر را در ۸ ساعت طی کنید. حدود ۱۵ ایستگاه بین ایستگاه راه‌آهن شهر تهران و گرگان وجود دارد.

تهران قائم‌شهر: با خرید بلیط قطار این مسیر حدود ۸ ساعت در راه خواهید بود. ۱۶ ایستگاه مابین شهر تهران تا قائم‌شهر وجود دارد.

تا اینجای این مقاله با جذاب‌ترین مقاصد داخلی برای سفر با قطار آشنا شدید. در ادامه قصد داریم انواع قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور و شیوه پیدا کردن ارزان‌ترین بلیت قطار را به شما نشان دهیم.

انواع قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور

قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور را می‌توان ازنظر معیارهای مختلفی مثل تعداد ستاره‌های قطار، نوع سالن و شرکت ریلی طبقه‌بندی کرد.

قطارها از نظر نوع سالن به ۳ دسته زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • قطارهای اتوبوسی

  • قطارهای کوپه‌ای چهارنفره

  • قطارهای کوپه‌ای شش­نفره

ازنظر تعداد ستاره‌ها، قطارها را می‌توان به سه دسته قطارهای ۳ ستاره، ۴ ستاره و ۵ ستاره طبقه‌بندی کرد.

همچنین در زمان خرید بلیط قطار می‌توانید به سراغ شرکت‌های ریلی مختلفی بروید. ازجمله شرکت‌های ریلی فعال در مسیر ریلی کشور را در ادامه مشاهده می­کنید:

شرکت ریلی رجا، فدک، جوپار، پارس لاریم، ریل ترابر سبا، نور الرضا

چگونه ارزان‌ترین بلیط قطار را پیدا کنیم؟

اگر قصد دارید در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید بلیط قطار به نکات زیر توجه کنید:

  • بلیط قطارهای اتوبوسی در مقایسه با قطارهای کوپه‌ای ارزان‌تر است.
  • بلیت قطار قطارهای کوپه‌ای شش­نفره در مقایسه با قطارهای چهارنفره هزینه کمتری دارد.
  • هر چه تعداد ستاره‌ها یک قطار بیشتر شود، بلیط آن گران‌تر می‌شود.
  • اگر بتوانید بلیط قطار شرکت‌های ریلی مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه تفاوت اندک در میان قیمت آن‌ها می‌شوید.

بنابراین، بهتر است از وب‌سایتی استفاده کنید که به شما لیستی جامع از بلیط قطار انواع شرکت‌های ریلی مختلف را نشان می‌دهد. در ادامه این مورد را بیشتر توضیح می‌دهیم.

بهترین شیوه برای خرید بلیط قطار

برای خرید بلیط قطار می‌توانید به آژانس‌های فروشنده بلیط این وسیله نقلیه مراجعه کنید. البته شیوه دیگری هم وجود دارد که آن مراجعه به وب‌سایت‌های تک تک شرکت‌های ریلی برای پیدا کردن بهترین بلیط قطار است.

اما اگر قصد دارید در سریع‌ترین زمان ممکن به یک لیستِ جامع از بلیط قطار انواع شرکت‌های ریلی مختلف دسترسی داشته باشید، به شما وب‌سایت و اپلیکیشن بازار آنلاین خدمات سفر یا سفرمارکت را پیشنهاد می‌کنیم.

با مراجعه به این وب‌سایت و وارد کردن مشخصات اولیه‌ای نظیر شهر مقصد، تاریخ رفت‌وبرگشت سفر و تعداد مسافران، می‌توانید به این لیست جامع دسترسی داشته باشید. این لیست با کمک موتور جستجوی هوشمندِ این وب‌سایت، از میان چند ده وب‌سایت عرضه‌کننده بلیط جمع‌آوری شده است.

در بخش فیلترها در این وب‌سایت می‌توانید گزینه‌های مختلفی نظیر بازه قیمت، زمان حرکت قطار، مدت سفر، نوع سالن قطار، تعداد توقف قطار و شرکت‌های ریلی را انتخاب کنید تا نتایج جستجو متناسب با انتخاب­های شما تغییر پیدا کند.

همچنین می‌توانید از بخش تقویم قیمتیِ این وب‌سایت استفاده کنید تا ارزان‌ترین روزِ سفر برای خرید بلیط قطار را پیدا کنید.

جمع‌بندی

قطار به دلیل مزایا و امکاناتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهد، به یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل‌ونقل تبدیل شده است. در این مقاله سعی کردیم دیدِ جامعی درباره انواع مسیرهای ریلی کشور ارائه دهیم و جذاب‌ترین شهرها برای سفر با قطار به شما معرفی کنیم. همچنین به بررسی شهرهای شمالی ایران که می‌توانید با قطار به آن‌ها سفر کنید، پرداختیم. در آخر، نکاتِ کاربردی درباره انواع قطارهای موجود در سیستم حمل‌ونقل ریلی کشور و نحوه خرید بلیطِ قطارِ ارزان‌قیمت معرفی کردیم تا بتوانید آگاهانه‌تر بلیط این وسیله نقلیه را خریداری کنید.