پیاده‌سازی و اجرای سیستم هوشمند در خانه از تصمیمات مهمی است که می‌تواند پیش از اجرا ذهن ما را به خود مشغول کند. در گذشته هدف از ساخت خانه داشتن سرپناه و مکانی برای زندگی بوده است. اما اکنون با مدرن شدن خانه‌های کنونی، علاوه بر مصالح ساختمانی متفاوت، تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری نیز برای آسایش و رفاه افراد خانواده مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوشمندسازی ساختمان با مزایایی همراه است که می‌تواند آسایش و راحتی را در خانه دو چندان کند. امروزه عملکرد ارتباط بین تجهیزات هوشمند و پروتکل‌های ارتباطی باعث شده است تا امکان مدیریت یکپارچه بخش‌های مختلف در خانه با استفاده از فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر شود.

دلائل اهمیت بالای هوشمندسازی ساختمان

نقش هوش مصنوعی و اینترنت ‌اشیا در زندگی کنونی افراد را نمی‌توان نادیده گرفت. این فناوری‌ها تغییرات قابل توجهی را در صنایع مختلف نیز ایجاد کردند. یکی از این زمینه‌ها اثرگذاری مثبت آن روی صنعت ساختمان‌های هوشمند است. با استفاده از این قابلیت می‌توان تمامی سیستم‌های ساختمان را کنترل و مدیریت کرد. علاوه بر آن امکان کنترل از راه دور به شکل اتوماتیک برای اجرای دستورات مشخص شده وجود دارد. یکی از دلایل اهمیت بالای هوشمندسازی در ساختمان بهبود عملکرد تجهیزات الکتریکی مختلف و دستیابی به پروتکل‌های جدید ارتباطی بوده است.

تأثیر پیشرفت تلفن‌های همراه

یکی دیگر از موارد موثر روی محبوب کردن هوشمندسازی در ساختمان، استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و پیشرفت آن در تعامل با انسان است. پیش از این گوشی‌های همراه تنها برای برقراری تماس مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اکنون این دستگاه‌ها می‌توانند به صورتی هوشمندانه طرح‌ریزی شده و در موارد مختلفی از جمله سیستم‌های هوشمندسازی در ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند.

مزایای هوشمندسازی یک ساختمان

از بهترین و اصلی‌ترین مزایای هوشمندسازی یک ساختمان، بهبود مصرف انرژی و صرفه‌جویی در آن است. با توجه به هوشمند شدن سیستم‌های روشنایی و اتوماسیون کنترل دما، مصرف انرژی نیز به صورت بهینه انجام خواهد شد. میزان تهویه در این حالت به شکلی دقیق تنظیم شده و فعالیت سیستم‌ها در زمان خروج از خانه به شکل خودکار کاهش یافته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین هوشمندسازی ساختمان امکان مدیریت هوشمندانه نورپردازی در ساختمان را فراهم خواهد کرد. در حال حاضر سنسور‌ها و سیستم‌های هوشمند می‌توانند نور را به تناسب نیاز و تنها در زمان حضور افراد تنظیم کنند. این روش علاوه بر بهبود کارایی سیستم نورپردازی، باعث کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

بهینه سازی در مصرف انرژی

فناوری‌های مربوط به هوشمندسازی در ساختمان سیستم‌های نظارت و بهینه‌سازی مصرف انرژی را بهبود می‌بخشند. همچنین کاربران این سیستم‌ها به راحتی می‌توانند مصرف انرژی را مشاهده کرده و آن را کنترل کنند. از طریق سنسور‌ها و دستگاه‌های هوشمند در بخش‌های مختلف خانه می‌توان آمار مربوط به مصرف انرژی را به شکلی دقیق مشاهده کرده و داده‌های آن را در اختیار ساکنان ساختمان قرار داد. بدین ترتیب الگوی مصرف انرژی اصلاح شده و در نهایت تصمیماتی برای کاهش مصرف و کاهش هزینه‌ها گرفته خواهد شد.

بهبود امنیت و ایمنی در ساختمان

هوشمندسازی در ساختمان به شما کمک می‌کند تا به نحوی مؤثر بتوانید امنیت و ایمنی را در ساختمان افزایش دهید. این کار از طریق تجهیز ساختمان به دوربین، حسگر و سیستم‌های امنیتی پیشرفته صورت می‌گیرد. در این تکنولوژی‌ها فناوری‌های امنیتی همراه با حسگر، امکان نظارت و کنترل یکپارچه محیط ساختمان را فراهم می‌کنند. دستگاه‌ها در این سیستم از دوربین مداربسته تا اعلام حریق و دیگر حسگر‌های حرکتی به شکل یکپارچه با یکدیگر در ارتباط بوده و همگی باعث افزایش امنیت ساختمان می‌شوند.

هوشمندسازی در یک ساختمان امکان نظارت و کنترل از راه دور را برای ساکنان فراهم می‌کند. از طریق نرم‌افزار‌های مخصوص می‌توان به شکلی آنلاین دور از محل زندگی به سیستم‌های امنیتی نصب شده در خانه دسترسی پیدا کرده و بدین ترتیب نسبت به وضعیت ایمن آن خاطر جمع شد.

افزایش قیمت و ارزش ساختمان‌های هوشمند

ساختمان‌های هوشمند به دلیل داشتن سیستم پیشرفته مربوط به هوشمندسازی ساختمان از ارزش و قیمت بالاتری نسبت به ساختمان‌های معمولی برخوردار هستند. در واقع هوشمندسازی نوعی سرمایه‌گذاری در آینده محسوب شده و امکانات آن از جمله کنترل دما، سیستم نورپردازی هوشمند، مدیریت انرژی و سیستم‌های امنیتی هوشمند همگی باعث ارزش افزوده ملک خواهند شد. این تجهیزات به شکلی ایمن تمامی ویژگی‌ها و اجزای ساختمان را کنترل کرده و در نهایت به بهبود مصرف انرژی و مدیریت منابع منجر خواهند شد.

ساختمان‌های هوشمند امکانات پیشرفته‌تری دارند. در نتیجه به عنوان یک ملک ارزشمند و مورد توجه در بازار ملکی شناخته می‌شوند. از طرفی این ساختمان‌ها برای خریداران و حتی مستأجران جذابیت بیشتری داشته و در نهایت ارزش و قیمت املاک افزایش پیدا خواهند کرد.

حفظ سلامت جسمی با هوشمندسازی در خانه

به گفته متخصصان اغلب خانه‌های کنونی و ساختمان‌های ساخته شده، معیار‌های یک خانه سالم را ندارند. بسیاری از آن‌ها از کیفیت هوای داخلی مناسب و سیستم روشنایی با کیفیت برخوردار نبوده و  معیاری نیز برای اندازه‌گیری آن‌ها وجود ندارد. هوشمند‌سازی می‌تواند با استفاده از تکنولوژی‌های به روز این مشکلات را حل کرده و زندگی سالم و پایداری را برای ساکنان ساختمان فراهم کند. با استفاده از حسگر‌های مربوط به کیفیت هوا می‌توان میزان سلامت هوای داخل ساختمان را سنجیده و از کم و کیف دما، رطوبت و گرد و غبار در هوا آگاه شد. همچنین سیستم‌های مختلفی برای افزایش کیفیت هوای درون ساختمان وجود دارد. خانه‌های هوشمند با ارائه امکانات متنوع آرامش روان و جسم را به صورت توأم فراهم می‌کنند.

هوشمند‌سازی ساختمان و حفظ محیط زیست

یکی از مهم‌ترین فواید هوشمندسازی ساختمان که کمتر مورد توجه قرار گرفته، حفظ محیط زیست است. این تکنولوژی چه در آپارتمان‌های مسکونی، چه در محل کار می‌تواند با بهینه‌سازی مصرف انرژی و منابع باعث حفظ محیط زیست ‌شود. کاهش مصرف انرژی علاوه بر حفظ منابع طبیعی برای محیط زیست نیز حائز اهمیت است. بدین ترتیب که تولید بیشتر انرژی کاهش پیدا کرده و در نتیجه استفاده از سوخت‌های فسیلی و منابع انرژی تجدیدناپذیر نیز کاهش پیدا می‌کند.

هوشمندسازی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها

سیستم‌های هوشمند در یک ساختمان صرفه‌جویی مالی را به دنبال دارند. بهینه‌سازی مصرف انرژی هزینه‌های مرتبط با آن را به طور قابل توجهی کاهش داده و در نتیجه صرفه اقتصادی خواهند داشت. تکنولوژی‌های مرتبط با هوشمندسازی روش‌های نوینی را برای مدیریت انرژی ارائه می‌کنند که علاوه بر کاهش هدر رفت انرژی و بهبود بهره‌وری، باعث به حداقل رساندن مصرف انرژی خواهند شد. این کار ضمن کاهش هزینه‌های کلی مربوط به انرژی با صرفه‌جویی مالی نیز همراه است.

هوشمند‌سازی ساختمان در آینده

این صنعت در آینده با پیشرفت‌های چشمگیری همراه خواهد بود و در آن ساختمان‌های هوشمند احتمالاً از طریق این فناوری با شهر‌های هوشمند ادغام می‌شوند. این پیشرفت با تأثیر روی صنعت ساختمان آینده روشن و پرشتابی را رقم خواهد زد. در حال حاضر هوش مصنوعی مهم‌ترین تکنولوژی به کار رفته در هوشمندسازی یک ساختمان محسوب می‌شود. همچنین با استفاده از این تکنولوژی می‌توان باعث بهبود و بهینه شدن سیستم‌ها شده و در نهایت تحلیل داده‌ها، کارایی و کارکرد ساختمان نیز بهتر خواهد شد. ادغام ساختمان‌های هوشمند با دیگر اجزای شهری باعث استفاده بهینه از منابع شهری شده و در نهایت باعث اداره شهر‌ها به شکلی کارآمد و پایدار خواهد شد.

حرف آخر

هوشمندسازی ساختمان در توسعه مدیریت ساختمان نقش مؤثری داشته و از تکنولوژی‌های نوین در این صنعت محسوب می‌شود. فواید هوشمندسازی شامل افزایش امنیت، ارتقا تجربه کاربران و بهبود کارایی انرژی است. در آینده با پیشرفت‌های انجام گرفته در این فناوری از هوشمندسازی به عنوان یک استاندارد در صنعت ساختمان استفاده خواهند کرد.

این فناوری در آینده بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و وارد زندگی فردی ما خواهد شد. همچنین نسل جدید خانه‌های هوشمند نقش انسان را در مدیریت تجهیزات بسیار اندک کرده و در نهایت افراد را مجبور به شناخت و درک بهتر از ساختار‌های مربوط به تجهیزات هوشمند خواهد کرد. جهان اسمارت jahansmart.com با تکیه بر تجربه و توان فنی نیروهای متخصص به همراه محصولات کاملی از فناوری های سیستم هوشمندسازی آماده خدمت رسانی به مشتریان خود است.