کمتر کسی است که نام فیلر را نشنیده باشد اما افراد کمی نسبت به نکات مهم در روند تزریق فیلر آگاه هستند. در این روند نیز همانند دیگر روش‌‎های درمانی و زیبایی، شما برای دستیابی به بهترین نتیجه باید نکات مختلفی را مدنظر داشته باشید.

آگاهی از این نکات به شما کمک خواهد کرد تا با رعایت کامل مراقبت‌های قبل و بعد از تزریق فیلر، کمترین عوارض جانبی را تجربه کرده و به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

میزان ماندگاری فیلر و مدت زمانی که فیلر برای تثبیت نیاز دارد، از جمله سوالات پرتکراری هستند که پیرامون این موضوع به گوش می‌خورند. به همین دلیل در این مقاله علاوه‌بر آشنایی با انواع فیلر، به شما خواهیم گفت که چه مدت بعد از تزریق زمان می‌برد تا فیلر تثبیت شود.

ویژگی‌های انواع فیلر و میزان ماندگاری آن‌ها

قبل از بررسی میزان ماندگاری و مدت زمان تثبیت فیلر، باید با انواع فیلر آشنا شویم؛ چراکه هر کدام از فیلرها دارای خصوصیات منحصربه‌فردی هستند و ویژگی‌های آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت‌اند.

در این راستا به 3 نوع از رایج‌ترین فیلرهایی که امروزه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دارند اشاره کرده و برخی از ویژگی‌های مهم آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

فیلر هیالورونیک اسید: فیلر هیالورونیک اسید پرطرفدارترین فیلر پوستی است که در حال حاضر توسط کمپانی‌های مختلف تولید و روانه بازار می‌شود. هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی محسوب می‌شود که در بدن یافت شده و با آن سازگاری کامل دارد.

همین عامل نیز باعث جذب خودکار این اسید توسط بدن می‌شود و اثر این فیلر دائمی نیست. در واقع شما 6 تا 12 ماه پس از تزریق باید نسبت به تزریق مجدد فیلر اقدام کنید.

فیلر کلاژن: تزریق فیلر کلاژن که با نام تقویت باف نرم نیز از آن یاد می‌شود، یک روند درمانی است که به‌منظور رفع چین‌وچروک، فرورفتگی و حجم‌دهی به پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع با تزریق کلاژن، حجم ازدست‌رفته پوست بازیابی شده و پوست شما ساختار پیدا می‌کند. ماندگاری این فیلر نیز همانند فیلر هیالورونیک اسید بین 6 تا 12 ماه تخمین زده می‌شود و شما پس از گذشت این مدت زمان باید دوباره از فیلر کلاژن استفاده کنید.

فیلر چربی: تزریق چربی یکی دیگر از راهکارهایی است که برای حجم‌دهی به پوست و از بین بردن خطوط اضافی پوست استفاده می‌شود. در این روش که با عنوان فیلر چربی نیز شناخته می‌شود، چربی به زیر پوست ناحیه‌ی موردنظر تزریق شده و ساختار آن را اصلاح می‌کند.

ماندگاری تزریق چربی در مقایسه با دیگر گزینه‌ها بیشتر است و نتایج آن تا چند سال قابل مشاهده خواهد بود. البته میزان دقیق ماندگاری فیلر چربی به نوع فیلر انتخابی و شرایط بدنی شما وابسته خواهد بود.

چقدر بعد از تزریق، فیلر تثبیت می‌شود؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره کردیم، انواع فیلر خصوصیات متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند و این قاعده شامل میزان زمانی که فیلرها برای تثبیت کامل نیاز دارند، نیز می‌شود.

تثبیت فیلر به این معناست که مواد تزریق‌شده به زیر پوست شما، با بدن سازگاری کامل پیدا کرده و در واقع به بخشی از بدن تبدیل شود. اهمیت این موضوع به این دلیل است که تا قبل از تثبیت کامل فیلر، شما باید نکات خاصی را رعایت کنید.

به‌عنوان مثال تا وقتی که فیلر به‌صورت کامل در موقعیت خود تثبیت نشده باشد، شما باید از مالش و فشار ناحیه تزریق بپرهیزید تا از جابه‌جایی فیلر جلوگیری شود. در مواردی که موقعیت ماده‌ی تزریق‌شده بر اثر عوامل بیرونی تغییر پیدا می‌کند، عوارضی همچون عدم تقارن، التهاب یا حتی عفونت قابل انتظار خواهند بود.

در نتیجه شما با آگاهی نسبت به مدت زمانی که فیلر برای تثبیت نیاز دارد، می‌توانید از فیلر خود به بهترین شکل ممکن مراقبت کرده و از بروز عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید. با توجه به این نکته، در این بخش به بررسی مدت زمانی که فیلرهای مختلف برای تثبیت نیاز دارند خواهیم پرداخت.

تثبیت فیلر هیالورونیک اسید

یکی از مزایای این فیلر، سرعت بالای روند تزریق و بهبودی پس از تزریق محسوب می‌شود و شما پس از تزریق فیلر هیالورونیک اسید، به‌سرعت می‌توانید به روند زندگی روزمره خود بازگردید؛ البته این نکته به این معنا نیست که این فیلر در طول چند ساعت به‌صورت کامل تثبیت می‌شود.

تثبیت کامل فیلر هیالورونیک اسید بین 1 تا 2 هفته زمان می‌برد و شما در طول این مدت زمان باید ناحیه تزریق را ایمن نگه دارید. فیلر اینووسنس یکی از بهترین فیلرهای هیالورونیک اسید در بازار داخلی است. برای خرید فیلر اینووسنس کلیک کنید.

تثبیت فیلر کلاژن

با این‌که شما پس از تزریق این فیلر نیز می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید، تثبیت فیلر کلاژن نسبت به مورد قبل به زمان بیشتری نیاز دارد. پس از تزریق این فیلر شما باید بین 2 تا 3 هفته برای تثبیت کامل فیلر صبر کرده و در طول این مدت زمان ناحیه تزریق را به‌آرامی لمس کنید.

فیلر چربی

با توجه به این‌که فیلرهای هیالورنیک اسید و کلاژن با بدن سازگاری زیادی دارند، روند تثبیت آن‌ها در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق می‌افتد ولی تزریق فیلر چربی همین نتیجه را ندارد. تثبیت کامل فیلر چربی به ماه‌ها زمان نیاز داشته و به‌صورت میانگین 6 ماه طول می‌کشد.

البته ممکن است تثبیت کامل این فیلر تا 1 سال پس از تزریق نیز به طول بیانجامد؛ بنابراین شما پس از استفاده از این فیلر باید نکات مراقبتی را به‌صورت دقیق رعایت کنید تا روند بهبودی تسریع شده و از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود.

نکات مهم بعد از تزریق فیلر

در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که توجه به آن‌ها می‌تواند در دستیابی به بهترین نتیجه کمک‌کننده باشد:

  • تجربه ورم، کبودی، قرمزی یا التهاب در ناحیه تزریق، تا 48 ساعت بعد از تزریق طبیعی است. البته شما با استفاده از کمپرس یخ یا ژل آرنیکا می‌توانید به این روند سرعت ببخشید.
  • تا زمانی که فیلر به‌صورت کامل تثبیت نشده، ناحیه تزریق را به‌آرامی لمس کنید و از فشار دادن آن بپرهیزید. رعایت این نکته باعث تسریع روند تثبیت فیلر خواهد شد.
  • پس از تزریق فیلر، نوشیدنی‌های طبیعی بنوشید اما از مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل خودداری کنید.

جمع‌بندی

تزریق فیلر پوستی در طول چند ساعت انجام می‌گیرد و شما پس از آن می‌توانید به زندگی روزمره خود بازگردید، اما این نکته به‌معنای تثبیت کامل فیلر در ناحیه تزریق‌شده نیست!

بسته به این‌که شما از چه فیلری استفاده کرده باشید و وضعیت سلامتی شما چگونه باشد، مدت زمانی که فیلر برای تثبیت نیاز دارد، متغیر خواهد بود. در این مقاله با بررسی کامل این مسئله تلاش کردیم تا اطلاعات مهمی که شما به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهیم.