در طی سال همه افراد مدت زمانی را برای مسافرت در نظر می‌گیرند. کشور ایران پر از زیبایی و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی است که می‌توانید لحظات خوبی را سپری کنید. شهر مهاباد و سنندج از شهرهای هستند که با توجه به جاهای دیدنی خاص و زیبا توانستند گردشگران بسیاری را جذب کنند. در سفر به مهاباد و همچنین سفر به سنندج در صورتی که مکان‌های دیدنی و تاریخی آن‌ها را بدانید، بدون شک سفری به یاد ماندنی برای شما خواهد بود.

هتل تارا مهاباد یک هتل لوکس و جذاب برای مسافرانی است که قصد اقامت در این شهر را دارند. این هتل ابتدا در سال ۱۳۹۲ تاسیس و سپس در سال ۱۳۹۴ به جهت ارائه خدمات بیشتر و بهتر به گردشگران مورد بازسازی قرار گرفت. این هتل ۵۴ باب سوئیت و اتاق داشته و در ۴ طبقه احداث شده است. در ادامه این مطلب جاهای دیدنی این دو شهر را برای سفر چهار روزه به مهاباد و سنندج بیان می‌کنیم. امیدواریم بتوانیم به خوبی این مکان‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\1683367024_147_شهرهای-دیدنی-کردستان.jpg

سفر به مهاباد

از شهرهای استان آذربایجان غربی است که در جنوب استان واقع شده است مهاباد می‌باشد. این شهر سرسبز در بین چند کوه قرار دارد و جمعیت آن در سال ۱۳۹۵ طبق آمارگیری حدود ۱۶۸.۳۹۳ نفر بود. این شهر نگین استان آذربایجان غربی بوده و جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

این شهر مرکز تلاقی سه استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی بوده و اهمیت بسیاری دارد. به گونه‌ای که هر کسی به این شهر سفر می‌کند، سفر به سنندج را نیز در برنامه خود قرار می‌دهد. آب و هوای مهاباد معتدل کوهستانی است و تابستان‌های آن خنک و زمستان‌ها بسیار سرد است. در فصل پاییز هوای این شهر بیشتر بادی بوده و قشنگ‌ترین فصل برای سفر به مهاباد بهار است.

مردم آن به زبان کردی سورانی با لهجه مکریانی صحبت می‌کنند و دین آن‌ها اسلام و مذهب سنی شافعی است. ارامنه و کلیمیان نیز قبلا در این شهر سکونت داشتند. حدود ۲ درصد جمعیت این شهر شیعیان هستند که از شهرها یا استان‌های دیگر به مهاباد آمده‌اند. از نظر جغرافیایی این شهر از سطح دریا دارای ارتفاع ۱۳۲۰ متر است. این شهر از شمال به میاندوآب، از غرب به پیرانشهر، از جنوب به سردشت و از شرق به بوکان وصل است.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\157188409.jpg

خانقاه شمس الدین برهانی

شمس الدین برهانی یکی از عارفان بزرگی است که در سفر به مهاباد، دیدن از آرامگاه او خالی از لطف نیست. بنای آن به صورت گنبدی خشتی و در دل طبیعت است که جمع و جور است. فضای داخل این آرامگاه صمیمی و ساکت بوده و حس عارفانه‌ای برای افراد خواهد داشت. در اطراف این آرامگاه چند آرامگاه دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

دژ قلات شاه

یکی دیگر از جاهایی که در سفر به مهاباد دیدن آن پیشنهاد می‌شود، دژ قلات شاه است. این جاذبه تاریخی یک صخره بزرگ است که مادها آن‌را کمی تغییر داده و در دل طبیعت قلعه‌ای را بازسازی کردند. رفتن به این قلعه فقط یک مسیر دارد و به همین دلیل در گذشته محل مناسبی برای حفاظت از مردم بود.

این جای دیدنی در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی مهاباد واقع شده و در سال ۱۳۳۵ به عنوان یکی از آثارها ثبت ملی شد. این دژ در ارتفاع ۸۰ متری و در قله کوه قرار دارد و حدودا باید ۶ ساعت پیاده روی کرد تا به آن رسید.‌ از بالای آن می‌توانید طبیعت زیبا و بکری را مشاهده کرده و لذت ببرید.

محوطه باستانی آتشکده سنگی برده کنته

این محوطه در جاده مهاباد به ارومیه قرار داشته و متشکل از دو تپه جنوبی و شمالی است. این محوطه را در دل کوه تراشیده‌اند و دارای آتشکده سنگی، دخمه‌های مختلف و پله‌های سنگی است. این بنا در سال ۱۳۶۴ جزء آثار ملی ثبت شد و افراد بسیاری در سفر به مهاباد به آن سری می‌زنند.

نقوش صخره‌ای خره هنجیران

این جای دیدنی شامل نگاره‌هایی است که در دره نقوش کشف شد و از جاهای دیدنی است که در سفر به مهاباد می‌توانید از آن دیدن نمایید. قدمت آن به هزار سال قبل از میلاد مسیح برگشته و از جاذبه‌های تاریخی این شهر است. بر روی این سنگ نگاره‌ها تصاویری نظیر انسان، روباه، شکار، اسب، بز کوهی و ... درج شده است. باستان شناسان علاقمند به دیدن این آثار باستانی بوده و سالانه افراد زیادی از آن دیدن می‌کنند.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\170764035.jpg

غار آبی سهولان

این غار از بزرگ‌ترین غارهای آبی ایران است که در سفر به مهاباد نباید بازدید از این غار را فراموش کنید.‌ در گوشه و کنار این غار مجسمه‌های آهکی وجود دارد که طی میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند. با رفتن به این غار می‌توانید حس‌های مختلفی مثل پارو زدن آرام در آب، صدای برخورد قطرات آب با سطح دریاچه و ... را تجربه کنید، این موارد می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. این غار حدود ۷۰ میلیون سال قدمت داشته و یکی از معجزه‌های طبیعت است که در دل کوه جای دارد.

پس از گذشتن از جاده سرسبز بوکان به این غار آبی خواهید رسید که افراد زیادی در آن قایق سواری می‌کنند. نام دیگر این غار کونه کبوتر است که به دلیل زندگی تعداد زیادی کبوتر داخل آن است. برای وارد شدن به آن باید ۱۰۶ متر به عمق زمین رفته و به دریاچه اول آن برسید. آب آن به قدری تمیز است که در بعضی قسمت‌های آن می‌توان عمق چند متری را به راحتی دید.

داخل آن با استفاده از نورافکن‌های مختلف روشن شده و فضای آن‌را در کنار زیبا بودن اسرارآمیز کرده است. این غار دو قسمت دارد که یکی خشک و دیگری آبی است که در حال حاضر فقط قسمتی از آن بهره برداری شده و عموم می‌توانند از آن بازدید کنند. فضای این غار بسته است و برای کودکان، سالمندان، افراد دارای مشکل تنفسی و افرادی که از فضای تاریک می‌ترسند، مناسب نیست.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\Sahoolan_Cave.jpg

حمام میرزا رسول

این حمام در سال ۱۳۸۰ ثبت ملی شده و بعد از بازسازی آن‌را به موزه مردم شناسی تبدیل کردند. این حمام یکی از جاهای دیدنی است که در سفر به مهاباد دیدن آن به شما پیشنهاد می‌شود. در این موزه ظروف قدیمی، سکه، لباس‌های شهرهای کرد زبان و آداب و رسوم بومی مناطق مختلف در آن به نمایش گذاشته شده است. سالانه گردشگران بسیاری از این موزه دیدن کرده و چندین ساعت وقت خود را در آن می‌گذرانند.

حمام لج

دومین حمام تاریخی که در سفر به مهاباد بازدید از آن پیشنهاد می‌شود، حمام لج است که در روستای لج قرار دارد. قدمت آن به زمان شاه سلیمان صفوی برگشته و معماری آن شبیه مسجد جامع سرخ مهاباد خاص است. از ویژگی‌های معماری به کار برده در آن می‌توان به سنگ فرش شدن کف حمام، طاق‌های جناغی، نمای آجرهای چهارگوش قرمز رنگ و پی‌ریزی با سنگ اشاره کرد.

این حمام دارای دو گنبد بزرگ و شش گنبد در اندازه‌های مختلف است که از دور می‌توان آن‌ها را دید. به دلیل آجرهای چهارگوش قرمز رنگی که در آن به کار رفته، زیبایی آن چشم نواز شده و حال و هوای خاصی به آن بخشیده است.

حوضخانه شاه درویش

از دیگر جاهای دیدنی در سفر به مهاباد حوضخانه شاه درویش است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. بنای آن به صورت گنبدی شکل است و دارای هفت پله است که به سمت بالا رفته و آن‌را از زمین جدا می‌کند. ترکیب معماری آن از قاجار و صفوی بوده و معماری زیبایی دارد. آب این حوضخانه از قنات‌ها و چشمه‌های مهاباد فراهم می‌شود.

باغ میکاییل

پارک ملت یا باغ میکاییل یکی پارک‌های باصفای مهاباد است که در شش ماه اول سال آب و هوای عالی دارد.‌ طبیعت این باغ لذتبخش بوده و خانواده‌های بسیاری در سفر به مهاباد در آن چادر می‌زنند.‌ این پارک امکانات رفاهی مثل محوطه بازی کودکان، پارکینگ، بوفه، سرویس بهداشتی، وسایل ورزشی و آلاچیق دارد.

دخمه سنگی فقره قا

این دخمه برای دوران مادها بوده که توسط پدر دیاکو اولین پادشاه ماد ساخته شده است. این آرامگاه دو طبقه بوده و دارای چهار ستون است که دو تای آن در جلوی مقبره و دو ستون دیگر در داخل آن قرار دارند. نمای آن برگرفته از معماری یونانی بوده و داخل آن سه گور خالی وجود دارد و مشخص نیست چه کسانی داخل این مقبره مدفون شده‌اند.

بلندی این دخمه از دامنه کوه حدود ۵ متر است و برای رفتن به آن‌جا باید لباس و کفش مناسب داشت. این دخمه در دل کوه قرار داشته و یکی از جاذبه‌هایی است که در سفر به مهاباد دیدن آن شما را به وجد خواهد آورد.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\d48e4ff6-b038-42e8-bbe4-45fced019e3c.jpg

دریاچه سد مهاباد

اطراف این دریاچه آب و هوای خنک و مطبوعی دارد که در تابستان و بهار نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این سد از سدهای مهم آذربایجان غربی است که قدمت آن ۵۰ سال بوده و نزدیک به شهر است. ارتفاع آن نزدیک به ۴۷.۵ متر است و می‌توانید ماهگیری را نیز در آن تجربه کنید. در سفر به مهاباد دیدن این سد خالی از لطف نخواهد بود. در این سفر اگر به فکر سفر به سنندج که یکی از سدهای اطراف مهاباد است، افتادید، حتما به دریاچه سد قشلاق این شهر سر بزنید.

دریاچه و تالاب قوپی باباعلی

این دریاچه از تالاب‌های بین المللی مهاباد است که پرندگان مهاجر زیادی به آن‌جا می‌روند. این تالار یکی از جاهایی است که گردشگران زیادی در سفر به مهاباد به آن سر می‌زنند. در این تالاب ۱۵۰ گونه پرنده مختلف مثل فلامینگو، غاز وحشی، اردک سرسبز، آنقوت، تنجه، حواصیل، سر حنایی و ... وجود دارند.

چشمه آب معدنی گراوان

سازه آهکی این چشمه باعث تمایز آن با دیگر چشمه‌های آب معدنی شده است. آب این چشمه خواص درمانی زیادی دارد، اما قابل خوردن نیست.‌ این سازه ۲۰ متر ارتفاع داشته و سالانه به ارتفاع آن اضافه می‌شود. تپه آن رنگی رنگی بوده و شامل رنگ‌های قرمز، نارنجی و قهوه‌ای است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

یکی از جاهای دیدنی است که در سفر به مهاباد به شما پیشنهاد می‌شود، حتما به بازدید آن بروید. دسترسی به این چشمه تقریبا آسان است، اما به دلیل عدم امکانات در اطراف آن باید خوراکی و لوازمی که لازم دارید، را همراه خود ببرید.

مسجد جامع سرخ مهاباد

در ساخت این مسجد فقط از آجرهای قرمز رنگ استفاده و هیچ تزیین دیگری ندارد، اما با این حال باز هم زیبایی خاص خود را دارد. در سفر به مهاباد بهتر است سری به این مسجد زده و این جاذبه تاریخی را از نزدیک ببینید. ۱۸ گنبد آجری نیم‌کره شکل داشته و شبستان آن دارای ۱۰ ستون سنگی است. بافت آن قدیمی بوده و در یکی از خیابان‌های شلوغ مهاباد قرار داشته و دسترسی به آن راحت است.

موزه سرای هیمن

این موزه از چهار بخش مخزن موزه، فضای نمایش، تالار نشت‌ها و آرشیو اسناد تشکیل شده است. آثار چهره‌های ماندگار جمع شده و در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود. در سال ۱۳۹۶ این موزه یکی از ۲۰ موزه برتر کشور شناخت شد. یکی از جاهایی است که بدون شک در سفر به مهاباد جزء لیست شما قرار خواهد گرفت.

حوضخانه عباس آقا

این حوضخانه حدود ۲۰۰ سال قدمت داشته و توسط عباس آقا وقف شد. این حوضخانه در گوشه شمالی حیاط یک مسجد قرار دارد که پنجره‌های رنگی آن نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این حوضخانه قدیمی از جاذبه‌هایی است که در آثار ملی ثبت شده و در سفر به مهاباد دیدن این حوضخانه قدیمی شما را به وجد می‌اورد.

خانه ارباب حسین مهابادی

ارباب حسین یکی از خان‌هایی بود، که سواره نظام داشت و از شهر حفاظت می‌کرد. عمارت این فرد یکی از آثار تاریخی است که در سفر به مهاباد افراد زیادی تمایل به دیدن آن دارند. این عمارت دو طبقه بوده و به سبک یزدی و حوضخانه‌ای ساخته شده و مالکین آن ورثه حسین مهابادی هستند.

حوضخانه رستم بیگ

قدمت این حوضخانه مربوط به سال ۱۲۳۰ هجری قمری بوده و گردشگران در سفر به مهاباد به آن سر زده و دیدن می‌کنند. بنای آن از آجر بوده و زیربنای آن نیز ساخته شده از سنگ‌های متراکم صاف و صیقی است. گنبد آن از آجرهای چهارگوش قرمز ساخته شده و به صورت مدور است. گچ و خاک در ساخت آن استفاده شده و کف آن نیز با موزاییک پوشانده شده است.

مقبره بداق سلطان

این مقبره در داخل قبرستان عمومی شهر و در جنوب غربی مهاباد واقع شده است. بداق سلطان در زمان شاه سلیمان صفوی حاکم مهاباد بوده و مردم احترام زیادی برای او قائل بودند. این مقبره جزء آثار ملی ثبت شده بوده و از جاذبه‌های تاریخی این شهر است که می‌توان آن‌را جزء مکان‌هایی قرار داد که در سفر به مهاباد از آن دیدن کرد.

تالاب کانی برازان

یکی دیگر از جاذبه‌های مهاباد که در سفر یه مهاباد نظر هر گردشگری را به خود جذب می‌کند، تالاب کانی برازان است. این تالاب اولین سایت پرنده نگری کشور است که از مهم‌ترین تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است. پرندگان آبزی بسیاری در آن زندگی می‌کنند و زیستگاه ارزشمندی برای آن‌ها محسوب می‌شود. این فضا از شمال و شرق روستای قره داغ تا تالاب گروس ادامه داشته و گسترده است.

مراکز خرید

از جاذبه‌های اصلی که همانند سفر به سنندج، در سفر به مهاباد نیز نظر افراد را به خود جلب می‌کند، مراکز خرید آن است.‌ یکی از محبوب‌ترین بازارهای مهاباد بازار تاناکورا است که یکی از جالب‌ترین این مراکز خرید است. اجناس دست دوم و با کیفیت متنوعی نظیر کیف، کفش، لباس خارجی در این بازار ارائه می‌شود.

این بازار حدود سال ۱۳۶۰ تاسیس شد، ولی به دلایل مختلف مکان آن چندین بار تغییر کرد. این بازار اصلی‌ترین بازار دست دوم کشور است که برندهای خارجی خوبی در آن فروخته شده و همیشه شلوغ است. از دیگر بازارهای مهاباد بازار اصغری است که چهار طبقه دارد. انواع پوشاک زنانه و مردانه، لوازم برقی، لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری در این بازار فروخته می‌شود.

سفر به سنندج

سنندج مرکز استان کردستان است. این استان از نظر اقلیم، پوشش، آیین و سنن، فرهنگ و ... اهمیت بالایی دارد. هر زمان که سخن از سفری به مناطق بکر و سرسبز می‌شود، بی‌شک بسیاری از مردم ایران به فکر شمال کشور و همچنین ساحل دریای خزر می‌افتند، اما در سفر به سنندج متوجه خواهید شد که این دو شهر طبیعتی زیباتر از شمال کشور را دارد.

اگر قصد اقامت در شهر سنندج را دارید، هتل شادی سنندج یک انتخاب جذاب برای شما خواهد بود. این هتل ۷۳ باب سوئیت و اتاق داشته و در ۶ طبقه احداث شده است. احداث این هتل در سال ۱۳۸۲ صورت گرفته ولی بازسازی آن متعلق به سال ۱۳۹۱ است. از مزایای این هتل می‌توان به ۴ ستاره بودن و دسترسی آن به جذابه‌های گردشگری سنندج اشاره داشت. برخی از جاهای دیدنی سنندج که می‌توانید در این سفر به آن‌جا مراجعه کنید، به شرح زیر هستند.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\New-Project-1.jpg

عمارت خسروآباد

یکی از یادگاری‌های چشم نواز دوره قاجار در شهر سنندج عمارت خسروآباد است. این عمارت طراحی و زیبایی خاصی داشته و همانند یک کاخ رویایی است. معماری زیبای این بنا و همچنین حوض صلیب شکل باعث جذابیت بیشتر این عمارت شده است. زمانی که به فضای داخلی این عمارت وارد شوید، می‌توانید از تماشای حمام قصر سلطنتی و اتاق‌های مختلف آن دیدن نمایید.

اگر می‌خواهید در سفر به سنندج هنر معماران دوران قاجار را مشاهده کنید، کافیست در ایوان این عمارت قدم بزنید و چشم انداز زیبای آن‌را مشاهده کنید. این عمارت در شهر سنندج بلوار خسروآباد شیلی قرار دارد. هزینه بازدید از این عمارت به صورت کاملاً رایگان است.

عمارت آصف

عمارت آصف یکی دیگر از بناهای باشکوه است که در سفر به سنندج بازدید از این عمارت خالی از لطف نیست. این عمارت به نام خانه کرد نیز شناخته می‌شود. فضای بسیار زیبایی داشته و همچنین موزه‌ای که درون آن قرار دارد، جذابیت خاصی دارد.

عمارت آصف به خاطر این‌که نمادی از هویت فرهنگی کردهای ایران محسوب می‌شود، به نام خانه کرد شناخته شده و به بهترین شکل ممکن این قوم را به بازدید کنندگان معرفی خواهد کرد. این عمارت به دوران صفوی تعلق دارد. آدرس عمارت آصف در شهر سنندج خیابان شاپور، نزدیک مسجد دارالاحسان است.

موزه سنندج

اگر به دیدن خانه‌های قدیمی و موزه علاقه دارید، در سفر به سنندج دیدن موزه سنندج را فراموش نکنید. این موزه در یکی از خانه‌های قدیمی و زیبای سنندج قرار دارد که این خانه عمارت سالار سعید است. این عمارت گچ‌بری‌ها، آیینه کاری‌ها و دیگر تزیینات معماری ایرانی و اسلامی زیبایی دارد که باعث می‌شود تا زیبایی این عمارت خیره کننده شود.

در درون موزه سنندج می‌توانید بخش‌های متفاوتی مثل دوران قبل از تاریخ و دوران اسلامی را بازدید کنید. بخشی از موزه به نمایشگاه‌های موقت تعلق دارد. اگر شما نیز عاشق تاریخ هستید، اشیا مکشوفه در این موزه می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. این موزه در آدرس شهر سنندج خیابان امام کوچه حبیبی قرار دارد. برای بازدید از موزه سنندج باید از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۲ بعد از ظهر مراجعه کنید.

مسجد جامع سنندج

مسجد جامع سنندج یکی از بناهای بسیار زیبا است که از دوران قاجار مانده است، تمامی افراد در سفر به سنندج از این مسجد دیدن می‌کنند. در برخی مواقع این بنا به نام دارالاحسان نیز یاد می‌شود که دارای شکوه و عظمت خیره کننده‌ای است. بنای این مسجد توسط کاشی کارهای بسیار عالی و چندین رنگ ساخته شده است که همانند آن تا به الان در مساجد و معماری‌های اسلامی کمتر دیده شده است.

سرستون‌های مسجد به آیات قرآنی مزین شده‌اند که باعث شده است تا زیبایی وصف ناپذیری به همراه داشته باشد. این مسجد به سال ۱۲۲۷ هجری قمری برمی‌گردد. مسجد جامع سنندج در ضلع شمالی خیابان امام قرار دارد که می‌توانید در ساعات ۸ صبح تا ۹ شب برای دیدن آن مراجعه نمایید.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\62216327.jpg

حمام خان سنندج

در سفر به سنندج بدون شک به بازار نیز مراجعه خواهید کرد. حمام خانه سنندج در نزدیکی بازار قرار دارد که از دلایل اصلی شهرت آن محسوب می‌شود. از نظر ساختار کلی به حمام‌های ایرانی‌ها شبیه است، اما در فضای داخلی آن آبنمای بسیار زیبایی قرار دارد که باعث شده است تا نسبت به دیگر حمام‌ها زیبایی خاصی داشته باشد.

آهک‌بری‌های چشم نواز که در بیشتر قسمت‌های حمام مشاهده می‌کنید، باعث زیباتر شدن و پررنگ‌تر شدن این حمام شده است. این حمام در سال ۱۲۲۰ هجری قمری ساخته شده است که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال داشته و بازدید از آن خالی از لطف نیست. این حمام در شهر سنندج خیابان انقلاب ضلع شمالی بازار قدیم سنندج قرار دارد.

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

اگر تمایل به دیدن مناطق تفریحی و طبیعی شهر سنندج دارید، سری به مجموعه تفریحی پارک آبیدر بزنید. این پارک آب و هوای دلپذیری داشته که یک تفرجگاه کوهستانی محسوب می‌شود. در این پارک می‌توانید باغ‌های سرسبز و چشمه‌های جوشان، باغ وحش را مشاهده کنید؛ همچنین چشم انداز فوق العاده‌ای از شهر سنندج را خواهید دید.

در این مجموعه بزرگ‌ترین سینمای روباز جهان به ظرفیت ۱۰ هزار تماشاگر است که در سفر به سنندج بازدید این مجموعه تفریحی را حتما در برنامه خود قرار دهید. این پارک در شهر سنندج انتهای خیابان آبیدر، دامن کوه آبیدر قرار دارد.

دریاچه سد قشلاق

در سفر به سنندج برای رفع خستگی‌های ذهنی و همچنین انجام تفریحات آبی دریاچه سد قشلاق مکان مناسبی است. این سد که به نام سد وحدت نیز شناخته می‌شود. این دریاچه در سال ۱۳۵۸ خورشیدی ساخته شد. این دریاچه ۱۱ کیلومتر طول دارد.

دریاچه سد قشلاق از عناصر اصلی بقای شهر محسوب می‌شود؛ چرا که بخش بزرگی از آب مصرفی این شهر و باغات اطراف توسط این دریاچه تامین خواهد شد. در این دریاچه می‌توانید به ماهیگیری و قایقرانی بپردازید. در فصل بهار و تابستان جذابیت این دریاچه فوق العاده عالی است. موقعیت جغرافیایی این دریاچه ۲۰ کیلومتری شهر سنندج روستای سراب قامیش سد وحدت است.

بازار سنندج

همه افراد در سفرهای خود به ویژه در سفر به سنندج و سفر به مهاباد به بازار خرید مراجعه می‌کنند. در شهر سنندج می‌توانید به بازار مراجعه کرده و لباس‌ها، فرش‌ها، گیوه‌ها و صنایع دستی هزاران رنگ را مشاهده کنید. برای دوست و آشنایان می‌توانید سوغاتی‌های منحصر به فردی را از این بازار تهیه کنید.

بازار سنندج در عهد شاه سفید ساخته شده است که دارای ارزش تاریخی بسیاری است. بدنه این بازار از سنگ خشت و آجر ساخته است و به همین خاطر با توجه به معماری خاصی که دارد، از جذابیت بالایی برخوردار است. بازار سنندج در مرکز این شهر قرار دارد که نبض اقتصادی استان نیز محسوب می‌شود.

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار زیباترین دریاچه آب شیرین در غرب ایران به شمار می‌رود. با توجه به این‌که در دل دامنه‌های سرسبز کوه‌های اطراف قرار دارد، چشم نواز و منظره رویایی را خلق کرده است. عمق این دریاچه زیاد نبوده و در برخی نقاط حداکثر به ۶ متر می‌رسد؛ به همین خاطر می‌توانید در این دریاچه ورزش‌های آبی مختلفی مثل قایقرانی انجام دهید.

در طول سال در این دریاچه ۳۱ گونه از پرنده‌های بومی و غیر بومی وجود دارد که باعث زیبایی بیشتر این دریاچه شده است. در سفر به سنندج در اطراف دریاچه می‌توانید بساط آش، ماهی کباب و نان محلی را مشاهده کرده و از خوردن این غذاها نهایت لذت را ببرید.

پارک لاله سنندج

پارک لاله سنندج یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی شهر سنندج است که می‌توانید در سفر به سنندج از این پارک دیدن کنید. پارک لاله، پارک بزرگ و زیبایی است که محلی تفریحی محسوب می‌شود. این پارک در شمال شرقی سنندج واقع شده و به دروازه قزوین نزدیک است. گل‌کاری‌ها و درختکاری‌های با سلیقه فضای دنج و آرامش بخش را در این پارک ساخته است. برخی از امکانات رفاهی این پارک می‌توان به دریاچه، وسیله بازی، فروشگاه پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

حمام شیشه سنندج

در سفر به سنندج بازدید از زیبایی و جذابیت حمام شیشه سنندج را از دست ندهید. در طراحی و تزیین این حمام از شیشه‌های رنگی متنوع استفاده شده است که جذابیت و شکل فوق العاده‌ای به این حمام داده است. قسمت دیگر این حمام از جنس سنگ، گچ و ملات است.

تزیینات داخلی این حمام به شکل‌های هندسی مختلف بوده که از طبیعت و حیوانات وحش الهام گرفته است. این حمام دارای بخش‌هایی مثل ورودی، هشتی و آبنما می‌باشد. تا چند سال قبل از انقلاب اسلامی از این حمام استفاده می‌شد، اما الان یک آثار باستانی محسوب می‌شود.

آرامگاه امامزاده پیر عمر سنندج

آرامگاه امامزاده پیر عمر که یکی از پسران حضرت علی است، در این شهر قرار دارد که در تمامی فصول سال زائران بسیاری دارد، در سفر به سنندج حتما سری به این آرامگاه بزنید. در مجموعه این آرامگاه مقبره افراد بزرگی نیز می‌توانید مشاهده کنید. قدمت این آرامگاه به ۴۰۰ سال برمی‌گردد.

تمامی قسمت‌های بنای این آرامگاه در یک زمان مشخص ساخته نشده است، بلکه در طول سال‌ها و قرن‌های مختلف بخش‌هایی به آن اضافه شده است. آجرکاری، گچ‌بری و دیگر مولفه‌های معماری بسیار زیبای این آرامگاه، آن‌را به مکانی ایده‌آل برای علاقه مندان به هنر معماری تبدیل کرده است.

پارک جنگلی امیریه سنندج

پارک جنگلی یا باغ امیریه سنندج از دوران قاجار بر جای مانده است. در سفر به سنندج حتماً سری به این باغ بزنید. این باغ بخشی از پارک آبیدر است، اما باید حساب این باغ را جدا بدانید؛ چرا که می‌توانید ساعت‌های زیادی در این پارک به گردش پرداخته و مجسمه هادی ضیاءالدینی و چوپان و ... را تماشا کنید. در قسمتی از این پارک جنگلی یک رستوران فوق العاده عالی وجود دارد که می‌توانید برای سرو غذا به آنجا مراجعه کنید.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\1-87.jpg

روستای نگل سنندج

در اطراف شهر سنندج روستاهای بزرگ و کوچکی را می‌بینید که هر یک از آن‌ها فضایی زیبا و خاطره انگیز می‌باشد. روستای نگل سنندج از روستاهای بی‌نظیری است که با دیدن در سفر به سنندج خاطره‌ای شگفت انگیز خواهید داشت. چندین جاذبه طبیعی آبشار رودخانه و دریاچه دارد و همچنین در داخل این روستا موزه نگل سنندج قرار دارد.

برای این‌که با زندگی مردم این منطقه از لحاظ معیشتی و اعتقادی آشنا شوید، می‌توانید به این موزه مراجعه کنید. پل و قلعه‌ای که در این روستا قرار دارد، مربوط به دوران صفوی و ساسانی است. قرآن نگل که قرآن بسیار ارزشمندی است، در این موزه نگهداری می‌شود که می‌توانید از آن نیز دیدن کنید. طبیعت زیبا و بکر این روستا باعث شده است تا در طول سال گردشگران بسیاری جذب این روستا شوند.

عمارت مشیر دیوان

عمارت مشیر دیوان یکی از عمارت‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری سنندج است که می‌توانید در سفر به سنندج از آن دیدن کنید. این عمارت در دوره قاجار ساخته شده که دارای ۷ حیات بوده و هر یک از آن‌ها تقسیم به بخش‌های تشریفاتی، خدماتی، بهداشتی، عمومی و خصوصی شده است.

درون هر یک از حیات‌ها از آبنماهای زیبا و بی‌نظیر استفاده شده است. در این عمارت می‌توانید شیشه‌های رنگی، ایوان ستون‌دار و ... را مشاهده کنید که از معماری کهن ایرانی بوده و باعث شده است تا به یکی از ارزشمندترین مجموعه‌های دیدنی و تاریخی کشور تبدیل شود. این عمارت در آدرس شهر سنندج خیابان شهدا محله قدیمی سر تپوله واقع شده است.

لوازم سفر برای طبیعت گردی در مهاباد و سنندج

اگر می‌خواهید در سفر به مهاباد و سفر به سنندج تایمی را به طبیعت‌گردی اختصاص دهید، باید لوازم مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. قمقمه آب، ژل یا سنگ آتش زن، کفش مناسب برای پیاده‌روی، تجهیزات ضروری اولیه (مثل چادر، کیسه خواب و زیرانداز) پتو یا روپوش، شمع یا فانوس، چراغ قوه، آینه برای علامت دادن، تعدادی لیوان، سفره و دستکش یکبار مصرف، دستمال کاغذی و ... از لوازم ضروری محسوب می‌شود.

همچنین باید نقشه منطقه مورد نظر را نیز تهیه کنید تا به راحتی بتوانید به گردش بپردازید. قطب‌نما یا جی پی اس را فراموش نکنید. ظروف و وسایل لازم برای خوردن غذا و استراحت را نیز نباید فراموش کنید. کیسه زباله برای جمع کردن زباله‌ها در پایان گردش فراموش نشود؛ چرا که باید با طبیعت مهربان باشید.

پوشاک و اکسسوری لازم برای سفر

برای سفر به مهاباد اغلب پوشاک حرف اول را می‌زند. در این سفر باید با توجه به فصل لباس مناسب همراه خود بردارید. انتخاب لباس بستگی به آب و هوا، فصل سفر و اندازه چمدان دارد. لباس‌هایی را بردارید که کمتر چروک خواهند شد.

حوله حمام و دست و صورت، لباس راحتی، مایو، عینک شنا، دماغگیر، کلاه شنا، کلاه نقاب‌دار و ساق دست برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، کفش کوهنوردی، کفش پیاده‌روی، دمپایی راحتی، عینک آفتابی و طبی، کیف مناسب، قفل و کلید برای چمدان ... برخی از لوازمی است که در سفر به مهاباد و همچنین سفر به سنندج به درد شما می‌خورد.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\e.jpg

توصیه‌هایی برای داشتن سفری خوب و به یاد ماندنی

برای این‌که در سفر به مهاباد و سفر به سنندج خاطرات خوب و به یاد ماندنی داشته باشید، باید قبل از سفر، همچنین در زمان سفر نکاتی را در نظر بگیرید و به آن توجه داشته باشید. برخی از توصیه‌ها برای داشتن سفری خوب به شرح زیر هستند:

توصیه‌های قبل از سفر

قبل از سفر در مورد مقصد و مکان‌های دیدنی آن شهر اطلاعات کسب کنید. اگر فردی بیمار یا باردار همراه خود دارید، حتماً با پزشک مشورت نمایید. برای سفری خوب بهتر است که بیمه مسافرتی برای افراد همراه خود تهیه کنید. تمامی اعضای خودرو را به خوبی چک کرده و مطمئن شوید که سالم هستند.

شیر گاز اصلی و شیر اصلی آب را قطع کنید. وسایل با ارزش خود را در یک جای امن و دور از دسترس قرار دهید. منزل را به گونه‌ای ترک کنید که انگار در آن حضور دارید، یک لامپ یا رادیو را روشن بگذارید. دزدگیر و سیستم امنیتی خانه را فعال کرده و یکی از ریموت‌های آن‌را به فردی مورد اعتماد دهید.

توصیه‌هایی در زمان سفر

سعی کنید در سفر به سنندج تمام پول و دارایی خود را درون یک کیف قرار ندهید تا در صورت گم شدن در یک کیف دیگر پول داشته باشید. برچسبی که دارای نام خانوادگی و شماره همراه باشد، را بر روی چمدان و کیف‌های خود بچسبانید، تا در صورت گم شدن فردی بتواند با شما تماس بگیرد. برای اینکه در طول سفر به مشکل نخورید، مدارک بیمه و مدارک شناسایی را بررسی کنید. آدرس دقیق هتل را برای اقامت خود بدانید.

در سفر به سنندج می‌توانید در هتل‌های جذاب این شهر اقامت گزینید و از امکانات و خدمات قابل عرضه توسط این هتل بهره‌مند شوید. با توجه به این‌که در سفر به مهاباد آثار باستانی و مکان تاریخی بسیاری را دیدن خواهید کرد، سعی کنید در طبیعت زباله‌های خود را رها نکنید. برای عکس گرفتن مراقب پرتگاه‌ها و صخره‌ها باشید. در زمان رانندگی قوانین راهنمایی و رانندگی را به خوبی رعایت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

مدارک مورد نیاز برای سفر

برای سفر به مهاباد و سفر به سنندج و همچنین شهرهای دیگر همراه داشتن مدارک از اهمیت بالایی برخوردار است. در سفرهای جاده‌ای باید مدارک مرتبط با خودرو را همراه داشته باشید. کارت ملی، شناسنامه، بیمه نامه سفر، دفترچه درمانی، مدارک اتومبیل برای سفرهای شخصی، گواهینامه، پول نقد و کارت‌های اعتباری و ... از مدارکی است که باید در تمامی سفرها به همراه داشته باشید.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\Documents-required-air-travel-1.jpg

لوازم برقی و الکترونیکی مورد نیاز برای سفر

امروزه وسایل برقی و الکترونیکی از وسایل ضروری زندگی محسوب می‌شود. قبل از سفر وسایل الکترونیکی ضروری مثل تلفن همراه را بردارید تا فراموش نکنید. پاور بانک، هندزفری، تلفن همراه و شارژر، اتو مسافرتی، چراغ قوه کوچک، سه راهی با سیم بلند، دوربین عکاسی، شارژر کیف و باتری اضافی از وسایلی است که در سفر به سنندج لازم خواهد شد. اپلیکیشن‌هایی مثل مسیریاب را در گوشی خود نصب کنید تا بتوانید به راحتی مسیر مورد نظر را پیدا کنید.

اقدامات لازم برای سفر با هواپیما

اگر قصد سفر به مهاباد و یا قصد سفر به سنندج از طریق پرواز هواپیماد دارید، باید ابتدا بلیط تهیه کنید. بعد از کمی جستجو در اینترنت به راحتی ایرلاین و کلاس سفری خود را انتخاب کرده و برای خود و همراهان خود بلیط پرواز را تهیه کنید. در صورتی که به صورت آنلاین بلیط هواپیما تهیه کردید، باید از آن پرینت داشته و یا فایل pdf آن‌را در گوشی خود داشته باشید تا زمانی که شما این فایل را نشان ندهید، نمی‌توانید پرواز کنید.

اگر بر روی بلیط مشاهده کنید، گیت پرواز مورد نیاز در فرودگاه، همچنین زمان پرواز و توضیحات لازم و قوانین قبل از پرواز و بلیط را نیز در آن درج شده است که باید مطالعه کنید. در صورتی که کارت شناسایی خود را فراموش کنید، به هیچ عنوان نمی‌توانید پرواز کنید. با داشتن بلیط و کارت شناسایی هویت شما بررسی شده و کارت پرواز صادر می‌شود. در تمامی مراحل باید کارت پرواز و بلیط را همراه خود داشته باشید.

زمانی که به سالن انتظار بروید، کارت پرواز بررسی خواهد شد. مهماندار راهروی ورودی هواپیما کارت سوار شدن را نصف خواهد کرد. نیمه دیگر کارت هواپیما را همراه خود نگه دارید تا به مهمانداری که در جلوی هواپیما ایستاده است، نشان دهید. در طول سوار شدن به هواپیما مراقب تمامی مدارک خود باشید.

C:\Users\BERELYAN SYSTEM\Desktop\جاذبه_گردشگری_سنندج_اتاقک_-4.jpg

کلام پایانی

سفر به مهاباد و سفر به سنندج از شهرهایی است که هر ایرانی در زمان برنامه‌ریزی برای سفر به آن فکر می‌کند. هر دوی این شهرها دارای مکان‌های باستانی و دیدنی بسیاری هستند که نگاه هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. برای این‌که به سفر بروید، باید نکاتی را در نظر بگیرید و همچنین لوازم مورد نیاز را تهیه کنید.

مدارک لازم را برای سفر فراموش نکنید. اگر با هواپیما سفر می‌کنید، بلیط مقصد مورد نظر را به صورت اینترنتی تهیه کرده و برای پرواز حتماً کارت شناسایی و فایل بلیط یا پرینت آن‌را به همراه داشته باشید. با مطالعه این مقاله به خوبی متوجه می‌شوید که قبل از سفر و در حین سفر باید چه نکاتی را در نظر بگیرید.