محمدرضا دهشیری ، رئیس دانشکده روابط‌ بین‌الملل وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در سنگال در حاشیه سمینار آموزشی فرصت‌های تجاری غرب آفریقا با تمرکز بر سنگال که با همت موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق ایران برگزار شده‌بود، درباره لزوم برگزاری چنین سمینارهایی با تریبون‌نیوز صحبت کرد.

نویسنده کتاب اسلام و جهانی شدن که به دلیل ماموریتش به عنوان سفیر در سنگال حضور داشت درباره زمینه‌های فرهنگی این کشور به تریبون‌نیوز گفت:‌ «سنگال از ثبات و استقلال لازم برخوردار است و نرخ رشد اقتصادی‌اش طی پنج سال گذشته حدود ۵ درصد بوده که بیان‌گر رونق بازار تجاری در این منطقه است. مردم آرام و مهمان‌نوازی دارد که علاقه‌مند به اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند. مردم این کشور اهل تصوف هستند و پیروان طریقت قادریه، تیجانیه و مریدیه در آن‌جا حضور دارند که مسقط الراس‌شان شیخ قادر ایرانی بوده است و برای همین ارادات ویژه و خاصی به ایرانیان، انقلاب اسلامی و امام خمینی دارند. مردم این کشور علاقه‌مندند دانش فنی دیگر کشورهای اسلامی را بیاموزند و چون خودشان مسلمان هستند،‌ ترجیح می‌دهند بیشتر با کشورهای اسلامی تعامل داشته باشند.»

دهشیری اظهار داشت که با توجه به بنادر، منابع و معادن قابل توجهی که در سنگال وجود دارد، مردم این کشور به دنبال تعامل و مراوده با دیگر کشورها از نظر تجاری و انتقال دانش فنی هستند. رئیس دانشکده روابط‌ بین‌الملل وزارت امور خارجه در صحبت‌های خود به شناخت تفاوت‌های فرهنگی اشاره کرد. به عقیده سفیر سابق ایران در سنگال، شیوه‌های حقوقی و فرهنگ تصمیم‌گیری در تجارت و رهبری در کشورهای مختلف با هم متفاوت است و مذاکرات میان‌ فرهنگی در این زمینه سودمند است. او در پایان صحبت‌های خود بار دیگر به انتقال تجربه و آموختن تفاوت‌های فرهنگی اشاره کرد.

برای دیدن ویدئو این مصاحبه در تریبون نیوز اینجا را کلیک کنید