بازارهای مالی به یکی از مسیرهای رسیدن به کسب ثروت شناخته می شوند که یکی از نوپاترین بازارهای مالی، مارکت کریپتوکارنسی است؛ در این مقاله به معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص در بازار کریپتو می پردازیم و به طور جامع 10 ارز مهم را مورد بررسی قرار می دهیم. شما برای اینکه بتوانید در بازار بهترین عملکرد را داشته باشید باید با این ده ارز آشنا باشید، اولین ارز دیجیتال شاخص در بازار کرپیتو بیت کوین است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

بیت کوین محبوب ترین ارز در بازار کریپتو

اگر بخواهیم بیت کوین را به صورت ساده تعریف کنیم؛ اینگونه می توان گفت که بیت کوین در واقعا یک نوع پول الکترونیکی است که نهاد واسطی در انتشار و نقل ‌وانتقال و مدیریت آن دخالت ندارد و کنترل آن در ‌اختیار مردم است و کنترل این پول الکترونیکی دست مردم است. در سیستم پول الکترونیکی، مردم بانک خود هستند و پول را به‌ طور‌ مستقیم و بدون نیاز به بانک یا نهاد متمرکزی به یکدیگر انتقال می ‌دهند. در بیت کوین نقش بانک ها بسیار کمرنگ است، ظهور بیت کوین باعث شد که دانشمندان علوم کامپیوتر و رمزنگاری دهه‌ ها رؤیای داشتن پولی تماماً دیجیتال و مستقل از بانک‌ های مرکزی کشورها را در سر می‌ پروراندند به واقعیت تبدیل شود. بیت کوین موجب شد جهان با انقلاب مالی مواجه شود، بیت‌ کوین نامی آشنا در بین ارزهای شاخص در بازار کریپتو است که بیشتر از ارزهای دیگر مورد معامله قرار می گیرد و همچنین در بین معامله گران و سرمایه گذاران نیز بسیار شناخته شده است. بیت کوین بر کل بازار رمزارزها سلطه دارد به همین جهت شکل و روند ارزش بازار از بیت‌ کوین پیروی می ‌کند و این ارز به راحتی می تواند جهت بازار را تغییر دهد. تعداد بسیاری از مردم در سراسر جهان اطلاعات محدودی در مورد وسعت بازار کریپتوکارنسی دارند و از کل بازار ارزهای دیجیتال فقط بیت ‌کوین را می‌ شناسند؛ در حالی که این بازار، ارزهای شاخص دیگری نیز دارد. ما در معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص در بازار کریپتو به معرفی این ارزهای شاخص می پردازیم و شما نیز به ارزهای شاخص به غیر از کریپتو آشنا خواهید شد.

ارز اتریوم

پس از معرفی بیت کوین حال بهتر است با اتریوم آشنا شوید. اتریوم نیز جز 10 ارز دیجیتال برتر در بازار کریپتو است، در تعریف اتریوم نیز می توان گفت که اتریوم در واقع یک پلتفرم بلاک چینی است. در راستای هدف ایجاد اتریوم بهتر است بدانید که اتریوم برای پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و تراکنش ‌های مالی ایمن ایجاد شده است و این قراردادها را پشتیبانی می کند. قراردادهای هوشمند نرم‌ افزارهایی هستند که به برنامه‌ های غیرمتمرکز یا dApps اجازه می‌ دهند در صورت فراهم‌ شدن مجموعه‌ ای از شرایط به ‌صورت خودکار اجرا شوند و به فعالیت بپردازند. این شبکه رمزنگاری ‌شده شامل dApps برای اجرای بازی‌ها، امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi و… است و از سوی دیگر نیز بسیاری از توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT ها بر پایه بلاک چین اتریوم طراحی و اجرا شده‌اند. بلاک چین اتریوم دارای ارز دیجیتال بومی خود به نام Ether (ETH) و زبان برنامه‌ نویسی اختصاصی به نام Solidity است؛ این ارز با ارزش بازار 310 میلیارد دلاری در اواخر ژانویه 2022، پس از بیت کوین به‌ عنوان با ارزش ‌ترین ارز موجود در جهان شناخته شده است. از ویژگی‌های مهم اتریوم می توان به زبان برنامه‌ نویسی، مرورگر و همچنین سیستم پرداخت منحصر به فرد اشاره کرد.

ETH نیز مانند بیت کوین یک ارز شناخته شده است. بهتر است بدانید که پلتفرم اتریوم نیز مانند بیت کوین، از تمام ویژگی ‌های فناوری بلاک چین بهره می ‌برد و این فناوری ها را در اختیار دارد. از مهم ترین ویژگی اتریوم می توان به این اشاره کرد که کل شبکه‌ اتریوم غیرمتمرکز بوده و احتمال وجود خرابی در این شبکه وجود نخواهد داشت و احتمال خرابی در این شبکه بسیار کم است. همین امر موجب می شود که همه‌ برنامه ‌ها دائما آنلاین بوده و هرگز خاموش نشوند، همچنین ویژگی های شاخص اتریوم موجب شده است که اکوسیستم اتریوم مورد علاقه کاربران و توسعه‌ دهندگان قرار گیرد و اتریوم با سرعت بسیار زیادی به‌ عنوان پناهگاه اولیه و ایمن برای برنامه‌ های مالی غیرمتمرکز یا DeFi مورد استفاده قرار گرفته است.

ارز کاردانو

در معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص بازار کریپتو حال به معرفی کاردانو می پردازیم، شما در این قسمت اطلاعات بسیار مفیدی در مورد کاردانو دریافت می کنید. اگر بخواهیم کاردانو را به صورت ساده تعریف کنیم اینگونه می توان گفت که کاردانو در واقع یک پروژه بلاک چین منبع باز و غیرمتمرکز است. هدف از ایجاد کاردانو این است که کاردانو به تسهیل تراکنش‌ های همتا به همتا می پردازد. همچنین بهتر است بدانید که ساختار و معماری کاردانو به ‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان پیاده‌ سازی قراردادهای هوشمند را در این شبکه فراهم می ‌کند و این امر یکی از دلایل محبوبیت کاردانو است. همچنین این امر موجب شده است که این کار باعث سازگارتر و مقیاس‌ پذیرتر شدن این شبکه شود؛ علاوه بر این، امنیت آن نیز به طور چشمگیری حفظ خواهد شد.

Cardano یک بلاک چین برای اهداف عمومی است که بر اساس تحقیقات دانشگاهی بررسی و طراحی شده است در واقع کاردانو در محیط تحقیقات به وجود آمده است. این برنامه توسط یک تیم بزرگ متشکل از مهندسان، ریاضی‌ دانان‌، دانشمندان و متخصصان تجارت در حال توسعه است و تاکنون نیز توسعه کاردانو ادامه دارد. البته بهتر است بدانید که توسعه سیستم عامل آن با استفاده از یک رویکرد علمی انجام می ‌شود. طبق گفته سازندگان آن، از ویژگی ها بارز کاردانو می توان به مقیاس ‌پذیری و قابلیت همکاری اشاره کرد.

اگر بخواهیم شبکه کاردانو را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که کاردانو به‌ دنبال رقابت با دنیای مالی سنتی است و خود را با شبکه پرداختی مانند ویزا (Visa) مقایسه می ‌کند؛ کاردانو به‌ دنبال حل مشکل مقیاس ‌پذیری است. همانطور که گفتیم کاردانو یک پلتفرم ارز دیجیتال است که به دلایل مختلف برای سرمایه ‎گذاران جذابیت زیادی دارد و سرمایه گذاران یک دید ویژه به این شبکه دارند. همچنین بهتر است بدانید که شبکه کاردانو از بیت کوین کمتر انرژی مصرف می ‌کند و امکان انجام معاملات سریعتر و ارزان‌ تری را فراهم می ‌کند؛ همین امر سبب می شود که این شبکه محبوب تر از بیت کوین باشد.

ارز دوج کوین

دوج کوین چهارمین ارزی است که در معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص در بازار کریپتو مورد بررسی قرار می دهیم. شاید برای شما نیز نحوه تشکیل دوج کوین جالب باشد؛ بهتر است بدانید که دوج کوین یک میم کوین است که با تغییراتی در کدهای لایت کوین ساخته شده و از الگوریتمی به نام اسکریپت (Scrypt) استفاده می‌ کند. از دیگر نام هایی که به جای دوج کوین تلفظ می شود می توان داچ کوین، دویج کوین و دیج کوین اشاره کرد. بسیاری از افراد حاضر در بازارهای مالی دوج کوین را با این نام ها تلفظ می کنند اما در واقع تلفظ درست آن دوج کوین (Dogecoin) و نماد آن DOGE است.

در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۳ دو مهندس نرم افزار اقدام به ساخت دوج کوین کردند اما هدف اصلی آن ها از ساخت دوج کوین فقط شوخی بود. بیلی مارکوس (Billy Markus) برنامه نویس IBM از پورتلند آمریکا به همراه جکسون پالمر (Jackson Palmer) که برای شرکت Adobe‌ کار می ‌کرد و در آن تاریخ از کارمندان اپل بود تصمیم گرفتند با یکدیگر به همکاری بپردازند. هدف آن ها از این همکاری این بود که آن‌ ها می‌ خواستند رمزارزی بسازند که برخلاف بیت کوین برای عموم مردم قابل دسترسی باشد و افراد بسیار زیادی از مردم به این ارز دسترسی داشته باشند. پس برای تحقق این ایده، پالمر دامنه dogecoin.com را خریداری کرد؛ در بالای این وبسایت تصویر یک سگ Shiba Inu را می‌ بینیم که لوگوی این کوین است.

به طور غیر قابل باوری هنگامی که ارز دوج کوین منتشر شد توانست محبوبیت چشم گیری در میان مردم به دست آورد. طی چند سال، یک جامعه آنلاین بسیار عظیم نیز با وجود بسیاری از طرفداران وفادار این کوین توسعه یافته است و دامنه محبوبیت این ارز بسیار گسترش یافته است. این جامعه کارهای شگفت انگیزی با دوج کوین انجام داده است؛ مانند جذب سرمایه برای تیم لوژسواری جاماییکا برای شرکت در المپیک زمستانی سوچی و جذب سرمایه برای پروژه ساخت چاه آب در کنیا!

فناوری زیرساخت Dogecoin مشتقی از شبکه لایت کوین است؛ این بدان معناست که تمام تغییرات و بروزرسانی ‌های Litecoin برای این ارز نیز اعمال خواهد شد. این کوین هیچگاه قرار نبوده که فناوری پیشرفته‌ ای وارد بلاک چین کند یا کار جدیدی انجام دهد؛ این ارز تنها یک پلتفرم تراکنش ارز دیجیتال با شکل یک سگ روی خود است.

ارز سولانا

سال ۲۰۱۷ سالی بود که برای اولین بار ارز سولانا به سراسر جهان معرفی شد؛ “Solana” به عنوان یک پلتفرم بلاک چین ساخته شد. این ارز برای میزبانی و ایجاد بستر مناسب برای برنامه ‌های غیرمتمرکز (dApps) و مقیاس پذیری تأسیس شد و هدف کلی آن ایجاد بستر مناسب و مقیاس پذیری بود. Solana را می توان یک پروژه منبع باز معرفی کرد؛ این ارز با ویژگی‌ های سرعت انجام تراکنش بالا، مقیاس پذیری بالا، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و کارمزد تراکنش پایین است. “Solana” در مقایسه با دیگر بلاک چین‌های رقیب، مانند اتریوم و… تعداد بالایی تراکنش را در زمان کوتاه و با کارمزدی پایین، پردازش می‌ کند و همین امر موجب شده است که از دیگر ارزها محبوب تر دیده شود.

توکن فعال بر روی بلاک چین سولانا، به نام “Solana” یا “SOLUSD” با نماد “SOL” شناخته می ‌شود. این توکن از ابتدای فعالیت خود تاکنون به ۱۲,۰۰۰ درصد سود رسید. همچنین، ارزش این توکن بومی در حال حاضر، در بازار ارزهای دیجیتال، معادل با ۶۶ میلیارد دلار است که این مبلغ یک عدد قابل توجه است و از این عدد می توان به این نتیجه رسید که “SOL” بعد از بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، بایننس کوین (BinanceCoin) و دوج کوین (DogeCoin)، پنجمین ارز دیجیتال بزرگ است که محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد حاضر در بازارهای مالی دارد.

“Solana” علاوه بر این که بر روی پروتکل اثبات سهام کار می‌ کند و بیشترین تمرکز را بر روی این پروتکل دارد؛ در روند فعالیت خود، یک فناوری جدیدی به نام Proof-of-History) Poh) را مورد استفاده قرار می‌ دهد. یکی دیگر از پایه‌ های اصلی فضای دیفای، سولانا بوده که یک بلاک چین شبیه به اتریوم است و اکوسیستمی قوی متشکل از کاربران و توسعه ‌دهندگان دارد. از مزیت‌ های سولانا نسبت به رقیبان خود می‌ توان به کدنویسی آسانتر نسبت به اتریوم و همچنین کارمزد پایین آن اشاره کرد که مزیت رقابتی آن محسوب می‌ شود.

ارز چیلیز

در معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص در بازار کریپتو ارز چیلیز جایگاه بسیار ویژه ای دارد. این ارز اهمیت بسیار زیادی در بازار کریپتو دارد؛ چیلیز یکی از رمزارزهای معروف است و از محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد حاضر در بازارهای مالی برخوردار است. همین امر موجب شده است که عده زیادی این ارز را جهت سرمایه گذاری برای آینده در بلندمدت و کوتاه مدت خریداری ‌کنند. در رابطه با معرفی ارز چیلیز اینگونه می توان گفت که چیلیز یکی از شبکه های غیرمتمرکز است که بر روی بلاک چین اتریوم قرار گرفته و افراد حاضر در بازارهای مالی از ارز چیلیز به عنوان توکن با استاندارد ERC20 یاد می کنند.

علت محبوبیت چشمگیر پلتفرم چیلیز (Chiliz) این است که این پلتفرم فضای مناسب و امنی را جهت سرمایه ‌گذاری افراد علاقه ‌مند به گیم و سرگرمی ایجاد کرده است و افراد می توانند به راحتی در این فضا به سرمایه گذاری بپردازند. همچنین چیلیز یک بلاک چین اختصاصی برای تیم‌ های ورزشی مختلف را خلق کرده که امکان سرمایه گذاری روی پلتفرم بازی‌های مختلف را نیز برای کاربران خود فراهم می ‌کند. ارز دیجیتال اختصاصی این پلتفرم، چیلیز نام دارد که با علامت اختصاری CHZ نمایش داده می‌شود.

از مهمترین ویژگی این ارز می توان به این اشاره کرد که دارندگان ارز چیلیز CHZ می ‌توانند در آینده باشگاه ورزشی خود را راه اندازی و در آن شرکت کنند و همین امر موجب شده است سرمایه گذاران دید مثبتی به این ارز داشته باشند. چیلیز برای تحقق این امر، با برخی از بزرگترین موسسات ورزشی در جهان مانند باشگاه بارسلونا، منچسترسیتی، یوونتوس تورین و پاری سن ژرمن نیز همکاری کرده است.

ارز آوالانچ

در معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص در بازار کریپتو حال نوبت ارز آوالانچ است. در این بخش به معرفی ارز آوالانچ Avalanche می پردازیم و نکات مهمی در مورد این ارز بیان می کنیم. آوالانچ یک اکوسیستم بلاک چین منبع باز(open-source) است؛ آوالانچ برای این به وجود آمده است که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی کند. آوالانچ قابلیت اجرای برنامه‌ های غیرمتمرکز (dApps) را دارد؛ همانطور که می دانید آوالانچ، بلاک چین نسبتاً جدیدی است که از تشکیل آن مدت زیادی نگذشته است. از مهم ترین ویژگی های آوالانچ می توان به این اشاره کرد که این ارز مشکل مقیاس‌ پذیری معماری اتریوم را نداشته و سرعت انجام تراکنش ‌ها در آن بسیار بالاست و این یک مزیت بسیار عالی برای معامله گران محسوب می شود. جالب است بدانید که شبکه بلاک چین پروژه‌ آوالانچ شباهت بسیار زیادی به اتریوم دارد؛ هنگام استفاده از شبکه بلاک چین می بینید که سریع‌ ترین نرخ نهایی تراکنش را در بازار دارد و می ‌تواند با استفاده از قدرت زیر شبکه‌ ها، بالاترین توان عملیاتی را برای مخاطبان خود ارائه دهد. از مهم ترین ویژگی آوالانچ می توان به سازگاری با محیط زیست اشاره کرد، همچنین آواکس تلاش کرده سطوح بسیار پایینی از انرژی را برای عملیات و انجام تراکنش ها مصرف می کند.

می‌توان گفت آواکس به عنوان یک پلتفرم بسیار جذاب برای توسعه‌ دهندگانی به شمار می رود که به دنبال ساخت و راه اندازی برنامه های غیرمتمرکز (dApp) کم هزینه و بسیار مقیاس ‌پذیر هستند که در عین حال با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگارند و به توسعه‌ دهندگان این امکان را می ‌دهد که برنامه های غیرمتمرکز مبتنی بر Solidity را در شبکه خود راه اندازی کنند. این برنامه ها (dApp) می توانند از سازگاری اتریوم لذت ببرند اما بسیار مقیاس ‌پذیرتر و کارآمدتر.

ارز پالیگان

پالیگان نیز مانند دیگر ارزهایی که در این مقاله معرفی کردیم یک شبکه بلاک چینی است. این ارز، برای حل مشکلاتی همچون لایه دوم (L2) و بهبود مقیاس پذیری (Scalibility)، کاهش هزینه تراکنش ‌ها، اجرای اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز (Dapps)، قراردادهای هوشمند و سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) به وجود آمده است و فعالیت می ‌کند.

Polygon جالب است بدانید که در زبان انگلیسی به معنی چند ضلعی است و جز این معنی خاصی ندارد. پالیگان هنگامی که ارائه شد با نام MATIC شناخته می شد، شبکه Polygon را می‌‌توان یکی از مهمترین پروژه‌ های مبتنی بر اتریوم به حساب آورد؛ شبکه پالیگان به گونه ای ساخته شده است که با تمام زیرساخت ‌های فعلی و آینده اتریوم مطابقت داشته و هیچ تفاوتی با آن نداشته باشد.

از این شبکه موفق به عنوان «اینترنت بلاک چین‌های اتریوم» هم یاد می ‌شود زیرا پالیگان ماموریت داشت تا به جمع‌ آوری داده‌ها و راه‌ حل‌های مقیاس ‌پذیر برای پشتیبانی از اکوسیستم چند زنجیره‌ای اتریوم بپردازد؛ این بدین معنی است که پالیگان این قابلیت را دارد تا با تمام زیرساخت‌ های شبکه اتریوم همخوانی داشته باشد. علاوه بر این، ساختاری را برای قابلیت همکاری آن با دیگر راه‌ حل ‌های لایه ۲، زنجیره‌ های جانبی و بلاک چین‌ های مستقل ارائه می ‌کند.

پالیگان در دسته شبکه‌ های لایه دوم قرار می ‌گیرد و یکی از ساید چین‌ های بلاک چین اتریوم محسوب می‌ شود. راه حل لایه۲ به چارچوبی گفته می‌ شود که روی زنجیره اصلی تعبیه شده و از بار مسئولیت شبکه می ‌کاهد. به نوعی، راه حل‌ های لایه دوم ضعف‌ های بخش اصلی شبکه را جبران ‌کرده و خلاء‌های آن را پر می ‌کنند و باعث می شود هیچ خلعی وجود نداشته باشد. Polygon مسئولیت گردآوری و یکپارچه سازی داده‌ های شبکه را برعهده دارد که در راه مقیاس پذیری و ساخت برنامه‌ های غیرمتمرکز (dApps) گام بر می‌دارد.

همانطور که گفتیم پالیگان و اتریوم شباهت های بسیار زیادی با هم دارند. این دو ارز جز در برخی موارد، عملکردی مشابه یکدیگر دارند و مانند هم عمل می کنند؛ البته این بدان معنا نیست که پالیگان تمامی قابلیت‌ های اتریوم را کپی کرده و طبیعتا اتریوم‌ هم ساختار منحصر‌به ‌فرد خود را داراست و نمی توان این دو را در تمام موارد شبیه هم دانست.

ارز ریپل

قبل از آنکه به بررسی ارز ریپل بپردازیم بهتر است بدانید که ریپل هم یک پلتفرم است و هم یک ارز دیجیتال یعنی ارز ریپل هر دو را دارا است. یکی از مهم ترین دلایل شناخته شدن ارز ریپل، شبکه پرداخت دیجیتال آن است و همین علت موجب شد تا این ارز بسیار معروف شود. گرچه ارز ریپل دارای کریپتوکارنسی مختص به خود نیز هست. پلتفرم Ripple یک پروتکل به‌ صورت متن‌ باز است که به‌ منظور انجام تراکنش‌ های سریع و ارزان طراحی شده است. ریپل به‌ جای استفاده از سیستم ماینینگ بلاک چین، از یک مکانیزم اجماع از طریق گروهی از سرورها برای تأیید معاملاتش استفاده می ‌کند. تراکنش‌ های ripple در عرض چند ثانیه تأیید می‌ شوند و هزینه بسیار کمی برای افراد دارند و این امر نیز از علل محبوبیت این ارز است. از مهم ترین اهداف ریپل می توان به این اشاره کرد که ریپل قطعاً قصد دارد تا بر تمام معاملات بین‌المللی در سراسر جهان تسلط داشته باشد و این معاملات را هدایت کند. این پلتفرم نه ‌تنها ارز دیجیتال مخصوص به خود یعنی همان ریپل (XRP) را دارد بلکه به همه‌ افراد این امکان را می ‌دهد تا از طریق این پلتفرم، ارز دیجیتال خود را در RippleNet ایجاد کنند.

همانطور که در بالا گفتیم ریپل (Ripple) یک شبکه بلوکی و پروتکل پرداخت دیجیتال است که برای تسریح و کم هزینه کردن انتقال پول به وجود آمده است. به نظر می‌ رسد ریپل در آینده پتانسیل بالقوه‌ای برای بهبود و اصلاح صنعت بانکداری و پرداخت بین المللی به وجود آورد.

اگر برای شما نیز این سوال مطرح شده است که پلتفرم ریپل دقیقا چه ارزشی را ارائه می دهد: بهتر است بدانید که ارزش واقعی ریپل زمانی دیده می شود که می تواند با سرعت بسیار زیادی به انتقال پول به سراسر جهان بپردازد.

از مزایای شبکه ریپل می توان به انجام سریع تراکنش‌ها در طی چند ثانیه بدون هیچ محدودیتی اشاره کرد. همچنین ریپل قادر است به عنوان مترجم جهانی هر ارز ایفای نقش کند، قابلیت وام دادن و وام گرفتن سریع مبالغ پول نیز از قابلیت های تحسین برانگیز شبکه ریپل است.

ارز ترون

ارز دیجیتال ترون مانند سایر ارزهای دیجیتال که در این مقاله معرفی کردیم سابقه زیادی ندارد و مدت زمانی طولانی از معرفی آن نگذشته است. این ارز نیز از شاخص ترین ارزهای دیجیتال محسوب می شود، ارز ترون در سال ۲۰۱۷ با قیمت ۰٫۰۰۱۹ دلاری و با ۷۰ میلیون دلار سرمایه‌ اولیه برای توسعه دهنده عرضه شده است. یکی از تفاوت های عمده این ارز با ارزهای دیگر این است که اعضای سازنده ترون همگی کارمندان شرکت ‌های بزرگِ توسعه دهنده‌ ارز دیجیتال و کسب‌ وکار اینترنتی هستند که با گرد هم آمدن اقدام به توسعه ترون نموده‌اند و این ارز را منتشر کرده اند. البته در عرضه‌ اولیه‌ این ارز دیجیتال، توکن‌های اولیه‌ مبتنی بر شبکه اتریوم عرضه شده و یک سال پس از عرضه شبکه‌ اختصاصی، خود ترون پشتیبانی از این ارز دیجیتال را به عهده گرفت؛ همچنین اولین توکن رسمی ترون نیز با نام ERC-20 معرفی شد.

اگر هدف ساخت این ارز برای شما نیز سوال شده است باید بدانید که معرفی اینترنت غیرمتمرکز یکی از اهداف اصلی این ارز می باشد؛ ترون دارای یک شبکه اینترنت غیرمتمرکز است. پس از ایجاد این ارز، سازندگان آن با استقبال خوبی روبرو شدند؛ اکنون ساختار این شبکه به یک شبکه‌ جهانی غیرمتمرکز برای به اشتراک ‌گذاری رایگان مطالب در حوزه‌ سرگرمی تبدیل شده است. این صنعت در همین شرایط ارزش ۱ تریلیون دلاری را در جهان دارا می‌باشد؛ البته اکنون این شبکه به حدی قوی شده است که می توان آن را با ارزهای قدرتمند مانند بیت کوین و اتریوم مقایسه کرد و در یک سطح قرار داد. این ارز را نیز می توان در لیست معرفی 10 ارز دیجیتال شاخص در بازار کریپتو قرار داد زیرا همانند دیگر ارزهای این لیست، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. البته با توجه به صحبت های سازنده این ارز، به نظر می رسد این ارز در سال های پیش رو، بسیار پیشرفت کرده و در جایگاه بالاتری قرار می گیرد.