معمولا افرادی که عاشق گل و گیاه هستند اما فضای مناسبی برای پرورش آن ندارند به فکر خرید گیاهان آپارتمانی می‌افتند، چون این دسته از گیاهان خیلی مناسب فضاهای بسته است.

دقیقا به همین دلیل گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب هستند و خیلی از خانه های ایرانی با این گلدان ها دیزاین شده اند.

با این وجود افرادی که از گیاهان در منزل نگهداری می‌کنند خیلی علاقه دارند با پرورش صحیح از گیاه خود خیلی زود شاهد رشد آن باشند تا طراوت و زیبایی طبیعت را در محیط اطراف خود احساس کنند.

در این بخش از پارس نیوز به نتایج تحقیقات کارشناسان رزفارست برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی با ترفندهای ساده پرداخته ایم.

قبل از هرچیزی در اینجا لیستی از گیاهان آپارتمانی رونده، مقاوم و سریع الرشد آورده ایم تا به شما در انتخاب گیاه کمکی کرده باشیم.

لیست گیاهان آپارتمانی سریع الرشد برای افراد عجول

۲

اگر علاقه دارید که رشد گیاه خود را خیلی زود شاهد باشید و از دیدن رشد گل و گیاه خود به وجد می‌آیید این لیست پیشنهاد ما به شما است تا خیلی زود فضای اطراف خود را سبز و زیبا ببینید.

·      گیاه پتوس

·      گیاه سانسوریا

·      گیاه بنجامین

·      پپرومیا

·      آگلونما

·      سرخس

·      دراسنا

·      دیفن باخیا

·      گیاه عنکبوتی یا گندمی

قصد داریم در این خبر ترفند های موثر برای رشد سریع و اصولی تمام گیاهان آپارتمانی را عنوان کنیم. فرقی نمی‌کند چه نوع گیاهی دارید این مطالب برای شما مفید خواهد بود.

1.    نور کافی رو فراهم کنید حتی اگه خونه نورگیری ندارید!

گیاهان آپارتمانی گیاهان کم توقع و مقاومی هستند که با نور کم سازگار هستند، اما با این وجود باید جالب باشد که بدانید برای رشد سریع، این گیاهان هم نیاز به نور زیاد اما غیر مستقیم دارند.

این موضوع که گیاه های آپارتمانی برای بقا با نور کم هم سازگار هستند به این معنی نیست که نور کم می‌تواند برای رشد این گیاهان کافی باشد.

برای این که نور مناسب را برای گلدان های خود فراهم کنید لازم است بهترین جای خانه خود را به آن ها اختصاص دهید.

برای پیدا کردن بهترین جای خانه خود در مرحله اول شما فقط به یک قطب نما نیاز دارید تا جهت جغرافیایی خانه خود را مشخص کنید.

برای موبایل اپلیکیشن های زیادی برای تشخیص جهت های جغرافیایی وجود دارد قطب نمای دیجیتال یکی از این اپلیکیشن ها است که می‌توانید به راحتی از آن استفاده کنید. می‌توانید از لینک زیر برای نصب اپلیکیشن مورد نظر استفاده کنید.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ktwapps.digitalcompass&hl=fa&gl=US

بعد از مشخص کردن جهت های لازم باید گلدان های خود را پشت پنجره های شرقی یا جنوبی قرار دهید تا نور مناسب برای رشد را دریافت کنید.

اکثر مواقع دلیل رشد کند یا ایجاد برگ های نازک و علفی عدم دریافت نور کافی گیاه است.

نکته: اگر احساس کردید نور در این قسمت برای گیاه شما بیش از اندازه زیاد است یا با لکه های قهوه ای رو برگ گیاه خود مواجه شدید برای پنجره خود یک پرده نازک و شفاف که نور را عبور دهد تهیه کنید.

در این قسمت شاید این سوال برای شما پیش بی‌آید:

اگر آپارتمان من پنجره های نورگیر شرقی و جنوبی نداشت چطور این نور کافی را فراهم کنم؟

رزفارست جواب می‌دهد: می‌توانید برای تامین نور گیاه در آپارتمان های کم نور از لامپ رشد گیاه استفاده کنید. این چراغ های رشد نور کافی برای گیاه شما را به راحتی فراهم می‌کند و به سرعت رشد گیاه کمک می‌کند.

۳

2.    آبیاری  بیش از حد گیاه راه متوقف کنید اما رطوبت لازم برای رشد را فراهم کنید.

عموم افراد فکر می‌کنند که اگر گیاه را سیرآب کنند و آبیاری زیادی انجام دهند گیاه به سرعت رشد می‌کند در حالی که هرگز اینطور نیست و این کار نابودی گیاه شما را تضمین می‌کند!

برای اینکه ریشه گیاهان شما پوسیده نشوند و آبیاری بیش از حد مانع رشد آن نشود باید یاد بگیرید که چه زمانی گل و گیاه خود را آبیاری کنید.

برای تشخیص این موضوع یک راه حل همیشگی وجود دارد و آن استفاده از انگشت است! درست متوجه شدید لازم است  سه بند انگشت خود را در خاک هر نوع گیاهی فرو کنید تا متوجه شوید که زمان آبیاری گیاه رسیده است یا خیر!

تنها زمانی که به این روش متوجه شدید که خاک گیاه خشک است به گیاه خود آب بدهید. این نکته را دقت کنید که برای گیاهان آپارتمانی تحمل کم آبی راحت تر از آبیاری زیاد است.

در حالی که باید آبیاری بیش از حد گیاه راه متوقف کنید لازم است تا رطوب کافی برای گلدان های خود فراهم کنید تا به گیاه سرعت ببخشید.

۴

برای تامین رطوبت مناسب گیاه روش های زیادی مثل مه پاشی (اسپری آب) و ایجاد جزیره وجود دارد. احتمالا برای شما پیش آمده است که برگ های گیاه شما به خصوص در فصل گرم افتاده و بی حال شده اند دلیل این اتفاق عدم تامین مناسب رطوبت گیاه است.

برای ایجاد جزیره لازم است که تعدادی سنگ ریز و درشت را خیس کنید و در یک تشت یا سینی بچینید. در آخر گلدان گیاه خود را برروی این تشت یا کنار آن قرار دهید.

این کار را می‌توانید با خیس کردن اسفنج و قرار دادن آن در نزدیکی گیاه هم انجام دهید.

3.    غذای  گیاهان آپارتمانی را به موقع بدهید/ کوددهی برای رشد گل و گیاه

اگر چه که بیشتر گیاهان تغذیه خود را به واسطه فتوسنتز و نور دریافت می‌کنند اما لازم است برای رشد سریع گل و گیاه خود به طور منظم با کود دهی مواد مغذی آن را تامین کنید.

برای تغذیه گیاهان آپارتمانی خود دستورالعمل های کلی وجود دارد که باید برای هر نوع گیاهی رعایت شود.

·      کود دهی به گیاهان آپارتمانی را در اوایل فصل بهار و قبل از شکوفایی گیاهان و درختان آغاز کنید.

·      کود های محلول یا کود های مایع مناسب گیاهان آپارتمانی مواد مغذی مورد نیاز خاک را فراهم می‌کند. دقت کنید که حتما این کودها را به نسبت مساوی با آب ترکیب و رقیق کنید و با استفاده از آبپاش به خاک برسانید.

·      حداقل ماهی یک بار و حداکثر 2 بار این کود دهی را برای گیاه تکرار کنید.

 

4.    گلدان گیاهان آپارتمانی رو عوض کنید.

باید برای گیاهان آپارتمانی خود ظرف و گلدان متناسب با ریشه و اندازه گیاه و با زهکشی عالی انتخاب کنید تا گیاه بتواند نفس بکشد و رشد کند.

معمولا لازم است برای گیاهان رونده و سریع الرشدی مثل پتوس هر 4-6 ماه یک بار گلدان عوض کنید تا ریشه های آن فضا کافی برای رشد داشته باشند.

اگر مشاهده کردید گیاه شما خیلی بزرگ تر از ظرفیت گلدان شده یا برگ های آن افتاده و بی حال است به اندازه گلدان و زهکشی آن شک کنید.

به نسبت ریشه و ابعاد گیاه باید ظرف گلدان بزرگ تر و به تبع آن سوراخ های زهکشی آن بزرگتر شود.

5.    خاک مناسب انتخاب کنید.

خاک تغذیه و فضای ثبات و رشد گیاهان را فراهم می‌کند و انتخاب خاک مناسب خیلی حائز اهمیت است. برای انتخاب خاک مناسب باید به نوع گیاه موردنظر خود دقت کنید و بررسی کنید که گیاه شما خاک مرطوب را می‌پسندد یا خاک نیمه خشک.

اگر بخواهیم یک پیشنهاد خوب برای تمام گیاهان آپارتمانی معرفی کنیم پیشنهاد ما این است که خاکی را انتخاب کنید که سرعت خشک شدن مناسبی دارد یا به تعبیر دیگر زهکشی مناسبی داشته باشد.

دلیل این پیشنهاد این است  که خاک بین دو آبیاری خشک می‌شود و به گیاه فضایی برای تنفس می دهد.

6.    گلدان را منظم بچرخانید

اجازه ندهید فقط یک قسمت از گیاه شما در معرض نور باشد این بی توجهی سبب می‌شود تا یک قسمت از گیاه سریع رشد کند و برگ های آن زیاد شود و یک طرف دیگر رشد کمی داشته باشد.

پس برای رشد یکنواخت و زیبای گیاه به طور منظم جهت های مختلف گلدان را در معرض نور مستقیم قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا سمتی از گیاه سنگین تر از قسمت دیگر نشود و گیاه به صورت راست رشد کند.

7.    برای گیاه موسیقی بگذارید و بلند بلند کتاب بخوانید.

تحقیقات ثابت کرده است که گیاهانی که در معرض موسیقی و فضاهای شلوغ  قرار گرفته اند رشد سریعتر و بهتری به نسبت گیاهانی که در محیط های آرام و کم تحرک هستند داشته اند.

برای رشد گیاهان آپارتمانی مجله و کتاب بخوانید و موسیقی های خاصی که به همین منظور تولید شده اند را برای آن ها پخش کنید چرا که گیاهان هم احساس دارند و این کار حس زنده بودن به آن ها می‌دهد.

هنگامی که کتاب می‌خوانید یا گلدان گیاه را در محیط پر تحرکی قرار می‌دهید به دلیل وجود کربن دی اکسید که در بازدم انسان وجود دارد روند تنفس گیاه بهتر و با کیفیت تر می‌شود.

درآخر پیشنهاد طلائی رزفارست (roseforest) برای رشد سریع و بهتر گیاهان عشق ورزیدن و محبت کردن به آن ها است.

 گل و گیاه ها موجوداتی زنده هستند که این احساسات را به خوبی دریافت می‌کنند و با ابزار احساس به آن ها گیاه سرحال تری خواهید داشت. این یک پیشنهاد تجربی است!

رزفارست یک فروشگاه آنلاین خرید گل و گیاه آپارتمانی، دکورهای لوکس، باکس گل و دسته گل های متنوع و هدایایی تبلیغاتی به یادماندنی است که تیمی متشکل از هنرمندان خوش ذوق برای گل آرایی متناسب با سیلقه مشتری و کارشناس صبور و حرفه ای برای راهنمایی شما در نگهداری از گیاه شما هست.