تشک ایمنی الکتریکی که به عنوان کفپوش عایق برق نیز شناخته می شود، یک پوشش مناسب کف است که در مناطقی که خطر شوک الکتریکی وجود دارد و در مناطق با ولتاژ بالا، استفاده می شود. کفپوش عایق برق به سلامت و ایمنی کارکنانی که در چنین مناطقی کار می کنند کمک می کند. تشک های عایق الکتریکی از لاستیک ساخته شده اند. لاستیک به دلیل خاصیت مقاومتی که دارد در بسیاری از کاربردهای صنعتی برای عایق کاری و محافظت استفاده می شود.

۳۰

کفپوش ضد برق چگونه کار می کند؟

لاستیک یک ماده دی الکتریک طبیعی است و بنابراین از جریان بار الکتریکی جلوگیری می کند زیرا ساختار مولکولی آن مانع از جریان آزاد الکترون ها می شود. خواص دی الکتریک و مقاومت الکتریکی لاستیک آن را به یک عایق ایده آل تبدیل کرده است. زمانی که با انعطاف پذیری و ماهیت بالشتکی سایر مواد ترکیب می شود، آن را به انتخابی عالی برای کفپوش های عایق الکتریکی تبدیل می کند . حفظ خواص عایق لاستیک به طور ذاتی با ساختار ترکیب مواد آن مرتبط است. هر گونه افزودنی (رنگ‌ها، پرکننده‌ها، نگهدارنده‌ها و مواد تقویت‌کننده) همگی می‌توانند بر مقاومت الکتریکی لاستیک تأثیر بگذارند، از این رو نیاز به استانداردهای کنترل کیفیت دقیق برای حفظ عملکرد کفپوش عایق در سراسر روند تولید وجود دارد.

انواع کفپوش برق

کفپوش الکتریکی از لاستیک (ترکیبی از پلیمرهای مصنوعی و الاستومر) با سطح ضد لغزش ساخته شده است. انواع مختلفی از کفپوش برق وجود دارد، که برای مطابقت با نیازهای ولتاژ مختلف برق طراحی شده اند. تشک های عایق الکتریکی ولتاژ بالا دارای خواص عایق بسیار بالا و مقاومت در برابر دمای بسیار پایین هستند. تمام تشک های الکتریکی، باید دارای استاندارد EN61111:2009  باشند. این امر برای اطمینان از یکپارچگی ترکیبات لاستیکی با افزودن مواد نگهدارنده‌ها، رنگ‌ها، مواد تقویتی می باشد.

شش نوع مختلف از کفپوش های عایق الکتریکی در صنعت وجود دارد. که عبارتند از :

  1. کفپوش برق X-Volt (IS 15652: 2006)
  2. کفپوش برق Safevolt (IS 15652: 2006)
  3. کفپوش برق  (IS 5424: 1969)
  4. کفپوش برق  (IEC 61111: 2009)
  5. کفپوش برق  (ASTM-D178)
  6. کفپوش برق  (AS/NZS-2978:1995)

 

  • کفپوش ضد برق X-Volt (IS 15652: 2006)

این نوع تشک لاستیکی از ویژگی های فنی پیشرفته ای ساخته شده اند و می تواند شرایط سخت صنعتی را به راحتی تحمل کند. کارکنانی مانند برق‌کارها، تکنسین‌ها و کارگران می‌توانند با استفاده از این نوع تشک الکتریکی از ایمنی بیشتر خود اطمینان حاصل کنند. این کفپوش ترکیبی از لاستیک، ترکیبات الاستومری و PVC است و دارای خواص ضد لغزش می باشد.

  • کفپوش عایق برق  Safevolt (IS 15652: 2006)

این کفپوش عمدتا برای جلوگیری از شوک الکتریکی از پانل های کنترل استفاده می شود. روی سطوح زیر تابلوهای کنترل نصب می شود. کارگران و برق کاران را از هر نوع نشتی غیر منتظره در جریان برق محافظت می کند. این کفپوش ها دارای طراحی نقطه چین  بوده و خاصیت ضد لغزش بیشتری دارند. همچنین دارای ویژگی غیر رسانا است که مانع از انتقال جریان انرژی الکتریکی  از طریق بدن انسان به زمین می شود. همچنین از الاستومر تشکیل شده است.

  • کفپوش برق  (IS 5424:1969)

این نوع کفپوش یکی از مقرون به صرفه ترین کفپوش های درجه یک موجود در بازار است. همچنین پرمصرف ترین کفپوش لاستیکی عایق برقی در بازار است. این کفپوش های ایمنی از کیفیت بالا، بادوام و دارای ویژگی های آسان برای استفاده هستند. این سیستم حفاظت پیشرفته ای را برای کارگران در برابر شوک الکتریکی ایجاد می کند. این محصول از لاستیک طبیعی ساخته شده است و به گونه ای طراحی شده است که در برابر برق بسیار مقاوم باشد.

  • کفپوش عایق برق   (IEC 61111:2009)

این لاستیک عایق برق از یک ترکیب لاستیکی مخصوص تشکیل شده است و طبق استاندارد تعیین شده توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی تولید می شود. ایم کفپوش ها در رنگ ها، شکل ها و طول های مختلف در دسترس هستند. این کفپوش به عنوان یک ابزار حفاظتی برای کارگران در برابر شوک الکتریکی، ایمنی بیشتری را برای آنها فراهم می کند. این کفپوش در برابر آتش نیز مقاوم است.

  • کفپوش برق   (ASTM-D178)

برخلاف بقیه کفپوش های عایق برق، این کفپوش طبق استاندارد ASTM-D178 انجمن تست و مواد آمریکا تولید می شود. ضخامت آن از 3.2 میلی متر تا 12.7 میلی متر می باشد. در برابر آب، شعله و روغن مقاوم است . دارای بافت ضد لغزش در سطح بالا و پایین کفپوش هستند.

  • کفپوش عایق برق    (AS/NZS-2978:1995)

این فرش عایق برق در دو نوع کلاس A و کلاس B موجود است. کفپوش های کلاس A ضخیم تر هستند، در حالی که کفپوش های کلاس B، سبک وزن هستند. ضد لغزش بوده و مقاوم در برابر ولتاژ بالا می باشد.

کفپوش عایق برق در کجا استفاده می شود؟

کفپوش ایمنی برق کاربرد وسیعی دارد و باید در هر جایی که خطر شوک الکتریکی وجود دارد استفاده شود، اما بیشتر در صنایع زیر استفاده می شود:

  • پیمانکاران مهندسی
  • شرکت های خدمات شهری
  • بخش‌های تعمیر و نگهداری ساختمان‌های دسترسی عمومی مانند مراکز خرید، مراکز تفریحی و مکان‌های تفریحی
  • نزدیک تابلوهای برق
  • در اتاق های دنده کنترل آسانسور
  • در اتاق های انتقال نیرو
  • در نیروگاه ها
  • نزدیک به پانل های فشار قوی
  • جلوی دنده کنترل ماشین

۳۱

کارگران برق سیار که ممکن است با یک محیط برق زنده تماس داشته باشند باید به عنوان بخشی از ابزار و تجهیزات خود از کفپوش عایق برق استفاده کنند. همچنین اداره بهداشت و ایمنی جهانی توصیه می کند که در عملیات جوشکاری نیز باید از کفپوش الکتریکی استفاده شود. عایق های الکتریکی با پیشرفت تکنولوژی و خطرات ایمنی و سلامتی، بیشتر و بیشتر پیچیده تر می شوند. کفپوش برق برای محافظت از زیرساخت های الکتریکی و کارکنانی که با برق و اطراف آن کار می کنند مورد نیاز است. کفپوش عایق در صورت نشتی جریان برق، آن را از بین می برند و در نتیجه آسیب دیدن تکنسین ها را کاهش می دهند. از آنجایی که یک شوک الکتریکی شدید می تواند کشنده باشد، کفپوش برق به یکی از مهم ترین منابع صنعتی مدرن تبدیل شده اند.  کفپوش عایق الکتریکی ضد روغن، ضد شعله، بازدارنده قلیایی و اسیدی، مقاوم در برابر سوراخ شدن، بادوام در برابر علامت گذاری و ضد لغزش است. همه اینها ایمنی و سلامت بیشتری را به محیط کار اضافه می کند. یکی دیگر از مزایای کمتر، اما همچنان مرتبط با کفپوش الکتریکی این است که سطح نرم تری را برای هر کاری که بر روی تجهیزات الکتریکی کار می کند فراهم می کند. این باعث کاهش آسیب در مفاصل کارگر می شود و به راحتی و سلامتی کارکنان کمک می کند.

چرا از کفپوش عایق برق استفاده کنیم؟

این روزها، شرکت های بیشتری به طور فعال در زمینه ایمنی برق مشغول هستند. ایمنی می تواند نتیجه نهایی فعالیت ها را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین مشاغل هوشمند و صنعتی، ایمنی الکتریکی را در اولویت قرار می دهند و آن را به عنوان بخشی از حرفه ی خود می پذیرند. ایمنی الکتریکی با آگاهی و شناسایی خطرات شروع می شود. در محیط های تولیدی، خطرات الکتریکی ممکن است شامل شوک، فلاش ، انفجار قوس الکتریکی و آتش سوزی باشد. کارکنانی که کارهای الکتریکی را انجام می دهند باید الزامات برنامه ایمنی الکتریکی را درک کنند. از جمله توانایی تشخیص خطرات الکتریکی، شناخت شیوه های کار ایمن و روش های محافظت در برابر این خطرات را باید بدانند.  سایر کارگران غیر برقی نیز باید برای شناسایی خطرات الکتریکی و تشخیص زمان انجام کار الکتریکی آموزش ببینند تا خود یا تکنسین های برقی را در معرض خطر جدی قرار ندهند. یکی از بهترین راه‌ها برای محدود کردن قرار گرفتن در معرض خطرات الکتریکی این است که در شرایط  انجام فعالیت هایی که خطر الکتریکی وجود دارد باید از  قطع برق قبل از آغاز فعالیت اطمینان یابید. علاوه بر این کارمندان و کارفرمایان باید نقش فعالی در ایمنی محیط کار داشته باشند. کفپوش عایق الکتریکی یکی از فاکتورهای ایمنی کلیدی می باشد که برای اطمینان از اینکه محیط کار شما بدون خطر برق است، استفاده می شود . کفپوش های لاستیکی برای کارگران و تکنسین ها نقش یک نجات دهنده را دارد. همچنین استفاده از فرش برق یک اقدام احتیاطی مقرون به صرفه برای ایمنی الکتریکی محل کار است.

۳۲

8 مزیت برتر کفپوش عایق برق

اگر تجهیزات الکتریکی و اپراتورهای برقی دارید که روی آن کار می کنید، به کفپوش عایق برق electrical insulated mat نیاز دارید .

استفاده از کفپوش های عایق  و ضد برق نه تنها مقرون به صرفه بوده بلکه یکی از تجهیزات حفاظت ایمنی الکتریکی اجباری است. کفپوش های عایق برق مطابق با استانداردهای دقیق تولید شده و  نهادهای نظارتی ایمنی محل کار بر این استاندارد ها و نحوه ی اجرای آن نظارت می کنند. کفپوش دارای مزیت های ویژه ای می باشد ، این مزیت ها شامل :

  1. ایمنی اجباری: وقتی وارد حرفه ای می‌شوید که از تجهیزات نیروگاهی استفاده زیادی می‌کند، نصب کفپوش برق برای تضمین شیوه‌های کار ایمن یک پارامتر ایمنی اجباری است.
  2. پوشش کف: ابتدا می توان از آنها به عنوان پوشش کف زیر تابلوهای کنترل برق استفاده کرد. همچنین ایمنی اپراتورها را با زیرساخت های بهتر و ایمن تر تضمین می کند. در نتیجه احتمال خطرات ناشی از هر نوع نشتی جریان برق از بین می رود.
  3. حفاظت الکتریکی: در بیشتر موارد، ایمنی از خطرات برق به عنوان مهمترین دغدغه برای متخصصان و همچنین کارکنانی که با صنعت برق کار می کنند، در نظر گرفته می شود. به همین دلیل، کفپوش ایمنی برق نقش زیادی در افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان عملیاتی دارند. شکی نیست که کاربردهای الکتریکی روز به روز پیچیده تر می شوند، بنابراین محافظت از ماشین ها و اپراتورهای الکتریکی در همه شرایط به همان اندازه مهم است.
  4. تطبیق پذیری : کفپوش های عایق برق به دلیل گستره ظرفیت و مزایای فراوان، امروزه به یکی از مهم ترین منابع صنعتی تبدیل شده اند. انواع مختلفی از کفپوش ها وجود دارد که می توانید یکی از آنها را برای ایمنی خود در محیط کار انتخاب کنید. 
  5. مقاومت حرارتی : فرش عایق برق ولتاژ بالا به دلیل خاصیت عالی استفاده می شوند. این کفپوش ها دارای عایق بسیار بالا و مقاومت در برابر دمای بسیار پایین هستند.
  6. مقاومت در برابر مواد شیمیایی/سوخت : از مزیت های مهم کفپوش های برق دارا بودن ویژگی های ضد قلیایی، اسیدی، روغنی و همچنین مقاومت در برابرآتش است . همچنین دارای ویژگی های ضد آب نیز هستند.
  7. مقرون به صرفه : تصور کنید مجبور هستید کارخانه خود را به دلیل یک خطر الکتریکی که به قیمت جان شما و میلیون ها خسارت به ماشین آلات تمام شده تعطیل کنید؟ خوب، این دقیقاً همان چیزی است که می توانید با انتخاب کفپوش عایق برق درجه یک، خود را از آن نجات دهید.
  8. نصب آسان: برخلاف تصور رایج، نصب کفپوش های عایق برق بسیار راحت و سریع انجام می شود و نیاز به تخصص خاصی ندارد .