چسب ترک موقت سیگار با روش جایگزینی نیکوتین موجود در سیگار می تواند به فرد در ترک سیگار کمک کند. نیکوتین موجود در توتون و همچنین جذب آن در بدن از دلایل اعتیاد به سیگار است. با ترک سیگار، سطح نیکوتین به سرعت کاهش می یابد. افت میزان نیکوتین در بدن باعث نمایان شدن عوارض جانبی مانند: عصبانیت، سردرد، افزایش وزن و مختل نمودن فرد بیمار می شود.

ترک سیگار خود پروسه دشواری است و موفقیت، زمانی  به وجود می آید که فرد آماده ترک سیگار باشد. جایگزینی نیکوتین بخشی از روند ترک سیگار محسوب می شود که شامل تغییر رفتار، مشاوره و پشتیبانی است. سیگار کشیدن باعث بروز بیماری های ریوی، سرطان و بیماری های قلبی می شود. ترک سیگار از مهمترین اقدامات برای بهبود سلامتی و افزایش طول عمر است.

زمان و نحوه مصرف چسب نیکوتین

اگر از محصول بدون نسخه پزشک استفاده می کنید قبل از استفاده از این دارو، تمام دستورالعمل موجود در بسته بندی محصول را  به دقت مطالعه کنید. از نحوه مصرف دارو و معدوم سازی آن پس از مصرف اطمینان حاصل کنید. می توانید سوالات خود را درباره نحوه مصرف و موارد این چنین از پزشک خود یا پزشک داروخانه بپرسید.

زمان و نحوه مصرف چسب نیکوتین

مصرف این دارو را همزمان با ترک سیگار شروع کنید. چسب باید روی ناحیه تمیز، خشک و بدون مو روی بالا تنه  یا بازو قرار گیرد. برای قرار دادن چسب در محل مناسب، دستورالعمل محصول را مطالعه کنید.

در صورت لزوم، قبل از استفاده از چسب، موهای خود را کنار بزنید. محل را اصلاح نکنید.

چسب را از بسته خارج کنید، نوار محافظ را جدا کرده و بلافاصله چسب را به پوست بچسبانید. به مدت 10 تا 20 ثانیه چسب را محکم فشار دهید تا مطمئن شوید که در جای خود قرار گرفته است. مطمئن شوید که لبه های چسب روی پوست قرار دارند. پس از استفاده از چسب، دستان خود را با آب بشویید. از صابون استفاده نکنید.

بهترین دوز برای فرد دوزی است که میل به سیگار کشیدن را بدون بروز عوارض جانبی ناشی از مصرف نیکوتین کاهش دهد. از دستورالعمل های پزشک به دقت استفاده کنید.  دوز مصرفی متناسب با نیاز فرد، از جمله سابقه مصرف سیگار و شرایط پزشکی تنظیم می شود.

انواع برندهای مختلف بر چسب های نیکوتینی دارای مقادیر متفاوتی از نیکوتین و دستورالعمل‌های مختلف برای مدت ماندگاری چسب بر روی پوست هستند به عنوان مثال، 24 ساعته یا فقط در هنگام بیداری. با پزشک معالج یا پزشک داروخانه در مورد نوع چسب مشورت کنید. اگر فرد تمایل به مصرف سیگار دارد، ممکن است بهترین گزینه برای او استفاده از چسب به صورت 24 ساعته باشد.

بیشتر بدانید:

10 روش ساده ترک سیگار که میتوانند شما را کمک کنند

10 روش ساده ترک سیگار که میتوانند شما را کمک کنند

برچسب را روی پوست قرمز یا بریده یا تحریک شده یا روی سایر محصولات پوستی (به عنوان مثال محصولات آرایشی، لوسیون ها، پودرها) قرار ندهید. در صورت باز یا خراب بودن یا پاره شدن بسته بندی از آن استفاده نکنید. برای جلوگیری از بروز عصبانیت، در هر بار استفاده از چسب آن را روی ناحیه دیگری از بدن خود قرار دهید. قبل از استفاده ی مجدد از چسب برای یک ناحیه، حداقل یک هفته صبر کنید. اگر چسب جدا شد، از برچسب جدید استفاده کنید.

از چسب نیکوتینی بیشتر از 24 ساعت استفاده نکنید. بیش از 1 چسب بطور همزمان استفاده نکنید. بعد از برداشتن چسب نیکوتینی، آن را از وسط تا کنید تا به خودش بچسبد و در سطل زباله دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

هر روز برچسب خود را تعویض کنید،هر روز در زمان مشخص چسب را مصرف کنید و زمان مصرف را به خاطر بسپارید، معمولاً زمانی که از خواب بیدار می شوید از آن استفاده می شود. بعد از چندین هفته، به تدریج دوز مصرفی را کاهش می دهید (قدرت چسب) تا زمانی که دیگر نیازی به جایگزینی نیکوتین نداشته باشید. تا تکمیل درمان با این دارو  باید صبوری کنید و 8 تا 10 هفته در مصرف آن مداومت نمائید و اگر بعد از دوره درمان هنوز احساس نیاز به استفاده از این دارو برای جلوگیری از سیگار کشیدن دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر بطور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک اعتیاد مانند اضطراب، عصبانیت، سردرد داشته باشید. جهت کمک به پیشگیری از بروز علائم ترک، پزشک ممکن است دوز مصرفی را به آرامی کم کند. احتمال صرف نظر کردن از ترک در افرادی که به صورت طولانی مدت و یا در دوزهای بالا، نیکوتین مصرف کرده اند بیشتر است.

اگر پس از 4 هفته استفاده از این محصول نتوانستید سیگار را ترک کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از افراد سیگاری اولین باری که سعی در ترک سیگار دارند ناموفق هستند. ممکن است لازم باشد استفاده از این محصول را متوقف کنید و بعداً دوباره امتحان کنید. بسیاری از افرادی که بار اول نمی توانند ترک کنند، دفعه بعد موفق می شوند.

تذکر:

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، از تجویز آن برای افراد دیگر به شدت پرهیز کنید.

تیم کارشناسان مجموعه سین سا که در زمینه مشاوره پزشکی و ایجاد سهولت در تهیه دارو برای بیماران فعالیت میکند مفتخر است این کار را در شرایطی ایده آل، با امکانات به روز در اختیارتان قرار دهد.

 

عوارض جانبی مصرف چسب ترک سیگار 

به طور کلی استفاده از برچسب ترک سیگار یا چسب نیکوتین، برای افراد عوارض به همراه ندارد، چرا که این برچسب‌ها از مواد سرطان ‌زا و شیمیایی ساخته نشده و تمام موادی که برای ساخت این محصول مورد استفاده قرار گرفته، مواد طبیعی و گیاهی است. اما در مواردی التهاب، خارش و قرمزی سطح پوست در اثر استفاده روزانه از برچسب نیکوتین را تجربه کرده‌اند.

حتماً این مسئله را مد نظر داشته باشید که استفاده از مواردی مانند چسب ترک سیگار،و سایر موارد رایج برای ترک دخانیات، تنها یک راه میان‌بر برای ترک به حساب می‌آیند. در انتها اراده و عزم جزم افراد، مهم‌ترین عامل برای ترک مواد اعتیاد زا از جمله سیگار است.

خارش خفیف، قرمزی، سوزش در محل استفاده می تواند از عوارض این دارو باشند. در صورت بروز این علائم استفاده از این محصول را متوقف کنید و در صورت ادامه دار بودن آن به پزشک خود اصلاع دهید. حالت تهوع، سرگیجه، گرگرفتگی، دل درد یا سردرد نیز ممکن است رخ دهد. علائم متداول ترک نیکوتین به هنگام ترک سیگار اتفاق می افتد و شامل سرگیجه، اضطراب، افسردگی یا اختلال در خواب می باشد. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از عوارض و علائم ناشی از ترک، حتماً آن را با پزشک معالج یا پزشک داروخانه مطرح کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک معالجتان این دارو را برای شما تجویز کرده چرا که بر این باور است که منافع این دارو بیشتر از عوارض آن است. بیشتر افراد با مصرف این دارو، دچار عوارض جانبی جدی نمی شوند.

اگر هنگام استفاده از این محصول به استعمال سیگار ادامه دهید، احتمال بروز عوارض جانبی جدی بیشتر خواهد بود. در صورت بروز هرکدام از این عوارض جانبی: تغییرات ذهنی،خلقی (به عنوان مثال، عصبانیت، اختلال در خواب، خواب های واضح، بی حسی، گزگز دست و پا، تورم دست یا مچ پا و پا مصرف این دارو را متوقف کنید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که هر کدام از علایم مانند درد در ناحیه قفسه سینه، احساس گیجی، سردرد شدید، ضربان قلب سریع ،نامنظم، اختلال در تکلم، ضعف در یک طرف بدن مصرف این دارو را متوقف کنید. 

موارد احتیاط مصرف داروی ترک سیگار

پیش از مصرف دارو، در صورت حساسیت به نیکوتین، نوار چسب یا هر نوع حساسیت دیگری، پزشک خود یا پزشک داروخانه را در جریان قرار دهید. این محصول ممکن است دارای اجزای غیر فعالی باشد که موجب واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک داروخانه صحبت کنید.

همچنین قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج یا پزشک داروخانه را از سوابق پزشکی خود به خصوص در بیماری شریان های خونی مانند بیماری رینود، سکته مغزی، دیابت، بیماری قلبی مانند درد قفسه سینه، حمله قلبی، ضربان قلب نامنظم، فشار خون بالا، بیماری کبدی، بیماری کلیوی، مشکلات مری، زخم معده یا روده، برخی از مشکلات غده فوق کلیوی تیروئید بیش از حد فعال (پرکاری تیروئید)، تشنج، مشکلات پوستی (به عنوان مثال، اگزما، درماتیت تماسی) مطلع سازید.

تمام داروهای مصرفی خود را (از جمله داروهای با نسخه، بی نسخه و محصولات گیاهی) پیش از جراحی به پزشک و یا دندان پزشک خود اطلاع دهید.

ورزش شدید ممکن باعث تغییر در میزان جذب نیکوتین از طریق پوست شود. با پزشک خود در مورد اثرات ورزش در استفاده از این دارو صحبت کنید.

از قرار دادن ناحیه چسب زده شده در معرض منابع حرارتی مستقیم مانند سونا، وان آبگرم، یا تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید. منابع گرما باعث آزادسازی داروی بیشتری در بدن فرد می شود.

 

عوارض مصرف چسب ترک سیگار در بارداری

استفاده از چسب نیکوتین و حتی سیگار ممکن است به جنین آسیب برساند. اگر در دوران بارداری هستید در صورت امکان، از محصول جایگزین استفاده نکنید و سعی بر ترک سیگار داشته باشید استفاده در دوران بارداری، این دارو باید فقط در موارد ضروری استفاده شود.

نیکوتین موجود از سیگار کشیدن و این دارو به شیر مادر انتقال می یابد و موجب اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارند. سیگار کشیدن در نزدیکی نوزاد نیز می تواند به نوزاد آسیب برساند.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی موجب می شود نحوه ی عملکرد دارو را تغییر داده و خطر بروز عوارض جانبی را افزایش دهد. بنابراین بهتر است نام تمام داروهایی که مصرف می کنید از جمله داروهای با و بدون نسخه را با پزشک داروخانه در میان بگذارید و در زمان استفاده و یا شروع دیگر داروها حتما به پزشک مراجعه کنید.

برخی از دارو ها ممکن است با این محصول تداخل داشته باشند مانند داروهایی که برای فشار خون بالا استفاده می شود.

سو مصرف مواد

جویدن این بر چسب بسیار مضر می باشد. در صورت مصرف بیش از اندازه دارو و بروز علائم جدی مانند غش کردن با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

دوز فراموش شده

اگر تعویض چسب را فراموش کردید به محض به خاطر آوردن آن را تعویض کنید. چسب بعدی را 24 ساعت بعد تعویض کنید یا دوز بعدی را با توجه به برنامه قبلی مصرف کرده و برای جبران فراموشی، دوز دارو را دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت در ظرف اصلی دارو نگهداری شود. از نگهداری دارو در حمام خودداری شود. برچسب ها را تا زمان مصرف در محفظه در بسته نگه داری کنید. بلافاصله پس از برداشتن آن را استفاده کنید. اگر بسته بندی زودتر از موعد آسیب دید، بریده یا باز شد، از آن استفاده نکنید.

دارو ها را هیچگاه به فاضلاب نریزید، مگر آن که دارای توصیه خاصی برای آن داشته باشید و یا در بروشور دارو اشاره ای به آن شده باشد. در صورت منقضی شدن دارو و یا عدم نیاز به آن، با یک روش ذکر شده آن را دور بریزید.