یونولیت‌ها از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی مدرن هستند که در سال‌ها اخیر مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. این مواد به دلیل داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون وزن کم، عایق صوت و حرارت بودن، قابلیت بازیافت، حمل‌ونقل ساده، طول عمر بالا و ... می‌توانند علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایع دیگری همچون خودروسازی، لوازم‌خانگی، بسته‌بندی و ... نیز کاربرد داشته باشند.

راهنمای خرید یونولیت

امروزه شرکت‌ها و برندهای متعددی در زمینه تولید انواع یونولیت‌ها فعالیت دارند. به همین دلیل لازم است که در خرید آنها به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود. شناخت انواع یونولیت‌ها، ویژگی‌ها، مزایا و معایب آنها می‌تواند در انتخاب و خرید مناسب به افراد کمک کند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین عوامل و فاکتورها در خرید یونولیت پرداخته می‌شود

یونولیت چیست؟

یونولیت‌ها در اصل نوعی ماده متخلخل، سبک‌وزن و خنثی هستند که از یک پلاستیک تولید می‌شوند که خود آن پلاستیک از استایرن مونومر تولید می‌شود. این ماده هیچگونه واکنش شیمیایی ندارد و با نام‌های دیگری همچون آکاسیف، پلاستوفوم، استایروفوم و پلی استایرن انبساطی یا EPS نیز شناخته می‌شوند. یونولیت اولین بار در سال 1839 توسط ادوارد سیمون کشف و اختراع شده. بعد از آنکه به صورت تجاری وارد چرخه تولید شد انقلاب بزرگی در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی ایجاد کرد. این ماده در 3 مرحله اصلی شامل پیش ‌انبساط، تثبیت و شکل‌دهی تولید می‌گردد.

در مرحله اول پلیمر استایرن وارد دستگاهی به نام اکسپندر می‌شود و حجم آن توسط فشار بخار به 20 تا 50 برابر حجم خود می‌رسد. مواد پخته شده و حجیم وارد سیلوهای قالب‌گیری می‌شود. سپس تحت فشار و با قدرت بخار آب به بلوک‌های یونولیت مادر تبدیل می‌شوند. بلوک‌های مادر بعد از انتقال به انبار توسط دستگاه‌های CNC یا المنت‌های برقی به انواع یونولیت‌های سقفی، دیواری و ... تقسیم می‌شوند.

مزایا و معایب یونولیت‌ها

یونولیت‌ها در مقایسه با بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر دارای مزیت‌های متعددی هستند. مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون قابلیت بازیافت، وزن پایین، طول عمر بسیار بالا و مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی، عایق در برابر صوت، حرارت و رطوبت، تغییر ساده و راحت ابعاد و اندازه‌های آن، امکان لمینیت شدن با رزین اپوکسی، مقاومت عالی در برابر فشار و ضربه و ... می‌باشند.

مزایا و معایب یونولیت‌ها

یونولیت‌ها در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند ایرادات و معایبی نیز داشته باشند. از مهم‌ترین معایب یونولیت‌ها مقاومت پایین در برابر حلال‌های آلی، امکان آسیب رساندن به لایه ازن در صورت استفاده از کلروفلوروکربن در تولید آن و همچنین امکان اشتعال در صورت رنگ‌آمیزی با رنگ‌های روغنی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

انواع یونولیت

همان‌طور که گفته شد شناخت انواع یونولیت‌ها می‌تواند کمک زیادی به خرید اصولی و مناسب آنها بکند. یونولیت‌ها می‌توانند کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف داشته باشند. از رایج‌ترین و پرکاربردترین انواع یونولیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

یونولیت بسته بندی

یونولیت بسته‌بندی به نوعی از یونولیت‌ها گفته می‌شود که می‌تواند هم به شکل ورقه‌های نازک و ضخیم و هم به شکل سفارشی و اختصاصی برای بسته‌بندی محصولات مختلف تولید شود. این یونولیت‌ها می‌توانند در صنایع مختلفی همچون تولید قطعات ماشین، لوازم‌خانگی، کالاهای برقی و ... استفاده شوند. وزن پایین و مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار مهم‌ترین ویژگی این یونولیت‌ها است.

یونولیت سقفی

فوم سقفی در حقیقت رایج‌ترین و پراستفاده‌ترین نوع یونولیت‌ها هستند و معمولاً به عنوان قالب بتن در سقف‌های دال یک‌طرفه یا تیرچه‌بلوک در انواع ساختمان‌های اداری، مسکونی، صنعتی و ... استفاده می‌شوند. یونولیت‌های سقفی دارای دانسیته 12 بوده و معمولاً وزن آنها بین 7 تا 8 کیلوگرم است. این یونولیت‌ها همچنین در اندازه‌های استاندارد تولید می‌شود اما می‌توانند به صورت سفارشی نیز تولید شوند.

یونولیت سقفی

یونولیت دیواری

از دیگر یونولیت‌های پرکاربرد یونولیت دیواری است که خود به چند دسته یونولیت دیوار پوش فوم، فوم دیواری تزئینی و فوم دیوارپوش تقسیم می‌شود. هر کدام از این یونولیت‌ها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند و معمولاً عایق‌های بسیار خوبی هستند.

یونولیت فشرده

یونولیت فشرده نوعی از یونولیت‌ها است که معمولاً دانسیته آن بیشتر از 40 است. این نوع یونولیت بیشتر در صنایعی همچون مجسمه‌سازی، خودروسازی، تولید درب و پنجره، عایق‌کاری و ... به کار می‌رود. این یونولیت‌ها می‌توانند با عایق‌های دیگری ترکیب شده و در نهایت عایق‌های بسیار قدرتمندتری بسازند.

مهم‌ترین نکات در خرید یونولیت

یونولیت‌ها در کمتر از دو قرن توانسته‌اند که بسیاری از صنایع مختلف را منقلب کنند و جایگاه ویژه‌ای پیدا کنند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این ماده باعث شده است که کاربردهای متعددی داشته باشد به همین دلیل امروزه برندهای متعددی در زمینه تولید انواع یونولیت‌ها فعالیت دارند که باعث می‌شود خرید آنها برای افراد چالش‌های مختلفی به همراه داشته باشد. در خرید یونولیت‌ها لازم است که به فاکتورها و پارامترهای مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند.

دانسیته یونولیت

در حقیقت می‌توان گفت مهم‌ترین فاکتور در خرید یونولیت‌ها دانسیته آنها است. چرا که دانسیته می‌تواند مشخص کننده کاربردهای یونولیت باشد. دانسیته یونولیت می‌توانند تعیین‌کننده بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های شیمیایی و فیزیکی آن باشد.

ابعاد و اندازه‌های یونولیت

هر کدام از انواع یونولیت‌ها می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید و عرضه شوند. هرچند که می‌توان از اندازه‌های سفارشی آنها نیز استفاده کرد. توجه به اندازه و ابعاد یونولیت می‌تواند در تولید میزان ضایعات و پرتی آنها اهمیت بالایی داشته باشد.

ابعاد و اندازه‌های یونولیت

میزان اشتعال‌پذیری

به صورت کلی یونولیت‌ها امروزه به دو دسته یونولیت اشتعال‌پذیر و یونولیت‌های کندسوز تقسیم می‌شوند و هر کدام می‌توانند کاربردهای مختلف و متعددی داشته باشند. هر کدام از این یونولیت‌ها می‌توانند مقاومت متفاوتی در برابر آتش داشته باشند و لازم است که حتماً به آنها توجه شود.

ظاهر و ساختار یونولیت

هرچند که برای تشخیص میزان کیفیت یونولیت‌ها نیاز به انجام آزمایش‌های مختلف بر اساس استانداردهای ملی و جهانی است اما ظاهر و کیفیت پخت یونولیت‌ها نیز می‌تواند کیفیت آنها را نمایش دهد. یکپارچگی ظاهر یونولیت‌ها و نظم قرار گرفتن دانه‌های گرانول در کنار هم می‌تواند میزان کیفیت تولید و پخت آنها را مشخص کند.

توجه به استانداردها

همان‌طور که گفته شد انواع یونولیت‌ها در صنایع مختلفی همچون ساختمان‌سازی، بسته‌بندی، غذا و دارو و ... استفاده می‌شوند و لازم است که حتماً تحت استانداردهای مختلفی تولید شوند. استانداردهای مسکن و شهرسازی، بهداشت و ... می‌تواند اهمیت بالایی در تولید این مواد داشته باشند.

نوع مواد اولیه

استایرن مونومر به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه یونولیت‌ها شناخته می‌شود اما ممکن است شرکت‌ها و کارخانه‌های مختلف از مواد اولیه مختلفی استفاده کنند و یا حجم بالایی از مواد بازیافتی را استفاده کنند. هرچقدر که کیفیت مواد اولیه بیشتر باشد می‌تواند یونولیت باکیفیت‌تری تولید کند.

ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یونولیت

بسیاری از ویژگی‌ها و قابلیت‌های یونولیت‌ها مانند میزان مقاومت آنها در برابر فشار و ضربه، میزان مقاومت در برابر رطوبت، مقاومت یونولیت در برابر آتش‌سوزی، میزان مقاومت در برابر صوت و حشرات و ... می‌توانند اهمیت بسیار زیادی در انتخاب، خرید و استفاده آنها داشته باشند. هر کدام از انواع یونولیت‌ها می‌توانند ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی متنوعی داشته باشند.

  • در کنار موارد گفته شده عواملی مانند وزن، شرکت و برند تولیدکننده، قیمت یونولیت، تاریخ تولید و ... از دیگر فاکتورهایی هستند که در خرید انواع یونولیت‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

قیمت یونولیت

قیمت یونولیت‌ها از جمله مهم‌ترین فاکتورها در خرید آنها به شمار می‌رود. چرا که قیمت می‌تواند تحت تأثیر تمامی فاکتورهای عنوان شده باشد. هر کدام از انواع یونولیت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی قیمت‌گذاری شوند. به صورت کلی مهم‌ترین فاکتورها در تعیین قیمت یونولیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نوع یونولیت‌ها
  • میزان دانسیته
  • قیمت مواد اولیه و خام
  • برند و شرکت سازنده
  • هزینه‌های خط تولید
  • میزان و مقدار یونولیت خریداری‌شده
  • دستمزد کارگران و هزینه‌های انبار
  • ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی یونولیت و ...

جمع‌بندی نهایی

یونولیت‌ها امروزه به یکی از پرکاربردترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی تبدیل شده‌اند و به واسطه ویژگی‌هایی همچون وزن پایین، قیمت مناسب، قابلیت بازیافت، طول عمر بالا و ... مورد توجه قرار گرفته‌اند. برای خرید یونولیت لازم است که به فاکتورها و موارد مختلفی همچون میزان دانسیته، ابعاد و اندازه، برند سازنده، کیفیت پخت و مواد اولیه، ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی و ... توجه شود چرا که تنوع و تعدد انواع یونولیت‌ها در بازار به‌گونه‌ای است که خرید را با چالش‌های مختلفی مواجه می‌کند.