تدکس (TEDx)، رویدادی غیرانتفاعی و محلی است که با الگوبرداری از سخنرانی‌های تد، در نقاط مختلف دنیا با مشارکت تیم‌های داوطلبی محلی به صورت رویدادهای یک روزه یا گاهی چندروزه و به زبان اصلی سخنرانان برگزار می‌شوند. در این رویدادها، افرادی که صاحب ایده‌ها و افکار ارزشمندی هستند؛ انتخاب و دعوت می‌شوند و پس از طی کردن فرایند آماده‌سازی سخنرانی با کمک تیم برگزاری رویداد، سخنرانی‌های کوتاه خود را ارائه می‌کنند.

تدکس لواسان، با درون‌مایه‌ی (Theme) «قرار» (Calmness)، رویدادی یک روزه است که در آن جمعی از افراد، ایده‌های تازه و برجسته‌ی خود را در قالب سخنرانی‌های فشرده و پیرامون درون‌مایه‌ی رویداد، مطرح می‌کنند. این رویداد از ساعت ۹ صبح روز جمعه ۳۱ اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۰ (May 21. 2021) تا حوالی ۴ عصر، در مجموعه‌ی «خانه ‌کارمان» لواسان اجرا می‌شود و به صورت آنلاین و از طریق سایت آپارات قابل مشاهده خواهد بود. تدکس لواسان یکی از معدود رویدادهای تدکس «شهر» (City) در ایران است. از جمله تدکس‌های دیگر «شهر» در ایران، می‌توان به تدکس «تهران»، «ساری»، «اصفهان» و «کیش» اشاره کرد.

در تدکس لواسان شاهد سه گفت‌وگو، شش سخنرانی و یک اجرای زنده‌ی موسیقی توسط مهیار طهماسبی و با آهنگسازی آفتاب درویشی خواهیم بود.

سخنران‌های تدکس لواسان شامل پروانه سلحشوری، ریحان جعفری‌زاده، لیلی زمردیان و نگار علیزاده و علیرضا امتیاز است. مهرداد اسکویی، محمدرضا جلائی پور، شارمین میمندی‌نژاد و مصطفی ملکیان از جمله افراد حاضر در این رویداد هستند که در قالب گفت‌وگو به ارائه‌ی افکار و ایده‌های ارزشمند خود خواهند پرداخت.

گفت‌وگوهای رویداد به شرح زیر خواهند بود: 

مهرداد اسکویی، مستندساز، عکاس و تهیه‌کننده‌ی مطرح ایرانی در تدکس لواسان با مصطفی ملکیان، فیلسوف مکتب اگزیستانسیالیسم و روان‌شناسی انسان‌گرایانه، مفهوم «قرار در انسان» را تبیین می‌کنند.

گفت‌وگوی سیاوش صفاریان‌پور (میزبان تدکس لواسان) با شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی، در مورد مفهوم «غربت» و «غربتی‌بودن» در جامعه است؛ و گفت‌وگوی او و محمدرضا جلائی‌پور، فعال سیاسی، کنش‌گر اجتماعی و جامعه‌شناس، نیز در مورد دو مفهوم «قرار پیش از بی‌قراری» و «بی‌قراری پیش از قرار» خواهد بود.

 همچنین نگار علیزاده، فعال گردشگری و جهانگرد، سخنرانی خود را با موضوع مرگ‌آگاهی و اثر مفهوم «نبودن» در زندگی روی صحنه خواهد برد تا از واقعیت‌هایی بگوید که در پشت عکس‌ها پنهان هستند. او تجربه‌ی زیسته‌اش از روبه‌رو شدن با مرگ و مفهوم «نبودن» در سفرش به هندوستان را روایت می‌کند.

ریحان جعفری‌زاده، روانشناس بالینی، متخصص در حوزه‌ی سوگ و اختلال «پس از سانحه» (PTSD)، که تنها بازمانده‌‌ی خانواده‌اش در زلزله‌ی مهیب بم است، از ‌تجربه‌ی سوگ خود و مفهوم «تعالی پس از سانحه» (PTG) می‌گوید و از اهمیت حضور فرد سوگوار در محیط سانحه پس از وقوع حادثه، به‌منظور بهبود بهتر و سریع‌تر می‌گوید.

 لیلی زمردیان، کارشناس مامایی و موسس مرکز مامایی «لیان»، درباره‌ی دردهای زنان در طول زندگی‌شان می‌گوید؛ دردهایی که آن‌ها از کودکی تا پیری تحمل می‌کنند. همان دردهایی که گاهی دیگران، مثلا کسانی که تجربه‌ی بارداری و زایمان را نداشته‌اند؛ آن‌ها را نادیده می‌گیرند و حتی برچسب «درد لوسی» را هم به این زنان می‌زنند. او با ارائه‌ی توضیحاتی مفهوم «درد لوسی» را به‌زبانی مطرح می‌کند که هم برای زنان و هم برای مردان قابل فهم و ملموس باشد.  بنابراین می‌توان گفت که روی صحبت خانم زمردیان، نه تنها با زنان، که با مردان هم هست.

علیرضا امتیاز، معمار و طراح ایرانی، تنها سخنرانی خواهد بود که در طول رویداد در دو زمان مختلف و از دو جنبه‌ی مختلف تاریخی و هنری، به ارائه‌ی ایده‌ی ارزشمند خود خواهد پرداخت. او این سوال را به بحث می‌گذارد که آیا دیزاینرها، با کارهای خود می‌توانند بر وضع اجتماعی-سیاسی تاثیر مثبت بگذارند یا نه.

تدکس لواسان نیز مانند اغلب رویدادها که این روزها و در شرایط همه‌گیری کرونا در جهان برگزار می‌شوند، به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به‌صورت زنده و آنلاین از سایت آپارات پخش خواهد شد. ثبت‌نام در این رویداد از طریق سایت رسمی تدکس لواسان انجام می‌شود.

تدکس لواسان با حمایت دیجی‌کالا، به عنوان اسپانسر اصلی و دیگر حامیان خود، شامل گالاردو، پادیوم، استودیو شهرتاش، خانه‌ی کارمان، و هنر الماس قرمز و یکتا نت محقق شده و مهمان خانه‌های شما خواهد بود.

علاقه‌مندان، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تدکس لواسان و آشنایی با تیم برگزارکننده‌ی رویداد می‌توانند به سایت تدکس لواسان مراجعه کنند.