بررسی کلی سیستم‌های تهویه مطبوع

هرچه از گذشته به سمت حال حرکت می‌کنیم نحوه‌ی بکار گیری انسان‌ها از سیستم‌های تهویه‌ی هوا پیشرفته‌تر شده و ساختار این سیستم‌ها بگونه‌ای شده است که خطرهای احتمالی حین استفاده از آن‌ها بسیار کمتر شده است، بنابراین می‌توانیم بگوییم که مهندسان و طراحان این سیستم‌ها هر روز بیش از دیروز در تلاش‌اند تا امنیت و کیفیت این سیستم‌ها را ارتقا دهند و رضایت کاربران بیشترین اهمیت را برایشان دارد.

به طور خلاصه سیستم تهویه مطبوع یکی از نیازهای اصلی و اساسی جوامع از خانواده‌های کوچک تا شهرهای بزرگ چند میلیون نفری است و آسایش افراد را به دنبال دارد.

سیستم تهویه مطبوع برای چه کاریست؟

سیستم تهویه مطبوع عضو جدانشدنی تصفیه‌ی هوا در صنایع تجاری و کارخانجات است؛ زیرا نه تنها هوای سالم در کارخانه برای سلامتی افراد مهم است بلکه راه صحیح خنک کردن دستگاه‌های صنعتی از مهم‌ترین عوامل ایمنی در کار است. در صورت نبودن این سیستم‌ها، ماشین‌آلات و کارمندان درگیر مشکلات جدی و جبران‌ناپذیری خواهند شد.

شایان ذکر است که سیستم‌های تهویه مطبوع در محیط‌های خانگی هم کاربردی اساسی دارند ولی عموما بسیاری از مردم تفاوت محصولاتی از جمله سیستم گرمایشی هوا، داکت اسپلیت و چیلرهای تراکمی آب خنک را نمی‎دانند و این امر باعث می‌شود به درستی محصول مد نظر خود را پیدا نکنند.

در نتیجه دستگاه‌های تهیوه مطبوع به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند که هر دو دسته در راستای ایجاد شرایط مناسب‌تر و راحت‌تر برای زندگی تولید شده‌اند.

بنابراین در این مقاله به صورت مختصری به شرح تفاوت‌های این سیستم‌ها و نحوه‌ی عملکردشان می‌پردازیم تا در صورت نیاز به سیستم‌های تهویه مطبوع بتوانیم بر اساس نیازمان مناسب‌ترین انتخاب را داشته باشیم.

***********************************

ارتباط با کارخانه ساران:

نشانی:هشتگرد، نظر آباد،شهرک صنعتی سپهر، تیر شرقی

شماره تماس:۰۲۶۴۵۳۳۲۰۵۱ الی ۹

نمابر:۰۲۶۴۵۳۳۲۰۵۰

پست الکترونیکی:factory@saran-mfg.com

***********************************

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

در صنعت به سیستم کلی تهویه هوا که شامل گرمایش، تهویه و تهویه‌ی مطبوع Heating, Ventilation and Air Conditioning می‌گویند که نام مختصر آن‌ HVAC است ولی در مجموع به HVAC، سیستم تهویه‌ مطبوع هوا گفته می‌شود.

سیستم‌های HVAC شامل طیف وسیعی از سیستم‌های تهویه مطبوع هستند به گونه‌ای که سیستم‌های گرمایشی خانگی تا سیستم‌های بسیار بزرگ خنک کننده‌ی صنعتی را پوشش می‌دهند؛ با اینکه نحوه‌ی کارکرد دستگاه‌های بزرگ و کوچک در مصارف صنعتی و خانگی متفاوت است ولی نتیجه‌ی نهایی عملکردشان که بر طرف کردن نیاز مخاطب است، یکسان می‌باشد.

با دقیق شدن در اسم HVAC متوجه می‌شویم که سیستم گرمایشی، سیستم تهویه و سیستم تهویه مطبوع با یک‌دگیر تفاوت‌هایی هر چند جزئی دارند که اکنون به طور دقیق‌تر این تفاوت را بررسی خواهیم کرد.

هر زمان که اسم خانه می‌آید محیطی گرم، مطبوع و دلنشین در ذهن انسان نقش می‌بندد پس می‌دانیم که هیچ خانه‌ای بدون سیستم گرمایشی معنی واقعی خانه را نمی‌دهد و از قدیم تا کنون انسان‌ها از وسایل و راه‌های متفاوتی برای گرم کردن خود، خانه و ... استفاده می‌کردند.

در سیستم گرمایشی دستگاه‌ها وظیفه‌ی تولید هوای گرم و در نهایت افزایش دمای محیط را دارند و در کاهش و افزایش رطوبت نقشی ندارند.

* انواع سیستم‌های گرمایشی

سیستم‌های گرمایشی خانگی شامل شوفاژ، بخاری، شومینه، پکیج، گرمایش از کف، گرمایش از سقف، گرمایش قرنیزی و ... می‌باشد که هر کدام معایب و مزایای مربوط به خود را دارند.

معایب برخی از سیستم‌ها به مراتب بیشتر از سایرین است، برای مثال در استفاده از بخاری‌‌های نفتی، برقی، گازی و یا شومینه با کوچک‌ترین سهل انگاری افراد یک عمر پشیمانی به بار خواهد آمد پس مهم است که در انتخاب دقت کرده و دستگاهی را با کمترین معایب و بیشترین مزایا خریداری کنیم.

در کنار گرمایش خانگی، کارخانجات و ساختمان‌های بزرگ نیز نیاز به انتخاب و خرید سیستم گرمایشی مناسبی را دارند که پاسخگوی ابعاد بزرگ محیط باشد.

سیستم گرمایش سالن های بزرگ می‌تواند شامل گرمایش انبار یا گرمایش سوله صنعتی تولیدی و غیره باشد که نقطه مشترک همه آن‌ها فضای بزرگی است که باید با حداقل مصرف انرژی نیازهای گرمایشی و سرمایشی آن برآورده شود.

برای نام بردن مواردی از انواع سیستم‌های گرمایشی صنعتی می‌توان به رادیاتورها، دیگ‌های بخار، و سایر سیستم‌های تولید هوای گرم اشاره کرد.

* سیستم گرمایشی و امنیت محیطی

یکی از حساس‌ترین بخش‌های اداره کردن ساختمان‌های بسیار بزرگ، نحوه‌ی مراقبت از آن و افرادی که درون آن مشغول به فعالیت هستند، است. پس خرید سیستم گرمایشی مناسب نه‌ تنها برای سلامتی کارمندان مهم است بلکه در عمر سایر دستگاه‌های موجود در فضای کارخانجات و صنایع تاثیر گذار است.

برای اطمینان از خرید مطمئن و صحیح در ابتدا می‌بایست تحقیقات فراوان انجام داد و سپس شرکتی را انتخاب کرد که بسیار شناخته شده باشد و قدمت زیادی در تولید سیستم‌های تهویه‌ی هوا داشته باشد. یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های تولید کالاهای تهویه‌ی هوا گروه کارخانجات ساران است که خریدی مطمئن را برای افراد به ارمغان می‌آورد.

  • بخش دوم، سیستم‌های سرمایشی

سیستم سرمایشی نیز به اندازه‌ی سیستم گرمایشی در زندگی انسان اهمیت دارد، طی قرون گذشته و مرگ افراد زیاد توسط گرمای بیش از حد هوا و مختل شدن شرایط زندگی، رفته رفته مخترعان به دنبال راه‌های برای خنک کردن فضاها و افراد مسیرهای درازی را طی کردند تا توانستند ابزاری برای کاهش دمای محیط پیدا کنند.

جالب است بدانید که سیستم‌های سرمایشی محدود به کاهش دمای فضاهای بسته نمی‌شوند و برای بسیاری از محیط‌های باز این سیستم‌ها تعبیه شده‌اند تا شرایط مناسبی را در مکان‌های سرد برای حضور انسان‌ها و سایر موجودات زنده ایجاد کنند.

* انواع سیستم‌های سرمایشی

سیستم های چون چیلرهای تراکمی آب خنک و هوای خنک، مینی‌چیلرها، داکت اسپلیت‌ها، فن کویل‌ها و هواسازها، و تا حدودی دستگاه های پکیج و غیره در گروه سیستم‌های سرمایشی قرار می‌گیرند. نکته‌ی بسیار مهم این است که برای انتخاب بهترین سیستم سرمایشی یا گرمایشی برای یک ساختمان، سوله و ...، جدیدترین دستگاه لزوما بهترین آن‌های نخواهد بود و می‌بایست متناسب با احتیاجات هر ساختمانی، متناسب‌ترین دستگاه ممکن از نظر قیمت، مصرف انرژی، برآورده کردن نیازهای اساسی دمایی و رطوبتی و غیره گزینش شود.

- داکت اسپلیت‌

داکت اسپلیت‌ یکی از بهترین وسایل برای تهویه مطبوع هوا بوده که در دنیا تقریبا حرف اول را می‌زند و طرفردارن زیادی دارد.

به صورت کلی در زبان انگلیسی اسپلیت به معنی جدا شده است و داکت اسپلیت به دستگاهی گفته می‌شود که اجزای اصلی آن از یکدیگر جدا هستند که این امر برای ما قابل رویت است چرا که در اسپلیت‌ها بخش کندانسور و کمپرسور در خارج از خانه و بخش دمنده و  پخش‌کننده در داخل خانه قرار دارد.

داکت اسپلیت‌ها به چند دسته‌ی معمولی و اینورتر و همچنین تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌شوند و تفاوت آن‌ها در سرعت، میزان تولید صدا و قدرت و قطعا قیمتشان است.

خرید داکت اسپلیت

از داکت اسپیلیت‌ها هم در فصل سرما و هم در فصل گرما می‌توان استفاده کرد زیرا قادرند در فصول گرم محیط را سرد کنند و در فصول سرد محیط را گرم کنند (البته شایان ذکر است که داکت اسپلیت از نظر عملکرد در سیکل سرمایش مشابه کولر گازی عمل می کند و در سیکل گرمایش عملکرد آن کاملا متفاوت است.)؛ پس استفاده از آن‌ها محدود به فصل گرما نخواهد بود و این امر باعث پرطرفدار بودن این محصول در طول تاریخ شده است.

برای تنظیم این دستگاه ابتدا می‌بایست داکت اسپلیت را غیر فعال کنیم، سپس آن را روی حالتی که مد نظرمان است (سرد یا گرم) قرار دهیم؛ نهایتا با این محصول به طور کلی دمایی دلچسب خواهیم داشت و از نوسان دمایی رنج نخواهیم برد.

 با توجه به اطلاعات بدست آمده دریافت کردیم که با خرید داکت اسپلیت، نصب و استفاده از آن، محیطی با هوای دلنشین را برای خود فراهم می‌سازیم؛ چرا که داکت اسپلیت‌ها هوای کل محیط‌ را متعادل می‌کنند و قادر به کاهش و افزایش دما در فصول مختلف هستند.

- چیلر تراکمی

اسم چیلر تراکمی ممکن است برای بسیاری از ما ناآشنا باشد پس توضیحی مختصر در مورد این محصول می‌خوانیم تا بدانیم این دستگاه چیست و عملکرد آن به چه صورت است.

چیلر تراکمی دستگاهی است که با استفاده از چرخه‌هایی، آب را سرد کرده و سپس از این آب خنک در جهت خنک‌سازی محیط و یا ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌کند. چیلر تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی تولید سرما و برودت می‌کند، به همین دلیل به چیلر برقی هم معروف هستند که در دسته‌ی بزرگ‌تر چیلرهای تراکمی قرار می‌گیرند.

انواع چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی انواع مختلفی دارند که  آن‌ها را از چند طریق می‌توان دسته‌بندی کرد:

  1. تقسیم‌بندی براساس نوع کندانسور که شامل دو نوع مختلف هستند.
  2. تقسیم‌بندی براساس نوع کمپرسور که شامل چهار مختلف هستند.

در مجموع شامل 8 نوع متفاوت هستند.

انواع چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور
  1. چیلر تراکمی آب خنک

         2.چیلر تراکمی هوا خنک

انواع چیلر تراکمی براساس نوع کمپرسور

1.اسکرو یا مارپیچی(scrow)

2.اسکرال یا حلزونی(scroll)

3.پیستونی یا رفت و برگشتی(Reciprocating)

4.سانتریفوژ یا چرخشی یا گریز از مرکز(centrifugal)

- چیلر تراکمی آب خنک

و حال به کارکرد چیلرهای تراکمی آب خنک و یا همان چیلرهای آبی می‌پردازیم.

چیلرهای تراکمی آب خنک همانطور که از اسمشان پیداست، همواره در حال خنک کردن فضا هستند. در این مقاله توجه ما بیشتر روی چیلر تراکمی آب خنک است؛ حال که با عملکرد کلی چیلرها آشنا شدیم می‌دانیم که چیلر تراکمی آب خنک با سرد کردن آب باعث کاهش دمای کلی محیط و یا دستگاه می‌شود.

در واقع هدف نهایی از خرید چیلر تراکمی آب خنک، فراهم‌سازی فضایی سرد و خنک می‌باشد و تمرکز دستگاه روی تغییر فاز دمای محیط است.

در این نوع چیلر نحوه‌ی خنک شدن کندانسور با سایرین متفاوت است و کندانسور با آب و  تجهیزات برج خنک‌کننده، خنک می‌شود.

خرید چیلر تراکمی آب خنک

خرید چیلر تراکمی آب خنک مزایایی نسبت به مابقی چیلرها دارد که موارد زیر بخشی از آن مزایا می‌باشد:

  1. بالاتر بودن راندمان و تاثیرات زیست محیطی نسبت به نوع چیلر تراکمی هوا خنک
  2. امکان کنترل دقیق‌تر روی دمای آب خروجی کندانسور چیلر آبی
  3. هزینه خرید اولیه کمتر (تا حدود ۵۰% درصد)
  4. مصرف برق کمتر
  5. حال باید بدانیم که برای خرید چیلر تراکمی آب خنک چه مواردی را باید بررسی کنیم.

- راهنمای انتخاب چیلر تراکمی

در هنگام انتخاب چیلر تراکمی نیز مانند مابقی دستگاه‌ها باید شرایط متفاوتی را در نظر گرفت تا بتوان مدلی را انتخاب کرد که نیازها را به بهترین صورت و با مناسب‌ترین قیمت برطرف کند.

توجه به نکاتی مانند: شرایط جغرافیایی، دمای خارج، ارتفاع از سطح دریا، رطوبت نسبی هوا،نوع کاربری ساختمان (دما داخل)، نوع مصالح و نمای ساختمان، جهت قرارگیری ساختمان نسبت به زاویه تابش خورشید، تعداد طبقات و سطح زیر بنای ساختمان، تعداد نفرات و تجهیزات کوچک و بزرگ الکتریکی داخل ساختمان باعث بی‌نقص شدن انتخاب خواهند شد.

به طور کلی با خرید چیلر تراکمی آب خنک می‌توان با پرداخت کمترین هزینه‌ی ممکن، بیشترین کارایی و کیفیت را از یک دستگاه داشت.

  • بخش سوم، سیستم‌های تهویه

تهویه‌ی هوا در زندگی روزمره‌ی انسان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند چرا که هوای سالم و تازه در سلامتی انسان نقش بسزایی دارد و امروزه با افزایش ماشین‌ها و کارخانجات میزان آلاینده‌های هوا افزایش پیدا کرده‌اند در نتیجه برای حفظ سلامتی خود و افرادی که دوستشان داریم می‌بایست به دنبال راه چاره بود.

یکی از عوامل کمک کننده به حفظ سلامتی انسان در هوای آلوده‌ی شهرهای صنعتی و بزرگ، استفاده از تهویه‌ی مناسب در خانه، محیط کار و وسایل حمل و نقل عمومی و خصوصی است.

سیستم‌های تهویه چگونه عمل می‌کنند؟

وظیفه‌ی سیستم تهویه هوا خارج کردن هوای کثیف و جایگزینی آن با هوای تمیز و تازه است.

این فرآیند باعث چرخش هوا در محیط نیز می‌شود و با این چرخش و تعویض هوا حس طراوت و تازگی به افراد دست می‌دهد و از آن مهم‌تر این است که با گردش هوای مناسب ویروس‌ها و میکروب‌های موجود در فضا از انسان دور می‌شوند و احتمال مریض شدن افراد نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • بخش چهارم، تهویه مطبوع

به گردهم آمدن گرمایش، سرمایش و تهویه هوا در یک سیستم، تهویه مطبوع گفته می‌شود.

در واقع این بخش شامل سه بخش ذکر شده‌ی قبلی می‌باشد که این سیستم هم باعث گرمایش، تهویه و تمیز شدن هوا می‌شود و هم باعث سرد شدن و کنترل سطح رطوبت هوا می‌شود که در نهایت محیطی با هوای متعادل و دلچسب را برای افراد ایجاد می‌کند.

تفاوت سیستم تهویه مطبوع و سیستم گرمایشی

عموما اکثر افراد سیستم تهویه مطبوع را با سیستم گرمایشی اشتباه می‌گیرند و وقتی اسم سیستم تهویه‌ی مطبوع می‌آید در ذهن شنونده سیستم گرمایشی نقش بسته می‌شود.

کار دقیق سیستم تهویه مطبوع، فرآیند حذف گرما، کاهش دما محیط و کنترل رطوبت هوا است که در نهایت فضایی با دمای مناسب و متعادل را برای ما ایجاد می‎کند که در آن احساس راحتی زیادی می‌کنیم، در صورتی که سیستم گرمایشی صرفا قادر به بالا بردن دمای محیط است و امکان تهویه‌ی مطبوع هوا را ندارد.

به طور کلی سیستم‌های تهویه مطبوع با حضور دستگاه تنظیم هوای خودکار که در آن تعبیه شده است، با تحت کنترل داشتن دما و رطوبت محیط نه تنها باعث داشتن هوای مطبوع بلکه موجب وجود هوایی تمیز و بدون ذره‌ای آلاینده‌ می‌شوند.

تا اینجا فرق اساسی سیستم تهویه مطبوع را با سایرین متوجه شدیم و دریافتیم که این سیستم، کامل‌ترین ساختار را نسبت به مابقی دارد و انتخابی مطمئن است.

سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی

سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی عملکردهای متفاوتی نسبت به انواع خانگی آن دارند و ساختار آن‌ها بگونه‌ای است که بتوانند پاسخگوی محیط‌های بزرگ با قدرت و دقت بسیار بالاتر باشند و توانایی خنک کردن دستگاه‌های صنعتی را نیز داشته باشند.

  • چگونگی عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع صنعتی

  1. کنترل میزان رطوبت مواد در فضا
  2. کنترل شدت واکنش‌های شیمیایی و بیوشیمیایی با کاهش و افزایش دما
  3. محدود نمودن میزان تغییرات (انبساط و انقباض) مواد حساس به دما
  4. فراهم نمودن هوای تمیز و تصفیه شده که از الزامات کار در کارخانجات و صنایع است.

مهندسان و تیم تولید سیستم تهویه مطبوع

همانطور که در این مقاله خواندیم، سیستم تهویه مطبوع بخش مهمی از ساختارهای شهری مانند: خانه‌های ویلایی، ساختمان‌های آپارتمانی و برج‌های مسکونی، هتل‌ها و خانه‌ی سالمندان، مدارس، ساختمان‌های متوسط ​​و بزرگ صنعتی مانند برج‌های اداری و بیمارستان‌ها، وسایل نقلیه مانند اتومبیل، قطار، هواپیما، کشتی و زیردریایی و ... و به طور کل در هر فضایی که نیاز است دما و رطوبت محیط با شرایط امنی تغییر کند، است.

پس تیم سازنده سیستم‌های تهویه‌ی هوا می‌بایست تمامی این نکات را در نظر بگیرند و در طراحی ساختار آن نهایت دقت را به خرج دهند تا نه تنها بدون نقص کار کنند بلکه قادر به ارائه‌ی بهترین کیفیت را به صنعت داشته باشند؛ چرا که سیستم‌های بزرگ که مربوط به کارخانجات و صنایع می‌باشند از قیمت بالایی برخوردار هستند و نقش مهمی در سلامتی افراد نیز ایفا می‌کنند.

در سال‌های اخیر مهندسان و تیم‌های سازنده‌ی ایرانی پیشرفت چشمگیری در تولید دستگاه‌های تهویه مطبوع با کیفیت و قدرت بالا داشته‌اند بگونه‌ای که به راحتی با برندهای شناخته‌ی شده‌ی خارجی رقابت می‌کنند و همه روزه بر تعداد مشتریان و مخاطبانشان افزوده می‌شود.

گروه کارخانجات ساران

بزرگ‌ترین تولید کننده‌ی سیستم تهویه مطبوع

شرکت‌های متفاوتی وجود دارند که سیستم‌های تهویه مطبوعی با اندازه‌ها و توان‌های متفاوتی می‌سازند. یکی از شناخته شده‌ترین شرکت‌های سازنده "گروه کارخانجات ساران" است که با بیش از 40 سال سابقه یکی از پیشگامان تولید انواع و اقسام سیستم‌های تهویه‌ی هوا می‌باشد که نه تنها محصولاتی با کیفیت را به بازار ارائه می‌دهند بلکه از خدمات پس از فروش عالی برخوردار هستند و رضایت مشتری هدف اصلی برندشان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید دستگاه‌های مرغوب می‌توانید به صفحه‌ی اصلی سایت ساران سر بزنید.

در سایت ساران اطلاعات کالاها به طور کامل درج شده است و در صورت بزور هر گونه سوالی برای مراجعه کننده تیم پشتیبانی به سرعت پاسخگو هستند.

========================================

تماس با دفتر مرکزی گروه کارخانجات ساران:

نشانی:ایران، تهران، سهروردی شمالی، خیابان خرمشهر، بین نو بخت و مهناز، شماره ۹۵، ساختمان ساران

کدپستی:۱۵۳۳۸۶۳۸۹۳

شماره تماس:۰۲۱۸۵۷۲۰ - ۰۲۱۸۵۸۳

نمابر:۰۲۱۸۸۱۷۵۱۶۱

پست الکترونیکی:info@saran-mfg.com