به گزارش پارس به نقل از فارس، حجت الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت وگو با رسا به حکم استعمال اسپری های تنگی نفس در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: اسپری هایی که برای تنگی نفس بیماران استعمال می شود، مبطل روزه نیست، اما اگر به صورت مایع به گلو برسد، روزه را باطل می کند.

وی استعمال اسپری خوشبو کننده دهان را هم به شرط نرسیدن به حلق مبطل روزه ندانست و افزود: اسپری خوشبو کننده دهان اگر به صورت گاز به حلق برسد مانعی برای روزه نیست و حکم اسپری آسم را دارد که مراجع فرموده اند اگر به صورت مایع در نیاید، روزه را باطل نمی کند.

عضو ستاد ترویج احکام با بیان این که برخی اسپری ها ابتدا به صورت گاز است و بعد تبدیل به مایع می شود، تصریح کرد: استفاده از اسپری چه آسم و چه خوشبوکننده دهان تا زمانی که به صورت گاز است اشکالی ندارد اما اگر پس از یک مرحله گاز تبدیل به مایع شد و به حلق رسید، روزه باطل است.

وی ادامه داد: حکم اسپری ها که از حالت گاز به حالت مایع تبدیل شده و به حلق می رسد نیز با هم متفاوت است که در اینجا اگر روزه دار بداند گاز اسپری تبدیل به مایع می شود و در هنگام روزه داری از آن استفاده کند، عمدی است و روزه اش قضا و کفاره دارد و اگر نداند و تبدیل به مایع شود، حکم عمد را پیدا نمی کند.

حجت الاسلام وحیدپور در ادامه استفاده از لوازم آرایشی برای زنان را در ماه مبارک رمضان، باطل کننده روزه ندانست، اما توضیح داد: آرایش زنان ارتباطی با روزه ندارد و روزه را باطل نمی کند اما اگر در معرض دید نامحرم قرار گیرند گناه است و هر گناهی مانع قبولی روزه می شود.

وی همچنین استفاده از لوازم آرایشی که مربوط به لب است را به صورت احتمالی مانعی برای روزه ندانست و اظهار داشت: اگر فرد روزه دار احتمال دهد که این مواد آرایشی در طول روز با آب دهانش مخلوط می شود و به حلق می رسد، نباید از آن استفاده کند که در صورت استفاده و رسیدن آن به حلق، روزه باطل است.

این عضو ستاد ترویج احکام، مسواک زدن پس از اذان صبح را دچار اشکال ندانست و گفت: مسواک زدن به شرط اینکه آب و خمیر دندان به حلق نرسند اشکال ندارد اما اگر مراقبت کرد و رسید عمدی محسوب نمی شود و اشکالی ندارد اما اگر مراقبت نکرد عمدی است و روزه را باطل می کند، این روزه قضا و کفاره دارد.