آخرین رنگ‌ بندی کرونایی کشور امروز در سامانه ماسک وزارت بهداشت منتشر شد و بر اساس آن 14 مرکز استان در  وضعیت قرمز  کرونایی قرار گرفتند. شیوع ویروس کرونا در کشور در پی کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی سرعت بیشتری گرفته و سبب نگرانی مسئولان و مردم ایران شده است. در ادامه با ما همراه باشید با جدیدترین وضعیت رنگ بندی کرونا در کشور.

بر اساس اعلام سامانه ماسک، شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز و شمال کشور در حال گسترش است و علاوه بر آن ۱۸۶ شهرستان نارنجی، ۱۴۳ شهرستان قرمز و ۱۱۹ شهرستان زرد هستند و شهرستان با وضعیت آبی در کشور نداریم.

با شیوع سوش‌های جدید ویروس کرونا، شیوع موج پنجم و کاهش سطح مراقبت‌های بهداشتی ۱۴۳ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وضعیت قرمز کرونا در ۱۴ مرکز استان کشور از امروز شنبه ۱۹ تیر

علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از امروز ۱۹ تیر شهرستان‌های خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

همچنین هیچ شهرستان آبی در کشور وجود ندارد.

اسامی شهرهای نارنجی کرونا

شهر قدس،ملارد و صفادشت تنها شهرهایی هستند که در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند که به احتمال زیاد در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم وضعیت آنجا هم قرمز می‌شوند.

تازه‌ترین وضعیت رنگ‌بندی شهرهای کشور/ فیلم

​سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ۱۴۳ شهر در وضع قرمز، ۱۸۶ شهر نارنجی و ۱۱۹ شهر در وضع زرد کرونا قرار دارند.

روند صعودی کرونای دلتا در ۲۵ استان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: وضعیت فعلی بیماری در دنیا نشان می‌دهد بیشترین ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور برزیل، هند، اندونزی و روسیه است و این کشورها درگیری زیادی با ویروس دلتا دارند. در ۲۵ استان ایران روند بیماری کرونا صعودی است و تقریبا اکثر شهرها در حال درگیر شدن هستند.

رئیسی با بیان اینکه برخی استان ها بیشترین درگیری را با بیماری کرونا دارند، گفت: استان های کرمان با ۱۶ شهر درگیر، فارس با ۱۳ شهر، تهران با ۱۳ شهر، مازندران با ۱۳ شهر، هرمزگان با  ۱۲ شهر، سیستان و بلوچستان  با ۱۰ شهر، بوشهر با ۸ شهر و یزد  با ۸ شهر بیشترین شهرهای قرمز را دارا هستند. سایر استان‌ها مانند گلستان، گیلان و اصفهان بین پنج تا 6 شهرشان درگیر است. در برخی از استان‌ها یک یا دو شهر درگیر شده اند که به معنی تغییر رنگ به سمت قرمز است.

میزان رعایت  شیوه نامه های بهداشتی به حدود ۶۶ درصد رسیده است

وی با انتقاد از کاهش رعایت  شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور گفت: باید این نکته را مد نظر قرار دهیم یکی از جاهایی که باید عدم رضایت خود را اعلام کنیم بحث رعایت شیوه‌نامه‌های  بهداشتی است.

موج پنجم کرونا

رئیسی افزود: متاسفانه با وجود هشدارهایی که داده می شود میزان رعایت  شیوه‌نامه‌های بهداشتی  ۶۶ درصد بیشتر نیست که بسیار جای تاسف است و نیاز داریم که مراقبت بیشتری انجام دهیم زیرا شیوه‌نامه‌های بهداشتی اگر زیر ۸۵ درصد رعایت شود قطعا کارساز نخواهد بود و ما نه تنها شاهد افزایش شیوه‌نامه‌های بهداشتی طی هفته‌های گذشته نیستیم بلکه علی رغم شیوع بیماری، میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی پایین آمده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا   گفت: خیلی نیازی به ذکر عدد و رقم نیست و شاید خود مردم هم متوجه هستند که عادی‌انگاری و عدم حساسیت ایجاد شده است، مردم کمتر ماسک می‌زنند، تجمع بیشتر است که اینها قطعا می‌تواند آسیب‌زا باشد و از همه مردم خواهش می‌کنم اوضاع را جدی بگیرند.

رستوران‌ها یکی از نقاط شناخته شده برای سرایت بیماری کروناست

رئیسی افزود: یکی از تاکیدهای امروز تجمعاتی بود که بیشترین احتمال انتقال ویروس را دارند، باید از حضور در این مراکز که در شهرهای قرمز تعطیل هستند، پرهیز کرد و قرار شد همه اصناف، وزارت بهداشت ، نیروی انتظامی و... به شکل دقیق‌تر بر این اماکن نظارت کنند، ‌ از جمله این مراکز رستوران‌ها و قهوه خانه‌ها با پذیرایی در فضای سربسته است.

وضعیت کرونایی شهرها

وی تاکید کرد: مردم بدانند رستوران‌ها یکی از نقاط شناخته شده برای سرایت بیماری کروناست همچنین تالارهای پذیرایی، سالن‌های سینما و تئاتر، پاساژ و بازار سربسته، استخر سرپوشیده، باشگاه بدنسازی، شهربازی‌ها و نمایشگاه‌ها در فضای بسته می‌توانند موجب شیوع بیماری شوند و امروز در مصوبات مقرر شد که روی این مراکز دقت بیشتری شود و بیشتر کنترل شود.

آغاز واکسیناسیون 68 تا 70 ساله‌ها از دوشنبه

رئیسی درباره واکسیناسیون کرونا گفت: خبر خوب اینکه از این هفته روند واکسیناسیون در کشور بسیار بهتر خواهد شد. میزان قابل توجهی واکسن دیروز و امروز به دست ما رسیده است و خبر خوب دیگر اینکه این هفته هم واکسن دوباره خواهد رسید و سرعت واکسیناسیون بالاتر خواهد رفت.

وی گفت: از روز دوشنبه از گروه ۷۰ ساله‌هایی که قبلا برای واکسیناسیون فراخوان شده بودند، دو سال پایین تر خواهیم آمد و به این ترتیب واکسیناسیون افراد ۶۸ سال به بالا از دوشنبه شروع خواهد شد. البته از مردم خواهش می کنیم افرادی به مراکز مراجعه کنند که پیامک برای آنها ارسال شده است و بدون فراخوان حضور پیدا کنند، چراکه تجمع ایجاد می‌شود.

واکسن کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون را زیاد و ظرفیت تزریق را بالا برده‌ایم اما تاکید ما این است که بدون نوبت دهی مراجعه نکنند، اینکه دو و سه صبح بروند و اسم بنویسند، روش منسوخ شده ای است و آن را توصیه نمی‌کنیم،  مردم عزیز اگر واقعا نوبت داده نشده مراجعه نکنند و بدانند به تدریج همه افراد را برای واکسیناسیون دعوت خواهیم کرد.

رئیسی گفت: البته کندی‌هایی در تامین واکسن داشتیم که خوشبختانه با ورود واکسن داخلی و خارجی این مشکلات جبران می‌شود. فیلم‌ها و عکس‌هایی که در زمینه ازدحام در مراکز پخش شد فقط از تهران بود. ما در استان‌های مختلف مشکلی نداشتیم و در تهران دو یا سه مرکز بود که افراد بدون نوبت مراجعه کرده بودند. اما اکنون بیش از ۸۰ مرکز تجمیعی در تهران راه اندازی کرده ایم و مردم با خیال راحت می‌توانند واکسن دریافت کنند.

 تکذیب قطعی برق و خفگی بیماران

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره قطعی برق و برخی خبرها مبنی بر خفه شدن بیماران گفت: قطع شدن برق خوشایند نیست و همه از این موضوع ناراحت هستند اما این که گفته می‌شود با قطعی برق CCU و ICU و بخش ما از کار می‌افتد و بیماران خفه می‌شوند، شایعه است و باید این حرف ها کنار گذاشته شود.

رئیسی افزود: در بحث اعتبار بخشی بیمارستان‌ها همیشه یکی از اصول اصلی، برق اضطراری و ژنراتور بوده و به هر دلیلی ممکن است در هر جای دنیا قطعی برق رخ دهد و معنای آن این نیست، همان زمان که برق قطع شود، برق اتاق عمل هم قطع می‌شود. اصلا اینطور نیست و ما برق پشتیبان و اضطراری داریم و تاکنون مشکلی در این زمینه نداشته ایم.

وی افزود: نه اینکه از قطع شدن برق دفاع کنم، من از این دفاع می کنم که برای مردم تشویش ایجاد نکنید. اینطور نیست که اگر برق قطع شود برق بیمارستان هم قطع می‌شود و بیماران خفه می‌شوند و من آن را تکذیب می کنم، اگر بیمارستانی قرار باشد با قطع برق همه بخش‌هایش‌ از کار بیفتد که دیگر بیمارستان نیست و باید درب آن را ببندیم و اگر چنین چیزی رخ دهد اشکال از بیمارستان است و باید صادقانه برخورد کنیم، هر چند قطعی برق برایمان دردسر ایجاد می‌کند اما مدیریت سلامت داریم و نمی گذاریم اتفاقی بیفتد.

رییسی ادامه داد: همین موضوع برای واکسن ها هم وجود دارد. به مردم قول می‌دهم که از زمانی که واکسن با هواپیما به کشور می‌رسد تا زمانی که در دورترین نقاط روستایی واکسن مصرف می‌شود، زنجیره سرد آن رعایت شود و زنجیره سرد ما تا سطح روستا پیش بینی شده است و با قطعی برق مشکلی برای واکسن‌ها به وجود نمی‌آید. این روزها باب شده است که پشت سر هم اخبار منفی پخش می‌کنند، ما به مردم این اطمینان را می‌دهیم که اختلالی در حوزه سلامت با وجود قطعی برق پیش نخواهد آمد.

شناسایی ۶۵کرونا مثبت در ۲۶ کشتی و شناور

کرونا

رئیسی با بیان اینکه کنترل روی مرزهای کشور تشدید می شود، گفت: در جلسه امروز همچنین بر کنترل مرزها به ویژه مرزهای شرقی کشور تاکید شد و نیروی انتظامی و نیروهای مسلح تشدید کنترل ها را انجام می‌دهند اما مشکل اصلی ما مبادی خروجی و ورودی غیر رسمی است و با توجه به تحولات افغانستان حجم مهاجران رو به افزایش بوده و نیاز به دقت بیشتر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بیان کرد: از طرفی مرزهای آبی همواره مدنظر است. طی دو هفته قبل ۲۶ کشتی و شناور بررسی و افراد مثبت ایزوله شدند و کشورهای برزیل، عراق، آلمان، عمان، هند، امارات، مالزی شناورهایی به ایران فرستاده بودند و پس از کنترل کشتی ها دیدیم که ۶۵ نفر کرونا مثبت در این کشتی‌ها بودند و مراقبت‌های لازم برایشان صورت گرفت.