معاونت فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش کشور هر ساله با هدف ارتقا سطح علمی و دانش معلمان و کادر آموزشی مدارس ، دوره های ضمن خدمت فرهنگیان را برگزار می کند و متقاضیانی که شرایط لازم را دارند ، از جمله حداقل سابقه خدمت 5 ساله ، می بایست در موعد مقرر که از سوی مراجع ذیربط اعلام می شود ، ثبت نام خود را انجام داده و سپس در آزمون شرکت کنند. 

آموزش ضمن خدمت فرهنگیان آن دسته از آموزش است که حین خدمت برگزار می شود و هدف از آن ارتقا سطح دانش و مهارت معلمان و فرهنگیان است.  در ادامه درباره دوره های ضمن خدمت فرهنگیان اطلاعات بیشتری را آورده ایم.

در ایران دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی را بر عهده دارد. یک میلیون معلم در آموزش و پرورش نیاز به بهسازی دارند و این کار در دانشگاه فرهنگیان زمینه‌ساز تحول در نظام آموزش و پرورش است. از دیرباز مراکر تربیت معلم محوری‌ترین پایگاه در امر آموزش و توانمندسازی معلمان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش بوده‌اند. توسعه مهارت حرفه‌ای و توانمندی‌های علمی و تربیتی معلمان با ارتقای کیفی آموزش‌های ضمن خدمت و برنامه‌ریزی برای روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و تحصیلات تکمیلی معلمان متناسب با نیاز آموزش و پرورش جزو سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش است. این مسئولیت بر عهده مرکز بهسازی منابع انسانی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان است.

معلمان در دوره های ضمن خدمت ثبت نام می کنند و با قبولی در آزمون پایانی این دوره ها رتبه خود را ارتقا می بخشند. ثبت نام کنندگان دوره های محتوای آموزشی دوره را در سامانه LMS.rayadars.com دریافت می نمایند. هر سال برای هر مبحث (تربیت، تربیت قرآنی، سیاسی اجتماعی، مشاوره) 4 مرحله آزمون برگزار می شود و مجموع نمرات کسب شده در طول آزمون های میان دوره‌ای، قسمتی از نمره نهایی را تشکیل خواهند داد، لذا همه فراگیران باید در تمام آزمون ها شرکت نمایند تا بتوانند، نمره کامل دوره را دریافت کنند.

چند نکته در مورد دوره ضمن خدمت:

  •  هر ساعت ضمن خدمت  نیم_امتیاز دارد .
  •  حداکثر ساعات قابل اعمال در حکم کارگزینی ۱۰۰۰ساعت یعنی ۵۰۰ امتیاز است .
  • هرسال حداکثر ۲۵۰ الی ۳۰۰ ساعت برای سازماندهی قابل اعمال است .
  • هر چند ساعت که داشته باشید در حکم قابل اعمال است.
  • هرسال برای ارزشیابی ۴۰ساعت لازم است
  • چون این امتیاز در حق شاغل اعمال میشود فقط در پایان سال یعنی در حکم  فروردین اعمال میشود .
  • برای اعمال رتبه بندی حرفه ای ( پایه ،ارشد،خبره،عالی) به ترتیب ۱۸۰،۱۵۰،۱۲۰،۱۰۰ساعت بین دورتبه لازم است.
  •  این کار به صورت سیستمی انجام میشود ، یعنی در پایان سال سیستم کارگزینی ضمن خدمت ها را از سامانه ltms دریافت و اعمال میکند ،بنابراین احتیاج به مراجعه ندارد.

اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت

پیشرفت و بالندگی هر کشور به انسان‌های آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارامد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته می‌گرداند. تحقق توسعه، نیازمند پرورش نیروی انسانی باکیفیت و باصلاحیت است و پیشرفت همه‌جانبه بدون داشتن انسان‌هایی فرهیخته و متدمن ممکن نیست.

فرایند آموزش و به‌سازی از فعالیت‌های ضروری و پیگیر برای تطبیق نیروی انسانی با شرایط متغیر سازمان و محیط می‌باشد و آموزش، ابزاری است که به وسیله فنون و روش‌های مختلف، مدیران را در اداره سازمان‌ها یاری می‌رساند. ایجاد یک نظام اداری مطلوب و مناسب، تا اندازه زیادی به کمک آموزش و ارتقاء توانمندی‌های نیروی انسانی امکان‌پذیر است.

چیرگی روزافزون انسان بر طبیعت و شناخت و آگاهی از ناشناخته‌ها و پژوهش برای یافتن تکنیک‌ها و ابزارهای جدید به منظور حل مسائل و مشکلات جامعه به ویژه در کشورهای در حال پیشرفت، مسئله آموزش نیروی انسانی را بیش از پیش مهم و مؤثر نموده است.

مزایای شرکت در دوره های ضمن خدمت فرهنگیان چیست

احتمالا بسیاری از شما نمی دانید که مزایای شرکت در دوره های ضمن خدمت فرهنگیان چیست و چه لزومی به گذراندن این دوه ها وجود دارد. مزیت اصلی دوره های ضمن خدمت مجازی فرهنگیان (در شرایط حال حاضر این دوره ها مجازی برگزار می شوند اما پس از رفع کرونا ، تمامی کلاس ها و آزمون ها حضوری خواهند بود) ، افزایش حقوق فرهنگیان گرامی می باشد.

پایان هر سال کارگزینی ادارات ، گزارش ضمن خدمت را از سایت ltms دریافت و در فیش حقوقی فرهنگیان اعمال می کند. در واقع هر یک ساعت ضمن خدمت ، شامل نیم امتیاز است که در حق شاغل و در حکم کارگزینی محاسبه می گردد که افزایش حقوق را در پی دارد.

حداکثر ساعات قابل اعمال در حکم کارگزینی 1000 ساعت یعنی 500 امتیاز است که با زیاد شدن سابقه کار ، افزایش می یابد.

ضمن خدمت فرهنگیان

علاوه بر افزایش حقوق ، تاثیر مثبتی در ارزشیابی سالانه فرهنگیان نیز دارد. راهبران آموزشی مناطق ، ارزشیابی سالانه را از کلیه کارکنان آموزش و پرورش انجام می دهند و یکی از عواملی که تاثیر مثبت در ارزشیابی دارد ، گذراندن دوره های ضمن خدمت است. ارزشیابی سالانه ، ملاک و مرجعی برای سازماندهی ، امتیازبندی ، رتبه بندی و افزایش حقوق معلمان و کارکنان آموزش و پرورش است.

نمره قبولی دوره های ضمن خدمت فرهنگیان چیست

برای هر یک از دوره های آموزشی ، 4 مرحله آزمون برگزار می شود که اجرای آزمون ها در سایت رایادرس است. نمره قبولی آزمون ضمن خدمت فرهنگیان در این 4 آزمون ، 12 از 20 می باشد و به عبارتی فراگیران باید بتوانند در 4 مرحله ، میانگین نمره 12 را به دست آورند.

پس از آنکه در سایت ltms  ثبت نام انجام می دهید ، اطلاعات کاربری شما به همراه دوره های ضمن خدمت ثبت نام شده فرهنگیان در سایت رایادرس نیز ذخیره می شود اما برای آنکه بتوانید به دوره ها و همچنین آزمون ها دسترسی پیدا کنید ، لازم است اولین بار که وارد سایت رایادرس می شوید ، رمز عبور خود را تغییر دهید و در صورت عدم تغییر رمز ، سامانه رایادرس ضمن خدمت به شما اجازه شرکت در آزمون ها را نخواهد داد.

قابل ذکر است که مشاهده نمرات دوره های ضمن خدمت  فرهنگیان  نیز از طریق سایت رایادرس قابل انجام است و پس از ورود به این سایت ، می توانید از بخش مشارکت ها  وارد قسمت امتیاز ها و کارنامه شوید و سپس نتیجه عملکرد خود را دریافت نمایید.

این مطلب در پاسخ به سوال ضمن خدمت فرهنگیان چیست ، ارائه داده شد. اما شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر از مطالب زیر استفاده کنید و در صورت وجود هر گونه سوال و مشکل در ورود به سامانه های ضمن خدمت ، از کارشناسان مشاوره تحصیلی تلفنی شبانه روزی پاسخ با ما ، راهنمایی دریافت کنید.