به گزارش پارس نیوز، 

 

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور ثبت نام پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از 97/12/20 آغاز شده است و تا 98/6/6 ادامه خواهد داشت. دانشگاه های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه برخی از رشته های خود در قالب این طرح اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. 80درصد ظرفیت های اعلام شده ی این دفترچه شامل دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور است که برای داوطلبان این دانشگاه ها هزینه هایی از قبیل شهریه را به همراه خواهد داشت. به خاطر همین موضوع به بررسی شهریه های دانشگاه های مختلف می پردازیم.

دانشگاه های دولتی - دوره روزانه

دوره های روزانه دانشگاه های دولتی حدود 20 درصد از ظرفیت اعلام شده پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها را شامل می شود. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی و در دوره ی روزانه را داشته باشند هزینه هایی از قبیل شهریه ثابت و ... را نخواهند داشت. هر چند که در برخی از دانشگاه ها اگر دانشجویان نتوانند در سنوات تحصیلی مجاز دروس خود را به پایان برسانند و یا در صورتی که نتوانند نمره ی قبولی درسی را بگیرند آنگاه مجبور به پرداخت هزینه درسی برای اخذ دو مرتبه درس می شوند که هزینه های ان بر اساس هزینه های دانشجویان دوره شبانه برای آنها لحاظ می گردد.

دانشگاه های دولتی - رشته های شبانه

برخی از رشته - محل های دانشگاه های دولتی نیز با عنوان دوره های شبانه شناخته می شوند.لازم به ذکر است که این دوره ها هیچ گونه تفاوتی در بین مواد امتحانی و ضرایب دروس رشته ها، کلاس های دانشجویان روزانه و شبانه و ... در میان دوره های روزانه و شبانه وجود ندارد و حتی مدرک نهایی ارائه شده به دانشجویان دوره ی شبانه تفاوتی با دانشجویان دوره ی روزانه نخواهد داشت. اما تنها تفاوت این دو گروه در هزینه های درسی آنها است. دانشجویان دوره ی شبانه موظف به پرداخت هزینه های درسی خود هستند، هزینه های که هر ساله بین 10 الی 15 درصد افزایش پیدا می کند. البته ممکن است تفاوت هایی از قبیل ارائه خوابگاه برای دانشجویان روزانه و شبانه نیز وجود داشته باشد اما از لحاظ آموزشی هیچ گونه تفاوتی میان دانشجویان این دو دوره نخواهد بود.

شهریه دوره های شبانه به دانشگاه های محل تحصیل نیز بستگی دارد.

*هزینه هر واحد عمومی،نظری و تخصصی ذکر شده است

دانشگاه های غیرانتفاعی

دانشگاه غیر انتفاعی نیز به صورت مستقل تحت نظر هیئت امنای دانشگاه اداره می شوند و از بودجه غیردولتی استفاده می نمایند. این دانشگاه ها یک شهریه ثابت و یک شهریه متغیر دارد که میزان شهریه متغیر بستگی به تعداد واحد ها (تئوری، عملی) خواهد داشت. البته ممکن است شهریه برخی از دانشگاه های غیرانتفاعی نسبت به یکدیگر متفاوت باشد.

*هزینه هر واحد عمومی،نظری و تخصصی ذکر شده است

دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد نیز یکی از مراکز بزرگ جذب دانشجو در ایران است که هر ساله متقاضیان بسیاری ، خود را برای تحصیل در این دانشگاه آماده می کنند . کلیه متقاضیان تحصیل در دانشگاه آزاد اعم از داوطلبینی که متقاضی رشته های با کنکور و یا رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد هستند ، برای تحصیل در این دانشگاه ملزم به پرداخت شهریه هستند. میزان شهریه دانشگاه آزاد 97 - 98 در مقاطع مختلف متفاوت است که شامل شهریه ثابت و شهریه متغیر است. شهریه های این دانشگاه نیز هر ساله  بین 10 تا 15 درصد افزایش پیدا می کند.

شهریه دانشگاه آزاد اسلامی برخی از واحد های تحصیلی نیز با برخی از واحدهای مختلف آن دانشگاه متفاوت است.

دانشگاه پیام نور

افراد بسیاری به دلیل مزیت های بسیاری همچون ارائه رشته های بدون کنکور، رشته های متنوع، انتخاب رشته بدون توجه به رشته تحصیلی و میزان کم شهریه نسبت به برخی دانشگاه ها همچون دانشگاه آزاد، علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه پیام نور هستند. مخصوصا به این خاطر که یکی از مهمترین مواردی که داوطلبان باید هنگام انتخاب رشته به آن توجه کنند، موضوع شهریه است.

گرانترین و ارزان ترین دانشگاه

شهریه می تواند برای داوطلبان دانشگاه ها از اهمیت برخوردار باشد به خصوص از آنجایی که قرار است این هزینه ها برای چهار سال ادامه پیدا کند. در مقایسه ای که بین شهریه های متفاوت دانشگاه های مختلف از قبیل دوره های شبانه دانشگاه های دولتی، دانشگاه های غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و دانشگاه پیام نور انجام شد که البته هزینه های شهریه ها به صورت میانگین برای دانشگاه ها محسوب شده است، نشان دهنده ی آن است که دانشگاه های پیام نور ارزانترین، به ترتیب دانشگاه آزاد گرانترین و پس  از آن دانشگاه های غیرانتفاعی و در نهایت دانشگاه های دولتی هستند.

* هزینه ها بر اساس 18 واحد درسی از جمله 2 واحد عمومی، 12 واحد پایه و 4 واحد تخصصی در نظر گرفته شده است.

*هزینه به هزار تومان است برای مثال 712 برابر با 712هزار تومان و 1728 برابر با یک میلیون و 728 هزار تومان می باشد.