به گزارش پارس نیوز، رضوان حکیم زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: برخی مدارس غیردولتی گذراندن دوره پیش دبستانی در همان مدرسه را یکی از شرایط برای ورود به پایه اول ابتدایی اعلام می کنند که این اجبار سبب شده تعدادی از کودکان 6 سال تمام یک سال بیشتر در دوره پیش دبستانی باشند.
وی افزود: بر اساس قانون، دوره پیش دبستانی شامل کودکان 4 تا 6 سال است و بچه های 6 سال تمام نباید در دوره پیش دبستانی ثبت نام شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش برای مدارس محدوده جغرافیایی تعریف شده، خانواده ها می توانند با ارائه مدارک مستند از جمله اجاره نامه دارای کد رهگیری یا سند منزل، فرزندان خود را در مدرسه مورد نظر ثبت نام کنند.
حکیم زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه مدارس مختلف از شرایط یکسانی برخوردار نیستند اگر بخواهیم مشکلات ثبت نام دانش آموزان را در مدارس حل کنیم باید به طور جدی روی احیا مدارس دولتی و بهبود وضعیت این مدارس از جهات مختلف کار کنیم تا همانند گذشته خانواده ها بدون دغدغه، دانش آموزان را در نزدیکترین مدرسه به منزل خود ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: بخشی از این مسائل به ابهام در دوره پیش دبستانی بازمی گردد زیرا برخی مدارس به ویژه مدارس غیردولتی خانواده ها را مجبور می کنند که حتما دوره پیش دبستانی را در همان مدرسه بگذرانند تا امکان ثبت نام آنها برای پایه های بعدی وجود داشته باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این کار خلاف قانون است یادآورشد: ما چنین اجباری را برای ثبت نام نداریم و نباید محدودیتی در این رابطه وجود داشته باشد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه اصل در ثبت نام دانش آموزان محدوده جغرافیایی است نه گذراندن دوره پیش دبستانی در مدرسه مورد نظر، اظهار داشت: این کار به هیچ وجه قانونی نیست و ضمن اینکه هزینه اضافی به خانواده ها تحمیل می کند و در حقیقت نوعی سودجویی محسوب می شود.
وی اضافه کرد: به همین دلیل اکنون در حال رایزنی با شورای عالی آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم درباره محدوده، شرایط و سن ثبت نام دانش آموزان، دستورالعمل روشن تری ارائه شود و خانواده ها از این سردرگمی خارج شوند.