به گزارش پارس نیوز، غذاهای دریایی با دارا بودن ارزش غذایی بسیار بالا و طعم های بی نظیر آن به عنوان غنی ترین و تاثیر گذارترین واحد های خوراکی برای حفظ سلامت انسان به شمار می آید.

آبزیان دریایی منبع خوبی از پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا بوده و ماده ای در چربی ماهی وجود دارد که باعث پایین آمدن کلسترول خون و محافظ قلب و جداره عروق می شود و مصرف یکبار ماهی در هفته می تواند تا 50 درصد از سکته های قلبی در افراد میانسال جلوگیری کند.

در این روزها کارشناسان و مختصصان تغذیه مردم را تشویق به خوردن غذاهای دریایی می کنند و وجود مواد خاصی در غذاهای دریایی به ویژه ماهی احتمال ابتلا به سرطان و مرض قند را کاهش داده و باعث تقویت مغز، قلب و چشم می شود.

هرمزگان با دارا بودن بیش از هزار کیلومتر مرز آبی مردمان آن از دیرباز رزق و روزیشان را از دریا تامین می کردند و گذراندن زندگیشان با دریا و خوردن آبزیان دریایی گره خورده است.

با رفتن به رستوران و فست فودی های دریایی در استان به خصوص در مرکز و جزایر قشم و کیش با سیل عظیمی از گونه های حرام گوشت مانند هشت پا، خرچنگ، ماهی کولی و... در منوی آنها مواجه می شویم که خیلی آزادانه این لقمه های حرام را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

فروش آبزیان حرامی مانند خرچنگ، هشت پا و کولی در مرکز استان به صورت غیر قانونی در گوشه و کنار ساحل صورت می گیرد و قایقان صیادی همراه با صید روزانه این آبزیان را صید و به فروش می رسانند که این امر همت والای مسئولان را برای جمع آوری این مراکز را می طلبد.

لقمه های حرامی که با سلامت جان بازی می کند

معصومه بهمنی، یکی از شهروندان جوان هرمزگانی در گفتگو با خبرنگاری اظهار کرد: غذاهایی که در دین مبین اسلام به عنوان غذای حرام معرفی می شود قطعا به بدن زیان هایی جبران ناپذیر وارد می کند.

این شهروند ادامه داد: گونه های دریایی همچون ماهی مرکب، گربه ماهی، ماهی یال اسبی، مار ماهی، عروس دریایی، خیار دریایی، هشت پا، خرچنگ از آبزیان حرام گوشت بوده که متاسفانه در هرمزگان به صورت آزادانه به فروش می رسد و برخورد قاطعی با عرضه کنندگان آن صورت نمی گیرد.

بهمنی عنوان کرد: وجود آبزیان حرام گوشت در رستوران و فست فودهای دریایی جوانان را وسوسه به استفاده از آن می کند و این لقمه های حرام با سلامت آنها بازی می کند.

وی، رسانه را ابزاری برای روشنگری مردم نسبت به آبزیان حرام گوشت دانست و خاطر نشان کرد: فیلم های تلویزیون و سینما با نشاندن اثرات این حرام گوشتان می تواند مردم را از مضرات آن آگاه کنند.

برخورد با فروش آبزیان حرام گوشت جدی گرفته شود

حجت السلام احمد عامری سیاهویی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به لزوم عرضه بهداشتی آبزیان حلال گوشت در بندرعباس اظهار کرد: متأسفانه به دلیل عدم نظارت و برخورد دستگاههای ذیربط در کنار بازار ماهی فروشان، آبزیان حرام گوشت به راحتی بفروش می رسد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی بندرعباس تصریح کرد: باید مسئولان مربوطه نظارت خود را بر مراکز عرضه آبزیان دریایی بیشتر کرده و با جدیت تمام با فروش آبزیان حرام گوشت مقابله کنند.

عامری افزود: درحوزه فرهنگ تا کنون اقدامات مطلوبی صورت گرفته است اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی در این حوزه بایستی کار بسیاری انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: امید است با همکاری همه نهادهای فرهنگی شاهد رشد و توسعه در حوزه فرهنگ باشیم تا زیر ساختهای فرهنگی شهر رونق گیرد و مکان هایی در خورشأن مردم بندرعباس احداث شود.