به گزارش پارس نیوز، در پاسخ این سؤال به دو نکته باید توجّه کرد: اوّلا، امام (علیه السلام) براساس علم لدّنى، قادر به تکلم با هرزبانى است. مباحثه و محاجّه‌ ى امام رضا (علیه السّلام) با سران علماى ادیان و مذاهب مختلف، مؤیّد این مطلب است؛ زیرا امام رضا (علیه السّلام) با جاثلیق به زبان خودش و با هربذ اکبر به زبان او و با نسناس رومى به زبان خودش و ... صحبت کردند[1] و همین مطلب باعث رسوایى مأمون عباسى گردید. علم لدنی، علمی الهی -در مقابل علم اکتسابی- است که خداوند متعال آنرا در راستای مقام انبیاء و ائمه علیهم السلام به ایشان اعطاء می نماید.

 

از طرف دیگر، مى ‌دانیم که ائمه (علیهم السّلام) از نور واحدند و وجود کمالى در یکى از آنان، حکایت از وجود همان کمال در دیگر ائمه است. از این جهت، امام زمان (عج) که خاتم الأوصیاء و الأولیاء است، قهرا، توانایى سخن گفتن و تکلّم به هرزبانى را خواهد داشت. در روایت مى ‌فرماید: امام زمان علیه السّلام بعد از معرفى خود براى مردم، به خواندن کتب آسمانى مى‌ پردازد.[2]

 

ثانیّا امام علیه السّلام از وسائل و اسباب عادى براى پیشبرد اهداف الهى خویش استفاده خواهند کرد و لذا مى‌ توان گفت، اگرچه زبان رسمى امام زمان(عج) عربى -که همان زبان قرآن است- خواهد بود، امّا این زبان، در آن واحد، به وسیله ‌ى دستگاه ‌هاى ترجمه یا مترجمان، به زبان ‌هاى مختلف مردم دنیا، ترجمه خواهد شد و در نتیجه، همه ‌ى اقوام و ملل، مخاطب سخنان امام خواهند بود.

 

پی نوشت: 

[1] بحارالانوار، ج49، ص175.

[2] همان، ج53، ص9.

امام مهدی (عج)، رسول رضوی.