به گزارش پارس نیوز، 

لکه‌های قرمز پوست در زمره‌ی رایج‌ترین انواع ناراحتی‌های پوستی است. تقریباً یکی از علائم اولیه‌ی تمام بیماری‌های پوستی، وجود لکه‌های قرمز است. لکه‌های قرمز می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. گاهی اوقات، ناحیه‌‌ای از بدن که تحت تأثیر این لکه‌ها واقع شده، به تشخیص علت دقیق ظاهر شدن این نقاط قرمز بر روی پوست فرد کمک می‌کند. اگر چه، نقاط قرمز پوستی به احتمال زیاد بی‌ضررند، اما ضرورت دارد آنها را با دقت تحت نظر بگیرید. دانه‌ یا جوشهای پوستی بظاهر بی ضرر ممکن است نشانه‌ای از برخی بیماری‌های کشنده باشند. در بعضی از موارد، ممکن است نشان از شروع یک بیماری باشند.

لکه های قرمز پوست نشانه کدام بیماری های خطرناک است؟

دانه های مادرزادی: دانه های مادرزادی دانه های رنگی هستند که از زمان تولد بر روی پوست وجود دارند. گاهی این دانه ها به رنگ قرمز می باشند. در این صورت به این دانه ها، دانه های مادرزادی عروقی می گویند که به دلیل ناهنجاری در رگ های خونی پوست ایجاد شده اند.

آکنه: آکنه مشکلی رایج بر روی پوست است که از خفیف تا شدید دسته بندی می شود. در این شرایط پوست قرمز یا متورم می شود.

آنژیوم: آنژیوم ها رشد پوست می باشد که در هر قسمتی از بدن اتفاق می افتد. این آنژیوم ها توسط رگ های خونی که تجمع کرده اند ایجاد می شوند و به رنگ قرمز می باشند. 

کراتوز پیلاریس: این بیماری بی ضرر است و به خاطر مصرف بیش از حد پروتئین کراتین ایجاد می شود. این مشکل باعث تشکیل نقاطی کوچک در اطراف فولیکول های مو در ران، باسن و بازوها می شود.

جوش ها: جوش عفونت پوستی فولیکول مو یا غدد چربی است. این جوش ها به رنگ قرمز هستند و پر از چرک می باشند. هنگامی که جوش سر باز می کند چرک ها به همراه مایع خارج می شوند.

واکنش آلرژیک: یکی از دلایل اصلی نقاط روی پوست جوش هایی است که در اثر واکنش آلرژیک ایجاد می شوند. این واکنش ممکن است به غذا، گرده ها یا مواد آلرژی زای موجود در هوا، شامپوها و پودرهای لباسشویی باشد. پزشک آزمایشاتی برای تعیین ماده آلرژی زا انجام می دهد.

جوش گرما: جوش گرما به خاطر عرق گیر کرده در خلل و فرج پوست ایجاد می شود که به رنگ قرمز می باشد و ممکن است خارش داشته باشد یا نداشته باشد. این جوش ها معمولا در هوای مرطوب و گرم اتفاق می افتد و با سرد شدن هوا از بین می رود.

پیتریازیس روزا: پیتریازیس روزا نوعی جوش است که به خاطر ویروس ایجاد می شود. این ویروس به مدت شش تا دوازده هفته دوام می آورد. این جوش به صورت جوش بزرگ است که در اطراف آن جوش های کوچک قرار دارند. این جوش ها به رنگ قرمز یا صورتی هستند و بافتی پوسته پوسته دارد.

عرق گز: عرق گز نوعی جوش است که در چین خوردگی های پوست تشکیل می شود. این جوش ها معمولا زیر بغل، زیر سینه یا در نزدیکی اندام تناسلی ایجاد می شود. این جوش ها در افرادی که وزن بالایی دارند به خاطر بالا رفتن دما، رطوبت و مشکلات پوستی ایجاد می شوند.

دراماتوفیبروما: دراماتوفیبروما مشکلی است که در قسمت پایین پای خانم ها دیده می شود. اما در قسمت های مختلف بدن آقایان دیده می شود. این دانه ها قرمز یا قهوه ای هستند و سرطانی نیستند. این دانه ها بیش از یکی می باشند.

درماتیت تماسی تحریکی: درماتیت تماسی تحریکی نوعی جوش است که توسط مواد خارشی ایجاد می شود. این جوش در حالتی ایجاد می شود که به طور مرتب در معرض مواد نامناسب باشید مانند صابون، مواد شوینده یا اسیدها.

پتشی یا نقاط خونی: پتشی یا نقاط خونی گرد هستند و در اثر از هم پاشیدن مویرگ ها زیر پوست ایجاد می شوند. این نقاط صاف و مسطح هستند و شبیه جوش می باشند. این دانه ها به خاطر زخم شدن یا آفتاب سوختگی ایجاد می شوند.

کهیر: کهیر نوعی جوش قرمز است که ناگهان بر روی پوست تشکیل می شود و به خاطر حساسیت است. کهیر معمولا چند ساعت تا چند روز طول می کشد تا از بین برود.

روزاسه: روزاسه نوعی بیماری پوستی است که نقاطی قرمز بر روی پوست تشکیل می شوند. این نقاط بر روی صورت دیده می شود و معمولا رگ های خونی کوچک بر روی سطح پوست دیده می شوند.

گزش حشره: گزش حشره معمولا به صورت نقاطی گرد دیده می شود که متورم می شود و ممکن است خارش نداشته باشد. پشه ها دلیل اصلی این گزش هستند.

لکه های قرمز روی پوست

پوست ما مستعد قرمزی، جوش و انواع حساسیت ها است. در بیشتر مواقع این لکه ها و یا دانه های قرمز روی پوست بدون آسیب هستند و خود به خود بهبود پیدا می کنند . در برخی مواقع ممکن است که لکه ها و دانه های قرمزی روی پوست دیده شود که معمولا خطرناک هم نمی باشد، اما بهتر است که از دلایل اصلی دانه های قرمز بدون خارش روی پوست مطلع باشیم.

انواع لکه قرمز پوستی

بثورات پوستی به دنبال علل متعددی ایجاد می شود برای مثال در اثر بعضی بیماری ها، آلرژی، حساسیت و مصرف برخی داروها ممکن است دیده شود. همچنین بثورات نیز ممکن است توسط عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی یا انگلی ایجاد شود.

دلیل لکه های قرمز روی پوست

  • درماتیت تماسی(التهاب ناشی از تماس پوستی): یکی از شایع ترین علت بثورات، تماس پوستی است. تماس پوستی زمانی رخ می دهد که پوست به چیزی که آن را لمس کرده واکنش نشان دهد. به دنبال دانه ی پوستی، پوست ممکن است دچار قرمزی، التهاب و خارش شود. شایع ترین موادی که به دنبال تماس با آن ها ممکن است موجب بثورات شوند عبارتند از:
  • محصولات آرایشی و بهداشتی، صابون ها و شوینده ها: رنگ لباس، مواد شیمیایی مانند لاستیک و لاتکس، گیاهان سمی مانند سماق، پیچک و بلوط سمی
  • داروها: برخی افراد به دنبال مصرف یکسری داروها دچار بثورات پوستی می شوند که می تواند جزء عوارض دارو بوده یا یک واکنش آلرژیک به دنبال مصرف دارو باشد. بعضی داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها سبب حساسیت به نور می شود و فرد به نور خورشید بیشتر حساس شده و بثورات پوستی ایجاد می شود. واکنش حساسیت به نور شبیه آفتاب سوختگی است.
  • عفونت ها: عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی نیز می توانند موجب بثورات پوستی شوند. این بثورات بسته به نوع عفونت متفاوت اند برای مثال، آلودگی با کاندیدیا(یک عفونت قارچی شایع) موجب ایجاد دانه ی پوستی های همراه با خارش شده که معمولا هم در چین های پوستی ایجاد می شوند.
  • بیماری های خود ایمنی: بیماری های خود ایمنی زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی فرد شروع به حمله به بافت های سالم بدن کند. برخی بیماری های خود ایمنی می توانند موجب بثورات پوستی شوند، برای مثال لوپوس بیماری خود ایمنی است که روی قسمت های مختلف بدن از جمله پوست اثر می گذارد. لوپوس موجب بثورات پروانه ای شکل روی پوست صورت می شود.

بثورات پوستی به دلایل متعددی ایجاد می شوند و با توجه به علت آن به شکل های متفاوتی ظاهر می شود. در ادامه به شایع ترین عللی که موجب دانه ی پوستی های پوستی می شوند اشاره می کنیم:

گزیدگی و نیش حشرات: حشرات بسیاری از طریق گزش و نیش زدن می توانند موجب دانه ی پوستی های پوستی شوند. گرچه واکنشی که ایجاد می شود بسته به فرد و جاندار گزنده متفاوت است اما غالبا با علائم زیر همراه است:

  • قرمزی و دانه ی پوستی(دانه های پوستی)
  • خارش
  • درد
  • ورم(ممکن است تنها در محل گزش یا در ناحیه ی وسیع تری دیده شود.)

گزش کک: کک ها حشرات کوچکی هستند که در لباس ها و پارچه های پشمی زندگی کنند. کک ها چرخه ی تولید مثل بسیار سریعی دارند و به سرعت می توانند سراسر خانه را آلوده کنند. علائم پوستی بلافاصله بعد از گزیدن کک ظاهر می شود. گزش کک ها باعث ایجاد لکه های قرمز رنگ روی پوست شده که با خارش و درد همراه است. فرد به دنبال خاراندن این دانه ی پوستی ها ممکن است دچار عفونت شود. کک ها غالبا قسمت پایین ساق و پشت پا را می گزند.

بیماری پنجم(Erythema infectiosiosum): یک بیماری ویروسی واگیردار است که توسط پاروویروس B19 ایجاد می شود. یکی از علائم بیماری پنجم، دانه ی پوستی های پوستی است. در ابتدا دانه ی پوستی های قرمز رنگ بر روی گونه ظاهر می شوند. سپس لکه های قرمز(معمولا کم رنگ تر) روی تنه، بازوها و پاها ایجاد می شود که بیشتر پس از دوش و حمام گرم قابل دیدن است. بیمار علاوه بر دانه ی پوستی پوستی دچار سردرد، خستگی، تب، گلودرد، آبریزش بینی، تهوع و اسهال می شود. کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار دانه ی پوستی پوستی می شوند.

زرد زخم(Impetigo): زرد زخم عفونتی بسیار مسری است که بیشتر در کودکان دیده می شود. دانه ی پوستی ها غالبا در اطراف دهان، چانه و بینی دیده می شود. دو نوع زرد زخم وجود دارد:

  • زرد زخم بدون تاول: که باعث ایجاد دانه ی پوستی های قرمز رنگ در اطراف دهان و بینی می شود.
  • زرد زخم تاولی: کمتر شایع است و در کودکان زیر دو سال دیده می شود. از تظاهرات آن تاول های بزرگ و دردناک روی تنه، بازوها و پاها دیده می شود.

بیماری روزاسه(Rosacea): بیماری مزمن پوستی است که دارای دوره های عود و بهبودی است. عود بیماری به دنبال خوردن غذاهای تند، نوشیدنی های الکلی، نور خورشید، استرس و آلودگی با باکتری هلیکوباکتر پیلوری است. علائمی که همراه با این بیماری دیده می شود شامل سوزش صورت، قرمزی صورت، برجستگی قرمز رنگ، خشکی پوست و حساسیت پوستی است.

بیماری کرم حلقوی

عفونت های قارچی: که به لایه های رویی پوست، ناخن ها و پوست سر آسیب می رساند. علائم این بیماری، بستگی به محل درگیری عفونت دارد، عفونت قارچی موجب دانه ی پوستی های قرمز حلقوی شکل شده که حاشیه ی آن برجسته است. پوست وسط حلقه روشن و سالم بوده و با رشد قارچ لبه های حلقه به سمت خارج گسترش می یابد. اگر دانه ی پوستی ها بر روی پوست سر ایجاد شود در ناحیه درگیر ریزش مو دیده می شود. همچنین ممکن است در اثر دانه ی پوستی ها خارش نیز ایجاد می شود.

اگزمای آلرژی: اگزمای آلرژی ممکن است شبیه سوختگی باشد و اغلب در دست و ساعد دیده می شود. در این شرایط پوست قرمز، خشن، سرد، پوسته پوسته و همراه با خارش است.

علت قرمز شدن پوست دست

اگزمای دست یکی از انواع اگزما و یک بیماری پوستی شایع است. این بیماری همان نشانه های اگزما را بر روی دست ها دارد. عوامل ژنتیکی، آلرژن‌های تماسی و مواد تحریک کننده در بروز اگزمای دست دخیلند. این بیماری بیشتر در افرادی دیده می شود که با مواد شیمیایی و عوامل تحریک کننده سر و کار دارند.

اگزما دست واگیردار نیست. اما، علائم آن ناراحتی و کمبود اعتماد به نفس بیمار را به دنبال دارد و حتی روی میزان کارایی این بیماران تأثیر می گذارد.

بیماری دست، پا و دهان: بیماری دست، پا و دهان در اثر ابتلا به عفونت با ویروس کوکساکی اغلب در کودکان زیر ۵ سال دیده می شود. تاول های قرمز و دردناک در دهان یا روی زبان و لثه ها دیده می شود. لکه های قرمز رنگ صاف یا برجسته در کف دست ها و کف پاها دیده می شود. لکه ها همچنین ممکن است در باسن و ناحیه تناسلی نیز دیده شود.

دانه ی پوستی های پوشک: دانه ی پوستی های ناشی از پوشک در نواحی ای که در تماس با پوشک است دیده می شود. پوست قرمز، مرطوب و تحریک پذیر شده و هنگام لمس گرم است.

اگزما: اگزما یکی از شایع ترین اختلالات پوستی است. این بیماری اغلب اولین بار در دوران کودکی بروز می کند. اگزما می تواند موجب خارش، قرمزی، تورم، پوسته ریزی و… شود. همچنین در محل دانه ی پوستی ها ممکن است ریزش مو دیده شود.

پسوریاسیس: پسوریاسیس بیماری شایع پوستی است که باعث به وجود آمدن تکه های نقره ای ضخیم، خارش دار، خشک یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند می شود. تظاهرات پوستی پسوریاسیس اغلب در سر، آرنج ها، زانوها و قسمت پایین کمر دیده می شود. ممکن است همراه با خارش یا بدون علامت باشد.

آبله مرغان: آبله مرغان عفونتی است که توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود. بیماری در طول چند هفته بهبود می یابد. در آبله مرغان دانه ی پوستی همراه با خارش ابتدا در صورت و تنه ظاهر می شود و سپس در سراسر بدن گسترش می یابد. این نقاط برجسته سپس به تاول تبدیل می شوند و بعد از ۴۸ ساعت تاول ها شروع به خشک شدن می کنند. دانه ی پوستی های پوستی غالبا همراه با تب، بدن درد، گلودرد و بی اشتهایی همراه است.

بیماری زونا(شینگلز): علت بیماری زونا همان ویروس آبله مرغان یا ویروس واریسلا زوستر است. در زونا دانه ی پوستی های بسیار دردناک همراه با سوزش و خارش دیده می شود. دانه ی پوستی ها به صورت خطی و بیش تر در ناحیه لگن دیده می شوند اما ممکن در قسمت های دیگر از جمله صورت نیز ظاهر شوند. دانه ی پوستی های پوستی ممکن است همراه با تب، لرز، سردرد و خستگی همراه باشد.

لوپوس: لوپوس بیماری خود ایمنی است که طیف گسترده ای از علائم را نشان می دهد. لوپوس بر بسیاری از سیستم های بدن و اندام های مختلف تاثیر می گذارد. لوپوس به علت درگیری پوست و مخاط علائم بسیاری از دانه ی پوستی تا زخم ها را ممکن است ایجاد کند. در لوپوس دانه ی پوستی های پروانه ای شکل بر روی بینی و گونه ها دیده می شود. دانه ی پوستی های پوستی ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ظاهر شوند و یا افزایش یابند.

سلولیت: سلولیت یک و وضعیت اورژانسی است و نیاز به اقدام فوری دارد. سلولیت توسط باکتری ها و قارچ ها که از طریق زخم ها و خدانه ی پوستی های پوستی وارد بدن می شوند ایجاد می شود. در سلولیت پوست قرمز، دردناک و متورم شده با یا بدون ترشحات است و به سرعت گسترش می یابد. همچنین پوست هنگام معاینه گرم و دردناک است. به علاوه در سلولیت تب، لرز و خطوط قرمز دانه ی پوستی ها ممکن است علامتی از یک عفونت جدی باشد که نیاز به بررسی فوری دارد.

جرب یا گال: گال یک بیماری پوستی است و بسیار واگیردار است که به آسانی از طریق تماس فرد به فرد منتقل می شود. علائم در طی ۴ تا ۶ هفته ظاهر می شود و شامل موارد زیر است:

  • خارش شدید که اغلب در شب ها شدید می شود.
  • دانه ی پوستی، گاهی اوقات تاول نیز ظاهر می شود.
  • زخم، به دنبال خارش دانه ی پوستی ها ایجاد می شود.

سرخک: بیمار مبتلا به سرخک با علائمی مانند تب، گلو درد، قرمزی چشم، بی اشتهایی، سرفه‌ی خشک و آبریزش بینی مراجعه می کند. سه تا چهار روز بعد از ظاهر شدن اولین علائم، دانه ی پوستی های قرمز رنگ در اطراف دهان ایجاد شده و به نواحی دیگر بدن نیز گسترش می یابد. همچنین در سرخک لکه های قرمز کوچک با مرکز آبی و سفید در داخل دهان نیز ظاهر می شود.

گزش کنه: موجب درد و تورم در ناحیه ی گزیدگی می شود. به دنبال گزش کنه بیمار دچار علائمی مانند دانه ی پوستی، سوزش، تاول و حتی اشکال در تنفس می شود. کنه اغلب برای مدت طولانی بر روی پوست می ماند.

درماتیت سبورئیک: لکه های سفید یا قرمز رنگ که پوسته پوسته شده و حساس به لمس است دیده می شود. ناحیه درگیر ممکن است قرمز، چرب و همراه با خارش باشد. همچنین در نواحی دچاردانه ی پوستی موها ممکن است ریخته شوند.

تب مخملک: مخملک بیماری باکتریایی است که در اثر سم تولید شده از باکتری استرپتوکوکوس پیوژن ایجاد می شود. این باکتری موجب گلودرد چرکی نیز می شود. علائم بیماری شامل تب، دانه ی پوستی و گلودرد است. دانه ی پوستی های قرمز تمام بدن به جز دست ها و پا را درگیر می کند.

بیماری کاوازاکی: اغلب در کودکان زیر ۵ سال دیده می شود. بیمار با علائمی مانند تورم و قرمزی کف دست و کف پاها، قرمزی چشم، تب، تورم غدد لنفاوی، قرمزی و تورم زبان مراجعه می کند. بیماری کاوازاکی ممکن است موجب مشکلات شدید قلبی شود. با این وجود در برخی موارد بیماری خود به خود بهبود می یابد.

تصاویر انواع لکه های قرمز پوستی

 

همانژیوم توت فرنگی

همانژیوم توت فرنگی

لکه قرمز روی پوست صورت

کدام لکه های پوستی خطرناکند? | انواع لکه های پوستی با تصویر - دکتر معصومه مجیدزاده

لکه بندر شراب

لکه های صورتی رنگ روی پوست

کدام لکه های پوستی خطرناکند? | انواع لکه های پوستی با تصویر - دکتر معصومه مجیدزاده

لکه سالمون در نوزادان

نقطه های قرمز روی پوست

https://majidzadeh.doctor/wp-content/uploads/2019/09/dermatit-300x300.jpg

درماتیت تماسی

https://majidzadeh.doctor/wp-content/uploads/2019/09/Rosacea-300x300.jpg

روزاسه

لکه های قرمز پوستی

https://majidzadeh.doctor/wp-content/uploads/2019/09/psoriasis-patch-300x300.jpg

پسوریازیس

https://majidzadeh.doctor/wp-content/uploads/2019/09/Ringworm-300x300.jpg

عفونت قارچی کرم حلقوی

https://majidzadeh.doctor/wp-content/uploads/2019/09/Cyanosis-300x300.jpg

رنج کبود

لکه های قرمز زیر پوستی

https://majidzadeh.doctor/wp-content/uploads/2019/09/lupus-300x300.jpg

لوپوس

علل دانه ی پوستی های پوستی در کودکان

  • آبله مرغان
  • سرخک
  • تب مخملک
  • بیماری دست پا دهان
  • بیماری پنجم
  • بیماری کاوازاکی
  • زرد زخم
  • درمان

با توجه به گسترده بودن علل دانه ی پوستی های پوستی، درمان آن نیز بسیار متفاوت است. برخی بثورات ممکن است نیازی به درمان نداشته و خود به خود برطرف شوند برخی نیز با درمان های خانگی بهبود می یابند. با این وجود دسته ی دیگری از بثورات ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی بوده و نیاز به درمان بیماری زمینه ای داشته باشند.

چه موقع برای درمان دانه های قرمز روی پوست به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بثورات پوستی همراه با هر کدام از علائم زیر باشد باید به پزشک پوست مراجعه کنید:

  • گلودرد
  • درد مفاصل
  • درد هنگام لمس در نواحی نزدیک دانه ی پوستی
  • اگر به تازگی دچار نیش حیوانات یا حشرات شده اید.
  • وجود خطوط قرمز در نزدیکی دانه ی پوستی
  • ترشحات چرکی زیاد
  • تغییر رنگ سریع پوست
  • دشواری در تنفس یا احساس بسته شدن گلو
  • درد شدید یا دردی که به مرور تشدید می شود
  • تب بالا
  • گیجی
  • سرگیجه
  • ورم صورت یا اندام ها
  • درد شدید در سر و گردن
  • استفراغ یا اسهال مداوم
در ابتدای مطلب دلایلی را برای قرمزی پوست و بیماری های پوستی عنوان کردیم. در ادامه تصاویر و راه های خلاصی از لکه های قرمز روی پوست را هم بیان میکنیم. با ما همراه باشید.

تصاویر انواع لکه های قرمز پوستی

علت لکه های قرمز روی پوست

  • درماتیت سبوره (Seborrheic dermatitis)

درماتیت سبوره یک وضعیت پوستی شایع است که باعث بروز جوش و لکه قرمز می شود و اغلب بر روی صورت ظاهر می شود. همانطور که در عکس نشان داده شده است این جوش‌ها (بثورات) ممکن است موجب چرب دیده شدن پوست شوند و یا اینکه ممکن است باعث ایجاد پوست خشک و پوسته پوسته (پولکی یا فلس مانند) شوند.

 

چطور می‌توان از این قرمزی خلاص شد؟ درماتیت سبورئیک معمولا برای رفع، باید تحت درمان قرار گیرد. متخصص پوست می تواند یک برنامه درمان متناسب با شرایط شما تجویز کند که این برنامه درمان ممکن است شامل استفاده از شامپو شوره سر و یا داروهایی باشد که شما برای مدت کوتاهی باید روی پوست استعمال کنید.

  • رزاسه (Rosacea)

تمایل پوست برای قرمز و سرخ تر شدن آن باعث ایجاد این مشکل پوستی می‌شود. اگر این وضعیت پیشرفت کند، متوجه خواهید شد که قرمزی روی صورت شما طولانی مدت شده و یا محو نمی شود.

  چطور می‌توان از این قرمزی خلاص شد؟ رزاسیا کاملا قابل درمان نیست، و فقط می توان مقدار قرمزی آن را کاهش دهد. انواع مختلفی از رزاسیا وجود دارد. تنها یک متخصص پوست می تواند به شما بگوید که شما رزاسیا دارید یا خیر، و اگر روزاسیا دارید، نوع آن چیست ودر نتیجه می‌تواند یک برنامه درمان متناسب با نیازهای شما برنامه‌ریزی کند.

علت لکه قرمز روی پوست

  • تحریک پوست یا واکنش آلرژیک

وضعیتی است که به نام درماتیت تماسی نامیده می شود و زمانی ایجاد می شود که چیزی پوست شما را لمس کند و یا باعث تحریک آن شود و یا همچنین باعث یک واکنش آلرژیک گردد. صورت، یک محل عادی و معمول برای درماتیت تماسی است. مثلا صابون یا رنگ مو می تواند باعث تحریک پوست شود و باعث ایجاد شرایطی شود که به نام درماتیت تماسی شناخته می‌شود. اگر شما به چیزهایی که با صورت شما تماس پیدا می‌کنند آلرژی دارید و یا حساس هستید ، شما در معرض درماتیت تماسی آلرژیک هستید. علل رایج درماتیت تماسی آلرژیک عبارتند از پیچک سمی، عطر و لاتکس.

  چطور می‌توان از این قرمزی خلاص شد؟ این قرمزی ها بعد از در معرض قرار گرفتن پوست با علل ایجاد کننده، کم کم از بین خواهند رفت. در صورتی که  نتوانستید دلایل ایجاد این مشکل را پیدا کنید باید سریعا به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا به شما در رفع این مشکل کمک کند.

  • واکنش به داروها

بعضی از داروها هنگامی که شما در خارج از منزل هستید می توانند باعث ایجاد حالت شبیه آفتاب سوختگی در پوست شوند. به طور مثال استفاده از یک دارو مانند کرم هیدروکورتیزون (یک استروئید) بیشتر از مدت زمان توصیه شده، می تواند یک واکنش پوستی ایجاد کند.

لک قرمز روی پوست

  چطور می‌توان از این نوع شرایط خلاص شد؟ اطلاعاتی را که همراه با دارو وجود دارد  بررسی کنید تا ببینید آیا باید دور از معرض خورشید قرار گیرید یا نه؟ این ممکن است تنها کاری باشد که شما باید برای رفع قرمزی پوست انجام دهید.

  • درماتیت آتوپیک ( اگزما) Atopic dermatitis

این درماتیت باعث ظاهر شدن ناگهانی جوش و بثورات (راش) قرمز روی پوست می‌شود. در نوزدان این راش و قرمزی همراه با خارش روی گونه‌های آنها ظاهر می‌شود. صرف نظر از جایی که بثورات ظاهر می شود، باعث احساس خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می‌شود.

  نحوه مقابله با این مشکل درمان درماتیت آتوپیک فقط به کاهش قرمزی پوست کمک می‌کند و به طور کامل آن را رفع نمی‌کند. یک متخصص پوست می تواند یک برنامه درمان مناسب برای نیازهای کودکان (یا بزرگسالان) ارائه دهد.

  • پسوریازیس (Psoriasis)

پسوریازیس یا بیماری پوستی صدف از بیماری های خود ایمنی، غیر مسری و مزمن پوستی است که به علت تولید سریع سلول های پوستی ایجاد شده و با پوسته پوسته شدن سطح پوست همراه است. پسوریازیس از انواع بیماری های التهابی و غیر قابل درمان است مراجعه به یک متخصص پوست می تواند باعث کاهش علائم و بهتر شدن وضعیت پوست شود.

لک های قرمز روی پوست

  • رگهای عنکبوتی

اگر از پوستتان در مقابل خورشید محافظت نکنید، اشعه های مضر می توانند به پوست شما آسیب برسانند. در طول سال ها، این آسیب ها جمع شده و بعد از چند سال، برخی از افرادی که پوست آسیب دیده ناشی از آفتاب دارند ، رگ های عنکبوتی شکل را در چهره خود مشاهده خواهند کرد.

درمان لکه های قرمز روی بینی

چطور می‌توان این بیماری را درمان کرد؟ بهترین روش برای درمان استفاده از لیزر می‌باشد که باید توسط  متخصص پوست انجام شود.

  • شینگل یا زونا

شینگل باعث بروز تاول‌های منطقه‌ای یا کوچکی می‌شود که کنار یکدیگر در منطقه یک عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می‌آید و با درد و سوزش همراه است. همچنین می تواند در هر نقطه از پوست، از جمله صورت ظاهر شود.

  بثورات (راش ) تمایل دارند به صورت خود به خودی رفع شوند، اما اگر بثورات دردناک روی صورت شما ایجاد شود، باید درمان شوند در غیر این صورت این بثورات و تاول ها پوستی روی صورت شما می تواند به طور چشمگیری به بینایی شما آسیب برساند. مصرف داروهای ضد ویروسی می تواند از آسیب به بینایی شما جلوگیری کند و درد عصب طولانی مدت را از بین ببرد. بدون درمان، این درد عصبی می تواند برای ماه ها یا سال ها احساس شود.

  • لوپوس (Lupus)

لوپوس یک بیماری خودایمنی است. یعنی اینکه سیستم ایمنی بدن شما بخشی از بدن خود را بعنوان چیزی غیر عادی و خارجی گمان می‌کند و به آن بخش از بدن حمله می‌کند. کسانی که دچار لوپوس هستند، سیستم ایمنی بدنشان به اندام های مختلف حمله می‌ کند. گاهی اوقات این عوامل باعث ایجاد قرمزی و تورم روی پوست می شود که بعضا به صورت پروانه‌ای شکل مشاهده می‌شوند.

علت نقطه های قرمز روی پوست

    نحوه درمان لوپوس در صورت ابتلا به لوپوس متخصصان پوست همراه با سایر متخصصان سلامتی همزمان با درمان این بثورات قرمز و کاهش آنها سعی می‌کنند علت اصلی لوپوس یعنی بخش مربوط به درمان بیماری خود ایمنی بپردازند.

  • اگزمای اطراف دهان

درماتیت پریورال یا اگزمای اطراف دهان یک ضایعه‌ی پوستی التهابی است که در صورت رخ می‌دهد و معمولاً در اطراف دهان به وجود می‌آید. عمده دلیل بروز این مشکل، استفاده از استروئید‌های موضعی است، اما فلوراید درون خمیر دندان هم می‌تواند باعث آن شود. برای کنترل این بیماری باید استفاده از استروئید‌های موضعی (چه بدون نسخه و چه تجویزی)، کرم‌های سنگین و خمیردندان‌های فلوراید دار را کنار بگذارید و به جای آن، از شوینده‌های ملایمی که برای پوست تحریک آمیز نیستند و لوسیون‌های سبک و غیر کومدوژنیک (یعنی باعث انسداد منافذ پوست نمی‌شوند) استفاده کنید. این مشکل پوستی در اثر رشد بیش از اندازه‌ی مایت‌های پوستی و روش‌های درمانی جدید مرتبط با این ارگانیسم‌ها هم می‌تواند به وجود آید.

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

  • سباسئوس هایپرپلازی

سباسئوس هایپرپلازی یک مشکل پوستی ژنتیکی است که نشانه‌ی آن برآمدگی‌هایی گوشتی رنگ و دونات شکل است که روی پیشانی، گونه ها، بینی و چانه ظاهر می‌شوند. این برآمدگی‌ها در واقع غدد بزرگ شده‌ی چربی پوست هستند (گاهی حتی می‌توان با فشار دادن آن‌ها چربی داخل آن‌ها را بیرون آورد). سباسئوس هایپرپلازی یک مشکل پوستی خوش خیم است، اما بعضی افراد ترجیح می‌دهند برای بهتر شدن چهره‌ی خود آن را درمان کنند. یک راه درمان آن الکترودسیکاسیون است، نوعی دستگاه که با فرستادن یک جریان الکتریکی به درون پوست به کاهش برآمدگی‌ها کمک می‌کند.

۷ بیماری پوستی که با جوش اشتباه گرفته می‌شوند

علت لکه های قرمز روی بدن

  • سرطان نادر(Rare cancer) یا T-cell cutaneous lymphoma (CTCL)

سندرم سزاری(Sezary syndrome)  تشخیص این بیماری با حضور لنفوسیت های T.cell در درم مسجل می شود آزمایش خون محیطی هم در  این مرحله سلول های سزاری را نشان می دهد و بیماران علائم خارش و پوسته ریزی دارند.

استروئیدهای موضعی  و اشعه UVB برای کنترل علائم در مرحلۀ اول بیماری مفید است ولی وقتی پلاک ها اریترودرمیک و وسیع تر می شود و خارش شدیدتر می گردد نیاز به مراقبت های ویژۀ پرستاری و کمک های روانی و تسکین درد دارند. در کل روش های درمانی به سن و وضعیت جسمانی بیمار وابسته است.

علل ایجاد لکه های قرمز روی پوست بدون خارش که روادید کمتری دارد:

  • سرخجه
  • زرد زخم
  • اختلال های خونی
  • لوپوس
  • آبله مرغان
  • هرپس تناسلی
  • نیش عنکبوت
  • تب اسکارلت
  • بیماری لایم
  • بیماری کاوازاکی
  • سندروم رامسی هانت
  • اگزمای دستگاه تناسلی
  • جرب یا گال
  • سیفلیس
  • لکه های قرمز و سرطان پوست

سرطان پوست از ملانوما تا وضعیت های رایج سلول های پوستی ممکن است به شکل لکه های قرمز خودشان را نشان دهند. پس حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا از وضعیت بدنی خود آشنا شوید.

در صورتی که شرایط عنوان شده در ادامه ی این بخش را داشتید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

  • از بین نرفتن لکه ها و دانه های قرمز بعد از مدت زمان طولانی
  • تغییر یا بدتر شدن لکه ها
  • ظاهر شدن کاملاً ناگهانی بدون دلیل واضح و روشن
  • مشکوک بودن و القای احساس نگرانی

تشخیص زود هنگام سرطان پوست

خطرناک ترین نوع مشکلات پوستی خال های سرطانی پوست هستند. خال های معمولی طبیعی هستند و آسیبی ایجاد نمی کنند اما معمولاً یک آسیب مشخص را با خود به همراه دارند.

اگر خال ها تغییر رنگ بدهند و یا سایزشان تغییر کند، می تواند برای پوست فرد خطرناک باشد و احتمال سرطان برای آن وجود خواهد داشت. پس اگر شک دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتوانند از یک راه سریع و آسان و بررسی سوابق خانوادگی شما در ابتلا به بیماری ها، سرطانی بودن یا نبودن خال را تشخیص دهند.

انواع لکه های پوستی خطرناک که باید معاینه شوند

ممکن است در آینه به بدن خود نگاه کنید و لکه های قرمز، قهوه ای یا صورتی را مشاهده کنید، بهتر است بدانید این لکه ها از کجا امده اند. شاید ذهن شما به سمت بدترین دلیل این لکه ها برود، یعنی سرطان پوست. اما قبل از اینکه وحشت کنید بهتر است علل بروز لکه های جدید روی پوست را بدانید که بسیاری از آنها کاملا بی خطر هستند.

اگر لکه جدیدی روی بدن تان ظاهر شده بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و به این ترتیب می توانید علت مشکل را فهمیده و به آرامش برسید. در ادامه به مجموعه ای از لکه ها و علائم پوستی اشاره می کنیم که خیلی نگران کننده نیستند، به علاوه روش تشخیص مقابله با آنها نیز بیان می شوند.

  • آنژیوم گیلاسی cherry angioma

مقابله با لک های پوست

آنژیوم گیلاسی یا آنژیوم مویرگی cherry angioma شبیه به یک خال قرمز کوچک است و کاملا هم سطح پوست می باشد. این خال در حقیقت مجموعه ای از مویرگ های گشاد شده است.

دکتر نادا البولک Nada Elbuluk، استادیار گروه پوست در مرکز پزشکی NYU Langone می گوید: برخی بیماران مراجعه می کنند و می گویند تعداد این خال های قرمز در بدن آنها زیاد شده است. با بالا رفتن سن تعداد خال های آنژیوم گیلاسی روی بدن شما افزایش پیدا می کند.به علاوه این خال ها در بین اعضای خانواده ارثی هستند.

خبر خوب اینکه آنژیوم گیلاسی کاملا بی خطر است و در صورت تمایل می توانید با فناوری نور شدید پالسی intense pulsed light یا IPL این خال های قرمز را برطرف کنید.

  • تگ های پوستی Skin tag

شایع‌ترین نوع لک

تگ های پوستی که زائده های گوشتی نیز نامیده می شوند، زائده های گوشتی رشد کرده ای هستند که اغلب به صورت انبوه ظاهر می شوند و بی خطر می باشند. این زائده های گوشتی می توانند آزاردهنده باشند – به ویژه اگر در بخش هایی قرار داشته باشند که با لباس زیر تماس زیاد دارند.

اصطکاک مداومی که بین این زائده ها و لباس به وجود می آید منجر به تحریک و التهاب آنها می شود، اما اگر این مشکل پوستی آزاردهنده نباشند نیازی به برداشتن و رفع آنها نیست. اما اگر آزاردهنده شده و لازم است رفع شوند به هیچ عنوان خودتان با بریدن یا خراشیدن اقدام به این کار نکنید و حتما به پزشک مراجعه کنید.

  • زگیل 

مقابله با لک های پوست

اگر تاکنون به زگیل مبتلا شده باشید، می دانید که این زائده های پوستی چقدر سمج هستند. در حقیقت ویروس پاپیلومای انسانی علت بروز زگیل است که بر روی هر بخشی از بدن تاثیر می گذارند.

خبر خوب اینکه زگیل ها خطری ندارند و اگر در بخش هایی از بدن مانند دست ها و صورت بروز کنند بدون درد هستند. اما اگر زگیل در کف پا ظاهر شود با درد همراه خواهد بود و با راه رفتن و دویدن تداخل پیدا می کند.

سعی نکنید زگیل ها را خودتان برطرف کنید چرا که مستعد عفونت هستند. در صورت مشاهده هرگونه زگیل روی بدن خود به پزشک مراجعه کنید. پزشک با تجویز دارو، لیزر درمانی یا فریز کردن و سوزاندن می تواند زگیل ها را درمان کند.

  • درماتوفیبروما Dermatofibroma

شایع‌ترین نوع لک

دانه های قرمز روی دست و پا

اغلب درماتوفیبروما روی دست ها و پاها ظاهر می شود که به رنگ صورتی یا قهوه ای هستند. این برآمدگی به وسیله بافت اسکار فیبری بروز می کند.بافت اسکار فیبری ممکن است بر اثر واکنش به نیش یک حشره یا موی زیر پوستی ظاهر شود.

دکتر البولک می گوید: برخی بیماران مراجعه می کنند و از درماتوفیبروما شکایت دارند که سال ها روی پوست آنها باقی مانده و برطرف نمی شود. مانند تگ های پوستی و آنژیوم گیلاسی، درماتوفیبروما هم کاملا بی خطر است. اما از آنجایی که این زائده پوستی به خال شبیه است از پزشک می خواهید آن را مورد بررسی قرار دهد چرا که خال ها ممکن است به ملانوم تغییر کنند.

  • لکه های آفتابی Solar Lentigines

مقابله با لک های پوست

لکه های آفتابی یا لکه های پیری Solar Lentigines را احتمالا با نام لکه های خورشید می شناسید. این لکه ها شبیه به انبوهی از خال ها هستند که در معرض نور خورشید در بخش هایی مانند دست ها، صورت، گردن، قسمت بالای قفسه سینه و پاها بروز می کنند.

به گفته دکتر البولک گرچه لکه های آفتابی نشانگر میزان قرار گرفتن فرد در معرض نور خورشید هستند، اما این لکه ها به سرطان پوست تبدیل نمی شوند.

اما مشکل اینجاست که تشخیص این لکه ها از خال های سرطانی کمی سخت است. به علاوه وجود تعداد زیادی از این لکه ها معاینه پوستی را برای فرد سخت می کند. توصیه می شود که سالانه به متخصص پوست مراجعه کنید و پوست خود را مورد معاینه قرار دهید.

  • کراتوز سبورئیک Seborrheic Keratosis

شایع‌ترین نوع لک

به گفته دکتر البولک کراتوز سبورئیک یک زائده پوستی تیره و فلس مانند است که بی خطر بوده و از رشد بی رویه لایه بالایی پوست ظاهر می شود. با نزدیک شدن به دوره میانسالی تعداد این زائده های پوستی بیشتر می شود. پزشک با استفاده از بریدن این زائده ها، مایع نیتروژن یا لیزر به رفع کراتوز سبورئیک کمک می کند.

  • عفونت تینیا Tinea Infection

مقابله با لک های پوست

لکه های پوستی قرمز

تینیا ممکن است شبیه به یک لکه تولد یا تغییر رنگ در پوست باشد، اما این لکه ها در حقیقت نوعی عفونت قارچی هستند، مانند کرم حلقه ای و پای ورزشکاران. تینیا به شکل ها و اندازه های مختلف ظاهر می شود و در صورت عدم درمان پخش شده و بدتر می شود.

خوشبختانه درمان به سادگی و با شستن بخش مبتلا یا مصرف صابون و شامپوی مخصوص انجام می شود.

  • کارسینوم سلول سنگفرشی یا بازال Squamous Cell Carcinoma

شایع‌ترین نوع لک

این لکه ها خوب نیستند، اما بسیاری از مردم تشخیص نمی دهند که چند نوع سرطان پوست وجود دارد. کارسینوم سلول سنگفرشی و بازال رایج ترین انواع سرطان پوست هستند؛ بیش از 3 میلیون نفر سالانه به این سرطان تشخیص داده می شوند. برخلاف خال های خوش خیم، خال های مربوط به کارسینوم سلول سنگفرشی اغلب قرمز و فلس مانند هستند یا دارای ظاهری مرواریدی می باشند.

گرچه کارسینوم سلول سنگفرشی به اندازه ملانوم کشنده نیست، اما به هر حال اگر خالی در بدن شما در حال تغییر یا بزرگ شدن یا خونریزی است، حتما به پزشک اطلاع دهید.

  • ملانوم 

مقابله با لک های پوست

ملانوم به اندازه کارسینوم سلول سنگفرشی یا بازال رایج نیست – ملانوم تنها یک درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهد، اما اگر درمان نشود بسیار کشنده خواهد بود.

ویژگی های خال های سرطانی مربوط به ملانوم به این شرح است:

  • این خال ها متقارن نیستند
  • دارای مرز منظم و مشخصی نیستند
  • رنگ یکنواختی ندارند
  • از لحاظ اندازه از نخود فرنگی بزرگتر هستند
  • به مرور زمان رشد می کنند

به همین دلیل توجه به هر نوع تغییر پوستی اهمیت زیادی دارد. اگر خال مشکوکی روی بدن خود مشاهده کردید، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

لکه قرمز روی پوست

لکه‌های قرمز می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. گاهی اوقات، ناحیه‌‌ای از بدن که تحت تأثیر این لکه‌ها واقع شده، به تشخیص علت دقیق ظاهر‌شدن این نقاط قرمز بر روی پوست فرد کمک می‌کند. اگر چه، نقاط قرمز پوستی به احتمال زیاد بی‌ضررند، اما ضرورت دارد آن‌ها را با دقت تحت نظر بگیرید. دانه‌ یا جوش‌های پوستی به‌ظاهر بی‌ضرر ممکن است نشانه‌ای از برخی بیماری‌های کشنده باشند. در بعضی از موارد، ممکن است نشان از شروع یک بیماری باشند.

لکه‌های قرمز ممکن است همراه با خارش، درد، تورم، و علائمی از این قبیل باشند. بعضی نقاط قرمز روی پوست نیز ممکن است با مایع پر شده باشند. از سوی دیگر، ممکن است نقطه‌های قرمز رنگی روی پوست خود داشته باشید که نه درد می‌کنند و نه در طی سالیان درازی تغییر شکل داده‌اند. در حالی که بی‌ضرر قلمداد کردن این نقاط قرمز امری طبیعی است، اما بهتر است چکاپی از آن‌ها صورت بگیرد و از آن مهم‌تر چنان‌چه در طول دوران بلوغ شکل گرفته‌اند، تحت معاینه قرار گیرند.

لکه های قرمز پوست با خارش

خارش پوست بدن برای همه افراد پیش می‌آید ولی حدود ۱۰ درصد از مردم جهان خارش پوست را به اندازه قابل توجه آن که موضوع صحبت ما است، تجربه کرده‌اند. علت خارش بدن و حساسیت پوستی می‌تواند خشکی پوست، تماس با گیاهان حساسیت‌زا و سمی، گزیدگی حشرات یا دلایل مهم‌تری مانند پسوریازیس یا اگزما باشد. گاهی خارش به حدی می‌رسد که کل بدن را آزار می‌دهد ولی در بسیاری موارد به یک قسمت خاص محدود می‌شود. حتی ممکن است خارش بدن برای چند هفته هم ادامه داشته باشد و می‌توان تصور کرد که در این شرایط تا چه حد موجب اذیت شدن فرد می‌شود. گاهی علائم خارش پوست با قرمزی، جوش‌های ریز، برجستگی یا ترک روی پوست همراه است و گاهی هم از بیرون هیچ علامتی را بروز نمی‌دهد.

اگر شما هم از افرادی هستید که خارش پوست را به صورت مکرر تجربه می‌کنید، حتماً می‌خواهید برای خلاصی از آن، علت خارش بدن و البته راه‌حل‌های درمانش را بدانید. پس باید به شما مژده بدهیم که به زودی از شر این غول خارش‌زا راحت می‌شوید چون در بیشتر موارد دلیل خارش بدن شما به سادگی شناسایی و رفع می‌شود. فقط کافی است علائم و زمان بروز خارش و یا تورم و قرمزی را مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید که منشأ خارش پوست از کجاست و خارش بدن نشانه چیست؟

  • پوست خشک

یکی از اصلی‌ترین دلایل خارش پوست، خشک بودن آن است که علائم خارجی هم نشان نمی‌دهد. در افرادی که سن بالاتری دارند، همچنین کسانی که سیگار می‌کشند، افرادی که ساعات زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانند و یا محصولات آرایشی بسیاری را مصرف می‌کنند، خشک شدن پوست بدن همراه همیشگی آنها است. البته فصل خشک مانند پاییز و زمستان و همچنین آب و هوای خشک هم در خارش پوست تأثیرگذار است.

زمانی که پوست خشک باشد، زبر شده و پوسته‌پوسته می‌شود ولی نباید علائمی از برجستگی یا تورم روی سطح پوست مشاهده شود. پس اگر برآمدگی روی سطح پوستتان ایجاد شد، باید دنبال دلیل دیگری برای خارش پوست باشید. پوست خشک موجب خارش بدن می‌شود ولی معمولاً این اتفاق به صورت مداوم تکرار نمی‌شود.

اولین راهکاری که برای درمان خارش پوست در پوست خشک پیش می‌گیرید، این است که روزی سه تا چهار مرتبه سطح پوست بدن خود را با کرم و لوسیون‌های مرغوب آب‌رسانی و مرطوب کنید. همچنین مدت زمانی که درون حمام سپری می‌کنید را کاهش دهید. یکی دیگر از روش‌های معمول برای درمان خشکی پوست، استفاده از کرم‌هایی است که دارای ۱% هیدروکورتیزون هستند. اگر بعد از یک هفته استفاده تغییری حس نکردید، به پزشک مراجعه کنید.

  • بیماری درماتیت آتوپیک

 پماد درمان اگزما

این بیماری نوعی بیماری پوستی و خارش‌دار است که البته رایج‌ترین نوع اگزما شناخته می‌شود. اگزمای پوستی چیست؟ این بیماری به صورت خشکی، قرمزی و التهاب پوست ظاهر می‌گردد. اگر این بیماری به سطح عفونی خود برسد، روی سطح پوست برآمدگی و جوش‌های ریز و آبداری ظاهر می‌شود که ممکن است بترکد و یا پوسته‌پوسته شود.

یکی از پایه‌های اصلی درمان اگزمای پوستی رطوبت دهی به بدن است. این نکته در افرادی که دچار اگزمای پوستی متوسط هستند به راحتی جوابگو است. محصولات مراقبتی پوست مانند صابون و شوینده‌ها را با دقت انتخاب کنید و به هیچ وجه به سراغ محصولات معطر نروید. ورقه‌های خشک‌کن، لباس‌هایی که ایجاد خارش می‌کنند و همچنین دوش آب داغ شرایط را تشدید می‌کنند. پمادهای دارای استروئید که به پماد درمان اگزما معروفند، به صورت موضعی تا حد زیادی علائم این بیماری را درمان می‌کند. با مراجعه کردن به پزشک متخصص، روش‌های درمانی مؤثرتر و البته جدیدتری پیش رویتان قرار می‌گیرد.

  • حساسیت پوستی

اگزما

این نوع از خارش پوست بدن در زمانی ایجاد می‌شود که فرد در تماس با چیزی قرار می‌گیرد که به آن حساسیت دارد. این ماده حساسیت‌زا می‌تواند مواد شیمیایی، رنگ، پشم، عطر و گاهی حساسیت‌های خوراکی باشد. در این حالت گاهی تاول و تورم‌هایی ایجاد می‌شود که درون خود مایع به همراه دارند. در بسیاری از مواقع، علائم خارش پوستی مشابه اگزما هستند.

آلرژی پوستی در همه مواقع به راحتی تشخیص داده نمی‌شوند چون گاهی چند روز بعد از تماس عارضه نمود پیدا می‌کند. حتی دیده شده است که حساسیت‌های پوستی به صورت ناگهانی به ماده‌ای ایجاد می‌شود که شاید سال‌ها هیچ علائمی نشان نداده است و اینجاست که سیستم ایمنی بدن تصمیم می‌گیرد چه کاری انجام دهد!

برای درمان خانگی حساسیت پوستی، می‌توانید با مرطوب کننده‌های درمانی و پمادهای حاوی کورتیکو استروئید موضع مشخص را تیمار کنید. اگر شرایط وخیم شد و علائم نگران‌کننده‌ای به چشم خورد، برای درمان حساسیت پوستی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

  • گیاهان سمی

تماس با گیاهان سمی که در چمنزار و طبیعت به صورت خودرو رشد می‌کنند، یکی دیگر از علائم بروز خارش پوست است. در برخی مواقع این گیاهان تا حدی حساسیت‌زا هستند که یک برخورد کوچک با آنها می‌تواند خارش پوست را به همراه داشته باشد. بهتر است این گیاهان را بشناسید و به‌هیچ‌وجه به آنها دست نزنید. درصورتی‌که در معرض گیاهان سمی قرار گرفتید، از پمادهای موضعی استفاده کنید، دوش آب سرد بگیرید و خمیری از جوش شیرین و آب را روی محل تماس بمالید.

  • بیماری پسوریازیس

بیمازی پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی خود ایمنی است که موجب می‌شود سلول‌های پوستی چرخه زندگی خود را سریع‌تر از حد معمول پیش بگیرند. به دنبال این بیماری، سلول‌های روی سطح پوست به شکل پوسته‌پوسته و لکه‌های قرمز انباشته می‌شوند. این علائم به غیر از خارش، در برخی موارد دردناک هم هستند.

در برخی مواقع درمان‌های موضعی می‌تواند موجب بهبود پوست و علائم شود، ولی در بیماری‌های پیشرفته، پزشک به سراغ درمان‌های دیگر و از درون بدن یعنی داروهای خوراکی می‌رود. در داروهای بیولوژیک سلول‌های ایمنی سطح پوست متوقف می‌شوند.

  • دارو

خارش پوست ممکن از عوارض مصرف دارو باشد. این علائم می‌تواند همراه با بثورات پوستی هم ایجاد شود. اگر علائم پوستی از حد طبیعی خارج شوند، نشان دهنده حساسیت دارویی هستند. پس سریعاً با پزشک خود صحبت کنید تا داروی دیگری جایگزین کند یا دز مصرفی آن را تغییر دهد.

  • گزیدگی حشرات

زمانی که یک حشره بدن شما را می‌گزد، به دلیل اینکه نیش خود را وارد پوست می‌کند، گاهی مواد آلوده‌ای وارد آن بخش از پوست می‌شود که موجب قرمزی، تورم و خارش می‌گردد. از پمادهای آنتی‌هیستامین به صورت موضعی استفاده کنید تا این التهاب کاهش یابد. اگر در محیطی قرار گرفتید که خطر گزش وجود داشت، پنجره‌ها را ببندید و لباس‌های بلند بپوشید.

  • بیماری کلیوی

بیمارهای کلیه هم می‌توانند علائم خود را روی سطح پوست بروز دهد و در موارد شدید موجب خارش پوست شوند. کلیه‌ها مواد و عناصر خطرناک و سمی را در درون سیستم بدن تصفیه می‌کنند. اگر در اثر بیماری کلیه این عمل به درستی انجام نگیرد، متابولیت‌هایی ساخته می‌شود که در سطح پوست جمع شده و موجب خارش آن می‌شود. در حقیقت، ۴۰% از افرادی که در مرحله نهایی بیماری کلیوی خود هستند، به خارش پوست دچار می‌شوند. این نوع از خارش سطح وسیعی از پوست را در بر می‌گیرد و خارش بدن در شب به بالاترین حالت خود می‌رسد.

  • بیماری کبد

حساسیت پوستی

کبد هم مانند کلیه در تصفیه سموم بدن نقش دارد. پس مشکلاتی که در کبد ایجاد شود هم می‌تواند موجب خارش پوست گردد. این خارش می‌تواند خفیف یا شدید و محدود به یک نقطه خاص (خارش کف دست و پا) یا در سرتاسر بدن باشد.

خارشی که در اثر بیماری کبد به وجود می‌آید، پیش از دوران قاعدگی و در شرایط استرس‌زا بیشتر می‌شود. خارش بدن در شب هم یکی دیگر از عوارض مشکل کبدی است. خارش‌های خفیف پوستی با مرطوب کننده‌ها و همچنین دوش آب ولرم تسکین پیدا می‌کند.

  • دیابت

بی‌حسی، مور مور و گزگز شدن از علائم بیماری دیابت است. افرادی که دیابتی هستند، اغلب پوست خشکی دارند که موجب خارش بدن آنها می‌شود. استفاده از صابون و محصولات بهداشتی ملایم و البته کوتاه کردن زمان دوش گرفتن به بهبود خارش پوست این افراد کمک می‌کند. رطوبت رسانی به پوست را فراموش نکنید.

  • بیماری ام اس و سرطان

خارش پوست در بیماری ام اس در نتیجه مشکلات عصبی بروز می‌دهد و در این حالت هیچ قرمزی یا تورمی روی سطح پوست دیده نمی‌شود. در موارد نادر خارش پوست یکی از علائم سرطان و معمولاً سرطان خون است. بیمار بعد از دوش آب گرم و یا ماندن طولانی مدت در حمام دچار خارش پوست، سردرد و گیجی می‌شوند.

  • عفونت‌های قارچی

عفونت قارچی پوست سر، قارچ پای ورزشکاران و بسیاری دیگر از عفونت‌های قارچی از دلایل خارش سطح پوست بدن هستند. این بیماری‌ها با درمان‌های ضد قارچی مانند کرم و شامپوهای درمانی بهبود پیدا می‌کند. در موارد حاد به پزشک مراجعه کنید.

  • بارداری

خارش پوست در بارداری

برخی خانم‌ها در طول دوره بارداری دچار خارش پوست خصوصاً در ناحیه شکم و ران‌ها می‌شوند. در برخی افراد هم مشکلات پوستی مانند درماتیت خود را به صورت وخیم‌تر نشان می‌دهند.

کهیر پوستی در بارداری

بیشتر خانم‎ها در بارداری اولشان کهیر پوستی را تجربه می‌کنند، به ویژه در سه ماهه سوم و آخر دوران حاملگی. این عارضه پوستی معمولا به صورت ضایعاتی روی شکم و ران‎ها خودش را نشان می‌دهد که خارش دارند. دلیل بروز کهیر بارداری هنوز کاملا مشخص نشده اما بسیاری از منابع می‌‎گویند که کشش ایجاد شده در پوست به هنگام بارداری، آنتی‌ژن‎هایی را آزاد می‌کند که در بالاترین سطح پوست کهیر می‌سازند.

دانه های قرمز روی شکم

کهیر بارداری معمولا هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد اما به شدت مادر را دچار خارش پوست می‌کند و همین برای او آزاردهنده خواهد بود. بهتر است اگر دچار کهیر بارداری شده‌اید از درمان‌های خودسر و خانگی خودداری کنید و برای رفع علائم و خارش به پزشک مراجعه کنید تا برایتان پماد یا دارو تحویز کند. کهیر بارداری معمولا در هفته‌ها یا ماه‌های آخر بارداری ایجاد می‌شود و بعد از زایمان هم از بین می‌رود، بنابراین برای از بین بردن علائم و خارش آزاردهنده ناشی از آن مصرف آنتی‌هیستامین و حتی داروهایی با دوز کم کورتون منع نمی‌شود. نگران کهیر بارداری نباشید و تنها در صورتی دارو مصرف کنید که خارش آن، تحملش را سخت کرده است. علاوه بر این، کهیر هیچ‌گونه ناهنجاری مادرزادی یا پوستی در جنین ایجاد نخواهد کرد.

دانه های ریز روی پوست شکم

دانه‌های قرمز خارش‎دار یا لکه‎های کوچک قرمز در شکم و دور ران، کهیر بارداری هستند. کهیر بارداری، شایع‌ترین بیماری پوستی در دوران بارداری محسوب می‌شود که مدت زمان کمی در بدن باقی می‌ماند اما به دلیل خارش آزاردهنده‌اش، می‎تواند غیرقابل تحمل باشد. کهیرهای حاد عادی معمولا روی پوست گسترش پیدا می‌کنند. مثلا اگر در ابتدا یک کهیر روی دست باشد، در طول زمان تکثیر شده و چندین قسمت دست را می‎پوشانند اما تعداد نقاط کهیر بارداری ثابت می‌مانند و شدتشان افزایش پیدا می‎کنند. البته همه این کهیرها در زمان زایمان یا یک هفته قبل و بعد از آن از بین می‌روند (البته در موارد خیلی نادر، کهیر چند روز بعد از زایمان ایجاد می‌شود).

درمان خارش بدن

به طور کلی برای درمان خارش بدن در خانه می‌توان از کرم و لوسیون‌های مرطوب کننده، کمپرس آب با دستمال یا پارچه مرطوب، دوش آب ولرم، صابون‌های ملایم بدون عطر و رنگ، لباس‌های نخی سبک، نرم و گشاد استفاده کرد. استرس خود را کم کنید و بدن خود را در معرض تغییر دمای زیاد قرار ندهید. از وسایلی که ممکن است خارش ایجاد کنند مانند بدلیجات، وسایل و اکسسوری‌های دارای فلز نیکل و لباس‌های پشمی دوری کنید.

لکه های قرمز روی ساق پا نشانه چیست؟

تغییر رنگ و آکنه در پا، با دلایلی مشابه دیگر بخش‌های پوست رخ می‌دهند. لکه های پوستی روی ساق پا ممکن است زمانی ایجاد شوند که فولیکول‌های مو با چربی اضافی سطح پوست، گرد و خاک و مواد دیگر مسدود می‌شوند. البته دلایل دیگری نیز برای ایجاد انواع لکه های قرمز روی پا ، لکه های سیاه روی ساق پا و لکه های قهوه ای روی ساق پا وجود دارند که در ادامه این مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

چربی روی پوست، به پوست آبرسانی می‌کند و آن را نرم نگه می‌دارد و برای حفظ وضعیت مطلوب در پوست پا، این نواحی نیز باید به طور منظم لایه برداری و تمیز شوند. زمانی که آلودگی‌ها در منافذ باز پوست جمع می‌شوند می‌توانند به ایجاد ظاهر جوش زده بر روی سطح پوست منجر شوند.

لکه های قرمز روی ساق پا

لکه های قرمز روی ساق پا نشانه چیست

جوش های قرمز روی ساق پا

جوش های قرمز روی ساق پا و لکه قرمز روی ساق پا می‌توانند به واسطه آلرژی، گزش حشرات و انواعی از بیماری‌های پوستی ایجاد شوند. منبع لکه‌های قرمز و دانه‌های اطراف آنها به واسطه سن و وضعیت سلامتی افراد متفاوت است. اگر شما با چنین لکه‌های قرمزی در پای خود روبرو هستید، ممکن است یکی از عوامل شرح داده شده در جدول زیر باشد. در این جدول دلایل احتمالی علت دانه های قرمز روی ساق پا و یا لکه‌های قرمز ساق پا را می‌توانید مشاهده کنید. در این جدول شایع ترین عوامل ایجاد لکه‌های قرمز روی پا شرح داده شده اند.

علت لکه قرمز روی ساق پا:

اگر لکه‌های قرمز به شکل زیر باشند… آن گاه علت لکه قرمز روی ساق پا این است:
ایجاد خارش نکنند و یا خارش بسیار کمی ایجاد کنند. اختلال کراتوز پیلاریس (پوست مرغی)
بدون درمان محو می‌شوند. فولیکولیت یا کهیر
تاول ایجاد می‌کنند و در درون تاول مایع شفافی وجود داشته باشد. اگزما
زمانی که آنها را فشار می‌دهید سفید می‌شوند. کهیر
خارش بدن زیادی داشته باشند. نیش حشرات یا اگزما
مناطق زبر شوند. اگزما یا پسوریازیس
با عرق شبانه و کاهش وزن همراه شوند. واسکولیت (التهاب رگ)
درخشان باشند و مشابه زخم‌های باز باشند. سرطان پوست
 

درمان لکه های پوستی روی ساق

درمان لکه‌ها و جوش‌های پا به عامل زمینه ای بستگی دارد. در ادامه این بخش به بعضی از درمان‌های رایج برای مشکلات مختلفی پرداخته می‌شود که به ایجاد لکه‌ها منجر می‌شوند:

فولیکولیت

فولیکولیت به طور معمولا به درمان نیازی ندارد. فولیکولیت معمولا به صورت خود به خود و پس از چند روز درمان می‌شود. با این حال، اگر فولیکولیت به مشکل پیشرفته تری تبدیل شود یا به صورت خود به خود از بین نرود، فرد باید به پزشک مراجعه کند. بهترین درمان فولیکولیت ناشی از اصلاح، پیشگیری است. فرد می‌تواند با رعایت نکات زیر از ایجاد فولیکولیت جلوگیری کند:

  • استفاده از تیغ‌های الکتریکی به جای تیغ‌های یک بار مصرف
  • استفاده بیشتر از کرم اصلاح یا صابون برای کاهش ایجاد حساسیت تیغ بر روی پوست
  • پرهیز از اصلاح برای مدتی پس از ظاهر شدن فولیکولیت بر روی بدن

اختلال کراتوز پیلاریس (پوست مرغی شدن بدن)

به طور معمول، برای درمان جوش‌های پایی که به واسطه اختلال کراتوز پیلاریس ایجاد می‌شوند نیازی به مراجعه به پزشک نیست. در بعضی موارد، اگر این بیماری به خودی خود از بین نرود، فرد باید با پزشک خود صحبت کند. در چنین شرایطی متخصص پوست معمولا کرم‌های دارویی مرطوب کننده را برای پوست فرد تجویز می‌کند.

جوش های قرمز روی بدن

کراتوز پیلاریس - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کهیر

درمان بیشتر انواع کهیر با پیشگیری آغاز می‌شود. نیش و گزیدگی حشرات معمولا به ایجاد کهیر منجر می‌شوند، این یعنی استفاده از مواد دافع حشرات و محدود کردن نواحی بیرون مانده پوست در زمانی که بیرون از خانه هستید می‌تواند به جلویگری از گزیدگی حشرات کمک کند. اگر بدن فرد کهیر زد، کرم‌های ضد خارش موضعی وجود دارند که بدون نسخه از دارخانه‌ها قابل تهیه هستند.

اگر علائم دیگری با کهیر همراه شوند، مانند خارش بدن در شب، فرد باید به سراغ مراقبت‌های پزشکی برود. ممکن است مسائل دیگری وجود داشته باشند که کهیر را ایجاد کرده اند، مشکلات دیگری نظیر آلرژی یا عدم تحمل مواد در بدن ممکن است نیاز به ارزیابی و درمان داشته باشند.

اگزما

بیماری پوستی اگزما

پزشک معمولا گزینه‌های درمانی مختلفی را برای درمان اگزما تجویز می‌کند. بعضی از درمان‌های رایجی که برای اگزما تجویز می‌شوند عبارتند از:

  • داروهای آنتی هیستامین
  • آنتی بیوتیک‌ها
  • کورتیکواستروئیدها

لکه های قرمز کف دست

قرمزی کف دست

بیماریهای پوستی زیادی در ایجاد قرمزی کف دست تاثیر می گذارد که باید به آن اهمیت داده شود.

گاهی قرمزی کف دست به دلیل لوپوس است و لوپوس بیماریی است که سیستم ایمنی بدن بر علیه پوست و قسمتهای دیگر بدن فعالیت می کنند.

حاملگی و بارداری به دلیل ترشح هورمونها می تواند در قرمزی دست تاثیر داشته باشد.

گاهی این مشکل مربوط به نارسایی کبد است .

گاهی سرما و فصل زمستان باعث ایجاد قرمزی دست خواهد شد که موقتی بوده و بعد از گذشت سرما برطرف می شود.

اگر قرمزی کف دست همراه با پوسته پوسته شدن و خارش باشد می تواند اگزما باشد و اگر با ورم همراه باشد می تواند علامت کهیر باشد.

علت قرمز شدن ناگهانی پوست دست

صدها نفر از متخصصان پوست در فرانسه اعلام کردند که شاهد آسیب های پوستی در میان بیماران مبتلا به ویروس جدید کرونا بوده اند.

اتحادیه ملی متخصصان پوست و بیماری های مقاربتی در فرانسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که تورم و قرمزی انگشتان، قرمزی ناگهانی پوست که گاه با درد همراه است و دیگر ضایعات پوستی می تواند از جمله علائم ابتلا به ویروس جدید کرونا باشد.

علت لکه های قرمز روی قفسه سینه

ایجاد لکه های قرمز در هر قسمت از بدن و به ویژه در قفسه سینه ، برای هر شخصی بسیار نگران کننده است. دلایل ظاهری آنها کاملاً زیاد است.

https://info-4all.ru/wp-content/uploads/2019/10/krasnie-pyatna-na-grudi-prichini-i-lechenie_1.jpg

به عنوان مثال ، این عکس می تواند آلرژی ، اختلالات هورمونی ، بیماری های اندام های داخلی باشد.

اگر لکه های آلرژیک بر روی سینه خود ایجاد کنید ، ممکن است نتیجه پوشیدن لباس زیر نامناسب ، استفاده از شوینده مضر لباس یا خوردن مقداری غذا (مانند عسل ، آجیل یا شکلات) باشد.

این اتفاق می افتد که لکه های قرمز در قفسه سینه به دلیل واکنش به داروها ، آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود. در هیچ موردی نمی توانید به تنهایی مشکل را حل کنید ، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. اگر صبر کنید تا آنها خود به خود منتقل شوند ، اوضاع را حتی بدتر می کنید چون لکه ها شروع به رشد و گسترش در سراسر پوست می کنند.

https://info-4all.ru/wp-content/uploads/2019/10/krasnie-pyatna-na-grudi-prichini-i-lechenie_2.jpg

گاهی اوقات ، به دلیل موقعیت های استرس زا ، بدن می تواند خارش داشته باشد ، لکه های قرمز بر روی قفسه سینه ظاهر می شود. در این مورد ، یک متخصص پوست کمک نمی کند ، شما باید با یک متخصص مغز و اعصاب تماس بگیرید. او به راحتی داروهای آرامبخش برای شما تجویز می کند ، پس از آن همه چیز از بین می رود.

لکه هایی که شروع به پخش شدن در بدن می کنند و با یکدیگر ادغام می شوند ، نشانه هایی از اختلال عملکرد خودکار است. برای خلاص شدن از شر این موضوع ، پزشکان ورزش و دوش گرفتن از دوز را توصیه می کنند.

اگر به بیماری های اندام های داخلی یا رگ های خونی مبتلا هستید ، ممکن است لکه های قرمز در قفسه سینه ، گردن و صورت نیز ظاهر شود. در این حالت مشاوره فوری با پزشک لازم است که وی درمان صحیح را تجویز می کند.

اگزما به صورت تکه های قرمز و پوسته پوسته نیز ظاهر می شود. آنها در سراسر بدن از جمله صورت پراکنده شده اند. درمان این بیماری تحت نظارت یک متخصص پوست انجام می شود.

لکه های قرمز روی کشاله ران

تینه آکروریس نام پزشکی شکل شایعی از التهاب پوستی است که به آن “خارش کشاله” می گویند. یکی از شایعترین عفونت‌های قارچی پوست می‌باشد و بصورت عفونت سطحی و خارش دار ناحیه کشاله ران و پوست مجاور آن است. یک عفونت واگیردار بوده و توسط آلاینده‌هایی مانند حوله‌های آلوده و مشترک، ملافه‌های هتل‌ها و یا از سایر مناطق آلوده بدن مانند قارچ دست و پا و ناخن به کشاله ران منتقل می‌شود. چاقی و پوشیدن لباس‌های زیر تنگ و یا خیس از عوامل مستعد کننده به‌این عفونت می‌باشد.این بیماری, بیشتر در میان مردان شیوع دارد اما در زنان نیز دیده می شود, افرادی را درگیر می کند که زیاد عرق می کنند و لباس های تنگ می پوشند مثل ورزشکاران.

این بیماری نوعی عفونت قارچی است که نواحی از بدن که چین خوردگی دارند را مبتلا می سازد مثل کشاله ران, قسمت های داخلی ران, نواحی تناسلی و باسن. وقتی پوست تحریک می شود در آن راش های قرمز حلقوی ایجاد می شود که خارش دارند. معمولا لبه خارجی این حلقه ها با برآمدگی های کوچک احاطه می گردد.

از نظر نمای بالینی عفونت قارچی کشاله ران بصورت ضایعات قرمز و متقارن در دو طرف کشاله ران همراه با بهبودی مرکزی و پوسته و التهاب بیشتر در حاشیه ضایعه در ناحیه کشاله ران مشخص می‌شود که می‌تواند به سمت پائین شکم و بخش داخلی ران گسترش یابد. در موارد حاد می‌تواند ضایعات خیس و مترشحه باشد و در موارد مزمن خشک و تیره‌تر و پوسته‌ها کمتر است. پوست ناحیه تناسلی معمولا درگیر نمی‌شود اما در موارد شدید می‌تواند پوست ناحیه باسن و اطراف مقعد را درگیر کند. در اثر خاراندن فراوان توسط بیمار می‌تواند تغییرات ثانویه مانند ضخیم شدن پوست ناحیه و نیز عفونت باکتریایی زرد، زخم به عفونت قارچی کشاله ران اضافه شود. نیز بدنبال مصرف بیجا و خودسرانه کرم‌های کورتونی به‌اشتباه توسط بیمار، ضایعات قرمزتر و پوسته‌ها کمتر شده و جوشهای چرکی (پوسچول) ممکن است بوجود آیند.

عامل ایجاد تینه آ کرویس

عامل ایجاد تینه آ کروریس یک قارچ است. قارچ ها معمولا همیشه روی پوست ما زندگی می کنند, اما در اغلب موارد التهاب پوستی ایجاد نمی کنند. با این حال در بعضی بیماری ها, قارچ باعث ایجاد التهاب, قرمزی, خارش و غیره می شود.

خوشبختانه, تماس مستقیم فردی با فرد دیگر به ندرت به انتشار خارش کشاله منتهی می شود. با اینکه عامل ایجاد این بیماری همان قارچ بیماری پای ورزشکاران است اما مستقیما واگیر دار نیست, با این وجود به واسطه استفاده از حوله مشترک یا از حوله یا دست به دیگر بخش های بدن مثل کشاله ران انتقال می یابد.

گرچه زنان نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند, اما این بیماری در میان مردان شیوع بیشتری دارد, به ویژه آنهایی که به شدت عرق می کنند. افراد چاق, آنهایی که لباس تنگ می پوشند یا سیستم ایمنی آنها ضعیف شده است یا مبتلا به درماتیت هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

تشیخص تینه آ کروریس

به منظور تشخیص دقیق عفونت قارچی، متخصصین پوست آزمایش تشخیصی اسمیر  KOHقارچ را برای بیمار درخواست می‌کنند که بصورت نمونه‌گیری ساده از پوسته‌های ناحیه درگیر در آزمایشگاه و مشاهده مستقیم با میکروسکوپ است. ضروری است که بیمار قبل از نمونه‌گیری استحمام نکرده باشد و محل ضایعه حداقل به مدت 4 روز شسته نشده باشد. همچنین از کرم یا داروهای موضعی در محل ضایعات سطحی استفاده نکرده باشد چرا که در غیر این صورت تشخیص اشتباه و یا غیر ممکن خواهد بود. برای نمونه اگر فرد قبل از آزمایش از کرم استفاده کرده باشد باعث پوشانیده شدن ضایعه شده و در زیر میکروسکوپ چیزی دیده نخواهد شد. بنابراین اگر چنین شرایطی وجود داشت بایستی نمونه‌گیری را چند روز بعد دوباره انجام داد

لکه های قرمز روی پوست کودک

به چشم های کوچک و زیبای فرزند دلبندتان خیره می شوید و تمامی اعضای صورتش را از نظر می گذرانید. در این بین، لکه های صورتی یا قرمز رنگ درست جایی بین بینی و پیشانی یا پشت گردن خودنمایی می کند. این لکه های قرمز روی پوست نام خیلی با مزه ای دارند، به آنها بوسه فرشته یا لکه های سالمون می گویند و معمولا به مرور زمان از بین می روند.

لکه های قرمز روی پوست نشانه چیست؟

لکه های قرمز روی پوست که به آن لکه های سالمون یا بوسه فرشته نیز می گویند بثورات پوستی غیربرجسته به رنگ صورتی روشن تا قرمز است که به طور طبیعی در حدود 30 درصد از نوزادان بروز می کند. لکه های قرمز روی پوست معمولاً از گردن به بالا ظاهر می شود، بیشترین قسمت هایی که می توان این بثورات را مشاهده کرد، عبارتند از:

  • پیشانی
  • پلک ها
  • بینی
  • لب بالا
  • پشت گردن

تشخص لکه های قرمز روی پوست

برای تشخیص قطعی لکه های قرمز روی پوست کودکان، آزمایش خاصی وجود ندارد. پزشک با معاینه می تواند تشخیص دهد. بدون شک لکه های قرمز روی پوست همراه با خارش و سوزش می تواند نشانه ای از یک عارضه پوستی بوده که نیاز به درمان دارند.

چه عواملی باعث لکه های قرمز روی پوست می شوند؟

بر طبق منابع معتبر (آکادمی پزشکان خانواده آمریکا)، این علائم مادرزادی بی ضرر که در پزشکی به آن نووس سیمپلکس می گویند، معمولاً در اثر گشادی یا کشیده شدن مویرگها یا رگهای خونی زیر پوست ایجاد می شوند. در برخی موارد در اثر گریه یا تغییر دمای بدن کودک ، لکه های قرمز برجسته می شوند.

آیا لکه های قرمز روی پوست از بین می رود؟

به سختی می توان تعیین کرد که آیا لکه های قرمز روی پوست از بین می رود یا باقی می ماند. زمان مهمترین عامل تعیین کننده برای پاسخ به این سوال است. معمولاً لکه های قرمز روی پوست تا یک سالگی یا نهایتاً 18 ماهگی محو می شود.

منابع معتبر اذعان می دارند (بیمارستان کودکان لوری شیکاگو ) که لکه های قرمز روی پوست در 95 درصد موارد به طور کامل از بین می رود. لکه های اطراف گردن مدت طولانی تری باقی می مانند و حتی ممکن است دائمی باشند. اما از آنجا که مو روی آن را می پوشاند، بیشتر مردم وجود آنها را از یاد می برند.

آیا لکه های قرمز روی پوست نگران کننده است؟

مهمترین سوال در مورد این لکه ها این است که نمی دانیم آیا نگران کننده هستند یا خیر. در پاسخ باید گفت خیر، لکه های قرمز روی پوست معمولاً هیچ درد یا خطری ندارد. با این اوصاف، هنگام ویزیت کودک با پزشک متخصص صحبت کنید تا لکه ها معاینه و علت احتمالی آن مشخص شود. اگر لکه ها پس 18 ماه از بین نرفت، مشکلات دیگر غیر از آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

آیا برای لکه های قرمز روی پوست درمان های طبیعی وجود دارد؟

برخی از درمان های طبیعی که می توانند لکه های قرمز روی پوست را از بین ببرند، عبارتند از:

روغن زیتون: روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است و اغلب در ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست استفاده می شود. همچنین به صورت بالقوه می تواند سطوح ناهموار را صاف و لکه های مادرزادی را کم رنگ کند. برای امتحان کردن آن، یک پنبه آغشته به روغن زیتون را روی لکه ها بمالید و به مدت 5 دقیقه با حرکت دورانی مالش دهید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را چهار بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.

آب لیمو: آب لیمو به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی عمل می کند و می تواند لکه ها و پوست تیره را روشن کند. درمان بثورات پوستی مادرزادی با آب لیمو مانند روغن زیتون است. یک پنبه را به آبلیمو آغشته کرده و آن را به مدت چند دقیقه به صورت دورانی روی لکه ها بمالید. قبل از شستشو با آب گرم بگذارید کاملاً خشک شود. به مدت چند هفته سه بار در روز همین کار را انجام دهید.

ویتامین آ: ویتامین آ در اغلب نسخه های درمانی ضد پیری و آکنه به چشم می خورد. این ویتامین موجب تحریک تقسیم سلول و تولید کلاژن می شود. می توانید پماد ویتامین آ را روزی دو تا سه بار در روز روی لکه ها استعمال کنید.

ویتامین ای: این ویتامین با داشتن خواص آنتی اکسیدان که می تواند ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود بخشد، لکه های قرمز روی پوست را کاهش می دهد. روغن کپسول ویتامین ای را دو تا سه روز روی لکه بمالید.

کمپرس سرد: کمپرس سرد برای کمک به حفظ رطوبت در پوست مفید است و می تواند رنگدانه لکه های مادرزادی را کم رنگ تر کند. یک کیسه یخ را در پارچه یا حوله تمیز بپیچید تا پوست کودک در برابر صدمات ناشی از سرمای شدید محافظت شود. کمپرس سرد باید حدود 15 تا 20 دقیقه باشد و قرار دادن آن روی پوست کودک بیش از 20 دقیقه مجاز نیست. این کار را هر چند وقت یک بار امتحان کنید.

درمان پزشکی لکه های قرمز روی پوست

برای کسانی که نمی خواهند صبر کنند تا لکه های قرمز روی پوست خود به خود کم رنگ شود، لیزر پیشنهاد خوبی است. این یک روش غیرتهاجمی بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. زمان بهبودی چندان طول نمی کشد البته گاهی کبودی یا تندرنس (حساسیت به لمس) وجود دارد.

اگرچه از بین بردن لکه ها با لیزر خطری ندارد، اما موارد زیر را به خاطر بسپارید. در بعضی موارد، روش لیزر می تواند عوارض زیبایی مانند افزایش رنگدانه به همراه دارد. در مورد انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

لکه های قرمز روی پوست چه تفاوتی با سایر بثورات مادرزادی دارد؟

لکه های قرمز روی پوست به طور کلی از بدو تولد یا روزهای اول قابل مشاهده است و معمولاً با گذشت زمان کمرنگ شده یا از بین می رود. مادری نقل می کرد: "دخترم با اثر لک لک روی گردنش متولد شد، خودم نیز همین طور بودم، اما در عرض چند ماه به طور قابل توجهی کمرنگ شد".

انواع دیگر بثورات مادرزادی بعداً و در دوران نوزادی یا کودکی ظاهر می شوند و احتمال دوام آنها بیشتر است. شباهت ها و تفاوت های زیادی بین لکه های قرمز روی پوست و سایر بثورات مادرزادی وجود دارد:

لکه توت فرنگی مادرزادی: این نوع لکه مادرزادی که به آن ماه گرفتگی یا همانژیوم نیز می گویند، بلافاصله بعد از تولد به چشم نمی خورند اما پس از مدت کوتاهی ایجاد می شود. این لکه ها به دلیل خوشه ای از رگ های خونی نزدیک به سطح پوست ایجاد می شوند و به صورت بافتی قرمز و ناهموار مانند پوست توت فرنگی بروز می کنند. همانژیوم به طور معمول در نوزادان و کودکان به چشم می خورد و با رسیدن کودک به سن 10 سالگی از بین می رود. برای تأیید تشخیص لکه های توت فرنگی که عمیق تر در زیر پوست است، بیوپسی، سی تی اسکن یا MRI باید انجام شود. گاهی اوقات ماه گرفتگی روی پلک یا خونریزی یا تبدیل آن به زخم باز می تواند مشکل آفرین باشد. در صورت وجود هر یک از موارد به پزشک مراجعه کنید.

خال لکه شرابی: لکه شراب یکی دیگر از بثورات پوستی مادرزادی است که به رنگ قرمز تیره یا بنفش در بدو تولد ظاهر می شود. این لکه برخلاف لکه های قرمز روی پوست، با گذشت زمان از بین نمی رود و حتی می تواند تیره تر شده یا حالتی بافت دار پیدا کند. هر چند نمی توان خال لکه شرابی را پدیده ای نادر در میان نوزادان دانست اما به مراتب کمتر از سایر بثورات مادرزادی دیده می شوند. این لکه می توانند در هر قسمت از بدن وجود داشته باشد، اما در اطراف صورت به خصوص در نزدیکی ناحیه پلک شایع تر است. بثورات مادرزادی لکه شراب در نزدیکی چشم گاهی به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

خال پوستی: علائمی به صورت خال های قهوه ای یا مشکی که به آن خال های ملانوسیتیک مادرزادی نیز می گویند و یکی دیگر از لکه های شایع در حدود 1 درصد از نوزادان است. این خالها در هر ناحیه از بدن از جمله سر و صورت می توانند رخ دهند. رنگ خال نسبت به رنگ پوست نوزادان تیره تر به نظر می رسد. در برخی موارد ظاهر خال در سالهای آتی زندگی کودک یا در دوران بلوغ تغییر کرده، برجسته تر می شود یا روی آن مو می روید.

با اظهار نظر سایر افراد در مواجهه با لکه های قرمز روی پوست نوزاد چه کنیم؟

متأسفانه، خیلی از افراد هنگام مشاهده هر چیز غیرعادی در مورد کودکان، به خودشان اجازه اظهارنظر می دهند. در اینجا برای مواجهه با اینگونه اظهارنظرها، راه کارهایی ارائه شده است:

اگر بپرسند: "این چیست؟"

در صورت تمایل می توانید با تمام اطلاعاتی که در این مقاله آموخته اید، موضوع را برای آنها روشن کنید. همانطور که ضرب المثل می گوید: " توانا بود هر که دانا بود".

اگر بپرسند: "آیا لکه های قرمز روی پوست به فرزند من نیز سرایت خواهد کرد؟"

من جای شما باشم به آنها می گویم بله مسری است تا بروند و مرا به حال خودم بگذارند اما واقعیت این است که هیچ نگرانی بابت عفونی بودن لکه های قرمز روی پوست وجود ندارد.

اگر مردم بپرسند: "حال او خوب است؟"

از فرهنگ استفاده کنید! در بعضی نقاط جهان لکه های قرمز روی پوست و بوسه فرشته یک نعمت محسوب می شود. نام بوسه فرشته را در نظر بگیرید، بسیاری تصور می کنند که این کودکان توسط فرشتگان محافظت می شوند.

  • چه عواملی باعث لکه های قرمز روی پوست می شوند؟

    بر طبق منابع معتبر (آکادمی پزشکان خانواده آمریکا)، این علائم مادرزادی بی ضرر که در پزشکی به آن نووس سیمپلکس می گویند، معمولاً در اثر گشادی یا کشیده شدن مویرگها یا رگهای خونی زیر پوست ایجاد می شوند. در برخی موارد در اثر گریه یا تغییر دمای بدن کودک ، لکه های قرمز برجسته می شوند.

  • آیا لکه های قرمز روی پوست از بین می رود؟

    به سختی می توان تعیین کرد که آیا لکه های قرمز روی پوست از بین می رود یا باقی می ماند. زمان مهمترین عامل تعیین کننده برای پاسخ به این سوال است. معمولاً لکه های قرمز روی پوست تا یک سالگی یا نهایتاً 18 ماهگی محو می شود.

  • آیا لکه های قرمز روی پوست نگران کننده است؟

    مهمترین سوال در مورد این لکه ها این است که نمی دانیم آیا نگران کننده هستند یا خیر. در پاسخ باید گفت خیر، لکه های قرمز روی پوست معمولاً هیچ درد یا خطری ندارد. با این اوصاف، هنگام ویزیت کودک با پزشک متخصص صحبت کنید تا لکه ها معاینه و علت احتمالی آن مشخص شود. اگر لکه ها پس 18 ماه از بین نرفت، مشکلات دیگر غیر از آنها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

  • آیا برای لکه های قرمز روی پوست درمان های طبیعی وجود دارد؟

    روغن زیتون: روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است و اغلب در ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست استفاده می شود. همچنین به صورت بالقوه می تواند سطوح ناهموار را صاف و لکه های مادرزادی را کم رنگ کند. برای امتحان کردن آن، یک پنبه آغشته به روغن زیتون آغشته را روی لکه ها بمالید و به مدت 5 دقیقه با حرکت دورانی مالش دهید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را چهار بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.

درمان لکه‌های قرمز روی پوست

درمان لکه‌های قرمز نمی‌تواند به کل موارد تعمیم یابد، صرفاً به این دلیل که علت به وجود آمدن آن‌ها متفاوت بوده و بسته به علت نهفته‌شان، درمان و داروی لازم تجویز می‌شود.

اگر لکه‌های قرمز علائم بثورات پوشک باشند، فرد بایستی سعی کند به مدت چند روز به طور کامل از پوشک کردن نوزاد اجتناب کند. علاوه بر این، در این فاصله، نواحی از بدن که پوشک می‌شد را تمیز و خشک نگه دارید. چنانچه بثورات پوشک در مدت چند روز بعد به خودی خود بهبود نیافت، به پزشک متخصص اطفال کودک خود مراجعه کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک از هیچ پمادی استفاده نکنید.

مالیدن قسمت داخلی تکه‌هایی از گیاه آلوئه‌ورا بر روی عرق سوختگی، کمک خواهد کرد که پوست خنک شده و التهاب کاهش یابد. شستشو با بلغور جو دو سر نیز دانه‌ها یا بثورات را تسکین می‌دهد.

نبایستی پیش از مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، از درمان‌های خانگی استفاده کنید. استفاده از چیزی بدون دانستن علت زمینه‌ای آن می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

اگر لکه‌های قرمز به تازگی پدیدار شده باشند، هر‌گونه تغییر در مواد غذایی، لوازم آرایشی، لباس‌های شسته شده، صابون و غیره را مورد بررسی قرار دهید. برخی حساسیت‌ها نیز می‌توانند منجر به ایجاد نقاط قرمز بر روی پوست شوند. در هر صورت، ضرری ندارد که به یک پزشک مراجعه کرده و خود را مورد معاینه و آزمایش قرار دهید.

برخی از درمان های طبیعی که می توانند لکه های قرمز روی پوست را از بین ببرند، عبارتند از:

  • روغن زیتون: روغن زیتون یک مرطوب کننده طبیعی است و اغلب در ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست استفاده می شود. همچنین به صورت بالقوه می تواند سطوح ناهموار را صاف و لکه های مادرزادی را کم رنگ کند. برای امتحان کردن آن، یک پنبه آغشته به روغن زیتون را روی لکه ها بمالید و به مدت 5 دقیقه با حرکت دورانی مالش دهید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را چهار بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.
  • آب لیمو: آب لیمو به عنوان یک ماده سفید کننده طبیعی عمل می کند و می تواند لکه ها و پوست تیره را روشن کند. درمان بثورات پوستی مادرزادی با آب لیمو مانند روغن زیتون است. یک پنبه را به آبلیمو آغشته کرده و آن را به مدت چند دقیقه به صورت دورانی روی لکه ها بمالید. قبل از شستشو با آب گرم بگذارید کاملاً خشک شود. به مدت چند هفته سه بار در روز همین کار را انجام دهید.
  • ویتامین آ: ویتامین آ در اغلب نسخه های درمانی ضد پیری و آکنه به چشم می خورد. این ویتامین موجب تحریک تقسیم سلول و تولید کلاژن می شود. می توانید پماد ویتامین آ را روزی دو تا سه بار در روز روی لکه ها استعمال کنید.
  • ویتامین ای: این ویتامین با داشتن خواص آنتی اکسیدان که می تواند ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود بخشد، لکه های قرمز روی پوست را کاهش می دهد. روغن کپسول ویتامین ای را دو تا سه روز روی لکه بمالید.
  • کمپرس سرد: کمپرس سرد برای کمک به حفظ رطوبت در پوست مفید است و می تواند رنگدانه لکه های مادرزادی را کم رنگ تر کند. یک کیسه یخ را در پارچه یا حوله تمیز بپیچید تا پوست کودک در برابر صدمات ناشی از سرمای شدید محافظت شود. کمپرس سرد باید حدود 15 تا 20 دقیقه باشد و قرار دادن آن روی پوست کودک بیش از 20 دقیقه مجاز نیست. این کار را هر چند وقت یک بار امتحان کنید.

درمان پزشکی لکه های قرمز روی پوست

برای کسانی که نمی خواهند صبر کنند تا لکه های قرمز روی پوست خود به خود کم رنگ شود، لیزر پیشنهاد خوبی است. این یک روش غیرتهاجمی بوده و به صورت سرپایی انجام می شود. زمان بهبودی چندان طول نمی کشد البته گاهی کبودی یا تندرنس (حساسیت به لمس) وجود دارد.

اگرچه از بین بردن لکه ها با لیزر خطری ندارد، اما موارد زیر را به خاطر بسپارید. در بعضی موارد، روش لیزر می تواند عوارض زیبایی مانند افزایش رنگدانه به همراه دارد. در مورد انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

علت قرمز شدن پوست

قرمزی پوست می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد؛ مانند سوختگی، واکنش‌های آلرژیک یا عفونت. اگر قرمزی پوست‌تان بیش از چند روز طول کشید یا عود کرد، به پزشک مراجعه کنید.

آفتاب‌سوختگی

طبق تحقیقات انجام شده آفتاب سوختگی یکی از علل شایع قرمزی پوست است. معمولا اگر بدون محافظ (مانند کرم ضدآفتاب)، مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید، دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شوید. در واقع، اشعه‌های فرابنفش خورشید به پوست آسیب می‌زنند. بدن برای ترمیم این آسیب، خون بیشتری را به قسمت آسیب‌دیده هدایت می‌کند و این امر باعث قرمز شدن پوست می‌شود.

دیگر علائم آفتاب‌سوختگی عبارتند از

  1. حساسیت پوست به لمس
  2. تاول
  3. خارش پوست
  4. پوسته‌پوسته شدن پوست

سوختگی‌های دیگر

غیر از آفتاب‌سوختگی، عوامل دیگری نیز وجود دارند که سبب سوختگی پوست می‌شوند. هر کدام از این سوختگی‌ها می‌تواند سبب قرمزی پوست شود. این سوختگی‌ها عبارتند از

  • سوختگی حرارتی

این سوختگی‌ها در اثر تماس پوست با اجسام داغ، شعله آتش، بخار و مایعات داغ ایجاد می‌شود.

  • سوختگی شیمیایی

قرار گرفتن پوست در معرض مواد شیمیایی قوی و محرک، مانند سفیدکننده‌ها، اسیدها و شوینده‌ها، به سوختگی شیمیایی منجر می‌شود.

  • سوختگی الکتریکی

این نوع سوختگی زمانی رخ می‌دهد که پوست در معرض یک جریان الکتریکی قوی (برای مثال از طریق سیم لخت) قرار می‌گیرد.

  • سوختگی در اثراصطکاک

این نوع سوختگی زمانی رخ می‌دهد که پوست به‌طور مکرر با سطوح یا مواد زبر و خشن اصطکاک پیدا کند.

  • سوختگی تابشی

قرار گرفتن در معرض تابش اشعه، باعث آسیب و قرمزی پوست و سوختگی آن می‌شود‌‌‌‌. برای مثال، سوختگی پوست می‌تواند از عوارض جانبی پرتودرمانی برای درمان سرطان باشد.

پزشکان سوختگی را بر حسب شدت آن به چند دسته تقسیم می‌کنند.

  • سوختگی درجه یک

خفیف‌ترین و سطحی‌ترین نوع سوختگی است و معمولا به قرمزی پوست منجر می‌شود.

  • سوختگی درجه دو و سه

این نوع سوختگی‌ها جدی‌تر هستند و به چند لایه از پوست آسیب می‌زنند.

  • سوختگی درجه چهار

شدیدترین نوع سوختگی است و می‌تواند استخوان‌ها و عضلات زیر پوست را درگیر کند.

درماتیت

درماتیت یا اگزما به گروهی از التهاب‌های پوستی گفته می‌شود که معمولا سبب خارش و قرمزی پوست شما می‌شوند.

بعضی از انواع درماتیت‌های شایع عبارتند از:

  • درماتیت تماسی

این نوع درماتیت زمانی رخ می‌دهد که پوست شما در معرض تماس با محرک‌ها و مواد حساسیت‌زا قرار بگیرد که باعث بروز بثورات خارش‌دار می‌شوند.

  • درماتیت آتوپیک

این نوع درماتیت، که به آن اگزمای آتوپیک نیز می‌گویند، یک نوع درماتیت مزمن است که کودکان را درگیر می‌کند.

  • درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوع دیگری از درماتیت مزمن است که بیشتر روی پوست سر ایجاد می‌شود اما می‌تواند در قسمت‌های دیگری از بدن، مانند صورت و قفسه سینه که غدد تولیدکننده چربی زیادی در آن وجود دارد نیز بروز پیدا کند. این بیماری پوستی معمولا با شوره سر همراه است که در نوزادان به آن «کلاه گهواره» می‌گویند.

درماتیت می‌تواند باعث بروز علائم دیگری نیز بشود؛ از جمله

  1. تاول‌های پر از مایع
  2. کهیر، که یک راش خارش‌دار، متورم و قرمز است
  3. خشک و پوسته‌پوسته شدن یا برآمده شدن پوست
  4. پوسته پوسته شدن پوست
  5. تغییرات رنگ پوست

آفتاب سوختگی به همراه قرمزی پوست

عرق‌سوز شدن

عرق‌سوز شدن یا راش گرمایی، در اثر تحریک پوست شما در محیط‌های گرم و مرطوب رخ می‌دهد. این شرایط باعث خارش، قرمزی پوست و ایجاد دسته‌ای از جوش‌های قرمز کوچک و برآمده می‌شود. شما در بخش‌هایی از پوست‌تان که عرق‌سوز شده‌اند احساس ناراحتی، سوزش و مورمور شدن می‌کنید.

عرق‌سوز اغلب در قسمت‌هایی از بدن، مانند کشاله ران یا چین‌های آرنج، ایجاد می‌شود که پوست چین می‌خورد و تماس پوست روی پوست رخ می‌دهد‌.

فولیکولیت

فولیکولیت یک بیماری شایع است که در آن فولیکول‌های مو ملتهب می‌شوند. این التهاب اغلب در اثر عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود.

فولیکولیت به ایجاد دسته‌های کوچک برآمدگی‌های قرمز رنگ در اطراف فولیکول‌های آسیب‌دیده منجر می‌شود که ممکن است باعث خارش شوند. احتمال دارد ناحیه یاد شده به لمس حساس شود و امکان ایجاد تاول چرکی در آن ناحیه نیز وجود دارد.

روزاسه

روزاسه یک بیماری شایع است که معمولا در ناحیه صورت منجر به قرمزی پوست منجر می‌شود. این بیماری معمولا با برافروختگی شروع شده که در آن پوست به‌طور موقت سرخ می‌شود. در صورت پیشرفت روزاسه، مدت برافروختگی پوست‌تان طولانی‌تر می‌شود و حتی ممکن است دائمی شود. بروز لک و احساس سوزش یا مورمور شدن در مناطق درگیر، از علائم دیگر روزاسه است.‌

پسوریازیس

بیماری پسوریازیس یک اختلال پوستی مزمن است که باعث تولید بیش از حد سلول‌های پوستی جدید می‌شود. تولید بیش از حد این سلول‌ها به قرمزی، خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن بخش‌هایی از پوست شما به همراه فلس‌های نقره‌ای رنگ منجر می‌شود. این عارضه بیشتر روی آرنج، زانو یا پوست سر گسترش می‌یابد اما می‌تواند در هر قسمتی از بدن رخ دهد. ممکن است علائم پسوریازیس برای مدتی ناپدید شده و سپس دوباره ظاهر شود.

زونا

زونا یک عفونت ویروسی است که باعث بروز بثورات قرمزرنگ یا تاول روی پوست شما می‌شود‌. این بثورات معمولا در بالاتنه ظاهر می‌شوند اما می‌تواند هر قسمتی از بدن، مانند صورت و چشم‌ها را درگیر کند. زونا معمولا با احساس سوزش یا مورمور شدن شروع می‌شود که در بعضی موارد بسیار دردناک است. گاهی اوقات ممکن است در یک طرف بدن تاول‌های پر از مایع ایجاد شود.

گفته می‌شود فقط کسانی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، دچار زونا می‌شوند.

لوپوس

لوپوس یک اختلال مزمن است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به اندام‌ها و بافت‌های بدن‌تان حمله می‌کند.

این شرایط می‌تواند هر قسمتی از بدن (از جمله پوست) را درگیر کند. در برخی افراد مبتلا به لوپوس، بثورات روی صورت، گردن و پوست سر ایجاد می‌شود و پوست دچار قرمزی و تورم پروانه‌ای‌ شکل می‌شود.

حساسیت دارویی

ممکن است پس از مصرف بعضی داروهای خاص، واکنش‌های آلرژیک را تجربه کنید. این داروها عبارتند از

  • پنیسیلین و آنتی‌بیوتیک‌ها
  • داروهای ضدصرع
  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپیرین و ایبوپروفن
  • داروهای شیمی‌درمانی

حساسیت دارویی به مشکلات زیر منجر می‌شود

  • بثورات پوستی
  • کهیر
  • خارش
  • تورم پوست

در موارد شدید، حساسیت دارویی می‌تواند به آنافیلاکسی منجر شود که یک واکنش شدید و تهدیدکننده برای جان شماست.

علائم آنافیلاکسی عبارتند از

  • دشواری در تنفس
  • گیجی
  • ضربان قلب سریع
  • آشفتگی ذهنی
  • از دست دادن هوشیاری

اگر هر کدام از علائم آنافیلاکسی را دارید، باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرید.

سلولیتیس (عفونت بافت)

سلولیتیس (Cellulitis) یک عفونت پوستی است. این بیماری در صورتی‌که فرد مبتلا سریعا تحت درمان قرار نگیرد، تشدید می‌شود.

سلولیتیس زمانی رخ می‌دهد که باکتری، باعث عفونت لایه‌های عمیق پوستی شما می‌شود و قرمزی پوست، تورم و حساسیت پوست‌تان را به دنبال دارد. پوست فرد مبتلا به سلولیتیس اغلب گرم است.

سلولیتیس همچنین حتی قبل از اینکه پوست عفونت کند، می‌تواند باعث علائم شبه آنفلوانزا شود. این علائم عبارتند از

  • تب
  • لرز
  • خستگی
  • عرق سرد
  • حالت تهوع
  • کسالت و خواب‌آلودگی
  • دشواری در تمرکز

اگر سلولیتیس درمان نشود، به عوارض شدیدی مانند عفونت خونی منجر خواهد شود‌.

مخملک

مخملک یا تب اسکارلت، یک عفونت باکتریایی مسری است که معولا نوزادان و کودکان را درگیر می‌کند. این عفونت، باعث راش‌های برآمده به رنگ صورتی-قرمز می‌شود که ممکن است زبر باشند. بثورات معمولا از قفسه سینه شروع می‌شود اما می‌تواند روی بخش‌های دیگری از بدن‌تان نیز گسترش یابد.

علائم دیگر مخملک عبارتند از

  1. گلودرد
  2. دمای بالای بدن
  3. تغییر رنگ و تورم زبان
  4. متورم شدن گردن
  5. سردرد
  6. درد عضلات
  7. حالت تهوع و استفراغ
  8. درد شکم

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مراجعه به پزشک برای قرمزی پوست همیشه ضرورت ندارد. برای مثال، می‌توانید آفتاب‌سوختگی‌های خفیف را در خانه و با استفاده از کرم مرطوب‌کننده و نوشیدن مایعات فراوان درمان کنید.

هرچند در بعضی مواقع، برای درمان قرمزی پوست به مراقبت پزشکی نیاز است. در صورتی‌که راش پوست شما ویژگی‌های زیر را دارد، به پزشک مراجعه کنید

  • بعد از چند روز برطرف نشده است.
  • بخش زیادی از پوست را درگیر کرده است.
  • به همراه تب است.
  • به‌طور ناگهانی رخ می‌دهد و به‌سرعت گسترش می‌یابد.
  • شروع به تاول زدن می‌کند.
  • دردناک شده است.
  • نشانه‌های عفونت، مانند احساس گرما یا تولید چرک و مایعات دیگر را دارد.

لکه های ریز خونی زیر پوست

جوشهای خوشه ای یا پتشی (Petechiae) نقطه های ریز بنفش ، قرمز یا قهوه ای روی پوست هستند که معمولاً به صورت خوشه ای بر روی دست ها ، پاها ، شکم و باسن شما ظاهر می شوند. آنها همچنین ممکن است درون دهان یا بر روی پلک ها نیز ظاهر شوند. این نقاط برجسته می توانند نشانه بسیاری از بیماری های مختلف باشند که برخی جزئی و برخی دیگر جدی هستند. جوشهای خوشه ای همچنین می توانند در اثر واکنشی در مقابل داروهای خاص ظاهر شوند.

اگرچه جوشهای خوشه ای مشابه بثورات پوستی هستند ، اما در واقع ناشی از خونریزی در زیر پوست می باشند. یک راه ساده برای تشخیص این وضعیت، فشار دادن روی جوش ها است. هنگامی که روی جوشهای خوشه ای را فشار دهید، سفید نخواهد شد. در حالی که بثورات در اثر فشردن، کمرنگ خواهند شد.

ممکن است بنا به هر دلیلی متوجه لکه های قرمز ، قهوه ای یا بنفش روی پوست خود شوید و ندانید علت آن چیست. در صورتی که این لکه ها و نقاط، کوچک باشند و چنانچه روی آنها فشار دهید، رنگ شان تغییر نکند، به احتمال زیاد جوشهای خوشه ای هستند.

با این حال بسیار حائز اهمیت که جهت تایید تشخیص جوشهای خوشه ای به پزشک مراجعه کنید، زیرا این جوش ها هنگامی رخ می دهند که رگ های خونی در داخل پوست تان دچار خونریزی شده باشند.

دلایل احتمالی زیادی از جمله عفونت های ویروسی و باکتریایی ، استفاده از داروهای خاص و بیماری های جدی که بر خون شما تأثیر می گذارند، وجود دارد که منجر به بروز جوشهای خوشه ای بر روی پوست تان می شود.

پزشک شما می تواند این جوش ها را معاینه کرده و هر گونه آزمایشات لازم برای تشخیص و درمان علت ابتلا به این بیماری را انجام دهد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر متوجه ظاهر شدن جوشهای خوشه ای شدید ، باید با پزشک معالج خود مشورت کنید ، اما برخی موارد نیاز به رسیدگی سریعتری نسبت به سایر موارد دارند.

در صورت ابتلا به جوشهای خوشه ای باید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کرده یا در صورت بروز موارد زیر، هر چه سریعتر به فوریت های پزشکی مراجعه کنید:

  • علائم تان همراه با تب باشد
  • علائم رو به وخامت دیگری داشته باشید
  • متوجه شوید که جوش ها در حال گسترش و یا بزرگ تر شدن هستند
  • ضربان قلب تان افزایش یابد
  • نبض تان تغییر کند
  • مشکل تنفسی پیدا کنید
  • احساس خواب آلودگی کنید و انرژی کمی داشته باشید
  • کبودی دیگری داشته باشید

در حین ملاقات، پزشک تان مراتب زیر را انجام می دهد:

  • یک معاینه جسمانی انجام می دهد
  • در مورد سوابق پزشکی تان از شما سؤال می کند ، از جمله موارد زیر:
    • بیماری های اخیر
    • بیماری های تشخیص داده شده است
    • داروهای مصرفی فعلی
    • آسیب های جسمی
  • انجام تست های آزمایشگاهی لازم برای تشخیص هر گونه بیماری زمینه ای

علل جوشهای خوشه ای

جوشهای خوشه ای هنگامی تشکیل می شوند که رگ های خونی ریزی به نام مویرگ ها پاره شوند. هنگامی که این رگ های خونی پاره می شوند ، خون به پوست شما نشت پیدا می کند. انواع عفونت ها و واکنش به داروها، دو عامل شایع ابتلا به جوشهای خوشه ای هستند.

شکل ظاهری جوشهای خوشه ای چگونه است؟

در اینجا تصاویری وجود دارد که نشان می دهد جوشهای خوشه ای در نواحی مختلف بدن چگونه به نظر می رسد:

چیزهایی که باید به دنبال آن باشید نقاطی هستند که:

  • اندازه آن ها کمتر از ۲ میلی متر است
  • روی سطح پوست تان صاف است
  • مانند یک نقطه گرد هستند
  • به طور کلی به شکل خوشه ای ظاهر می شوند
  • هنگامی که روی آنها را فشار می دهید ، تغییر رنگ نمی دهند
  • به رنگ قرمز ، قهوه ای یا بنفش هستند
  • به محض این که ناپدید می شوند بنفش یا فندقی می شوند
  • می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند

جوشهای خوشه ای چیست و چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به آنها فشار وارد کنید و رنگ شان روشن تر نشود، به جرات می توان گفت این نقطه های روی پوست تان بثورات پوستی نیستند، بلکه جوشهای خوشه ای هستند.

لکه هایی که بزرگتر از ۲ میلی متر هستند و منجر به خونریزی در زیر پوست می شوند، تحت عنوان “پورپورا” شناخته می شوند.

در اینجا تصاویری وجود دارد که نشان می دهد جوشهای خوشه ای در نواحی مختلف بدن چگونه به نظر می رسد:

چیزهایی که باید به دنبال آن باشید نقاطی هستند که:

  • اندازه آن ها کمتر از ۲ میلی متر است
  • روی سطح پوست تان صاف است
  • مانند یک نقطه گرد هستند
  • به طور کلی به شکل خوشه ای ظاهر می شوند
  • هنگامی که روی آنها را فشار می دهید ، تغییر رنگ نمی دهند
  • به رنگ قرمز ، قهوه ای یا بنفش هستند
  • به محض این که ناپدید می شوند بنفش یا فندقی می شوند
  • می تواند در هر نقطه از بدن ظاهر شوند

اگر به آنها فشار وارد کنید و رنگ شان روشن تر نشود، به جرات می توان گفت این نقطه های روی پوست تان بثورات پوستی نیستند، بلکه جوشهای خوشه ای هستند.

لکه هایی که بزرگتر از ۲ میلی متر هستند و منجر به خونریزی در زیر پوست می شوند، تحت عنوان “پورپورا” شناخته می شوند.

لکه های قرمز روی پوست سر

انواع شرایط گوناگون از جمله پسوریازیس، آکنه، درماتوفیتوز و… می توانند علت ایجاد لکه های قرمز روی پوست سر باشند که در ادامه علاوه بر مشاهده تصاویر ، روش درمان آنها را یاد خواهید گرفت.

بیماری های مختلف پوستی باعث ایجاد لکه های قرمز در پوست سر می شوند. اگرچه بسیاری از این بیماری ها درمانی ندارند اما طیف وسیعی از روش های درمانی می تواند به کاهش علائم کمک کند.

لکه های قرمز روی پوست سر نشانه ی چیست؟

برخی بیماری های مختلف پوستی سبب ایجاد لکه های قرمز در پوست سر می شوند:

  • پسوریازیس پوست سر

 انواع لکه های قرمز روی پوست سر: پسوریازیس پوست سر

بر اساس اعلام بنیاد ملی پسوریازیس بیش از 60٪ افراد مبتلا به پسوریازیس، دارای پسوریازیس پوست کف سر هستند.

پسوریازیس پوست سر می تواند روی پوست کف سر، خط مو، پشت گردن، پیشانی یا پوست پشت گوش ظاهر شود.

علائم پسوریازیس پوست سر عبارتند از:

  • خارش
  • خون ریزی
  • ریزش موی موقت
  • احساس درد یا سوزش
  • لکه های قرمز روی پوست سر
  • فلس های ریز و سفید نقره ای که شبیه شوره سر است
  • پلاک های ضخیم و پوسته مانند که کل پوست سر را می پوشاند

دمای سرد، هوای خشک و استرس می تواند باعث تشدید پسوریازیس پوست سر شوند.

  • فولیکولیت

 تصاویر انواع لکه های قرمز روی پوست سر: فولیکولیت

فولیکولیت یک عفونت پوستی است که بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد.

در این نوع بیماری به جز کف دست و کف پا عفونت می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود.

فولیکولیت شبیه آکنه است و یک حلقه قرمز دور لکه ها را احاطه می کند. این بیماری در اثر آسیب به فولیکول های مو رخ می دهد؛ چرا که به میکروب ها اجازه ورود داده و باعث ایجاد عفونت می شود.

اگر به طور مرتب پوست سر خود را بمالید یا لمس کنید، لباس های تنگ بپوشید، کلاه به سر کنید، با به طور مرتب موهای خود را بتراشید؛ و یا وقتی عرق می کنید و پوست بدنتان خیس است، آن را به لباس و دیگر قسمت های پوست یا لباس بمالید، آسیب به فولیکول مو رخ می دهد.

برخی مواقع فولیکولیت با خارش پوست و درد همراه است. اما این احتمال وجود دارد که به غیر از لکه های پوستی علائم دیگری نداشته باشید.

  • درماتیت سبورئیک

 تصاویر انواع لکه های قرمز روی پوست سر: درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی اگزما است که به پسوریازیس شباهت دارد.

پوست سر فرد مبتلا به این بیماری معمولاً خشک و قرمز است و پوسته هایی ضخیم، چرب، سفید یا زرد دارد.

در نوجوانان و بزرگسالان درماتیت سبورئیک در قسمتی ایجاد می شود که پوست، چربی بیشتری تولید می کند.

این عارضه می تواند در کناره های بینی، اطراف ابروها و پوست سر و در سینه مردان هم رخ می دهد.

  • درماتوفیتوز (Ringworm)

تصاویر انواع لکه های قرمز روی پوست سر: درماتوفیتوز

کچلی قارچی یک عفونت قارچی است که می تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد.

شکل ظاهری این عفونت قارچی به محل قرارگیری آن بر روی بدن بستگی دارد. کچلی قارچی در پوست سر ممکن است منجر به موارد زیر شود:

  • خارش شدید
  • یک قسمت کچل و پوسته پوسته
  • کچلی زیاد همراه با لکه های بزرگ و پوسته پوسته شدن پوست
  • نقاط سیاه روی قسمت طاس سر
  • زخم های باز شده که چرک از آن بیرون می آید
  • برجسته شدن نواحی از پوست که اسفنج مانند و ملتهب است
  • تورم غدد لنفاوی
  • آکنه

آکنه پوست سر

بیشتر جوش های ناشی از آکنه در صورت، گردن، پشت، قفسه سینه و شانه ها ایجاد می شوند.

علت دقیق آکنه مشخص نیست اما متخصصان معتقدند که تغییر در سطح هورمون ها، مصرف داروهای خاص، آرایش و عوامل ارثی ممکن است در بروز آن نقش داشته باشند.

آکنه به چندین شکل مختلف ظاهر می شود:

  • جوش های سر سفید: جوش های زیر سطح پوست
  • جوش های سرسیاه: جوش هایی که در سطح پوست ظاهر می شوند و سیاه به نظر می رسند
  • پاپول سفت دانه ها: جوش های صورتی و حساس
  • پوسچول: جوش هایی که در زیر پوست قرار دارند و قرمز و چرکی هستند
  • ندول ها: آکنه‌ های بزرگ، سفت و دردناک در اعماق زیر پوست
  • کیست: جوش های عمیق و دردناک پر از چرک که گاهی اوقات به زخم تبدیل می شود.
  • لیکن پلانوپیلاریس

 لیکن پلانو پیلاریس

لیکن پلانوپیلاریس یا لیکن پلان فولیکولار ( Lichen Planopilaris) نوعی ریزش مو است که به دلیل بیماری پوستی به نام لیکن پلان رخ می دهد.

لیکن پلانوپیلاریس در حالیکه بافت اسکار بر روی آنها رشد می کند، فولیکول های مو را از بین برده و رشد موها را متوقف می کند.

کارشناسان معتقدند مشکلات موجود در سیستم ایمنی بدن باعث بروز این مشکل می شود.

علائم این بیماری عبارتند از:

  • قرمزی فولیکول مو
  • پوسته ریزی اطراف فولیکول مو
  • بافت زبر و خشن پوست سر
  • پوستی صاف و براق (کچل شدن) در قسمتی که فولیکول های مو از بین رفته است

لیکن پلانوپیلاریس اغلب با ایجاد لکه هایی در پوست سر ظاهر می شود اما این لکه ها می تواند مناطق وسیعی از پوست سر را در بر گیرد.

  • شپش سر

شپش سر

شپش سر حشرات ریز، خاکستری یا قهوه ای هستند که روی پوست سر زندگی می کنند.

شپش می تواند هر فردی با هر طول مو  را درگیر کند.

شپش معمولاً از طریق تماس سر با فردی که شپش دارد پخش گردد.

وقتی که از کلاه ، برس مو، شانه یا بالش مشترک استفاده کنید این حشرات بیشتر و راحت تر پخش می شوند.

علائم شپش سر عبارتند از:

  • تخمهای کوچک زرد یا سفید که به پایه مو می چسبند
  • شپش های قهوه ای یا خاکستری
  • مدفوع شپش که شبیه لکه های تیره روی بالش یا لباس است
  • زخم روی پوست سر
  • پوست چسبناک یا عرقی سر
  • برجستگی های خارش دار صورتی رنگ در اطراف پوست سر و پشت گردن
  • بزرگ شدن غدد روی گردن

درمان ها

همه بیماری های مربوط به پوست سر درمان نمی شوند و پزشکان معمولا روی کنترل علائم تمرکز می کنند.

درمان های پزشکی

درمان های مختلف می تواند به چندین عامل زیر که در ایجاد لکه های پوست سر نقش دارند کمک کند:

  • آکنه:

آکنه هایی که روی پوست سر ایجاد می شود را می توان با شامپوهای دارویی درمان کرد. این شامپوها همچنین در درمان پسوریازیس پوست سر، درماتیت سبورئیک و عفونت های باکتریایی و قارچی پوست سر موثر هستند.

  • پسوریازیس پوست سر:

از کرم های استروئیدی موضعی برای درمان پسوریازیس پوست سر استفاده می شود.

فوتوتراپی که از نور ماوراء بنفش برای کاهش سرعت رشد سلولهای پوستی استفاده می کند می تواند علائم را بهبود بخشد.

  • درماتیت سبورئیک:

برای درمان درماتیت سبورئیک در نوزادان می توان از روغن های معدنی یا ژله های پترولیوم موجود در بازار برای نوزادان استفاده کرد در حالی که بزرگسالان می توانند از کرم ضد قارچ و شامپوهای دارویی استفاده کنند.

در موارد حاد پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای موضعی تجویز کند در حالی که کرم های غیر استروئیدی نیز موجود هستند.

  • لیکن پلانوپیلاریس:

با تزریق استروئید، ژل ها و کرم های موضعی یا داروهای خوراکی می توانید لیکن پلانوپیلاریس را درمان کنید.

درمان خانگی

با مرطوب کردن و شستشوی مرتب پوست سر با پاک کننده ملایم روی می توانید درماتیت سبورئیک را در خانه کنترل کنید.

برای درمان آفت شپش می توانید از ژل، لوسیون یا اسپری حاوی حشره کش استفاده کنید.

برای جلوگیری از شیوع شپش باید مرتباً شانه ها و برس ها را در آب داغ بشویید.

مراقبان سلامت همچنین باید به طور مرتب وضعیت شپش سر کودکانی که در دوران تحصیل هستند را بررسی کنند.

علت قرمز شدن پیشانی چیست؟

علایم ظاهر شده در این بخش از صورت مرتبط با وضعیت سلامت قلب، مثانه، شبکه روده کوچک و حالات روحی روانی است. در هنگام بررسی پیشانی خود اگر قرمزی خاص یا رگ های خونی کوچکی را مشاهده کردید که به نوعی دچار تغییر رنگ شده اند، می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی باشد. البته تغییر رنگ پوست همچنین می تواند ناشی از تجربه حالات احساسی باشد.

علت قرمز شدن ناگهانی پیشانی

در افرادی که اغلب به لحاظ روحی روانی دچار آشفتگی می شوند، نوعی چین و چروک دائم بین ابروها ایجاد می شود. اغلب پیش از بروز یک حمله قلبی نوعی رنگ جزئی سبز متمایل به آبی روی پیشانی پدیدار می شود. اگر شما چنین تغییر رنگی را در پیشانی همراه با علایمی همچون تنگی نفس، سرگیجه، تپش قلب، احساس سوزش یا درد در بازوی چپ تجربه کردید، بلافاصله با یک متخصص قلب مشورت کنید.قرمزی و پوسته پوسته شدن پیشانی نیز می تواند نشانه خشکی دستگاه گوارش باشد، اگر هر دوی این علایم را با هم دارید، بدین معناست که دستگاه گوارش شما در حال فریاد زدن است و به شدت به کمک نیاز دارد. وجود جوش های زیاد روی پیشانی نیز می تواند نشانه این باشد که فرآیند سم زدایی از بدن به خوبی انجام نمی شود.

جوش قرمز روی بدن

  • جوش شانه‌ها و پشت:استفاده از کوله پشتی و لباس‌های تنگ باعث می‌شود شانه‌ها و پشت جوش بزند. اگر جوش‌ها ریز و قرمز باشند در اثر واکنش به مایعات شیمیایی خانگی بوجود آمده اند. یکی دیگر از دلایل جوش زدن در این ناحیه مصرف غذا‌های چرب و سرخ کردنی است.
  • جوش سینه:رایج‌ترین دلیل جوش زدن روی سینه واکنش آلرژیک پوست به پودر شستشو یا شامپو بدن است. این جوش‌ها در اثر واکنش به نوشیدنی‌های سرد، ادویه جات تند و غذا‌های دریایی نیز ایجاد می‌شوند.
  • جوش گردن:یقه تنگ روی پوست ساییده می‌شود و باعث جوش زدن گردن می‌شود. جوش‌های گردن در اثر آلرژی به شامپو نیز ایجاد می‌شوند؛ و دلیل دیگر آن ممکن است حساسیت به شیرینی جات باشد.
  • جوش بازو‌ها:مشکلات سیستم گوارشی، واکنش آلرژیک به مواد شوینده و آنتی بیوتیک دلایل به وجود آمدن جوش روی بازوهاست. سونا، استخر و باشگاه هم عفونت‌های قارچی را منتقل می‌کند که ملتهب شده و تبدیل به جوش می‌شوند.
  • جوش پا‌ها:بهداشت ضعیف و شلوار و جوراب‌های تنگ باعث جوش زدن پا‌ها می‌شود. یکی دیگر از دلایل جوش زدن پا‌ها استفاده از تیغ کند برای زدن مو‌های پاست.

نگاه اجمالی؛

به خاطر داشته باشید قرمزی پوست می‌تواند دلایل متعددی، از جمله سوختگی، واکنش‌های آلرژیک یا عفونت، داشته باشد. اگر قرمزی پوست شما بیش از چند روز طول کشید و یا عود کرد، به پزشک مراجعه کنید. اگر بثورات دردناک هستند یا همراه با علائم شدید دیگری هستند، باید به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید.

توجه کنید که بعضی از اختلالات پوستی مزمن هستند و علائمی دارند که مکررا عود می‌کنند. درمان این اختلالات پوستی ممکن است تمام عمر ادامه یابند و به مصرف دارو و تغییر سبک زندگی نیاز پیدا کنند.