گروه تحلیلی خبری «پارس»: ایران کشوری است که گفته می شود برند حفاظت از تالاب‌ها را در جهان دارد، اما حالا هر روز خبرهایی شنیده می شود که نشان می دهد اکثر تالاب‌های کشور وضعیت وخیمی دارند. بسیاری از تالاب‌ها به دلیل خشکسالی نابود شده و بسیاری دیگر در معرض نابودی قرار دارند.  حال آنکه از مجموع ۲۸۰۰ تالاب کشور، ۹۴ تالاب شناخته شده وجود دارد که از این تعداد ۲۴ تالاب در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین‌المللی به ثبت رسیده است.

همه ما طی سال‌های اخیر نام برخی تالاب های مهم به گوشمان رسیده است. هورالعظیم تالابی در خوزستان که خشکی آن موجب شکل گرفتن گرد و خاک در این منطقه شده است . هامون دیگر تالابی که با خشکی دست و پنجه نرم می‌کند. شادگان که به دلیل فقدان آب شیرین به وخامت گراییده است و حیات آبزیان آن با خطر جدی روبرو است که اکنون تنها 10 هزار هکتار از آن به حیات خود ادامه می‌دهد. تالاب کمجان و نیریز هم دیگر موردی است که از اثرات خشکسالی در امان نیست. انزلی نیز به عنوان دیگر تالابی که گفته می شود عمق آب آن در حال حاضر به دلیل وجود رسوب فراوان به نیم متر رسید، شورگل، لیپو و عباس آباد، گمشان، آلاگل و آلما گل و آجیگل نیز از دیگر تالاب هایی هستند که جزو موارد خشک شده و یا در معرض خشک شدن جای می گیرند.

البته از همه مهم تر دریاچه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین دریاچه های جهانی  است که در بدترین وضعیت تاریخی خود به سر می برد، به گفته نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی دریاچه ارومیه از ابتدای فصل بارش تاکنون (ابتدای بهمن ماه) تغییر تراز نداشته و این تغییرات بسیار محدود و در حدود 5 سانت بوده است.

به گفته ی حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست ۲۸ تالاب کشور آسیب جدی دیده‌اند که این ۲۸ تالاب منشأ اصلی ۴۰ تا ۹۰ درصد گردوغبار کشور هستند.

این در حالی است که مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران به سال سخت محیط زیست اشاره کرده و می گوید کمترین بارش طی ۶۷ سال گذشته را داشته‌ایم.

ابوالفضل آبشت می گوید: هامون صابری و هیرمند، هامون پوزک، شادگان و هورالامیه و هور موسی، نیریزر و کمجان، دورگه سنگی و شورگه و یادگارلو و مجموعه تالاب انزلی جزوه لیست مونترو یعنی تالاب‌های در معرض خطر قرار دارند.

وی در ادامه تاکید می کند: هر سال انتطار داشتیم که در این زمان، تالاب‌های کشور آبگیری شود اما امسال این اتفاق نیفتاده است.

گفته می شود ندادن حق آبه تالاب یکی از مهمترین مسائل اثرگذار در حیات آنها است. حق آبه ‌ای که حالا مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست می‌گویند به سختی دنبال آن‌ها هستند تا مانع از بین رفتن حیات تالاب‌ها شوند. با این وجود موانع زیادی بر سر راه تامین حق آبه تالاب‌ ها وجود دارد.

حال آنکه ایران با کنواسیون رامسر باید به عنوان کشوری پیشرو در حوزه حفاظت تالاب‌ها شناخته شود اما همچنان وضعیت تالاب‌های کشور مناسب نیست و هر روز بر تعداد تالاب ‌های خشک شده و در معرض خطر افزوده می‌شود.