تا سرما میخورید به داروخانه مراجعه می کنید و می گویید لطفا یک بسته سفکسیم! و با اعتماد به نفس کامل هر 24 ساعت یک قرص مصرف می کنید و منتظرید که بیماری تان بهبود یابد! باید به شما بگوییم که بهتر است ابتدا از تمام عوارض سفکسیم آگاهی پیدا کنید و بعد به مصرف آن بپردازید.

قرص سفکسیم چیست؟

سفکسیم یک آنتی بیوتیک قوی می باشد که بر روی طیف وسیعی از میکروب ها موثر می باشد .این دارو جهت درمان کوتاه مدت عفونت های حاد باکتریایی مانند مجاری ادراری،عفونت قفسه ی سینه و عفونت های گوش و حلق تجویز می گردد.این دارو با مهار ساخت دیواره سلولی باکتری ها ،آنها را از بین می برد .

برخی از افرادی که به پنی سیلین ها حساسیت دارند ،ممکن است به این دارو نیز حساسیت داشته باشند .به همین دلیل پیش از شروع درمان در صورت حساسیت به هرگونه آنتی بیوتیک ،نام آن را به پزشک خود یادآوری نمایید.

نام ژنریک:

سفیکسیم

نام لاتین:

Cefixime

گروه دارویی- درمانی قرص سفکسیم:

نسل سوم سفالوسپورین ها

آنتی بیوتیک

طبقه بندی در بارداری قرص سفکسیم:

گروه B

اشکال داروییقرص سفکسیم:

قرص یا کپسول روکشدار: 200 میلی گرم و 400 میلی گرم

سوسپانسیون خوراکی کودکان: 50 میلی گرم

سوسپانسیون خوراکی: 100 میلی گرم/5 میلی لیتر

 

موارد و مقدار مصرفقرص سفکسیم

اوتیت میانی، برونشیت حاد، تشدید حاد برونشیت مزمن، فارنژیت، تونسیلیت، عفونت بدون عواقب مجاری ادرار ناشی از اشریشیاکلی و پروتئوس میرابیلیس؛ سوزاک بدون عواقب.

بزرگسالان: ابتدا mg/day 400 در 2-1 مقدار منقسم، و برای سوزاک بدون عواقب 400 میلی گرم به صورت مقدار واحد تجویز می‌ شود.

کودکان بزرگتر از 6 ماه: مقدار mg/kg/day 8 در 2-1 مقدار منقسم تجویز می‌ شود.

عوارض قرص سفکسیم در کودکان

برخی از کودکان به آنتی بیوتیک حساس هستند و معده آنها نمیتواند آنتی بیوتیک را تحمل کند و دچار ناراحتی های گوارشی می شوند مخصوصا این مورد در کودکانی که زیر دو سال هستند بیشتر دیده میشود .از کجا بدانیم کودکانی که دچار اسهال می شوند از آنتی بیوتیک است ویا مشکلات گوارشی دیگر دارد؟ چه نشانه هایی دارد و در این مواقع چکارباید بکنیم .میزان شیوع عارضه جانبی اسهال که به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود، یک نفر از هر 5 کودک است. این عارضه تقریبا پس از مصرف اکثر آنتی بیوتیک ها در کودک ایجاد می شود. احتمال ایجاد این نوع اسهال در کودکان دو ساله و یا با سنین بالاتر کمتر است. معمولا شدت این نوع اسهال متوسط بوده و تا زمانی که کودک را دچار دهیدراسیون (Dehydration) ننماید، مضر نیست. به کافی نبودن مایعات در بدن، دهیدراسیون می گویند. علائم دهیدراسیون شامل کم ادراری، خستگی، بدخلقی و خشکی دهان می باشد.در این نوع اسهال هم زمان با مصرف آنتی بیوتیک، مدفوع حالت شل و آبکی دارد و معمولا بین یک تا هفت روز این حالت در مدفوع کودک دیده می شود. این نوع اسهال معمولا از روز دوم تا روز هشتمِ مصرف آنتی بیوتیک ادامه دارد.

توصیه های مهم درباره قرص سفکسیم

سازندگان سفیکسیم توصیه می‌ کنند که به هنگام درمان اوتیت میانی نباید قرصها جایگزین سوسپانسیون شوند.

بیماران مبتلا به اسهال ناشی از آنتی بیوتیک از نظر کولیت سودوممبران ناشی از رشد بیش از حد کلوستریدیوم دیفیسل ارزیابی شوند. موارد خفیف معمولاً به قطع مصرف دارو پاسخ می‌ دهند. در موارد متوسط تا شدید ممکن است تجویز مایعات، الکترولیت، و مکمل پروتئین ضروری باشد. وانکومایسین خوراکی داروی انتخابی برای درمان کولیت سودوممبران ناشی از کلوستریدیوم دیفیسل است.

واکنشهای حساسیت مفرط حاد فوراً درمان شود. اقدامات اورژانس، مانند کنترل راه هوایی، آمینهای تنگ کننده عروق، اپی نفرین، اکسیژن، آنتی هیستامینها و کورتیکواستروئیدها ممکن است ضروری باشد.

بعضی از سفالوسپورینها ممکن است سبب بروز حملات تشنجی شوند، بخصوص در بیماران دچار نارسایی کلیوی که مقادیر تام درمانی را مصرف می‌ کنند. در صورت بروز حملات تشنجی باید مصرف دارو قطع و درمان با داروهای ضد تشنج شروع شود.

عوارض مهم قرص سفکسیم

هر اثر نامطبوعی مانند خارش، بثورات پوستی، یا اسهال شدید را اطلاع دهید؛ اسهال شایعترین عارضه گوارشی دارو است.

سوسپانسیون خوراکی تا 14 روز بعد از تهیه قابل مصرف است و نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

عوارض مصرف قرص سفکسیم در کودکان:

میزان بروز عوارض گوارشی در کودکانی که از سوسپانسیون این دارو مصرف می‌ کنند مشابه بزرگسالانی است که از قرص استفاده می‌ کنند.

عوارض مصرف قرص سفکسیم در شیردهی:

سفیکسیم می تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل گردد لذا به مادرانی که قصد مصرف سفیکسیم را در دوران شیردهی دارند توصیه می گردد تا در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند.

عوارض جانبیقرص سفکسیم به تفکیک

اعصاب مرکزی:

سردرد، سرگیجه.

دستگاه گوارش:

‌اسهال، مدفوع آبکی، درد شکم، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، نفخ، کولیت سودوممبران.

ادراری ـ‌ تناسلی:

خارش ناحیه تناسلی، واژینیت، کاندیدیاز تناسلی، افزایش گذرا در غلظت BUN و کراتینین سرم.

خون:

ترومبوسیتوپنی، لکوپنی، ائوزینوفیلی.

پوست:

خارش، بثورات پوستی، کهیر، اریتم مولتی فرم، سندرم استیونس ـ‌ جانسون.

سایر عوارض:

تب دارویی، افزایش گذرای آنزیمهای کبدی، واکنشهای حساسیت مفرط (بیماری سرم، آنافیلاکسی).

مسمومیت و درمانقرص سفکسیم

درمان: پادزهر خاصی برای آن وجود ندارد. لاواژ معده و درمان حمایتی توصیه شده است و دیالیز صفاقی و همودیالیز به میزان قابل توجهی مؤثر هستند.

مطالعات بر روی افراد داوطلب بعد از مصرف مقدار واحد دو گرم سفیکسیم اثرات نامعمولی نشان نداده است.

ایراپراکس سفیکسیم چیست؟

داروی سفیکسیم یا سفکسیم، نوعی آنتی‌بیوتیک است که به خانواده‌ی آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین تعلق دارد و در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی موثر است.

فارکسیم برای چه بیماری است ؟

این دارو جهت درمان کوتاه مدت عفونت ها شامل عفونت ادراری، عفونت قفسه ی سینه و عفونت گوش و عفونت حلق و حتی بیماری کرونا نیز تجویز می گردد.

سفکسیم در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی موثر است و بر عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد.

برخی از افرادی که به پنی سیلین ها حساسیت دارند ،ممکن است به این دارو نیز حساسیت داشته باشند .به همین دلیل پیش از شروع درمان در صورت حساسیت به هرگونه آنتی بیوتیک ،نام آن را به پزشک خود یادآوری نمایید.

نام رایج دارو:

  • سفکسیم – Cefixime

اسامی تجاری:

  • سوپراکس- Suprax
  • سفیکسان
  • سفیکسی ژن
  • لوپراکس
  • زاکسیم
  • فارکسیم

اشکال دارویی موجود در ایران

  • سوسپانسیون 100mg/5ml 100ml (شربت فارکسیم 100 )
  • سوسپانسیون 100mg/5ml 50ml
  • کپسول 200mg
  • کپسول 400mg
  • قرص 200mg
  • قرص 400m

رابج ترین نوع سفلکسیم به صورت قرص و کپسول خوراکی ۲۰۰ و ۴۰۰میلی گرم و سوسپانسیون خوراکی یا شربت ۱۰۰میلی گرم موجود می باشد.

نحوه  عملکرد داروی سفکسیم ۱۰۰ چگونه است؟

عملکرد داروی سفیکسیم 100 از طریق توقف رشد میکروب هاست. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد. این دارو با مهار ساخت دیواره سلولی باکتری ها، آن ها را از بین می برد.

شربت سفیکسیم 100 برای اسهال کودکان

برخی از کودکان به آنتی بیوتیک حساس هستند و معده آنها نمیتواند آنتی بیوتیک را تحمل کند و دچار ناراحتی های گوارشی می شوند مخصوصا این مورد در کودکانی که زیر دو سال هستند بیشتر دیده میشود .از کجا بدانیم کودکانی که دچار اسهال می شوند از آنتی بیوتیک است ویا مشکلات گوارشی دیگر دارد؟  چه نشانه هایی دارد و در این مواقع  چکارباید بکنیم

میزان شیوع عارضه  جانبی اسهال که به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود، یک نفر از هر ۵ کودک است. این عارضه تقریبا پس از مصرف اکثر آنتی بیوتیک ها در کودک ایجاد می شود. احتمال ایجاد این نوع اسهال در کودکان دو ساله و یا با سنین بالاتر کمتر است. معمولا شدت این نوع اسهال متوسط بوده و تا زمانی که کودک را دچار دهیدراسیون (Dehydration) ننماید، مضر نیست. به کافی نبودن مایعات در بدن، دهیدراسیون می گویند. علائم دهیدراسیون شامل کم ادراری، خستگی، بدخلقی و خشکی دهان می باشد.

علائم و نشانه های اسهال ناشی از مصرف شربت سفیکسیم 100:

در این نوع اسهال هم زمان با مصرف آنتی بیوتیک، مدفوع حالت شل و آبکی دارد و معمولا بین یک تا هفت روز این حالت در مدفوع کودک دیده می شود. این نوع اسهال معمولا از روز دوم تا روز هشتمِ مصرف آنتی بیوتیک ادامه دارد.

علل ایجاد اسهال ناشی از مصرف شربت سفیکسیم 100:

در داخل روده ها، میلیون ها باکتری که به هضم مواد غذایی کمک می کنند، وجود دارد. با مصرف آنتی بیوتیک ها جهت از بین بردن باکتری های مضری که منجر به ایجاد بیماری در بدن کودک شده اند، باکتری های خوب روده ای نیز از بین می روند. پروسه ی از بین رفتن باکتری های خوب روده ای و ایجاد دوباره ی آنها سبب ایجاد اسهال می شود.

عوارض اسهال ناشی از مصرف سفیکسیم؛ دهیدراسیون و التهاب روده ی بزرگ:

خطر ایجاد دهیدراسیون در کودکانِ کمتر از یک سالِ مبتلا به اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، بیشتر است. بنابراین باید از رسیدن مایعات به مقدار کافی به بدن کودک اطمینان پیدا کنید و علائم دهیدراسیون را به خاطر بسپارید.

به ندرت التهاب روده ی بزرگ در اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها رخ می دهد. علائم التهاب روده ی بزرگ بدین شرح است:

  • اسهال شدیدی که ممکن است همراه با خون و یا موکوس باشد.
  • تب
  • درد شکمی
  • ضعف شدید

زنگ خطر جهت مراجعه و یا تماس با پزشک :

  • ایجاد اسهال شدید در کودک
  • ایجاد تب
  • مشاهده خون در مدفوع
  • خستگی و ضعف کودک و عدم تمایل کودک به نوشیدن آب
  • مشاهده علائم دهیدراسیون

زنگ خطر جهت مراجعه سریع به مراکز درمانی و یا تماس با اورژانس:

  • درد شدید در کودک
  • مشاهده مقدار زیادی خون در مدفوع
  • بدتر و وخیم شدن حال کودک

پیش از شروع مصرف قرص سیفیکسیم

  • در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی (خصوصا حساسیت به آنتی بیوتیک ها )و مشکلات کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • با وجود اینکه تا کنون مصرف سفکسیم ۱۰۰ برای جنین مضر اعلام نشده ،در صورت بارداری،اقدام به بارداری یا شیردهی پزشک خودرا مطلع نمایید.
  • از آنجا که سفیکسیم ۱۰۰ می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

نحوه ی مصرف سفیکسیم ۱۰۰

آنتی بیوتیک ها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.

عوارض شربت سفکسیم

مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.زمانی که این داروها بدون تجویزپزشک ،با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این،باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند.این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود ،پاسخ نمی دهند.

از آنجا که عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از بین برود. برای مصرف صحیح داروی سفکسیم لازم است از اطلاعات روی جلد دارو و راهنمای دارویی به دقت پیروی کنید. اگر سوالی دارید از پزشک عفونی یا دکتر داروخانه بپرسید.

  • این دارو ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا یک نوبت در روز مصرف شود.
  • کودکان ممکن است نیاز به استفاده هر ۱۲ ساعته دارو داشته باشند.
  • قبل از مصرف شیشه محتوای دارو را خوب تکان دهید.
  • دوز مصرف داروی سفکسیم به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت به دارو بستگی دارد.
  • برای اثر بهتر داروی سفکسیم آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند.
  • مقدار مصرف شربت سفکسیم کودکان ، در کودکان کوچکتر از 10 سال با توجه به سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می شود .
  • دوره ی درمان با این دارو معمولا کوتاه می باشد و حداکثر ممکن است تا ۱۴ روز برای بیمار تجویز شود.
  • در صورتی که قصد عمل جراحی یا شروع درمان دارویی برای بیماری دیگر دارید،درمان گر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید. زیرا سفکسیم می تواند بر روی پاسخ برخی آزمایشات (مانند مقدار قند موجود در ادرار) موثر باشد.
  • در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
  • مصرف این دارو را تا میزانی که پزشک تجویز کرده ادامه دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از بین رفته است.
  • قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.
  • قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

توصیه های مصرف سفکسیم ۲۰۰

در برخی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش در دهان یا واژن ایجاد می شود.در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.

عوارض مصرف شربت سفیکسیم با قرص های جلوگیری از بارداری

خانم ها در صورتی که از قرص های جلوگیری از بارداری همزمان با دوره ی درمانی سیفیکسین استفاده می کنید، در صورت ابتلا به هر بیماری که همراه با اسهال و استفراغ که بیشتر از 24 ساعت طول بکشد باشد، لازم است از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری(مانند کاندوم) جهت احتیاط همراه با قرص ضدبارداری استفاده نمایید.

در صورتی که قصد عمل جراحی یا شروع درمان دارویی برای بیماری دیگر دارید،درمان گر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید زیرا سفکسیم می تواند برروی پاسخ برخی آزمایشات (مانند مقدار قند موجود در ادرار )موثر باشد.

در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.

عوارض سفکسیم در کودکان و بزرگسالان

اسهال خفیف در ابتدای درمان از عوارض شایع سفکسیم می باشد که خود به خود برطرف می شود .در صورت وقوع آن مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید اما در صورت ادامه دار شدن اسهال بیشتر از ۲۴ ساعت و شدید تر شدن یا حاوی خون بودن آن به پزشک خود مراجعه کنید.

احساس تهوع،درد شکمی و سوء هاضمه ممکن است در مدت درمان با این دارو ایجاد شود ،برای بهبود آن مصرف غذاهای سبک و ساده و مصرف دارو پس از وعده ی غذایی می تواند کمک کننده باشد

سردرد عارضه ایست که ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد ،در این موقعیت آب به مقدار کافی در روز مصرف نمایید و از داروساز خود جهت انتخاب ضد درد مناسب مشاوره بگیرید.با این حال در صورتی که سردرد شدید و طولانی شد ،به پزشک مراجعه نمایید .

مصرف این دارو ممکن است احساس سرگیجه ایجاد کند لذا تا از بین رفتن اثر دارو ،از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید.

عوارض خاص قرص لوپراکس 400

در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

در صورتی که ۲ تا۳ هفته پس از مصرف این دارو دچار اسهال آبکی ادامه دار شدید به پزشک خود مراجعه نمایید.

برای درمان چه بیماری هایی می توان از afaxim 400 استفاده کرد؟

  • تشدید حاد برونشیت مزمن
  • پنومونی
  • عفونت مجرای ادراری تحتانی
  • عفونت مجرای ادراری فوقانی
  • عفونت گوش میانی
  • سینوزیت
  • فارنژیت
  • تانسیلیت
  • عفونت های ناشی از سالمونلا و شیگلا
  • سوزاک

توجه:

  •  از شربت سفیکسیم جهت درمان عفونت گوش میانی استفاده کنید؛ زیرا سطح خونی بالاتری از دارو را ایجاد می کند.
  • از سفکسیم می توان جهت پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند یا به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده کرد.

ایراپراکس چه دارویی است؟تاثیر آن بر درمان سینوزیت

درمان سینوزیت حاد – تحت حاد و مزمن تا حد زیادی individualized است. گرچه پروتوکل های درمانی و فلوچارت های زیادی در باب درمان نگارش شده اند ولی به نظر من انتخاب آنتی بیوتیک برای هر فرد با فردی دیگر متفاوت است. بر اساس اینکه از نظر ازمان بیماری در چه مرحله ای قرار دارد و اینکه کدام سینوس گرفتار است و نیز معیارهای فردی نظیر :سابقه حساسیت به آنتی بیوتیکها – تجربه های ناموفق درمان قبلی – سابقه استفاده از آنتی بیوتیک به هر علت – طول دوره درمان و حتی بنیه مالی بیمار درمان متفاوت خواهد بود.

نظر به اینکه بدست آوردن ژرم بیماریزا از بیمار مبتلا به سینوزیت دشوار است ( متدهای قابل اعتماد نظیر آسپیراسیون سینوس دشوار و کشت از ترشحات بینی یا پشت حلق نیز غیر قابل اعتماد است ) درمان بصورت امپایریک (empiric) یعنی بر اساس پوشش شایتعرین ژرمها شروع میشود.

بطور کلی 5 آنتی بیوتیک را میتوان در درمان سینوزیت نام برد :1) Amoxicillin-clavulanic acid 2) cefuroxime 3) cefpodoxime proxetil 4) cefdinir 4)levofloxacin که از این آنتی بیوتیکها کو-آموکسی کلاو و سفوروکسیم در دسترس ما هستند. Cefixime سفالوسپورین نسل سوم خوراکی است که توسط بسیاری از پزشکان برای درمان سینوزیت انتخاب میشود.

در مواریکه با سینوزیت مزمن مواجه هستیم بخصوص اگر سینوس ماگزیلر درگیری بیش از 2 ماه داشته باشد باید از آنتی بیوتیک بصورت ترکیبی استفاده شود. به گونه ای که بتوان ژرمهای بی هوازی را هم پوشش داد.

لذا ترکیب سفورکسیم + مترونیدازول و یا سفیکسیم + مترونیدازول موثر است. کو-آموکسی کلاو خود تا حدی پوشش بی هوازی را فراهم می آورد و در موارد خفیف و بدون عارضه میتوان آنرا تنهایی بکار برد.

سفیکسیم برای نوزادان

شربت سفکسیم یک آنتی بیوتیک پرکاربرد است که طیف وسیعی از باکتری‌ها را از بین می‌برد اما مشکل آن این است که تعدادی از باکتری‌ها نسبت به آن مقاوم شده‌اند؛ درنتیجه در بعضی عفونت‌ها به عنوان اولین دارو انتخاب نمی‌شود.

شربت سفیکسیم 100 برای کودکان

شربت سفیکسیم 100 ( ایراپراکس کودکان) برای نوزادان تجویز می‌شود و می‌توانید برای جلوگیری از تهوع و دردشکمی، دارو را پس از غذا به نوزاد بدهید. شربت چرک خشک کن سفیکسیم کودکان برای عفونت مجاری ادراری و گاهی گلودرد چرکی، عفونت ریه و اوتیت مدیا استفاده می‌شود.

میزان مصرف شربت سفکسیم نوزاد (در کودک زیر 2 سال)

شدیدا توصیه می شود از دادن دارو به کوکان زیر دو سال خودداری کنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد .

شربت و قطره سفیکسیم در کودک زیر دوسال و نوزاد ، طبق وزن بدن نوزاد تعیین می شود و معمولا 8 میلی گرم بر هر کیلوگرم از وزن نوزاد است . حداکثر دوز مجاز 100 میلیگرم در روز و در دو وعده و با فاصله 12 ساعت می باشد . این اطلاعات فقط جهت افزایش اگاهی می باشد و جایگزین تجویز پزشک نیست

عوارض شربت سفیکسیم در کودکان نی نی سایت

بیشتر عوارض این دارو مربوط به دستگاه گوارش است مثل اسهال، درد شکمی، تهوع و نفخ. اسهال خفیف در ابتدای درمان از عوارض شایع این دارو است که خودبه‌خود برطرف می شود.

اسهال ناشی از سفکسیم

درصورت وقوع اسهال از دادن مایعات کافی به کودک غافل نشوید اما در صورت ادامه‌دار شدن اسهال بیش از 24 ساعت، شدیدتر شدن یا دیدن خون در آن، به پزشک مراجعه کنید.

عوارض نادر شربت سفیکسیم 100 برای کودکان

تب، ضعف، سردرد، گیجی و خارش از عوارض نادر سفیکسیم در کودکان است.

مکانیسم اثر سفکسیم

مانند سایر آنتی بیوتیک های این دسته مانع از تشکیل دیواره سلولی در باکتری می شود. دیواره سلولی در باکتری باعث حفاظت سلول در مقابل عوامل محیطی می گردد و در صورتی که این دیواره بصورت کامل تشکیل نشود سلول باکتری در محیط آبکی با جذب آب می ترکد. سفکسیم در مرحله آخر تشکیل پپتیدوگلیکان جایگزین عوامل تشکیل دهنده پپتیدوگلیکان می شود و باعث تشکیل دیوار سلولی ناقص می گردد

فارماکوکینتیک سفکسیم

فقط 50 -40 در صد یک دوز خوراکی سفیکسیم به آهستگی جذب می شود. جذب این دارو در حضور غذا کاهش می یابد. اوج غلظت سرمی دارو 6-2 ساعت پس از مصرف خوراکی آن حاصل می شود. نیمه عمر پلاسمایی دارو 4-3 ساعت است که در عیب کار کلیه افزایش می یابد. متابولیسم این دارو مشخص نشده است . حدود 20 در صد از دارو به صورت تغییر نیافته از راه کلیه ها و 60 در صد دارو از راه های غیر کلیوی دفع می شود.

منع مصرف سفکسیم

در صورت وجود سابقه حساسیت به پنی سیلین ها ، سفالوسپورین ها یا پنی سیلامین یا ابتلای به پورفیری این دارو نباید مصرف شود .

عوارض جانبی لوپراکس 400

درصورتی که پزشک داروی سفکسیم را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی سفکسیم را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوراض جانبی قرص لوپراکس سفیکسیم 400 :

مصرف سفکسیم ممکن است موجب عوارضی مانند موارد زیر شود. اما اگر هر یک از این عوارض ادامه یافتند با پزشک خود تماس بگیرید.

  • درد شکم
  • اسهال
  • ضعف
  • تهوع
  • نفخ
  • سردرد

عوارض جانبی جدی و حساسیت به سفکسیم :

چنانچه با عوارضی نظیر موارد زیر مواجه شدید، سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

  • درد شدید شکم
  • احساس تهوع مداوم و استفراغ
  • چشم یا پوست زرد
  • ادرار تیره
  • خستگی غیرعادی
  • نشانه‌های جدید عفونت (مانند خلط مداوم گلو و تب)
  • کبود شدگی و قرمزی پوست
  • نشانه‌های مشکلات کلیوی (مثل تغییر حجم ادرار)
  • و تغییرات خلقی (مانند گیجی).

عوراض جانبی نادر و حساسیت به سفیکسیم :

  • این دارو به ندرت ممکن است باعث ایجاد بیماری شدید روده (کلوستریدیوم دیفیسیل با نشانه اسهال شدید) شود. این عارضه ممکن است در مدت درمان یا ماه‌ها بعد از درمان خود را نشان دهد. به محض مشاهده عوارضی مانند موارد زیر سریعاً با پزشکتان تماس بگیرید. درصورت بروز این عوارض داروهای ضد اسهال یا ضد افسردگی مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث وخیم شدن این عوارض شوند.
    • اسهال مداوم
    • دردهای غیرطبیعی شکم یا معده
    • گرفتگی عضلانی
    • مدفوع مخاطی یا مدفوع خونی.
  • استفاده مکرر این دارو در دوره‌های طولانی ممکن است موجب ترشحات دهانی و ترشحات غیرطبیعی واژن شود. در صورت ایجاد این عوارض یا عوارضی دیگر با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی آلرژیک:

واکنش آلرژیک بالا به این دارو بسیار نادر است. با این حال اگر هریک از علائمی مانند موراد زیر را تجربه کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک بگیرید.

    • بیهوشی
    • خارش یا تورم (به‌خصوص در صورت، زبان و گلو)
    • سرگیجه شدید
    • و مشکلات تنفسی.

با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

شربت سفیکسیم 100 برای اسهال کودکان

هر چند اسهال معمولاً‌ به دنبال ورود عوامل بیماریزا به دستگاه گوارش کودکان اتفاق می‌افتد، اما سایر عفونت‌ها نظیر عفونت گوش میانی و عفونت‌های ادراری نیز ممکن است باعث اسهال شوند. همچنین مصرف آنتی بیوتیک‌ها (سفیکسیم، کوآموکسی کلاو و...) می‌تواند باعث اسهال گردد.

در دوره مصرف شربت سفیکسیم 100 برای اسهال کودکان هیچگاه به صورت خودسرانه از داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید استفاده نکنید . مخصوصا اگر دچار اسهال خونی شده اید .

عوارض شربت سفیکسیم 100 برای اسهال کودکان نی نی سایت

سلام دخترم 2روز پیش تب کرد بردم دکتر گفت گوشش عفونت کرده.شربت سفکسیم دادش ولی متاسفانه میخوره اسهال میشه نمیدونم قطعش کنم یا دوباره ببرم دکتر ؟

در صورتی که شدت اسهال متوسط بوده و حال عمومی کودک خوب باشد، درمان با آنتی بیوتیک همراه با مراقبت از کودک در خانه، ادامه یابد و از قطع خودسرانه ی درمانِ کودک با آنتی بیوتیک بپرهیزید.

هیدراته نگه داشتن بدن کودک به وسیله ی نوشاندن آب به او، ضروری است. از دادن آب میوه و یا نوشیدنی های دیگر بپرهیزید چرا که ممکن است سبب شدت یافتن اسهال شود.

از خوراندن حبوبات و یا غذاهای تند به کودک بپرهیزید.

اگر اسهال سبب التهابات و یا قرمزی پوست ناحیه مقعد و اطراف آن شد، ناحیه ی درگیر را با آب ولرم بشویید و کاملا خشک نمایید و سطح پوست را با کمی پماد زینک اکساید و یا وازلین بپوشانید.

مشخصات کلی تداخلات:

- تحت تاثیر تاخیر در تخلیه ی معده

- تغییر در فلور دستگاه گوارش

- تشدید اثرات ضد انعقاد

- کاهش اثرات باکتریوسیدی وابسته به رشد باکتری

- اختلال در پاسخ ایمنی در برابر عوامل باکتریایی

تداخلات رده X (پرهیز):

ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، واکسن وبا

افزایش اثرات داروها توسط سفیکسیم:

آمینوگلیکوزیدها، آنتاگونیست های ویتامین کا

افزایش اثرات سفیکسیم توسط داروها:

پروبنسید

کاهش اثرات داروها توسط سفیکسیم:

آمینوگلیکوزیدها، ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، واکسن ب.ث.ژ (ایمنی‌زا)، واکسن وبا، لاکتوباسیلوس و استریول، سدیم پیکوسولفات، واکسن حصبه

کاهش اثرات سفیکسیم توسط داروها:

تداخل قابل توجهی مشخص نشده است.

تداخل با غذا:

غذا جذب سفیکسیم را به تأخیر می‌اندازد.

راهکار: بدون ملاحظات غذایی مصرف شود.

نکته ی بسیار مهم:

تقریباً اکثر آنتی‌بیوتیک‌ها بر روی روش های پیشگیری از بارداری مانند قرص‌ها،‌ برچسب‌ها و حلقه‌های کنترل بارداری تاثیر می‌گذارند و برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند ریفامپین و ریفابوتین) تاثیر این محصولات را کاهش می‌دهند و ممکن است موجب بارداری شوند. اگر از هورمون‌های کنترل بارداری استفاده می‌کنید قبل از مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن بر روی برخی از تست‌های ادرار دیابت (نوع سولفات مس) تاثیر بگذارد و آن را مثبت نشان دهد، همچنین سفکسیم ممکن است بر روی نتایج برخی از آزمایش‌های کلینیکی تاثیر بگذارد، حتما مصرف این دارو را با پزشک و کارکنان آزمایشگاه درمیان بگذارید.

مصرف این دارو با داروهای مسکن

اگر شما نیاز دارید به همراه مصرف این دارو، از داروهای مسکن نیز استفاده کنید بهتر است از Paracetamol یا همان پاراستامول استفاده کنید. پزشکان معمولا داروی مسکن ایبوپروفن را با این دارو تجویز می کنید و عملکرد آنها با هم قابل قبول بوده و تداخل دارویی ندارند، اما اگر دچار مشکلات کلیوی شدید با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف سفکسیم چیست؟

قبل از مصرف اگر به داروی سفکسیم، پنی‌سیلین و یا آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین مانند سفالکسین استفاده می‌کنید، این موضوع را با پزشک یا دکتر داروخانه در میان بگذارید. داروی سفکسیم ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود. در این زمینه با دکتر داروخانه مشورت کنید.

سابقه بیماری:

چنانچه سابقه‌ی بیماری‌هایی نظیر موراد زیر را دارید، حتما این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید:

  • مشکلات کلیوی
  • بیماری روده‌ای کولیت.

واکسیناسیون:

  • مصرف سفکسیم ممکن است موجب مشکلات در واکسن‌های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید شود.
  • در هنگام مصرف این دارو واکسیناسیون را به جز مواردی که پزشک توصیه کرده است را انجام ندهید.

بارداری:

  • این دارو فقط در صورت نیاز در حاملگی مصرف شود.
  • در مورد مزایا و خطرات مصرف این دارو در زمان حاملگی با پزشکتان مشورت کنید.

طبقه بندی در بارداری:

  • گروه B

اگر این دارو در دوران بارداری مورد استفاده قرار نگیرد، بهتر است، اما اگر پزشک تشخیص دهد که برای درمان عفونتتان حتما باید این دارو را مصرف کنید، زیر نظر پزشک اشکالی ندارد.

اگر در دوران بارداری تان، فقط یک دوره از این آنتی بیوتیک استفاده می کنید، مشکلی پیش نمی آید.

مصرف سفیکسیم در دوران شیردهی:

  • تاثیرات این دارو بر روی شیر مادر نامشخص است.
  • قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک صحبت کنید.

ایا قرص سفیکسیم در شیردهی ضرر دارد ؟

این دارو به مقدار خیلی کمی به شیر مادر نفوذ می کند و بعید به نظر می رسد که این مقدار کم، برای کودکتان ضرر داشته باشد.

با این حال اگر شما نیاز به مصرف دوز ویژه یا طولانی مدت از این دارو داشته باشید،در مورد عوارض سفیکسیم در شیردهی با پزشکتان مشورت کنید،ممکن است پزشکتان توصیه کند که از داروی دیگری استفاده کنید.

آیا قرص سفیکسیم باعث عقب افتادن پریود می شود ؟

ممکن است پس از اتمام دوره‌ی مصرف آنتی بیوتیک، پریود شما دیرتر از زمان مورد انتظار رخ دهد. 

با اینحال مقصر دانستن آنتی بیوتیک در این مورد منطقی به نظر نمی‌رسد. به عبارتی هیچ مدرک علمی وجود ندارد که این مسئله را ثابت کند. آنتی بیوتیک‌ها باعث تاخیر پریود یا تغییر سیکل قاعدگی نمی‌شوند. البته این گفته به این معنا نیست که تعویق پریود بعد از مصرف آنتی بیوتیک غیر ممکن است. بلکه می‌گوید آنتی بیوتیک‌ها در این زمینه نقش ندارند.

حقیقت این است که مسائل زیادی وجود دارند که می‌توانند بر پریود تاثیر بگذارند و اغلب اوقات، این مسائل زمانی خود را نشان می‌دهند که در حال مصرف آنتی بیوتیک هستید.

به عنوان مثال، ممکن است پریود شما به خاطر استرس عقب افتاده باشد. زمانی که ناخوش هستید و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید، استرس بر شما غلبه می‌کند. این مسئله از نظر فیزیکی هم به بدن فشار وارد می‌کند، و اگر مجبور به کنسل کردن قرار یا غیبت از کار شوید، بدتر هم می‌شود.

حتی اگر استرس ندارید، مریض بودن برای تعویق پریود به تنهایی کافی است؛ عقب افتادن پریود بعد از مصرف آنتی بیوتیک، امری طبیعی است، اما علت آن مصرف آنتی بیوتیک نیست.

علائم اوردوز سفکسیم چیست؟

اگربا مصرف داروی سفکسیم دچار عوارضی جدی نظیر مشکل تنفسی یا بیهوشی شدید با اورژانس تماس بگیرید. این دارو برای وضعیت فعلی شما تجویز شده است و در موارد دیگر عفونتی از آن بدون اجازه پزشک استفاده نکنید.

اگر دوز مصرفی داروی سفکسیم را فراموش کردیم، چکار کنیم؟

اگر دوز مصرفی داروی سفکسیم را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید، نیازی به مصرف دو برابر داروی سفکسیم نیست، و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

روش نگهداری صحیح داروی سفکسیم چیست؟

  • دارو را در یخچال نگهداری کرده و در طول دو هفته آن را مصرف کنید.
  • از یخ‌زدگی دارو جلوگیری کنید.
  • دور از دسترس اطفال نگهداری شود.
  • پس از اتمام درمان باقی‌مانده دارو را دور بریزید.

دارو های هم گروه سفکسیم

سفدی نیر
سفدیتورن پیوکسیل
سفوتاکسیم
سفپودوکسیم پروکستیل
سفتازیدیم
سفتی بوتن
سفتی زوکسیم
سفتریاکسون