حسین فودازی  ، در ارتباط با سرطان مثانه اظهار داشت: رشد سلول‌های سرطانی در دیواره مثانه که در بیشتر موارد به شکل یک توده گل‌کلمی پایدار داخل مثانه است سرطان مثانه را ایجاد می‌کند و در صورت عدم درمان تومور ممکن است رشد کرده و به خارج از مثانه یا حتی اعضای دور راه پیدا کند.

وی با بیان اینکه شیوع سرطان مثانه در مردان 2.5 برابر زنان است، گفت: مهمترین عامل خطر برای سرطان مثانه میزان سیگار بوده که میزان خطر بستگی به مدت و مقدار مصرف سیگار دارد.

دبیر انجمن رادیولوژی و آنکولوژی ایران اعلام کرد: شایع‌ترین علائم سرطان مثانه ورود خون در ادرار است کته ممکن است با چشم دیده شود و یا فقط در آزمایشگاه ادارار تشخیص داده شود همچنین وجود خون در اکثر موارد بدون احساس درد است اما در تعداد کمی از بیماران ممکن بوده همراه با تکرر ادرار، فوریت ادرار و سوزش ادرار همراه باشد.

فودازی با بیان اینکه وجود حتی یک نوبت خون در ادرار می‌تواند علامتی از یک بیماری خطرناک باشد، افزود: گاهی بیماران مربوط به سرطان مثانه با علائمی مربوط به بیماری پیشرفته مانند درد استخوان، درد پهلو، تهوع،‌ استفراغ، ورم پاها و یا بی‌اشتهایی به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی در ارتباط با اینکه پس از تشخیص سرطان مثانه چه اقدامی باید انجام داد، گفت: تراش دادن تومور از طریق مجاری ادرار اولین کاری است که برای تمام سرطان‌ها مانند سرطان مثانه باید انجام شود همچنین تومور تراش داده شده و برای بررسی به آزمایشگاه آسیب‌شناسی فرستاده می‌شوند که پاسخ آزمایشگاه نوع سرطان و میزان پیشرفت آن را در جدار مثانه مشخص می‌کند.

فودازی گفت: افراد سیگاری 4 برابر احتمال ابتلا به سرطان مثانه در آنها بیشتر است و افرادی که در صنایع رنگ،‌لاستیک‌سازی، نقاشی ساختمان، صنعت چرم،‌صنایع آلومینیوم، آهن و استیل کار می‌کنند نیز در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند.

دبیر انجمن رادیولوژی و آنکولوژی ایران ادامه داد:‌ افرادی که درمان با سیکلوفوسفاماید انجام داده و یا مصرف آب و مواد غذایی آلوده به آرسنیک داشته باشند نیز در معرض این سرطان هستند همچنین استفاده طولانی‌مدت از سوندهای ادراری آسیب‌های ناشی از سنگ و عفونت‌های مکرر در افراد می‌تواند سرطان مثانه ایجاد کند.