اگر صبح هنگام بیدار شدن از خواب حالت گیجی و خواب آلودگی دارید، برای افزایش انرژی بدن نوشیدن یک فنجان قهوه داغ بهتر است یا خوردن یک عدد سیب؟ درصورتیکه به فنجان قهوه خود شکر، شیر یا خامه اضافه کنید به شما مقدار کمی انرژی خواهد داد اما سیب ماده غذایی سالمی است که انرژی بیشتری را برای بدن شما فراهم می کند. سیب همچنین بدون بالا بردن میزان کالری دریافتی به افزایش حس سیری کمک می کند. از طرفی ویتامین ها و موادمغذی موجود در سیب باعث افزایش تولید انرژی در بدن می شود. سیب حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونول ها برای محدود کردن آسیب های سلولی است و برای افزایش سطح انرژی بدن و حفظ سلامت سلول ها بسیار اهمیت دارد.

مقایسه قهوه با سیب در افزایش انرژی

قهوه؛ محرک مغز و سیستم عصبی

اگر با نوشیدن یک فنجان قهوه سرحال می شوید جای تعجبی ندارد زیرا حاوی کافئین است. یک فنجان قهوه تقریبا 95 میلی گرم کافئین دارد که نوشیدن آن محرکی برای مغز و سیستم عصبی بوده و به این دلیل شما احساس انرژی بسیار خواهید داشت. اما این نکته را فراموش نکنید که قهوه به بدن شما انرژی نمی دهد زیرا یک فنجان قهوه تنها حاوی 2 کالری و فاقد هر گونه شکر و کربوهیدرات های دیگر است. درصورتیکه به فنجان قهوه خود شکر، شیر یا خامه اضافه کنید به شما مقدار کمی انرژی خواهد داد اما یک سیب انرژی بیشتری را برای بدن شما فراهم می کند. همچنین یک قاشق غذاخوری خامه قهوه ی طعم دار حاوی 20 کالری و 3 گرم کربوهیدرات است.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای و کاکائو است. میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه به نحوه کشت، بودادن دانه های آن، دم کردن و زمان دم کشیدن قهوه بستگی دارد.

برای نمونه یک فنجان قهوه برابر با 225 میلی لیتر، ممکن است حاوی 95 میلی گرم تا 200 میلی گرم کافئین باشد. در صورتیکه تمایل به کاهش دریافت کافئین مصرفی خود دارید، قهوه بدون کافئین را اضافه کرده و به تدریج میزان آن را زیاد کنید.

فواید و مضرات

کافئین ممکن است فوایدی برای مشکلات تنفسی مانند گشاد کردن راه های هوایی در آسم داشته باشد. از طرف دیگر، مقدار بسیار زیاد کافئین می تواند باعث مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب، سردرد، ناراحتی معده و اختلالات خواب شود. کافئین باعث کاهش آب بدن می شود. همچنین در صورت تصمیم برای قطع کافئین، کاهش تدریجی مصرف آن معقول خواهد بود.

سیب؛ سرشار از انرژی و موادمغذی

سیب مانند قهوه محرک نبوده اما انرژی بیشتری برای سوخت بدن تامین می کند. سیب خاصیت تنظیم کنندگی قندخون دارد. خوردن یک عدد سیب به بدن انرژی بیشتری برای تحرک و فعالیت می بخشد؛ زیرا علاوه بر کالری و کربوهیدرات حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است. یک سیب متوسط 25 گرم کربوهیدرات دارد.

موادمغذی موجود در سیب در افزایش انرژی

فیبر

یک سیب متوسط همچنین 15 درصد از فیبر مصرفی روزانه را شامل می شود که حجمی مورد نیاز برای فراهم کردن حس سیری در زمان خواب است. فیبر نامحلول موجود در سیب به حفظ آب آن در روده ها کمک کرده و مانع از احساس نیاز به دفع ادرار در طول شب خواهد شد، همچنین در فرایند گوارش و هضم نیز تاثیر مثبت دارد. از طرفی فیبر محلول در سیب نیز توسط بدن تجزیه شده و با کاهش سطح کلسترول به گردش خون بهتر و افزایش کیفیت خواب کمک می کند.

همچنین براساس دانشگاه ایلی‌نوی، یک سیب متوسط تقریبا هشتاد کالری انرژی و 5 گرم فیبر دارد. این میزان فیبر در کمک به بهبود فعالیت سیستم گوارشی و جلوگیری از تنبلی و بی حوصلگی موثر است. مصرف موادغذایی سرشار از فیبر باعث می­ شود که بدن منبع انرژی بیشتری نسبت به مصرف سایر منابع غذایی کم فیبر داشته باشد.

آب کافی

تقریبا 86 درصد از بخش خوراکی یک سیب متوسط 182 گرمی از آب تشکیل شده است. آب موجود در سیب به هیدراته بودن بدن (رساندن آب کافی به بدن) کمک می­ کند.

وجود مقدار کافی از مایعات در بدن، مانع از دهیدراته شدن بدن (از بین رفتن آب بدن) خواهد شد که یکی از علل تضعیف انرژی است. رطوبت موجود در سیب به آب رسانی به بدن کمک می کند. زمانیکه مقدار کافی آب برای بدن فراهم باشد، از کاهش آب بدن جلوگیری می شود. مصرف سیب اطمینانی برای افزایش انرژی کافی در بدن محسوب می شود.

ویتامین ­های گروه B

یک عدد سیب حاوی ۱.۲ میلی گرم ویتامین B1 (تیامین) و ۰.۳ میلی گرم ویتامین B2 (ریبوفلاوین) است. ویتامین­ های گروه B برای تبدیل غذا به انرژی به بدن کمک می کنند. همچنین در ساخت سلول های قرمز خون برای حفظ قدرت و انرژی بدن نقش دارند.

همچنین ویتامین B6 موجود در سیب با افزایش آزاد کردن انتقال دهنده سروتونین که تسکین دهنده ی خلق و خو به حساب می آید باعث کاهش استرس می شود.

آهن

یک سیب حاوی ۱.۱ میلی گرم آهن است. بزرگسالان روزانه به 8 میلی گرم آهن برای جلوگیری از ابتلا به کم خونی نیاز دارند تا براساس دانشگاه هاروارد این اختلال موجب کمبود انرژی در بدن نشود. بنابراین مصرف روزانه سیب به تامین یک هشتم نیاز روزانه به آهن کمک می کند. این میوه بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای افزایش انرژی محسوب می شود.

پتاسیم

هر عدد سیب 111 میلی گرم پتاسیم دارد. مصرف این میوه به حفظ سطح پتاسیم و در نتیجه سلامتی بدن کمک می کند. پتاسیم برای عملکرد سیستم هدایت الکتریکی قلب و کمک به ساخت ماهیچه ­ها مورد نیاز است. قلب و ماهیچه ها جزو سیستم های حیاتی بدن محسوب شده که به افزایش انرژی در بدن کمک می کنند.

پتاسیم نیز به عنوان یک الکترولیت (ماده شیمیایی) عمل کرده و با هدایت سیگنال های الکتریکی در سرتاسر بدن به حفظ ضربان منظم قلب و انجام انتقالات عصبی کمک می کند و باعث حفظ آرامش می شود.

ویتامین C

سیب منبعی خوبی از ویتامین C بوده که در افزایش انرژی بدن موثر است. ویتامین C در کاهش فشار خون بالا و قند خون نقش دارد و به بهبود تنفس و افزایش آرامش بدن کمک می کند.