جنبش «خـانواده آماده در مـخاطرات» یا جنبش «خادم»، یک تلاش دسته‌جمعی است برای آموزش خانواده‌های ایرانی، برای اینکه در برابر مخاطراتی که آنها را تهدید می‌کند، آماده شوند.
 
بدنه اصلی جنبش خادم را داوطلبانی تشکیل می‌دهند که بدون هیچ چشمداشتی برای سلامت هر چه بیشتر جامعه تلاش می‌کنند. با وجود این، داوطلبان بر اساس میزان تلاششان، از مشوق‌هایی هم برخوردار می‌شوند.
 
اعضای جنبش خادم، از طریق پایگاه‌های هلال احمر، با آموزش‌های سرپایی آشنا می‌شوند و بعد با مراجعه به شعبه جمعیت هلال احمر محل سکونت خود، با تکمیل و تحویل فرم عضویت در جنبش خادم، پس از طی یک دوره آموزشی سه ساعته به عضویت این جنبش بشردوستانه درمی‌آیند.
 
مردم می‌توانند به زودی فرم عضویت در جنبش خادم را از این پایگاه‌های هلال احمر دریافت کنند و پس از تکمیل آن، به همراه یک برگ تصویر کارت ملی خود، به شعبه جمعیت هلال احمر محل سکونت خود مراجعه کنند.
 
همچنین در این رابطه نیز سید امیرمحسن ضیائی - رئیس جمعیت هلال احمر اظهار امیدواری کرد که در سال جاری با اجرای طرح خادم (خانواده آماده در مخاطرات) جمعیت به طور موثر و معنی داری بتواند تغییر رفتار مثبت در جامعه ایجاد کند.
 
رئیس جمعیت هلال احمر با تشریح تدابیر این جمعیت در زمینه مقابله با حوادث احتمالی آتی گفت: پاسخ به حوادث، آخرین فعالیتی است که هلال احمر می تواند انجام دهد اما پیش از حادثه و در مراحل پیشگیری، کاهش ریسک خطر پذیری و آمادگی مبتنی بر ریسک، که از اصول اولیه مدیریت بحران هستند، اگر تدابیر مناسبی اندیشیده نشود، هیچ دستگاهی عملکرد مناسبی در حوادث نخواهد داشت.
 
دکتر ضیائی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر، پیش از وقوع حوادث، ماموریت‌های متفاوتی را به عهده دارد، تاکید کرد: یکی از این ماموریت‌ها، آماده کردن مردم و در واقع تاب آور کردن اجتماع از طریق ارائه آموزش‌های همگانی است که منجر به تغییر رفتار مثبت در جامعه شود. همچنین در مرحله آمادگی، باید با توجه به نقشه آمایش سرزمینی و متناسب با داده‌های آن، خود را آماده کرده تا بتوانیم در زمان وقوع حوادث، چه از نظر فیزیکی، چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری، پاسخی سریع و مناسب داشته باشیم.
 
ضیائی با تاکید بر ضرورت برگزاری دوره‌های تخصصی پیشرفته در حوزه مدیریت بحران و حوادث برای مدیران عامل استان‌ها، گفت: ضروری است تا سطح آموزش مدیران عامل استان‌ها در حوزه مدیریت بحران و حوادث افزایش یابد و در این زمینه باید دوره‌های فوق‌تخصصی با بهره‌گیری از توان کارشناسی خارج از جمعیت و حتی در سطوح بین‌المللی برگزار کرد و این ماموریت باید با همکاری معاونت‌های آموزش، پژوهش و فناوری و امور بین الملل در دستور کار قرار گیرد.
 
وی آموزش نیروهای هلال احمر چه در بخش داوطلبان و جوانان و چه در بخش امدادگران و نجاتگران و چه در بخش کارکنان رسمی جمعیت را نیز یکی از ملزومات دوره پیشگیری عنوان کرد و افزود: علاوه بر ارتقای آموزش، جمعیت هلال احمر در حوزه مدافعه گری نیز باید به وظیفه خود عمل کرده و در دفاع از حقوق مردم  در قوانین و مقررات و رعایت این قوانین با ابزارهایی که در اختیار دارد تاثیرگذار باشد.