به نظر می رسد آزمایش حس بویایی برای تشخیص یک وضعیت پیش از زوال شناختی که اغلب در طول چند سال بعد به آلزایمر منجر می شود، مفید است.

محققان به شواهد فزاینده ای دست یافته اند که نشان می دهد حس بویایی در مراحل ابتدایی زوال شناختی به شدت کاهش می یابد؛ حال براساس مطالعه تازه محققان دانشگاه پنسیلوانیا که در مجله Journal of Alzheimer's Disease منتشر شد، تجویز یک تست بویایی می تواند به تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار کمک کند و چه بسا به زودی توسط متخصصان اعصاب مورد استفاده قرار گیرد.

متخصصان مغز و اعصاب از مدت ها قبل در پی یافتن روش های جدید، برای شناسایی افراد در معرض خطر بالای ابتلا به زوال عقل هستند، به ویژه از این جهت که اتفاق نظر گسترده ای در این زمینه وجود دارد که داروهای در حال توسعه آلزایمر پس از بروز زوال عقل موثر نیستند.

دیوید رولف استادیار دانشگاه پنسیلوانیا گفت: این امکان وجود دارد که با استفاده از علامت کاهش حس بویایی، افراد در معرض خطر الزایمر را سال ها قبل از پیشرفت این بیماری تشخیص دهیم.

رولف و همکارانش از یک وسیله ساده تست موسوم به Stick Odor استفاده کردند و افراد باید 16 بو و رایحه مختلف در ان را تشخیص می دادند، آنها این تست و نیز تست شناختی استاندارد را روی 728 فرد بزرگسال آزمایش کردند.

نتیجه این بود که تست ساده تشخیص بو می تواند برای طبقه بندی بالینی اختلال شناختی خفیف و الزایمر و حتی برای تشخیص افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا هستند، ابزار مکمل و موثر باشد.