اربعین سال گذشته ازدحام جمعیت زائران در مرز مهران باعث شد، بسیاری بویژه آنهایی که قانونی ویزای عراق را گرفته بودند، از این سفر بازبمانند. سال پیش هم مرز خروجی هر زائر براساس استان محل زندگی‌اش مشخص شده بود اما خیلی‌ها بدون آنکه توجهی داشته باشند به "مهران" رفتند و با این کار هم برای ساکنان این شهر مرزی و هم برای آنهایی که خروج‌شان از مهران تایید شده بود، دردسر درست کردند.

 مهران با بضاعت محدودش تا روز اربعین مملو از جمعیتی بود که امید داشت دروازه‌های مرزی به روی‌شان گشوده شود و بدون ویزا وارد خاک عراق شوند.

طبق گزارش دبیر حمل ‌و ‌نقل ستاد اربعین، سال پیش ۶۰ درصد جمعیت از مهران و ۴۰ درصد از دو مرز دیگر به کشور عراق رفتند، درحالیکه هنگام برگشت، ۷۰ درصد از مرز مهران و ۳۰ درصد از شلمچه و چزابه به ایران وارد شدند.  

با آن که حرفش بود امسال مرز خاکی جدیدی برای ورود و خروج زائران به کار گرفته شود، اما ستاد اربعین این بار هم اعلام کرد؛ رفت و آمد زائران اربعین، صرف نظر از مرز هوایی ایران و عراق، همچنان باید از مرزهای مهران، چزابه و شلمچه صورت گیرد. طبق این برنامه‌ریزی، باید ۴۲ درصد زائران از مرز مهران و ۵۸ درصد از مرزهای شلمچه و چزابه از کشور خارج و وارد شوند.

مرز مهران برای ۱۷ استان درنظر گرفته شده که با توجه به مسیر دسترسی، استان‌های شمال و شمال غرب کشور را دربرمی‌گیرد.  استان‌های مرکزی و شمال شرقی نیز از مرز شلمچه و چزابه و استان‌های جنوبی و جنوب شرق از مرز شلمچه عبور می‌کنند.

ستاد اربعین، مرز شلمچه را برای تردد اتباع خارجی در نظر گرفته است. یعنی مراجعه آنها به مرزهای دیگر بی‌ثمر است و اتباع خارجی اگر به دو مرز دیگر بروند، امور مربوط به خروج و ورود آنها انجام نمی‌شود و نمی‌توانند از کشور خارج و وارد خاک عراق شوند.

طبق مصوبه ابلاغی ستاد اربعین به استان‌ها، برگشت زائران به ایران نیز از همان مرزی باید باشد که هنگام خروج از کشور، از آن گذر کرده‌اند، یعنی زائری که از چزابه رفته و مُهر خروج از این پایانه مرزی را دریافت کرده، نمی‌تواند از مرز مهران و یا شلمچه وارد شود.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مسیرهای فرعی در جاده‌های ایلام هم برای تردد اضطراری خودرو زائران در نظر گرفته شده است.

طبق تقسیم‌بندی صورت گرفته در این سه مرز، امکانات نیز متناسب با جمعیت مراجعه کننده تامین خواهد شد و حضور بیش از حد تعیین شده در هر یک از مرزها، برابر است با محدودیت در توزیع امکانات.

به همین خاطر معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از مردم درخواست کرده است؛ سفر خود را حتما مدیریت کنند و تعدادی زودتر بروند و بازگردند و تعدادی دیرتر  به مرزها بروند و از عراق هم با تاخیر برگردند.

همچنین درخواست شده است؛ با توجه به شرایط مناسب در مرزهای جنوبی، زائران بیشتر از طریق مرزهای این منطقه سفر کنند تا با محدودیت و ازدحام کمتری مواجه شوند.

از سوی دیگر نیز با این پیش‌بینی که عده‌ای بدون توجه به هشدارهای همیشگی به امید دریافت ویزا و یا حتی بدون داشتن گذرنامه به مرزها مراجعه می کنند به این امید که شاید دروازهای کشور به روی شان گشوده شود، فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران با خطاب قرار دادن آن گروه از مشتاقان زیارت، قویا چندین بار تاکید کرده است؛ زائران بدون داشتن روادید و گذرنامه به مرزها مراجعه نکنند.

طبق قوانین عراق، زائران بدون ویزا در صورت دستگیری به دو تا شش سال زندانی محکوم می شوند. اربعین سال پیش بنا بر اظهارات رییس سازمان حج و زیارت، نزدیک به ۳۰۰ زائر ایرانی که بدون ویزا وارد خارک عراق شده بودند، دستگیر شدند.