شاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین مسمومیت های دارویی در کشور به دلیل مصرف دارومخدرها به ویژه شربت متادون برای کنترل درد است.

دکتر امیر بقایی در نخستین روز از هفته ملی پیشگیری از مسمومیت ها -اول تا هفتم آبان ماه- افزود: شربت متادون چون عمدتا درون در یخچال نگهداری می شود برای کودکان در دسترس است و آنان به راحتی می توانند، شربت را مصرف کنند.

بقایی ادامه داد: هر یک میلی لیتر شربت متادون، یک میلی گرم متادون دارد و مصرف پنج میلی لیتر آن می تواند برای یک کودک یک تا پنج ساله، کشنده باشد.

وی یادآور شد: خوراندن شربت متادون از سوی والدین به کودکان برای تسکین آن در کلانشهرها و مراکز استان ها وجود ندارد اما در برخی مناطق دورافتاده، این باور اشتباه بین والدین معتاد وجود دارد که تریاک و مشتقات آن برای آرام کردن کودکان خوب است و متاسفانه شربت متادون را برای کودک خود تجویز می کنند و باعث مسمومیت او می شوند.

 

**کودکان نوپا در معرض خطر مسمومیت دارویی

مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: مسمومیت های دارویی، بیشتر در کودکانی رخ می دهد که تازه راه رفتن را تجربه کرده اند و یا چهار دست و پا می روند؛ بنابراین این کودکان و نیز کودکان کمتر از پنج سال بیش از سایر دیگران در معرض مسمومیت دارویی قرار دارند.

بقایی اظهار کرد: این کودکان به دلیل کنجکاوی ، داروها را از طریق به دهان بردن می خواهند بشناسند بنابراین والدین باید داروها را در قفسه های مناسب دارویی و دور از دسترس کودکان نگهداری کنند.

 

**خطر شربت های خوراکی و آنتی هیستامین برای کودکان

مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مسمومیت های دارویی در کودکان با مصرف شربت های خوراکی اطفال اتفاق می افتد که عمدتا فرآورده های مربوط به درمان سرماخوردگی و آنتی هیستامین دکونژنانت هستند.

بقایی افزود: همچنین مصرف مکمل آهن در کودکان نیز می تواند خطر آفرین باشد چرا که دوز زیادی از آهن موجب مسمومیت می شود.

وی ادامه داد: گاهی نیز خطای پزشکی و تجویز نادرست یک دارو برای کودک موجب مسمومیت دارویی در او می شود چراکه دارو باید براساس وزن برای او تجویز شود و پزشک غیرمتخصص اطفال اگر دوز اشتباهی برای کودک تجویز کند موجب مسمومیت کودک می شود؛ همچنین ممکن است دوز دارو به درستی از سوی پزشک تجویز شود اما در داروخانه اشتباه خوانده شود.

 

**پیمانه های دارویی می تواند مسمومیت ایجاد کند

مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو گفت: گاهی مسمومیت های دارویی کودکان در ایران ناشی از پیمانه های دارویی است به آن معنا که والدین بجای اینکه از پیمانه های دارویی برای دارو دادن به کودکان استفاده کنند از قاشق غذاخوری و قاشق سوپ خوری استفاده می کنند که می توانند مسمومیت در پی داشته باشد.

بقایی افزود: همچنین گاهی یک دارو، هم از سوی پدر و هم از سوی مادر در ۲ نوبت به کودک خورانده می شود که مسمومیت ایجاد می کند ؛ بنابراین فقط یکی از والدین باید مسئولیت دادن داروی کودک را بر عهده بگیرند.

 

**راهکارهای پیشگیری از مسمومیت دارویی در کودکان

مشاور مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو اظهارکرد: پزشکان و داروسازان هنگام تجویز دارو برای کودک باید به شرایط و وزن او توجه کنند.

بقایی افزود: داروهای لازم و در حال مصرف نیز باید در یک قفسه دارویی دور از دسترس کودکان ، نگهداری و علاوه بر آن داروهای قدیمی که مصرف ندارند باید به شیوه صحیحی معدوم شوند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت های دارویی برای داروهای خطرناک باید بسته بندی هایی با قفل کودک طراحی کنند و در نهایت فقط یکی از والدین باید مسئول دارو دادن کودک شود.

هفته ملی پیشگیری از مسمومیت ها ، اول تا هفتم آبان ماه است .پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها ‏، روز پیشگیری از مسمومیت ها در اطفال و روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن ، اسامی روزهای هفته یاد شده را شامل می شوند.

روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی‏ ، روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و مواد شیمیایی و روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی ها و روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد هم از جمله دیگر روز های هفته ملی پیشگیری از مسمومیت هاست.

 

منبع خبر : ایرنا