پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- کارگروههای کارشناسی در دفتر مقام معظم رهبری برای بحران و آسیب های اجتماعی شکل گرفته است.

به گزارش در حوزه‌ی مسائل مرتبط با برخی از بزه‌های اجتماعی کشور، از یک سال پیش، در دفتر مقام معظم رهبری، جلسات کارشناسی، مطالعه و بحث با گروه‌های مختلف و کارشناسان برگزار شده است. 

بر اساس همین کارهای تحقیقاتی و کارشناسی، سه جلسه در محضر مقام معظم رهبری، تشکیل شد. در این جلسات، مسائلی مثل اعتیاد، طلاق، فساد، بی‌بندوباری و بحث حاشیه‌نشینی بیش از همه مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس اطلاع رسانی محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از مدتی قبل، موضوع آسیب‌های اجتماعی و رخنه‌های دشمن از جانب این آسیب‌ها، مورد توجه رهبر انقلاب قرار گرفته است. در حقیقت، غرب در حال سرمایه‌گذاری برای برهم زدن جامعه و آسیب رساندن به قوام اجتماعی ایران است.

در کل کشور نزدیک به یازده میلیون حاشیه ‌نشین وجود دارد که عدد قابل توجهی است. بسیاری از معتادان و افراد مرتبط با اعتیادهای مختلف، در این مناطق زندگی می‌کنند. حتی افراد مبتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل ایدز و هپاتیت نیز بیشتر حاشیه‌نشین هستند. 

به‌دلیل وجود تعداد زیاد معتادان یا گروه‌ها و باندهایی که در این مناطق هستند، خطر این بیماری‌ها نیز در این مناطق بیشتر است. در نتیجه، برای سازمان‌دهی بی‌بندوباری‌ها، فسادها و فحشاهای سازمان‌یافته در این مناطق، این جلسات تشکیل شد.

سه جلسه در محضر مقام معظم رهبری برگزار شد. در جلسه‌ی اول، گزارش مفصلی که آماده شده بود، ارائه شد. رؤسای سه قوه، وزرای ذی ‌ربط و بعضی از مسئولان مهم کشور در این جلسه حضور داشتند. 

در جلسه‌ دوم، اعضا پیشنهادهایی ارائه کردند و در نهایت، جمع‌بندی توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت. 

در جلسه سوم نیز برخی از اقدامات اجرایی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط مشخص گردید و قرار بر  این شد که گزار‌ش‌ها به‌صورت مرتب ارائه شود. 

براساس رهنمودهای داده‌شده و با کمک دولت، مجلس، قوه‌ی قضاییه و سایر مسئولان و به‌ویژه با کمک خود مردم، به‌تدریج شاهد کاهش این آسیب‌ها و بعد حذف آن‌ها از کشور خواهیم بود. 

در این بین، نقش مردم شاید حتی مهم‌تر و پررنگ‌تر از مسئئولین و سازمان‌های رسمی باشد. تجربه‌ ابتدای انقلاب و دفاع مقدس نشان داده که اگر مردم به حوزه‌ای ورود پیدا کنند، کارها به مراتب بهتر و تندتر به نتیجه خواهد رسید. لذا باید زمینه برای ورود مردم در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی نیز فراهم شود.

گفته می شود رهبر انقلاب در یکی از این جلسات فرموده اند: ««ما مردم را باید عائله‌ی خودمان بدانیم. ما مسئولین کشوریم دیگر... این ملت، این کشور، این مرزها، این فضای زندگی، عائله‌ ما است. به مسئله‌ی آسیبهای اجتماعی در سطح کشور جوری نگاه کنیم که اگر این آسیب در داخل خانواده‌ی خود ما بود، آن‌جور نگاه می‌کردیم. اگر بنده یک بچه‌ی معتاد داشته باشم چه حالی دارم؟ اگر کسی در خانه یک دختر فراری از  خانه داشته باشد چه حالی دارد؟ تصورش را بکنید، اگر این دختر از خانه‌ی دیگری هم فرار کرد، ما باید همان احساس را به خودمان تلقین کنیم ولو طبیعتاً نداشته باشیم... ما باید به این قضیه در سطح جامعه حساس باشیم و به فکر علاج باشیم... ما در واقع اهتماممان به وضعیت مردم مثل اهتماممان به داخل خانواده‌ی خودمان باشد.»

«درست است که ما در کشور در درجه‌ی اول مسئله اقتصاد را داریم و خود مشکلات اقتصادی هم [به عنوان] یکی از آن عوامل ریشه‌ای این مفاسد، مورد توجه ما است، لکن مسئله‌ی مفاسد اجتماعی با شرحی که در جلسه‌ی قبل داده شد، یکی از بیماریهایی است که هر روزی که بر آن بگذرد و علاج نشود، عمق بیشتری پیدا می‌کند و علاجش دشوارتر خواهد شد. لذا مسئله فوق‌العاده مهم است.»