به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه اسهال مزمن یکی از شایعترین بیماریهایی است که پزشکان عمومی و همچنین متخصصین گوارش با آن مواجه هستند گفت : حدود 5 درصد جمعیت ایالات متحده مبتلا به اسهال مزمن می باشند. 

وی با اشاره به اینکه اکثر موارد علت اسهال مزمن با شرح حال، معاینه دقیق و انجام برخی ارزیابی های آزمایشگاهی تشخیص داده می شود، افزود : شایعترین علل اسهال مزمن شامل سندروم روده تحریک پذیر (IBS) ، بیماری التهابی روده (IBD) ، سندروم های سوء جذب و عفونت مزمن هستند .

این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد : اسهال به صورت افزایش تعداد اجابت مزاج (بیش از 3 بار در روز) و/ یا وجود مدفوع شل یا آبکی تعریف می شود که به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود.

وی با بیان اینکه اسهال مزمن به اسهالی گفته می شود که بیش از 4 هفته تداوم داشته باشد که اسهال مزمن به سه دسته کلی اسهال آبکی ، اسهال چرب و اسهال التهابی تقسیم می شود اظهار کرد : اسهال آبکی به دو دسته اسهال ترشحی و اسموتیک تقسیم بندی می شود که شایعترین علل اسهال ترشحی شامل سوء جذب اسید های صفراوی، بیماری های اندوکرین ( هیپرتیروئیدیسم)، داروها، بیماری کرون و کولیت میکروسکوپیک و... هستند.

دکتر دریانی در ادامه تصریح کرد : شایعترین علل اسهال اسموتیک شامل  سندروم های سوء جذب کربوهیدرات (کمبود لاکتاز)، بیماری سلیاک، .مصرف ملین های اسموتیک نظیر منیزیوم بوده و اسهال ترشحی بر خلاف اسهال اسموتیک معمولا با غذا نخوردن بر طرف نمی شود و معمولا شبانه است. 

وی با اشاره به اینکه شایعترین علل اسهال چرب شامل سندروم های سوء جذب ( سلیاک، کمبود لاکتاز، ایسکمی مزانتر، عفونت انگلی روده، رشد بیش از باکتری در روده باریک)، نارسایی اگزوکرین پانکراس، بیماری های کبدی – صفراوی هستند یادآور شد : شایعترین علل اسهال التهابی نیز شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، عفونت آمیبی روده، عفونت روده ، سرطان کولون، کولیت ناشی از رادیاسیون و... می باشد .

وی گفت : وجود سابقه برخی جراحی ها ( جراحی روده، معده، پانکراس و مجاری صفراوی) و سابقه مصرف داروها (آنتی بیوتیک های وسیع الطیف، داروهای ضد اسید، متفورمین، کلشی سین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، داروهای کاهنده کلسترول) در بررسی اسهال مزمن بسیار حائز اهمیت است.

این استاد گوارش و کبد ادامه داد : در بررسی اسهال مزمن پس از شرح حال و معاینه فیزیکی باید اسهال را به دسته آبکی، التهابی و استئاتوره ( بیش از 7 گرم چربی در مدفوع روزانه) تقسیم نمود.

وی در پایان با بیان اینکه اگر اسهال التهابی باشد، باید پس از آنالیز مدفوع جهت تشخیص التهاب روده کولونوسکوپی و بیوپسی انجام داد خاطرنشان کرد : در اسهال آبکی همان طور که عنوان شد باید با استفاده از گپ اسمولار مدفوع ، اسهال ترشحی از اسموتیک افتراق داده شود و سپس به بررسی هر یک از انواع اسهال پرداخت.