به گزارش پارس به نقل از مهر، سیدمرتضی موسوی با اشاره به بارش مناسب باران در حوضه دریاچه ارومیه از ابتدای سال آبی جاری تا هفته نخست دی‌ ماه اظهارداشت: در این حوضه تاکنون ۱۶۴ میلیمتر بارش داشته‌ایم که در مقایسه با سال آبی گذشته که ۹۱ میلیمتر بود، حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است؛ در مقایسه با بلندمدت نیز که متوسط بارش‌ های این حوضه ۹۲ میلیمتر بود، حدود ۷۸ درصد افزایش بارش ثبت شد.

مدیرکل مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه گفت: از سال ۷۷ به بعد به‌ طور مرتب شاهد کاهش این تراز بوده‌ایم و این تراز هر سال ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر افت داشته است، اما خوشبختانه امسال ما شاهد تثبیت این تراز هستیم و در دی‌ ماه این تراز ۱۲۷۰.۵۵ ‌متر است که در مقایسه با سال گذشته یک سانتیمتر افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: در سه ماه آینده ۱۷۶ میلیون مترمکعب از آب سدهای حوضه ارومیه برای تثبیت آب این دریاچه رهاسازی می‌شود. این میزان بارش موجب شده مخازن سدهای این حوضه نیز وضعیت مطلوب‌ تری در مقایسه با سال گذشته داشته باشد و هم‌ اکنون افزون‌ بر ۶۲۶ میلیون مترمکعب در این مخازن ذخیره شده که این رقم در سال گذشته ۵۴۴ میلیون‌مترمکعب بود.

موسوی درباره تراز دریاچه گفت: این میزان تراز آب موجب شده سطح دریاچه ارومیه در ۲۰۴۸ کیلومتر مربع حفظ شود و حجم دریاچه هم در زمان حاضر حدود دو میلیارد و ۴۰۹ میلیون مترمکعب است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو افزود: با اجرایی شدن مصوبه‌ های کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه و کمک مطالعاتی دانشگاه‌ های شریف و امیرکبیر و همچنین دانشگاه‌ های تبریز و ارومیه، تلاش و برنامه‌ ها برای رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه یعنی رقم ۱۲۷۴.۱ متر انجام می‌شود که هم‌ اکنون ۳ متر و ۵۵ سانتیمتر از این تراز فاصله داریم.

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه دریاچه ارومیه با تاکید بر ایجاد تعادل بین مصرف و آب موجود در حوضه ادامه داد: مهمترین راهکار رسیدن به تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه تعدیل مصرف در بخش کشارزی است؛ اگر ما بتوانیم سالانه ۸ درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم، تا ۵ سال آینده ۴۰ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش خواهد یافت.

موسوی مصرف بخش کشاورزی در این حوضه را ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و بیان داشت: این برنامه به‌ گونه‌ای پیش خواهد رفت که هیچ لطمه‌ ای به کشاورزی منطقه وارد نشود و میزان تولید کشاورزی نیز کاهش نیابد که این امر با استفاده از الگوی کشت مناسب در منطقه و روش‌ های نوین آبیاری میسر خواهد بود.

وی از رهاسازی بخشی از آب سدهای این حوضه برای افزایش ورودی به دریاچه خبر داد و افزود: از ماه‌ های بهمن تا فروردین آینده به تناسب ذخیره سدهای حوضه و میزان آورد رودخانه‌ها، ۱۷۶ میلیون مترمکعب از آب سدها برای تثبیت آب دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد.