وجود آمار و اطلاعات به روز از فعالیت‌های مختلف بخش کشاورزی، ابزار اساسی برنامه ریزی پیشرفت فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده به حساب می‌آید و در این بین اطلاعات مربوط به قیمت فروش محصولات کشاورزی، دام و فرآورده‌های دامی نقش اساسی دارد.

در این میان بررسی قیمت فروش هرکیلوگرم گوسفند و بره به صورت زنده در سه ماه نخست سال جاری در کل کشور 14 هزار و 908 تومان بوده است.

لازم به ذکر است که استان یزد با 15 هزار و 986 تومان بالاترین قیمت و استان بوشهر با نرخ 13 هزار و 52 تومان پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند به طوریکه قیمت فروش این محصول نسبت به بهار 95 معادل ۷/۳۴ درصد افزایش داشته است.

روند قیمت فرآورده‌های دامی در سال‌های اخیر/جدول

همچنین قیمت فروش هرکیلوگرم گاو کمتر از دو سال پرواری به صورت زنده در کل کشور در فصل بهار سال 96 برابر با 12 هزار و 778 تومان بوده است.

در این بین استان کرمان با رقم 14 هزار و 25 تومان بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با نرخ 11 هزار و 32 تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند به طوریکه بررسی قیمت فروش این محصول در فصل بهار 96 نسبت به بهار 95 معادل ۸/۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

روند قیمت فرآورده‌های دامی در سال‌های اخیر/جدول

فرآورده‌های دامی

بررسی فرآورده‌های دامی از جمله پشم گوسفند (شسته نشده) در بهار 96 قیمت فروش یک کیلوگرم از این محصول در کل کشور برابر با هزار و 861 تومان بوده است.

در بین استان‌ها زنجان با فروش پشم گوسفند با قیمت 4 هزار و 624 تومان بیشترین قیمت و استان لرستان با 4451 رقم 4 هزار و 451 تومان کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند به طوریکه قیمت فروش این محصول نسبت به بهار 95 معادل 17 درصد افزایش داشته است.

همچنین قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گوسفند در بهار سال جاری به‌صورت چرخ‌نکرده در کل کشور برابر 4 هزار و 372 تومان بوده است که نسبت به بهار 95 معادل ۱/۲۴ درصد افزایش یافته است و در این بین استان خراسان رضوی با رقم 5 هزار و 779 تومان بالاترین و استان فارس با نرخ هزار و 422 تومان پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور داشته‌اند.

لازم به ذکر است که قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گاو در فصل بهار سال 96 در کل کشور هزار و 166 تومان قیمت داشته است که نسبت به بهار 95 معادل ۹/۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد و در این میان استان بوشهر با قیمت 2 هزار و 552 تومان بالاترین و استان لرستان با نرخ 9 هزار و 612 تومان پایین‌ترین قیمت فروش را در کل کشور به خود اختصاص داده اند.