به گزارش پارس نیوز به نقل از تجارت‌نیوز، روند قیمت دلار و در پی آن طلا و سکه بعد از تعطیلات نوروز به شکل چشمگیری بالا رفت. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که هنوز بازارها در چرت بعد از تعطیلات قرار داشتند و معاملات رونق چندانی نداشت. رشد قیمت در بازار طلا و سکه بیش از دلار بود به طوری که سکه امامی تنها در سه روز معاملاتی هفته گذشته هفت میلیون تومان گران شد.

گفتنی است در زمان‌هایی که بازارهای مالی روند صعودی دارند، روند تقاضا نیز افزایشی است. در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان در خصوص مدیریت سرمایه پیشنهاد دقیقی داد به تجارت‌نیوز گفت: «در روزهای اخیر شرایط بازارها به شدت صعودی بود و بنابراین نمی‌توان در خصوص مدیریت سرمایه پیشنهاد مشخصی داد. زیرا شرایط در حالت احساسی بزرگی قرار دارد و نمی‌توان برای تصمیم‌گیری‌ها مبنای عقلانی در نظر گرفت.»

قیمت دلار در محدوده مهم خود قرار گرفته است

وی با اشاره به اینکه نیمه کانال چهارم کریدور ششم محدوده مهم قیمت دلار است خاطر نشان کرد:«اگر شرایط سیاسی کشور و موضوعاتی که در چند روز اخیر در بازار سایه اندخته تداوم داشته باشد، شرایط خلا و بلاتکلیفی فعلا دوام دارد.»

آیا در محدوده‌های قیمتی فعلی می‌توان به بازار ورود کرد؟ دیبا در پاسخ گفت: «با این دیدگاه که شخصی بخرد با این هدف که بالاتر بفروشد، نمی‌توان هیچ پیشنهادی داد. اما همیشه تاکید شده خریداران در مناطقی که بازار بدون جهت است ورود کنند.»

 

وی ورودهای میانگین‌دار در شرایط رکودی بازار را بهترین زمان خرید عنوان کرد و افزود: «خرید در بازارهای مالی نباید به صورت دفعتی باشد. در حال حاضر فردی که میانگینی خرید کرده، در همین قله‌ها هم به بازار ورود کند عملا از بازده مورد انتظار هم سود بیشتری می‌گیرد. زیرا به صورت میانگینی به بازار ورود کرده است.»

  • مطالعه بیشتر: بازارنیوز؛ تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

محدوده مقاومت سکه ۴۶ میلیون تومان است

این کارشناس بازارهای مالی پیشنهاد کرد خریداران با توزیع سرمایه‌های خود با بازارهای مالی مواجه شوند و در خصوص سکه گفت: در مورد بازار سکه نیز باید با الگوی دلار پیش‌ رفت؛ هر چند نمی‌توان پیشنهادی در خصوص بازار طلا و سکه داد زیرا فضا فوق‌العاده پراحساس است. از طرفی نیز در سکه و طلا موضوع انس جهانی را داریم که بی‌محابا در حال افزایش است.»

وی محدوده مقاومتی سکه را قیمت ۴۶ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: «با این وجود نمی‌توان پیشنهادی برای خریداران داشت. عملا کاری که باید در فضای فعلی انجام دهیم مدیریت است. اگر کسی هم که الزام ورود به بازار دارد، سعی کند با توزیع پول با آن مواجه شود.»

چرا انس طلا صعودی شد؟

دیبا در پاسخ به این پرسش تجارت‌نیوز که چرا انس جهانی طلا افزایشی‌ست، گفت: «دیدگاهی که در خصوص نرخ بهره آمریکا وجود دارد کاهشی است. دیدگاه‌های متفاوتی در این خصوص وجود دارد؛ اما نظر ناظران بازار این است که فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را کاهش می‌دهد و این اصرار فد را می‌توان در مدل اقتصادی این کشور نیز دید.»

دیبا توضیح داد: «زمانی نرخ بهره بالا، معنی خوبی داشت زیرا تورم نیز بالا بود و برای کاهشی کردن تورم نیاز بود که پول‌ها در فضایی جمع شود تا حرکت پول کندتر شود؛ اما الان که هزینه پول بالا است، بانک‌های مرکزی جهان سعی می‌کنند با کاهش نرخ بهره تاحدودی سیاست‌های انبساطی را در شرایط بازار ایجاد کنند.»

وی با اشاره به اینکه در فضای فعلی برای انس جهانی محدوده ۲۳۰۰ دلاری منطقه مهمی است، گفت: «در شرایط فعلی بازارهایی مانند کریپتوها  یا کامودیتی‌ها جذابیت خوبی دارد. طلا نیز در مقایسه با دارایی‌هایی با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه جذاب‌تر شده است؛ زیرا اوراق قرضه بازدهی ضعیف‌تری را در آینده خواهند داشت و هزینه نگهداری شمش هم با پایین آمدن نرخ بهره کاهش زیادی پیدا می‌کند.»