به گزارش ژارس نیوز به نقل از مهر، آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ از ابتدای هر سال میلادی، فهرست جدید داروهای ممنوعه که با تغییراتی نسبت به سال قبل به روز رسانی می شود را ملاک عمل برای کنترل دوپینگ ورزشکاران تمام کشورها قرار می دهد.

فهرست به روزرسانی وادا برای سال جدید میلادی سه ماه پیش توسط ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ترجمه و همراه با تغییرات اعمال شده بر روی سایت این نهاد بارگذاری و همزمان در اختیار تمام فدراسیون ها هم قرار گرفت.

بر این اساس از امروز دوشنبه که مصادف با اول ژانویه سال ۲۰۲۴ میلادی است کنترل دوپینگ ورزشکاران شامل نمونه گیری ها، آنالیز ها و مدیریت نتایج بر اساس این فهرست جدید انجام خواهد شد.

به گفته فرزاد شارکی قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) مهمترین تغییر در فهرست مواد ممنوعه سال ۲۰۲۴ مربوط به اضافه شدن داروی «ترامادول» است، دارویی که سال گذشته استفاده از آن برای ورزشکاران ممنوع اعلام شد اما اضافه شدن رسمی اش به فهرست مواد غیرمجاز یک سال به تاخیر افتاد.

این مقام مسئول در نادو خاطرنشان کرد: فهرست جدید مواد نیروزا تغییرات دیگری هم نسبت به سال قبل دارد که البته خیلی گسترده نیست اما اطلااع از ریز و جزییات همه آنها جزو وظایف اصلی ورزشکار است چون در نهایت مسئولیت هر نتیجه ای در پروسه کنترل دوپینگ با خودِ ورزشکار است نه مربی، پزشک و یا هر مسئول دیگری.

شارکی تصریح کرد: تا روز گذشته هر تستی که از طرف نادو یا وادا یا فدراسیون های جهانی رشته های مختلف از ورزشکاران گرفته شده بر اساس فهرست سال ۲۰۲۳ میلادی آنالیز و اعلام نتیجه می شود. اما از این پس ملاک عمل برای هر تستی که تاریخ ۲۰۲۴/۰۱/۰۱ روی آن ثبت شده باشد، همین فهرستی است که سه ماه پیش به صورت رسمی اطلاع رسانی کردیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به برنامه ویژه این ستاد برای نمونه گیری از ورزشکاران المپیکی تاکید کرد: نمونه گیری و اعلام نتیجه تست های گرفته شده از اعضای کاروان المپیک هم بر اساس فهرست جدید انجام خواهد شد. بنابراین لازم و ضروری است که دارندگان سهمیه المپیک و ورزشکارانی که شانس دستیابی به این سهمیه و در کل اعزام به پاریس را دارند فهرست جدید را به طور دقیق مطالعه کنند به خصوص با لحاظ کردن اضافه شدن داروی ترامادول.

شارگی گفت: ترامادول شبه مخدر به حساب می‌آید و برای تسکین درد از آن استفاده می‌شود ضمن اینکه نعشه آور هم است. در جامعه ما اعتیاد به ترامادول خیلی زیاد است در حالیکه این دارو عوارض جانبی هم دارد. در مجموع تاثیر منفی این ماده روی سلامت بالا تشخیص داده شده و به همین دلیل ممنوع اعلام شده است. ورزشکاران که معمولا برای تسکین درد ناشی از هر گونه آسیب دیدگی به استفاده از مسکن ها روی می آورند باید نسبت به این موضوع آگاه باشند تا اسیر دوپینگ و محرومیت بعد از آن نشوند.