به گزارش پارس نیوز به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز - شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ - در شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق‌العاده بانک مرکزی اظهار کرد: حتما حسابرسی و نظارت را امری پسندیده بدانید و همه از حسابرسی و نظارت باید استقبال کنند و به پیشنهادات حسابرسان باید توجه کرد.

وی ادامه داد: مسئولیت اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پولی ملی است و همه تصمیمات باید به حفظ و ارتقای ارزش پول ملی در کشور منجر شود. تمام اقدامات در نظام بانکی باید در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید در کشور باشد. اهرم نظام بانکی باید در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و حمایت از تولید به کار گرفته شود.

رئیسی با بیان این‌که «مسئله دیگر، مهار پایدار و کنترل تورم است»، افزود: اقدامات ما باید انقدر ثبات به بازار بدهد که برای تولید کشاورزی، صنعت، معدن و همه حوزه‌ها، کار برای میدان‌دار، کارآفرین و سرمایه‌گذار قابل پیش‌بینی باشد.

وی با اشاره به این‌که «مهار ناترازی‌های بانکی و کاهش این ناترازی‌ها مورد تاکید جدی است»، گفت: بالاخره این ناترازی‌ها هم شما را رنج می‌دهد و هم نوسانات جدی و مشکلات ایجاد می‌کند لذا ناترازی بانکی مسئله مهمی است که باید برایش فکر کرد.

رئیس قوه مجریه در ادامه تاکید کرد: مهار نقدینگی نباید منجر به رکود شود. ما باید مهار تورم را از طریق رشد تولید دنبال کنیم نه از طریق رکود.

وی همچنین تصریح کرد: نسبت به اضافه برداشت از بانک مرکزی باید حساس بود؛ حالا عامل آن هر چه می‌خواهد باشد فرقی ندارد چون یک علت نیست و علل مختلفی وجود دارد. بانک‌ها هم اگر از بانک مرکزی برداشت دارند، در مقابل ارائه وثائق مورد اعتماد از طرفشان بسیار مهم است. چند بانک و و موسسه هستند که در رابطه با اینکه اضافه برداشت می‌کنند مشکل دارند. یکی دو تا را آقای فرزین اشاره کردند که تعیین تکلیف شدند. چند تای دیگر مانده که باید سریع تعیین تکلیف کنید چون زمان دارد می‌گذرد.

رئیسی به اهمیت زیاد الیجاد ثبات در بازار ارز اشاره و اظهار کرد: نظام ارزی را اینطوری تعریف کنید که ما بتوانیم آنچه در کشور رایج قرار می‌دهیم همین بازار منضبط و باثبات ارزی باشد که بانک مرکزی دنبال می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: تبیین و اطلاع‌رسانی برای مدیریت انتظارات که در عداد کارهای بانک مرکزی است بسیار کار خوبی به حساب می‌آید. یعنی این انتظارات تورمی در بازار را باید با تبیین به موقع و سریع و صریح برای مجموعه بازار و کسانی که در بازار مشغول هستند انجام شود تا اینها اطمینان پیدا کنند که اینجا جایگاهی است که در حال کنترل است و ثبات را در ابزار ارزی مدیریت می‌کند.

رئیس دولت سیزدهم درباره وام ازدواج، مسکن و اشتغال اظهار کرد: این سه امر مهم و محوری ما ههستند به ویژه مسئله ازدواج. جناب آقای فرزین، خاندوزی و همکارانشان این وعده‌هایی که داده شده، آنچه که در قانون آمده و آنچه که اعلام می‌شود، مردم، جوان‌ها و خانواده‌هایشان نباید معطل شوند.

(متن کامل سخنان رییسی را اینجا بخوانید)

پیش از سخنان رئیس‌جمهور،  فرزین رئیس کل بانک مرکزی ضمن ارائه گزارشی تفصیلی از عملکرد ۸ ماهه اخیر ، به بیان برخی اقدامات انجام شده در راستای رویکرد سیاستی تثبیت اقتصادی بانک مرکزی از جمله در زمینه کنترل و مدیریت رشد نقدینگی، تنظیم گری و مدیریت بازار ارز، تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تقویت حکمرانی ریال، تقویت دیپلماسی ارزی و پولی، تنظیم مناسبات مالی میان بانک مرکزی و شبکه بانکی و آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در خصوص موضوعات ارزی و بانکی پرداخت.

فرزین در ادامه با اشاره به اهمیت شبکه بانکی در نظام تامین مالی کشور گفت: حدود ۸۹.۹ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است. در این بین بازار سرمایه نیز حدود ۱۰ درصد بار تامین مالی و تنها ۰.۱ درصد توسط سرمایه گذار خارجی تامین می‌شود که نشان از فشار سنگین بار تامین مالی کشور به شبکه بانکی دارد. بر این اساس رویکردهای کلی سیاست اعتباری بانک مرکزی نیز شامل تقویت سرمایه در گردش، تامین مالی زنجیره‌ای در راستای تامین مالی غیرتورمی، تقویت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، بهبود تامین مالی خرد است به گونه‌ای که نظام اقتصادی و تولید کشور دچار وقفه نشود و همزمان برنامه‌های مهار تورم نیز به خوبی به اجرا درآید.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات ازدواج و فرزندآوری که مورد تأکید ریاست جمهوری نیز هست گفت: در حالیکه پرداخت ۱۱۲ همت تا تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲ تسهیلات ازدواج مصوب شده بود تا این تاریخ بیش از حدود ۱۲۹ همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است که حاکی از تحقق ۱۱۵ درصدی عملکرد توسط شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ است.

وی افزود: همچنین تا تاریخ ۷ دی ماه پرداخت ۳۸.۲ همت تسهیلات فرزندآوری مصوب شده بود و تا تاریخ اشاره شده بیش از ۳۵.۵ همت وام فرزندآوری به متقاضیان پرداخت شده است که تحقق ۹۳ درصدی تکالیف فوق را نشان می‌دهد.